جزئیات

معنی کلمه جزئیات در لغت نامه دهخدا

جزئیات. [ ج ُ ئی یا ] ( ع اِ )ج ِ جزئی. رجوع به جزئی شود. || افراد. مقابل کلیات. مصادیق یک مفهوم کلی. رجوع به جزء شود.

معنی کلمه جزئیات در فرهنگ معین

(جُ یّ ) [ ع . ] (اِ. ) جِ جزئیه .

معنی کلمه جزئیات در فرهنگ عمید

= جزئیه

معنی کلمه جزئیات در فرهنگ فارسی

( اسم ) جمع جزئیه

معنی کلمه جزئیات در فرهنگستان زبان و ادب

[هنرهای تجسمی] ← جزء

معنی کلمه جزئیات در ویکی واژه

جِ جزئیه.

جملاتی از کاربرد کلمه جزئیات

متعلق به جمله کلیات متجاوز ازان به جزئیات
بدان که شأن قوه عقلیه و وهمیه، ادراک امور است و لیکن اولی ادراک کلیات را کند و دومی تصور جزئیات را و چون هر فعلی که از بدن صادر می شود، افعال جزئیه است، پس مبدأ تحریک بدن در جزئیات افعال به تفکر و رویه قوه وهمیه است، و از این جهت آن را «عقل عملی» و «قوه عامله» می نامند، و اولی را «عقل نظری» و «قوه عاقله».
به گفته «آندژی یاخیمچیک» از «مجله فیلم هزاره»، آخرین روز تابستان یکی از مهم‌ترین فیلم‌های لهستانی دوران پس از انقلاب اکتبر است. پل روتا از مجله بریتانیایی سایت اند ساوند این فیلمِ کونویتسکی را «یک فیلم کامل» دانست که در آن «ضمن کم‌گساری در سبک و محتوا، جزئیات فراوانی وجود دارد.» به گفتۀ سی.ای. میلورتون از مجله آمریکایی فصلنامه فیلم، فیلمِ کونویتسکی «به‌هیچ وجه شاهکار نیست، اما برجسته‌ترین فیلم بلند سینمای لهستان است که در این کشور (ایالات متحده آمریکا) اکران شده‌است.»
قوله تعالی: «قالَتْ رُسُلُهُمْ أَ فِی اللَّهِ شَکٌّ» کیف یشکّ فی توحیده من لا یتصرّف الّا بتصریفه و تدبیره، بل کیف یبسر جلال قدره الّا من کحله بنور برّه و لطفه. تا سرمه عنایت بمیل هدایت در دیده تو نکشد، آیات و روایات قدرت او نبینی و عجایب و بدایع فطرت او نشناسی، تعجّب همی‌کردند رسولان که خود در آفرینش کسی باشد که در وحدانیّت و فردانیّت خداوند ذو الجلال بگمان بود، پس از آن آنک کلیّات و جزئیات در کون و کائنات همه دلیلست و گواه بر یکتایی و بی همتایی او:
جملهٔ ارواح جزئیات او است بلکه او در کل عالم پادشاست
سوم قوت متخیله است و چون او را با نفس حیوانی یاد کنند متخیله گویند و چون با نفس انسانی یاد کنند متفکره خوانند و او قوتی است ترتیب کرده در تجویف اوسط از دماغ و کار او آن است که آن جزئیات را که در خیال است با یکدیگر ترکیب کند و از یکدیگر جدا کند باختیار اندیشه.
تصور می‌شود که این اثر به دلیل ماژول‌های شناختی روانشناختی خاصی باشد که در درک چهره دخیل هستند و به‌طور خاص برای چهره‌های صاف تنظیم شده‌اند. چهره‌ها با وجود اینکه شباهت زیادی به هم دارند بی‌نظیر به نظر می‌رسند. این فرضیه مطرح شده‌است که ما فرایندهای خاصی را برای تمایز بین چهره‌ها که به پیکربندی (رابطه ساختاری بین ویژگی‌های جداگانه در چهره) و جزئیات ویژگی‌های چهره‌های جداگانه، مانند چشم، بینی و دهان، به مقدار یکسان متکی هستند ایجاد می‌کنیم.[نیازمند منبع]
مشکل دیگر مربوط به تعیین درجه دقیق جزئیات و عادی سازی برای گنجاندن در طرح داده اصلی است. به عنوان مثال، در یک محیط فدرال منابع انسانی، شرکت ممکن است بر روی ذخیره داده‌های افراد به عنوان وضعیت فعلی تمرکز کند، چند فیلد برای شناسایی تاریخ استخدام، تاریخ آخرین ارتقاء و غیره اضافه کند. با این حال، این ساده‌سازی می‌تواند خطاهای تأثیرگذار کسب‌وکار را به سیستم‌های وابسته برای برنامه‌ریزی و پیش‌بینی وارد کند. ذینفعان چنین سیستم‌هایی ممکن است مجبور شوند شبکه‌ای موازی از رابط‌های جدید برای ردیابی استخدام‌های جدید، بازنشستگی برنامه‌ریزی‌شده و واگذاری ایجاد کنند، که برخلاف یکی از اهداف مدیریت داده‌های کلیدی عمل می‌کند.
مفسدتهم هباءٍ و افئدتهم هواء، کلیات خاص عقل است، جزئیات کار نفس.
بنیاد نرم‌افزارهای آزاد دو مجوز اصلی برای استفادهٔ در کتابخانه‌های نرم‌افزاری ارائه کرده‌است، یکی پروانهٔ جامع همگانی گنو و دیگری پروانهٔ کم‌تر جامع همگانی گنو. بزرگترین تفاوت این دو این است که می‌توان از کتابخانه ال‌جی‌پی‌ال در نرم‌افزارهای مالکیتی نیز استفاده کرد اما اگر کتابخانه تحت پروانه همگانی گنو باشد تنها می‌توان در نرم‌افزارهای آزاد از آن بهره جست. اینکه از کدام مجوز برای یک کتابخانهٔ مشخص استفاده شود، به راهبردی که توسعه‌دهندگان برمی‌گزینند و به جزئیات شرایط موجود بستگی دارد.
کتاب شما غالبا کلیات نوائی بود و جزئیات هوائی را که مغلوب ساخت. این هنوز از نتیجه سحر است. به فضل الله صبح‌های روشن و باغ‌های گلشن در پیش داریم.
و سمت حلم جزئیات عزم و سکون طبع حاصل نتواند بود که پیغامبر گفت، علیه السلام، «لاحلیم الا ذواناة» چه شتاب کاری پسندیده نیست و باسیرت ارباب خرد و حصافت مناسبتی ندارد، فان العجلة من الشیطان. و لایق بدین سیاقت حکایت آن زاهد است که قدم بی بصیرت در راه نهاد تا دست بخون ناحق بیالود و بیچاره راسوی بی گناه را بکشت. رای پرسید که: چگونه است آن؟
آنارکو-کاپیتالیست‌ها معتقدند در این سیستم مبنای عمل، قراردادهای داوطلبانه بین افراد به عنوان چارچوب قانونی است. با این حال به دلیل جزئیات و پیچیدگی‌های قراردادهای محتمل، سخت است بشود دقیقاً حدس زد مختصات چنین جامعه‌ای چگونه خواهد بود.