جدیت

معنی کلمه جدیت در لغت نامه دهخدا

جدیت. [ ج ِدْ دی ی َ ] ( ع مص جعلی ، اِمص ) قطعیت. مقابل هزلیت تصمیم قطعی. || کوشش. پشت کار. دنبال کردن. مصدری که با اضافه کردن ئیت به آخر کلمه درست میشود. گاهی بنام مصدر یایی و زمانی حاصل مصدر و درعربی و اصطلاح اصولی مصدر جعلی خوانده میشود. در نشریه دانشکده ادبیات تبریز چنین آمده : جدیت بر وزن ضدیت مصدر یائی است که از مصدر جد ساخته شده و از اینرو مورد اشکال گردیده است ولی چنانکه در اسلامیت و امنیت دیدیم اگر از لفظ جدی گرفته شود مانند جدیت گفتار را از حال گوینده میتوان فهمید در آن صورت اشکالی نخواهد داشت. ( نشریه دانشکده ادبیات تبریز، سال اول ، شماره 2 ). و رجوع به ئیت در همین لغت نامه شود.
جدیة. [ ج َ دی ْ ی َ ] ( ع اِ ) ادرم زین و پالان. ج ، جدایا. || خون روان. || خون خشک چسبیده بر پوست. ( منتهی الارب ) ( ناظم الاطباء ). خون بر تن یا بر زمین. ( مهذب الاسماء ). || ناحیه و سوی. || پاره مشک. || رنگ و بوی. یقال :اصفرت جدیة وجهه. ( از منتهی الارب ) ( ناظم الاطباء ).
جدیة. [ ج َ ی َ ] ( ع اِ ) ادرم زین و پالان. ( منتهی الارب ) ( آنندراج ) ( ناظم الاطباء ). ج ، جِدی و جَدَیات. ( از منتهی الارب ) ( آنندراج ) ( ناظم الاطباء ).
جدیة. [ ج ُ دَی ْ ی َ ] ( اِخ )نام کوهی است. ( منتهی الارب ). نام کوهی است بنجد. و مردی از آن دیار ابیات زیر را گفته است :
و هل اشر بن الدهر من ماء مزنة
علی عطش مما اَقراّلوقائع
بقیع التناهی او بهضب جدیه
سری الغیث عنه و هو فی الارض ناقع.( از معجم البلدان ).حتی جدیة لم نترک بها ضبعاً
الالها جزر من شلو مقدام.محرزبن معسکر. ( از عقدالفرید ج 6 ص 89 ).
جدیة. [ ج َ دی ی َ ] ( اِخ ) ناحیه ای است در نجد و آن سرزمین بنی شیبان بوده. ( از معجم البلدان ).

معنی کلمه جدیت در فرهنگ معین

(جِ دّ یَّ ) [ ع . ] (مص جع . ) کوشش .

معنی کلمه جدیت در فرهنگ عمید

١. سعی، کوشش، پشت کار.
٢. [مجاز] پافشاری.

معنی کلمه جدیت در فرهنگ فارسی

سعی وکوشش
( مصدر ) سعی کوشش .

معنی کلمه جدیت در ویکی واژه

serietà
کوشش.

جملاتی از کاربرد کلمه جدیت

تحلیل طیفی جو مریخ در سال ۱۸۹۴ با جدیت آغاز شد. ویلیام والاس کمبل، ستاره‌شناس آمریکایی، نشان داد در جو مریخ نه آب وجود دارد و نه اکسیژن. تا سال ۱۹۰۹، تلسکوپ‌های بهتر به‌طور قطعی به فرضیهٔ کانال‌های مریخ پایان دادند.
إِنَّ اللَّهَ عِنْدَهُ عِلْمُ السَّاعَةِ هذه الآیة نزلت فی عبد الوارث بن عمرو بن حارثة رجل من اهل البادیة، انی النبی (ص) فسأله عن السّاعة و وقتها، و قال: انّ ارضنا اجدیت فمتی ینزل الغیث و ترکت امرأتی حبلی فما تلد و انّی اعلم ما عملت امس فما اعمل غدا، و قد علمت این ولدت فبایّ ارض اموت، فانزل اللَّه هذه الآیة.
در سال ۲۲۱ پیش از میلاد، سلسله چین تحت رهبری چین شی هوانگ سرزمین چین را برای نخستین‌بار یکپارچه کرد. این یکپارچه‌سازی با خشونت و جدیت زیادی انجام گردید و دولت چین برای یکسان‌سازی ملت‌های فتح شدۀ ژائو، هان، وی، یان، چی و چو از هیچ کشتاری دریغ نمی‌کرد. این ستم‌ها باعث ایجاد کینه زیادی در این ملت‌ها شد و مردم تنها منتظر یک جرقه برای به آتش کشیدن و سرنگونی این امپراطوری بودند. این جرقه مرگ ناگهانی چین شی هوانگ و توطئه قتل ولیعهد بود که باعث به سلطنت رسیدن یک شخص کم تجربه و ضعیف در چین شد.
بیش از دو درجه افزایش در دمای متوسط زمین می‌تواند عواقب بسیار زیان‌باری برای نسل بشر به بار آورد و به همین دلیل موضوع با جدیت در حال پیگیری است.
گفتم: ای شاعر حکیم ندیم؛ شیخ نجدیت آشنای قدیم
آلفرد آدلر در روز ۵ فوریه ۱۸۷۰ میلادی در یک خانواده یهودی در حومه وین، اتریش، به دنیا آمد. کودکی او با بیماری، حسادت برادر بزرگ‌تر و طرد شدن از سوی مادرش مشخص شده بود. او، خود را شخصی زشت و کوچک اندام تلقی می‌کرد. آدلر، نسبت به پدرش بیش از مادرش احساس نزدیکی می‌کرد و شاید مانند یونگ، بعدها به این دلیل با مفهوم عقده ادیپ مخالفت کرد که در تجارب دوره کودکی‌اش انعکاسی نداشت. آدلر در کودکی با جدیت تمام کار می‌کرد تا نزد همسالانش محبوبیت به دست آورد. او به تدریج که بزرگ‌تر شد، به احساس عزت نفس و پذیرش از سوی دیگران دست یافت که در میان افراد خانواده‌اش سراغ نداشت.
پس از عهدنامه‌های گلستان و ترکمانچای، حاکمان روس، کوچ مسلمانان شمال ارس به جنوب و مهاجرت مسیحیان جنوب ارس –که عموماً ارمنیان بودند– به شمال را تشویق می‌کردند. این سیاست چنان با جدیت از سوی روسیه اجرا می‌شد که سرانجام اعتراض دولت قاجار را به دنبال داشت و کار به جایی رسید که دولت روسیه طی یک قرارداد وعده داد که این سیاست را کنار بگذارد؛ اما در عمل چنین نشد، شمار ارامنه در آذربایجان بسیار کاهش یافت و امروزه صرفاً اقلیت کوچکی از آن‌ها در تبریز و ارومیه سکونت دارند.
طرح این خط لوله از دهه ۱۹۸۰ مطرح بود ولی هیچ وقت به جدیت دولت دوازدهم گرفته نشد. ایران معتقد بود که تنگه هرمز به رغم اینکه عملاً بخش مهمی از آن در کنترل امنیتی ج.ا. ایران است اما موضوعی است که می‌تواند تنگه‌ای مبتی بر صلح و همکاری باشد.
به حمدالله به خاطر جدیتی که وارد کار شده ۱۰ وزیر لوح پشتیبانی گرفته‌اند و همچنین ۱۱ کشور یا ۱۳ کشور مانند هلند، آلمان، بلژیک، چهار پنج تا از کشورهای اطراف خلیج فارس و دریای خزر با ایران هم‌پیمان شده‌اند که این‌ها حاصل همت در کارها است.
امور خزانه نیز بر عهدهٔ «هاروطون پزچیان» بود که نزدیک به ده سال امور مربوط به ضرابخانه و ضرب سکه را با جدیت اداره می‌کرد. پزچیان در دوران خدمت خود خدماتی شایسته انجام داد که از جملهٔ آن‌ها ساخت مراکز علمی و مذهبی بود.
التقاط‌گرایی رویکرد مفهومی است که با جدیت بر پارادایم واحد و مجموعه‌ای از مفروضات تکیه نمی‌کند، بلکه در عوض از نظریه‌ها، سبک‌ها یا ایده‌های متعددی برای به دست آوردن دیدگاه‌های مکمل در مورد یک موضوع بهره‌گیری می‌کند، یا نظریه‌های مختلف را در موارد خاص به کار می‌گیرد. با این حال، التقاط‌گرایی اغلب بدون قاعده‌ها یا قوانینی است که چگونگی یا ترکیب کدام نظریه‌ها را تعیین کند.
میرزا ابوالقاسم در کار صلح و بستن پیمان با روسیه، جدیت فراوان کرد و در ضمن معاهده، تزار را حامی خانوادهٔ عباس میرزا ساخت و پادشاهی را با وجود برادران بزرگ و مقتدر دیگر در فرزندان او مستقر کرد.