جاوی

معنی کلمه جاوی در لغت نامه دهخدا

جاوی. ( اِخ ) نام ولایتی است : درخت عود در مواضعی باشد مثل ولایت سیلان و جاوه و جاوی که غیر جاوه است. ( از فلاحت نامه ). در الموسوعةالعربیه «جاوی » همان جاوه است.
جاوی. ( اِ ) زعفران. ( تحفه حکیم مؤمن ).
جاوی. ( ص نسبی ) منسوب بجاوه : لبان جاوی ، بخور جاوی. و آن عطر یا اسانسی است که از سوماترا میاورند و چون عرب سوماترا را جاوه گوید این گیاه را بنسبت به آن جاوی خواند و بهترین و سفیدترین قسم آن در سوماترا بدست می آید. ( از دزی ). عسل اللبنی. میعه. لبان جائی. بخورجاوی. حسن لبه. عسلبند .
جاوی. ( ص نسبی ) منسوب به جاوه. رجوع به جاوه شود.
جاوی. ( اِخ ) محمدبن قاضی محمدبن یاسر مکنی به ابوحامد و ملقب به جاوی. او راست : السلسل المدخل. ( از معجم المطبوعات ).
جاوی. ( اِخ ) احمد خطیب بن عبداللطیف المنکابادی ملقب به خطیب الجاوی. او راست : 1 - الجواهر النقیة فی الاعمال الحسبیة. که در سال 1309 هَ.ق. با «رسالةالماردینی فی العمل المربع المجیب بها» در حاشیه آن در مطبعةالمیمنیه بطبع رسیده است. 2 - الداعی المسموع فی الرد علی من یورث الاخوة و اولاد الاخوان مع وجودالاصول والفروع. که در مطبعةالمیمنیه بسال 1309 هَ.ق. بطبع رسیده است. 3 - روضةالحساب فی علم الحساب که در مطبعةالمیمنیه بسال 1310 هَ.ق. بطبع رسیده است. ( از معجم المطبوعات ).
جاوی. ( اِخ ) عبدالقدوس التوبانی. او راست :
1 - رسالة تسمی سفینةالنجاة. که در اصول دین و نماز است. 2 - رسالة فی العقائد،که هر دو کتاب در یک مجموعه در مطبعه وهبیه بسال 1292 هَ.ق. بطبع رسیده است. ( از معجم المطبوعات ).
جاوی. ( اِخ ) محمدبن عمربن عربی بن علی نووی مکنی به ابوعبد المعطی و ملقب به جاوی. از علمای قرن چهاردهم هجری است. او راست :
1 - الابریز الدانی فی مولد سیدنا محمد السید العدنانی. که بسال 1299 هَ.ق. در مصر چاپ سنگی شده است.
2 - بغیةالعوام فی شرح مولد سیدالانام.این کتاب شرحی است بر مولدبن الجورن و بسال 1297 درمصر بچاپ رسیده است.
3 - بهجةالوسائل بشرح المسائل. این کتاب شرحی است بر «الرسالةالجامعه » که از همین مؤلف است و در حاشیه این کتاب در 1334 در مطبعه یمینیه بچاپ رسیده است.
4 - ترغیب المشتاقین لبیان منظومةالسید البرزنجی فی مولد سیدالاولین والاَّخرین. این کتاب دوبار یکی در 1292 در بولاق و دومی در 1311 در مکه بطبعرسیده است.

معنی کلمه جاوی در فرهنگ عمید

=عسل اللبنی

معنی کلمه جاوی در فرهنگ فارسی

( اسم ) حسن لبه
احمد خطیب بن عبدالطیف

جملاتی از کاربرد کلمه جاوی

من از خلق آن خواجه خرم شدم که آن خواجه جاوید و خرّم زیاد
اگرچه محو شد سایه ز خورشید چنان کام محو بنموداست جاوید
که جاوید تاج تو پاینده باد همه مهتران پیش تو بنده باد
این روستا در دهستان جاوید ماهوری قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۲۵۵ نفر (۴۸خانوار) بوده‌است.
در باورهای یونان باستان، الیزیوم (به یونانی: Ἠλύσια πεδία)، الیسیون، دشت‌های الیزی، کشتزار الوسیوم یا جزایر خجستگان، سرزمین مردگان جاوید، مکانی است که مردگان جاویدان در آن به آرامش می‌رسند. این مکان در نقطه مقابل جهان زیرین؛ قلمرو هیدیز قرار دارد و جایگاه خوشبختی است.
اسلام‌آباد جاوید، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان ممسنی در استان فارس ایران است.
نابودی کفاری که ما را آزار می‌دهند خواه به‌صورت آشکار و خواه پنهان یک عمل خیر است. همان‌طور که قرآن مجید می‌فرماید:هر جا که مشرکان را یافتید به قتل برسانید و از شهرهایشان برانید چنان‌که آنان شما را از وطن خود آواره کردند؛ و فتنه گری که آنها کنند سخت‌تر و فسادش بیشتر از جنگ است و این است کیفر کافران. هرکس که حتی یک کافر را بکشد، خداوند به او پاداش خواهد داد؛ بنابراین هر فرد مسلمان، در هرجا که زندگی می‌کند باید رسماً قسم بخورد که دست کم سه چهار مسیحی را در اطرافش به قتل برساند. زیرا آنها دشمن خدا هستند؛ و بدانید که پاداش شما از جانب آفریننده آسمان و زمین مضاعف خواهد بود. هرکس که از این دستور اطاعت کند از ترس روز حساب خلاص خواهد شد و در بهشت زندگی جاوید خواهد یافت.
جاوید همچنین با گردآوری شماری از قصه‌های بومی رایج در افغانستان نشان داده‌است که در پی شناختن و شناساندن فرهنگ بومی و عقاید و باورهای رواج یافته در میان مردم سرزمینش است.
گهی بنمایدم روشن چو خورشید عیان ذات خود گوئی که جاوید
جاوید اگر شراب بخشد ما را نوشیم و بپوشیم چنین فرموده
برین درگه همی باید به جان و دل کمربستن کزین خدمت به دست آید بقای ملک جاویدان
ایل ممسنی از قبایل لر استان فارس است که از چهار طایفه رستم، بکش، جاوید و دشمن‌زیاری تشکیل شده‌است.
نامش از آیینه دارد عمر جاویدان اگر آب حیوان رزق اسکندر نباشد گو مباش
استپان یا گروگان نام یک مجموعهٔ نمایشی تلویزیونی به کارگردانی «محمدجاوید مهتدی» است که در سال ۱۳۷۲ تولید و از شبکه ۲ سیمای جمهوری اسلامی ایران پخش گردید.
همیشه تا که سخن را بقا بود جاوید بقای تو به جهان باد همچو آن سخن
امل چون شاخ زد جاوید امان خواست ز تو آب حیات از بهرِ آن خواست
عملیات فروغ جاویدان روز ۳ مرداد آغاز شد و ۷ مرداد پایان یافت. اعدام‌ها نیز پس از صدور فرمان خمینی در شش مرداد، شروع شدند.
آذربایجان در سده‌های ابتدایی ورود اسلام به ایران از کانون‌های عمدهٔ مقاومت و شورش ایرانیان در برابر اعراب و عمال خلیفه بود و مردمانش همه‌گاه در حال زد و خورد با آنان بودند. معروف‌ترین این قیام‌ها «قیام خرمدینان» در حدود آذربایجان و جبال است. بنیان‌گذار این قیام «جاوید بن سهل» بود که سپس توسط بابک خرمدین به اوج رسید. ازدواج بابک با دختر «واساک» -یکی از شاهزادگان ارمنی- اتحاد عظیمی را در شمال ضد خلافت عباسیان ایجاد کرد. خرمدینان مدت طولانی توانستند در مقابل خلیفه و سرداران عرب مقاومت کنند و چهاربار سپاه بزرگ خلیفه را مغلوب کردند.
می دهد هر موج یاد از عمر جاویدان خضر در گره دارد دم جان بخش عیسی هر حباب