جاوا
معنی کلمه جاوا در دانشنامه عمومی

جاوا

معنی کلمه جاوا در دانشنامه عمومی

جاوا ( به انگلیسی: Java ) یک زبان برنامه نویسیِ شیءگرا است که نخستین بار توسط جیمز گاسلینگ در شرکت سان مایکروسیستمز ایجاد گردید و در سال ۱۹۹۱ به عنوان بخشی از سکوی جاوا منتشر شد.
زبان جاوا شبیه به سی پلاس پلاس است؛ اما مدل شیءگرایی آسان تری دارد و از قابلیت های سطح پایین کمتری پشتیبانی می کند. ایدهٔ شیءگرایی جاوا از زبان اسمال تاک گرفته شده است. یکی از قابلیت های بنیادین جاوا این است که مدیریت حافظه را به طور خودکار انجام می دهد. ضریب اطمینان عملکرد برنامه های نوشته شده به این زبان نسبت به زبان های نسل اول C بالاتر است. برنامه های جاوا به صورت بایت کد می شوند و توسط ماشین مجازی جاوا ( JVM ) به کدهای ماشین تبدیل و اجرا می شوند. در صورت وجود JVM مانند سایر زبانهای مبتنی بر آن که وابسته به سیستم عامل خاصی نیستند، برنامه های نوشته شده به جاوا بر روی هر نوع سیستم عامل و هرگونه وسیلهٔ الکترونیکی قابل اجرا می باشند. شعار جاوا «یک بار بنویس و همه جا اجرا کن» ( Write once, Run anywhere ) است که به همین ویژگی اشاره دارد. این ویژگیِ جاوا را مستقل از سکو می نامند.
در سال ۱۹۹۰ سان مایکروسیستمز در حال توسعه نرم افزاری برای استفاده ابزارهای الکترونیکی بود که مسئولیت تیم که آن را پروژه green نامیدند، جیمز گاسلینگ بر عهده گرفت. در سال ۱۹۹۱ تیم تصمیم گرفت که زبان جدید را OAK بنامند. در سال ۱۹۹۲ تیم پروژه green زبان جدیدی را معرفی کرد که با ابزارهای مختلف خانگی و لمسی کار می کرد. در سال ۱۹۹۳ وب جهانی توسعه یافت و زبان جدید با معرفی اپلت که قابلیت های زیادی به کامپیوترهای متصل به وب می افزود مشهور شد. در سال ۱۹۹۵ زبان OAK به JAVA تغییر نام پیدا کرد و توسط مایکروسافت و نت اسکیپ پشتیبانی شد. در سال ۱۹۹۶ دیگر java زبانی به صورت همه گیر چند منظوره شناخته شده بود. در سال ۲۰۰۷ زبان هایی با استاندارد JVM مانند groovy ایجاد شد و در سال ۲۰۱۴ جاوا سعی کرد با معرفی نسخه ۸ برخی از قابلیت های زبان های دیگر را به جاوا اضافه نماید.
این زبان قسمت های بسیاری از گرامر خود را از C و ++C گرفته اما دارای مدل شی گرایی ساده ای است و امکانات سطح پایین کمی دارد. کاربرد جاوا در کامپایل به صورت بایت کد است که صرف نظر از معماری و خصوصیات آن کامپیوتر، قابلیت اجرا روی تمامی ماشین های شبیه سازی جاوا را دارد. اجزای اصلی کامپایلرهای جاوا، ماشین های پیاده سازی و کتابخانه های آن توسط شرکت مذکور از سال ۱۹۹۵ منتشر شد. در مه ۱۹۹۷ این شرکت، نرم افزار رایگان این زبان را فراهم کرد. دیگران هم کاربردهای دیگری از این زبان مثل کامپایلر GNU برای جاوا یا OPENJDK را منتشر کردند.
جاوا (شهرک). جاوا ( به لاتین: Java ) یک منطقهٔ مسکونی در گرجستان است که در شهرداری جاوا واقع شده است. جاوا ۱٬۵۰۰ نفر جمعیت دارد و ۱٬۰۴۰ متر بالاتر از سطح دریا واقع شده است.
معنی کلمه جاوا در دانشنامه آزاد فارسی
معنی کلمه جاوا در ویکی واژه
جملاتی از کاربرد کلمه جاوا

معنی کلمه جاوا در دانشنامه آزاد فارسی

جاوا (Java)
زبان برنامه نویسی شیء گراست که در ۱۹۹۵ توسط شرکت Sun Microsystems ساخته شد. برنامه هایی که به زبان جاوا نوشته می شوند مستقیماً با CPU رایانه ای که آن ها را اجرا می کند در ارتباط نیستند، بلکه کد آن ها توسط یک برنامه دیگر به نام ماشین مجازی جاوا (JVM) به زبان ماشین ترجمه می شود. به همین دلیل برنامه های جاوا مستقل از روش کاری۱ هستند و می توانند روی هر نوع رایانه ای از یک گوشی تلفن همراه تا یک رایانه بزرگ که ماشین مجازی روی آن نصب شده باشد، اجرا شوند. این مستقل بودن از سکوی کاری موجب رواج جاوا برای انتقال داده ها و برنامه های کوچک، که به آن ها اَپلِت۲ می گویند، روی اینترنت شده است. برای استفاده از اپلت های جاوا روی وب، مرورگر وب باید سازگار با جاوا باشد. اپلت های جاوا در داخل صفحات وب گذاشته می شوند و کاربر برای اجرای آن ها در صفحه مرورگر روی آن ها کلیک می کند. وقتی کاربر یک اپلت جاوا را در داخل یک صفحه وب کلیک می کند، یک کپی از آن به رایانه کاربر فرستاده و در آن جا پردازش و اجرا می شود و به همین دلیل بلادرنگ با کاربر تعامل دارد. این روش مزیت بزرگی نسبت به سایر ابزار های برنامه نویسی وب، که از روی سرور اجرا می شوند، به جاوا می دهد.
platformapplet

معنی کلمه جاوا در ویکی واژه

جاوا (جمع جاوا‌ها)
#

جملاتی از کاربرد کلمه جاوا

وی در ۱۵ مهٔ ۱۹۶۱ در سامتسخه-جاواختی به دنیا آمد و در سال ۱۹۷۵ به ایروان نقل مکان نمود. وی از دانشگاه دولتی ایروان و دانشگاه دولتی مسکو فارغ‌التحصیل گشت. وی همچنین برنده جوایزی همچون نشان آنانیا شیراکاتسی و مدال یادبود نخست‌وزیر ارمنستان شد.
برنامه‌های ادوبی ایر می‌توانند به‌طور کامل توسط جاوا اسکریپت نوشته شوند. هر چند برخی از امکانات که با اکشن اسکریپت در دسترس می‌باشد در اختیار جاوا اسکریپت نیست.
جمعیت ارمنی عمدتاً در تفلیس، و ناحیه سامتسخه-جاواختی که مرز جنوبی با ارمنستان را تشکیل می‌دهد ساکن هستند. آمار رسمی گرجی ارمنی‌های جاواخک را ۵۴٪ جمعیت این منطقه اعلام نموده‌است. در آبخازیا نیز ارمنیان دومین گروه بزرگ قومی بعد از گرجی‌ها را تشکیل می‌دهند.
سیستم نوع دادهٔ اکمل می‌تواند در کاهش مشکلات برنامه در حین اجرا کمک کند. اگرچه، این خود برنامه‌نویس را مجبور می‌کند که خود را با شرایط سیستم نوع وفق دهد، که ممکن است نیاز به فکر و توجه دقیق داشته باشد. یک کامپایلر استنتاج کنندهٔ نوع می‌تواند به شدت نیاز به نشانه گذاری‌های دستی را کاهش دهد (برای مثال، نوع دادهٔ متغیرها و اثر توابع نیاز نیست آنطور که در جاوا مشخص می‌شود، صریحاً مشخص شود). به هر حال، استفادهٔ مؤثر از سیستم نوع دادهٔ اکمل ممکن است نیاز به تجربهٔ بیشتری برای برنامه‌نویس دارد.
آرت محیط اجرای جدید اندروید برای برنامه‌های تحت جاوا است که جایگزین دالویک شده است. شرکت گوگل برای اولین بار در اندروید ۴٫۴ آرت را در کنار دالویک قرار داد و کاربران می‌توانستند با مراجعه به تنظیمات آن را فعال کنند.
ز تو گویا شدم ای جان جانم بکُش آخر وز اینجاوارهانم
از آندم جان جانم حاصل آمد وجود من در اینجاواصل آمد
این شهر در منطقهٔ جنوبی سامتسخه-جاواختی جای دارد. جمعیت این شهر در سال ۲۰۰۲ برابر با ۴۶٬۱۳۴ نفر بوده‌است. آخالتسیخه در دو سوی رودخانه کوچک پوتسخووی قرار دارد. این رود شهر را به دو بخش کهن در شمال و نو در جنوب بخش کرده‌است. نام این شهر به معنی «قلعه نو» است. آخالتسیخه در نزدیکی مرز ترکیه جای دارد.
مگر بودی درنگم را بهانه بماندی رختم این جا جاوادانه
جمعیت ارمنی ساکن در سراسر جهان حدود ۱۱٬۰۰۰٬۰۰۰ نفر تخمین زده می‌شود، اما تنها حدود ۲٬۹۹۸٬۶۰۰ نفر آن‌ها در ارمنستان و حدود ۱۴۰٬۰۰۰ نفرشان نیز در قره‌باغ و حدود ۱۲۰٬۰۰۰ نفرشان هم در جاواختی ساکنند.
مثال‌هایی از این دسته عبارت است از: جاوا اسکریپت، پرل و پایتون (زبان برنامه‌نویسی).
استفاده اولیه از صفحه اسپلش در یک وب‌گاه فلش این بود که توسعه‌دهنده وب‌گاه را قادر می‌ساخت وب‌گاه را در یک پنجره تازه تحت جاوااسکریپت کنترل‌شده اجرا کند که فاقد هرگونه عنصر در صفحه مانند نوارهای پیمایش یا نوار آدرس، اما با همان اندازه فایل فلش باشد. بعدها این امکان با غلبه مسدودکنندگان بالابرها[واژه‌نامه ۱] از بین رفت. به جای آن بسیاری از صفحاتی که با فلش آغاز می‌شوند به مخاطبین‌شان اجازه انتخاب مشاهده صفحه به صورت تمام صفحه را می‌دهند.[نیازمند منبع]
جاواخک، یکی از استان‌های ایالت گوگارک در شمال ارمنستان بزرگ بوده و به مدت دو هزار سال جزئی از قلمرو حکومت هایاسا بوده‌است. این منطقه در سنگ نوشته‌های آرگیشتی یکم به صورت «جاباخا»[پانویس ۱۰] آمده‌است.
سویِ جَنَّت برفت با دلِ شاد تا بماناد جاوادان آن جا