جاعل
معنی کلمه جاعل در لغت نامه دهخدا

جاعل

معنی کلمه جاعل در لغت نامه دهخدا

جاعل. [ ع ِ ] ( ع ص ) دهنده. ( منتهی الارب ). || گرداننده. ( آنندراج ) ( ناظم الاطباء ). || پیدا کننده. ( آنندراج ) ( غیاث اللغات ). || سازنده. ( از اقرب الموارد ) ( آنندراج ) ( غیاث اللغات ) ( ناظم الاطباء ). || قرار دهنده. ( از اقرب الموارد ) ( ناظم الاطباء ). فریبنده. آفریننده. نهنده. ( از اقرب الموارد ) ( منتهی الارب ). کسی که مرتکب جعل و تزویر شود. رجوع به جعل شود.

معنی کلمه جاعل در فرهنگ معین

(عِ ) [ ع . ] (اِفا. ) ۱ - گرداننده ، سازنده . ۲ - جعل کننده .

معنی کلمه جاعل در فرهنگ عمید

۱. جعل کننده.
۲. خلق کننده.
۳. قراردهنده.
۴. سازنده.
۵. گرداننده.

معنی کلمه جاعل در فرهنگ فارسی

جعل کننده، خلق کننده، قراردهنده، سازنده
( اسم ) ۱- سازنده گرداننده خلق کننده . ۲- جعل کننده تقلب کننده .

معنی کلمه جاعل در دانشنامه عمومی

جاعل (فیلم ۲۰۱۱). جاعل ( به انگلیسی: The Forger ) فیلمی محصول سال ۲۰۱۱ و به کارگردانی لارنس رائوک است. در این فیلم بازیگرانی همچون جاش هاچرسون، هیدن پنیتیر، لورن باکال، آلفرد مولینا، دینا ایستوود، بیلی بوید، آدام گادلی، جنسن پانتیر، اسکات ایستوود و تریشا هلفر ایفای نقش کرده اند.
جاعل (فیلم ۲۰۱۴). جاعل ( به انگلیسی: The Forger ) فیلمی است محصول سال ۲۰۱۴ و به کارگردانی فیلیپ مارتین است. در این فیلم بازیگرانی همچون جان تراولتا، کریستوفر پلامر، ابیگیل اسپنسر، جنیفر ایلی، تای شرایدن، ویکتور گوجکاج و انسون مونت ایفای نقش کرده اند.
خلاصه داستان  : فیلم جاعل 2014 ، یک سارق با پدر و پسرش تلاش می کنند یک نقاشی گران قیمت را جعل کرده و نسخه اصلی را سرقت کنند. آنها با همراه هم نقشه بزرگترین سرقت زندگیشان را طراحی می کنند…

معنی کلمه جاعل در دانشنامه آزاد فارسی

رجوع شود به:جعاله

معنی کلمه جاعل در دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] جاعل به معنی آفریننده یا اعتبار کننده چیزی بنفسه یا برای چیز دیگر است.
جاعل، به معنای جعل کننده، اعتبار کننده، خلق کننده و قرار دهنده می باشد . جاعل در جعل بسیط، چیزی را که معدوم بوده است خلق می نماید، مثل : جعل (خلق) انسان . جاعل در جعل مرکب، چیزی را برای چیزی ( و صفتی را برای موصوف) قرار داده یا اعتبار می کند، مثل : جعل ( قرار دادن ) سفیدی برای جسم ( جعل تکوینی) و یا جعل ( اعتبار) وجوب برای نماز ظهر ( جعل اعتباری) .
[ویکی اهل البیت] این صفحه مدخلی از فرهنگ قرآن است
جاعل، از اسمای الهی به معنای ایجادکننده و تغییردهنده از حالتی به حالت دیگر آمده است.
در این جا، جاعل به عنوان صفت خدا مورد نظر است:
[ویکی الکتاب] معنی جَاعِلٌ: قرار دهنده
ریشه کلمه:
جعل (۳۴۶ بار)
[ویکی فقه] جاعل (قرآن). جاعل، از اسمای الهی به معنای ایجادکننده و تغییردهنده از حالتی به حالت دیگر آمده است.
واذ قال ربک للملـئکة انی جاعل فی الارض خلیفة قالوا اتجعل فیها من یفسد فیها...((به خاطر بیاور) هنگامی را که پروردگارت به فرشتگان گفت: «من در روی زمین، جانشینی (نماینده ای ) قرار خواهم داد.» فرشتگان گفتند: «پروردگارا!» آیا کسی را در آن قرار می دهی که فساد و خونریزی کند؟! (زیرا موجودات زمینی دیگر، که قبل از این آدم وجود داشتند نیز، به فساد و خونریزی آلوده شدند. اگر هدف از آفرینش این انسان، عبادت است،) ما تسبیح و حمد تو را بجا می آوریم، و تو را تقدیس می کنیم.» پروردگار فرمود: «من حقایقی را می دانم که شما نمی دانید.») واذ ابتلی ابرهیم ربه بکلمـت فاتمهن قال انی جاعلک للناس امامـا...((به خاطر آورید) هنگامی که خداوند، ابراهیم را با وسایل گوناگونی آزمود. و او به خوبی از عهده این آزمایشها برآمد. خداوند به او فرمود: «من تو را امام و پیشوای مردم قرار دادم!» ابراهیم عرض کرد: «از دودمان من (نیز امامانی قرار بده!)» خداوند فرمود: «پیمان من، به ستمکاران نمی رسد! (و تنها آن دسته از فرزندان تو که پاک و معصوم باشند، شایسته این مقامند)».) اذقال الله... وجاعل الذین اتبعوک...((به یاد آورید) هنگامی را که خدا به عیسی فرمود: «من تو را برمی گیرم و به سوی خود، بالا می برم و تو را از کسانی که کافر شدند، پاک می سازم؛ و کسانی را که از تو پیروی کردند، تا روز رستاخیز، برتر از کسانی که کافر شدند، قرارمی دهم؛ سپس بازگشت شما به سوی من است و در میان شما، در آنچه اختلاف داشتید، داوری می کنم.) وانا لجـعلون ما علیها صعیدا جرزا.((ولی) این زرق و برقها پایدار نیست، و ما (سرانجام) قشر روی زمین را خاک بی گیاهی قرار می دهیم!) .. انا رادوه الیک وجاعلوه من المرسلین.(ما به مادر موسی الهام کردیم که: «او را شیر ده؛ و هنگامی که بر او ترسیدی، وی را در دریا (ی نیل) بیفکن؛ و نترس و غمگین مباش، که ما او را به تو بازمی گردانیم، و او را از رسولان قرار می دهیم!») الحمد لله فاطر السمـوت والارض جاعل الملــئکة رسلا اولی اجنحة مثنی وثلـث وربـع...(ستایش مخصوص خداوندی است آفریننده آسمانها و زمین، که فرشتگان را رسولانی قرار داد دارای بالهای دوگانه و سه گانه و چهارگانه، او هر چه بخواهد در آفرینش می افزاید، و او بر هر چیزی تواناست!)

جملاتی از کاربرد کلمه جاعل

پس چنانکه شخص انسانی مُنبی است از آن صفت روح را چنانکه چشم محلّ بینایی است از آنکه روح موصوف است بصفت بینایی دل بحقیقت محل ظهور عقل آمد و منبی است از آنکه روح موصوف است بصفت عقل چه عقل دانش محض است و دانش را دانایی باید که صفت دانش بذات آن موصوف قائم باشد چنانکه حق تعالی عالم است و علم صفت اوست و بذات او قائم اشارت «انی جاعل فی ارض خلیفهٔ » بدین معنی. یعنی: چنانکه قالب خلیفهٔ روح است تا صفات روح را آشکارا کند و به نیابت و خلافت روح در عالم شهادت بر کار شود روح خلیفهٔ حق است تا صفات حق آشکارا کند و به نیابت و خلافت وی در غیب و شهادت بروح و قالب بر کار باشد.
شب هجر تو جاعل الظلمات روز وصل تو فالق الاصباح
جاعل نور و ظلم‌های نقاب کرده ظلمت را حجاب آفتاب
آن نور علی نور بود ذات مسما آن جاعل انوار ظلم فالق اصباح
وزارت خزانه‌داری ایالات متحده آمریکا از طرح جدید اسکناس ۱۰۰ دلاری رونمایی کرده‌است. یکصد دلاری جدید که از نظر امنیتی ارتقا یافته، با هدف مقابله با جاعلان اسکناس تهیه شده‌است. بی‌بی‌سی فارسی
خطاب عزت در رسید که «انی جاعل فی‌الارض خلیفه» من در زمین حضرت خداوندی رانایبی می‌آفرینم اما هنوز تمام نکرده‌ام اینچ شما می‌بینید خانه اوست و منزلگاه و تختگاه اوست. چون این را تمام راست کنم و او را بر تخت خلافت نشانم جمله او را سجود کنید «فاذا سویته و نفخت فیه من روحی فقعو اله ساجدین».
بی هنر گر سعی در اظهار عیب کس کند نیست بر معیوب عیب او بجعل جاعل است
قال الزجاج: کانّه قال و اسرّوه جاعلیه بضاعة.
صوت انی جاعل در هفت بندنای چرخ دم دمید و شش جهت آواز زیر و بم گرفت
دل مرا گفت این قدر می دان که از قرآن مجد لفظ انی جاعل در شأن ایشان آمدست
افغانی در سال ۱۹۷۳ با ۶۷ افغانی به یک دلار آمریکا معامله شد. پس از شروع جنگ داخلی در سال ۱۹۹۲، ۱ دلار آمریکایی ۱۶٬۰۰۰ افغانی خرید و فروش می‌شد. اسکناس دورهٔ سلطنت ظاهرشاه از سال ۱۹۹۱ متوقف شد و پس از ایجاد یک دولت ناکارآمد و آغاز جنگ داخلی، جنگ‌سالاران و جناح‌های مختلف، قدرت‌های خارجی و جاعلان هر کدام اسکناس افغانی خود را ساخت تا از این طریق تحت فشار قرار دهد، بدون توجه به استاندارد سازی یا تکرار شمارهٔ سریال.
(و چو حال این است، اندر بیان یک درجه برتر آییم و گوییم که واجب آید که نوع مردم نیز به سه مرتبت باشد، چنانکه انواع موالید به سه مرتبت بود از نبات و حیوان و مردم. و نوع مردم که او ثمرت عالم است عالم صغیر است، چنانکه این عالم مردم کبیر است، و این وضع اسما به میان حکما معروف است. پس واجب آید کز مردم شخصی از اشخاص به فضیلتی از فضایل الهی مخصوص شود که بدان فضیلت آن شخص از دیگر اشخاص مردم برتر آید به منزلت و بر ایشان سالار شود و به میانجی او دیگر اشخاص از آن فضیلت الهی که بدو رسیده باشد بهره یابد، چنانکه از جمله عالم جسمی بهره های او به فایده ای از فواید عالم علوی مخصوص شد و آن فایده روح نامیه بود که اندر جسم آمد و بدان فایده آن جزو جسم از اجزای عالم برتر آمد به شرف و بر ایشان سالار گشت و آن نبات است کز طبایع شریف تر است و بر او همی سالاری کند به گردانیدن حال او بر حسب طاقت خویش که یافته است از عالم علوی و دیگر اجزای طبایع به میانجی ان اجزا که مر این روح را به آغاز بودش بپذیرفتند، از آن لطافت و فواید بهره یافتند و همی یابند. پس گوییم که آن شخص کز اشخاص مردم به فضیلتی الهی اختصاص یابند. امام باشد مر خلق را، و آن از این عالم سخن گوی، که مردم است – به منزلت نبات باشد از عالم بزرگ جسمی، و آن فضیلت مر او را روحی باشد الهی تاییدی که دیگر مردمان از آن روح بی نصیب مانند. و این مرد بر مثال درختی باشد که بار او حکمت باشد و هرچند که این کس به زمین باشد، تایید آسمانی بدو پیوسته باشد، چنانکه خدای تعالی همی گوید، قوله: (الم ترکیف ضرب الله مثلا کلمه طیبه کشجره طیبه اصلها ثابت و فرعها فی السماء توتی اکلها کل حین باذن ربها و یضرب الله الامثال للناس لعلهم یتذکرون). پس خردمند آن است که مر این آیت را تامل کند و مر این سخن را به حق بشنود و تدبیر کند تا مر این درخت را بشناسد و از میوه او بخورد که هر که از مردم بدین درخت پیوسته شود، از آن روح بهره یابد، هم چنانکه هر جزوی که از طبایع به درخت ظاهر که او را روح نماست پیوسته شود، از روح نما بهره یابد. و گوییم که بها و جمال این درخت که اندر عالم نوع مردم پدید آید، نفسانی باشد نه جسمانی، از بهر آنکه عالم او زنده و سخن گوی است که مردم است، چنانکه بها و جمال و نبات ظاهر جسمانی است نه نفسانی، از بهر آنکه عالم نبات موات است، نه زنده است و نه سخن گوی. و هر که از این درخت دور شود و از روح او فایده نجوید، مر آن زندگی را نیابد، هم چنانکه هر چه از طبایع به درخت ظاهر نپیوندد، روح نما را نیابد. تاویل قول خدای تعالی این است اندر این آیت که همی گوید اندر حدیث ابراهیم (ع) ،قوله: (و اذ ابتلی ابرهیم ربه بکلمت فاتمهن قال انی جاعلک للناس اماما قال و من ذریتی قال لاینال عهدی الظلمین). و ثبات این نبات اندر عالم کهین واجب است به زایش، بر مثال ثبات نبات ظاهر اندر عالم مهین.)
فیلم جاعلان در هشتادمین دوره جوایز اسکار در سال ۲۰۰۸ برنده اسکار بهترین فیلم خارجی شد.
از فیلم‌های معروف او می‌توان به بازی در فیلم جاسوسان ورشو، الیزابت: دوران طلایی، ننی مک‌فی، پرونده‌های مجهول ۲، جاعل و همچنین سریال بریکینگ بد اشاره کرد.