ثواب

معنی کلمه ثواب در لغت نامه دهخدا

ثواب. [ث َ ] ( ع اِ ) هر عملی که از بندگان ایزدتعالی سر زندکه در ازاء آن بنده استحقاق بخشایش و آمرزش الهی رادریابد... آنرا ثواب نامند و برخی گفته اند ثواب بخشیدن است آنچه را ملایم طبع آدمی باشد. ( تعریفات سید جرجانی ). مقابل عقاب. کرفه. مزد طاعت. || عوض. اجر. جزاء. جزاء خیر در آخرت. ( غیاث اللغة ). حسنة. پاداش : غزوی نیکو برود بر ایشان امسال وثواب آن خداوند را باشد. ( تاریخ بیهقی ). ثمره این اعتراف و رضا آن است که احاطه کند زیادتی فضل خدا راو دریابد مرتبه بلند ثواب را. ( تاریخ بیهقی ). و چنان دید امیرالمؤمنین... که بگرداند خاطر خود را از جزع بر این مصیبت ها بسوی باز یافت اجر و ثواب. ( تاریخ بیهقی ). در حالتی که خواهان است چیزی را که نزد اوست از ثواب. ( تاریخ بیهقی ). مردم را که ایزد... این دو نعمت عطا داده است لاجرم از بهایم جداست و به ثواب و عقاب میرسد. ( تاریخ بیهقی ). و حشر و قیامت خواهد بود و سؤال و جواب و ثواب و عقاب. ( تاریخ بیهقی ).
از تو بکشم عقاب دنیا
از بهر ثواب آن جهانی.ناصرخسرو.آنکه بی خدمتی ثواب دهیش
بایدش دید بی گناه عقاب.مسعودسعد.بر تو فرخنده باد ماه صیام
خلد بادت ز کردگار ثواب.مسعودسعد.مگر که خدمت تو طاعت خدای شده ست
که هست بسته در او خلق را ثواب و عقاب.مسعودسعد.و همت بر اکتساب ثواب آخرت مقصور گردان. ( کلیله و دمنه ). و در کتب طب آورده اند که فاضلترین اطباء آنست که بر علاج از جهت ثواب آخرت مواظبت نماید. ( کلیله و دمنه ). در معنی بعث و قیامت و ثواب و عقاب بر سبیل افترا چیزی نگفتم. ( کلیله و دمنه ص 51 ). و ثواب و ثناء آن ایام میمون ملک را مدخر شود. ( کلیله و دمنه ). و ثواب آن روزگار همایون اعلی را مدخر گردانیده گشت. ( کلیله و دمنه ). آنگاه نفس خویش را میان چهار کار مخیر گردانیدم : وفور مال و ذکر سایر و لذات حال و ثواب باقی. ( کلیله و دمنه ). و آنکه سعی برای مصالح دنیا مصروف داردزندگانی بر وی وبال باشد و از ثواب آخرت بازماند. ( کلیله و دمنه ). آن که طالبند [ دنیا جویان ] فراخی معیشت و رفعت منزلت و رسیدن بثواب آخرت. ( کلیله و دمنه ). اگر کسی... از مال حلال صدقه دهد چندان ثواب نیابد که یکساعت از روز برای حفظ مال... در جهاد باشد. ( کلیله و دمنه ). غایت نادانی است... چشم داشتن بثواب آخرت به ریا در عبادت. ( کلیله و دمنه ).

معنی کلمه ثواب در فرهنگ معین

(ثَ ) [ ع . ] (اِ. ) ۱ - مزد، پاداش . ۲ - احسان . ، ~ کردن و کباب شدن عمل نیک شخص با سوءظن و عکس العمل ناخوشایند مواجه شدن .

معنی کلمه ثواب در فرهنگ عمید

جامه فروش.
۱. پاداش کار خوب و پسندیده در جهان آخرت.
۲. [مجاز] کار خوب و پسندیده.

معنی کلمه ثواب در فرهنگ فارسی

مزد، پاداش، ج ا، بیشتردرپاداش کارخوب گویند
( اسم ) ۱- مزد پاداش . ۲- پاداش هرعمل نیک که از بندگان خدای سرزند و درازای آن بنده استحقاق بخشایش و مزد و اجریابد کرفه . ۳- احسان . ۴- عوض اجر جزائ .
مردی صاحب تدبیر و شجاعت وزیر حضرت داود قاتل شلوم ابن داود که بدست سلیمان بقتل رسید

معنی کلمه ثواب در دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] پاداش بر نیکی را ثواب می گویند و از آن در بابهایی نظیر طهارت، صلات، خمس، صوم،جهاد، امر به معروف و نهی از منکر و ارث سخن رفته است.
خدای متعال در راستای مصلحت بندگان، تکالیفی الزامی و غیر الزامی بر عهده آنان نهاده است. بندگان با عمل به این تکالیف هیچ گونه حقّی بر خدا پیدا نمی کنند؛ لیکن خدای مهربان چنین بندگانی را مشمول فضل و کرم خویش قرار داده و برای اعمال نیک آنان پاداش مقرّر کرده است.
پاداش گیرنده
هرکسی که توفیق انجام دادن عمل نیک و محبوب خداوند متعال را پیدا کند مستحق پاداش است؛ لیکن پاداش اخروی تنها به مؤمنان اختصاص دارد.
عمل مورد پاداش
هر عمل صالح و محبوب و مطلوب خداوند از عبادات و طاعات، خواه واجب باشد یا مستحب؛ از افعال جوارحی باشد، همچون نماز یا از افعال قلبی، همچون اعتقادات صحیح و محبوب خداوند.نیت کار خیر، هرچند نیّت کننده توفیق به جا آوردن آن را نیابد پاداش دارد؛ بلکه اعمال مباحی که به قصد قربت انجام می گیرد ـ مانند خوردن برای توانمندی بر عبادت، خوابیدن جهت رفع خستگی و کسب نشاط برای طاعت ـ نیز دارای ثواب است.
شرایط ثواب
...
[ویکی اهل البیت] ثواب در لغت جزا است بر عمل نیک یا بد، و در اصطلاح جزای نیک است.
ثواب به جزای اعمال نیک و بد هر دو اطلاق شده است.
جزای اعمال نیک مثل :
وَ الْباقِیاتُ الصَّالِحاتُ خَیْرٌ عِنْدَ رَبِّکَ ثَواباً ... (کهف/46)؛ و کردارهای نیک که همواره بر جای می مانند نزد پروردگارت بهتر و امید بستن به آنها نیکوتر است.
وَ لَأُدْخِلَنَّهُمْ جَنَّاتٍ تَجْری مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهارُ ثَواباً مِنْ عِنْدِ اللَّهِ وَ اللَّهُ عِنْدَهُ حُسْنُ الثَّواب (آل عمران/195)؛ و آنان را در بهشتهایی که در آن نهرها جاری است داخل می کنم. این پاداشی است از جانب خدا و پاداش نیکو نزد خداست.
و جزای اعمال بد مثل :
«هل ثوب الکفار ما کانوا یعلمون» (سوره مطففین/آیه36)؛ آیا جزا داده شدند کفار آنچه عمل می کردند.
«فاثابکم غماً بغم» (سوره آل عمران /آیه145)؛ جزا داد شما را اندوهی در مقابل اندوهی
[ویکی الکتاب] معنی ثَوَابَ: پاداش
معنی عسق: از حروف مقطعه و رموز قرآن (در روایتی از امام صادق علیه السلام آمده که حمعسق معنایش حلیم ، مثیب ( ثواب دهنده )،عالم ، سمیع ، قادر ، قوی ، است )
معنی مَدِینِینَ: جزا داده شدگان (کلمه مدینین به معنای مجزیین - جزا دادهشدگان است ، از ماده دان - یدین است ، که معنای جزی - یجزی را میدهد ، درعبارت "فَلَوْلَا إِن کُنتُمْ غَیْرَ مَدِینِینَ تَرْجِعُونَهَا إِن کُنتُمْ صَادِقِینَ "میفرماید : پس چرا او را بر نمیگردانید اگ...
ریشه کلمه:
ثوب (۲۸ بار)
[ویکی فقه] ثواب (فقه). پاداش بر نیکی را ثواب می گویند و از آن در بابهایی نظیر طهارت، صلات، خمس، صوم،جهاد، امر به معروف و نهی از منکر و ارث سخن رفته است.
خدای متعال در راستای مصلحت بندگان، تکالیفی الزامی و غیر الزامی بر عهده آنان نهاده است. بندگان با عمل به این تکالیف هیچ گونه حقّی بر خدا پیدا نمی کنند؛ لیکن خدای مهربان چنین بندگانی را مشمول فضل و کرم خویش قرار داده و برای اعمال نیک آنان پاداش مقرّر کرده است.
مفید، محمد بن محمد، المقنعة، ص۳۰.
هرکسی که توفیق انجام دادن عمل نیک و محبوب خداوند متعال را پیدا کند مستحق پاداش است؛
طباطبایی، محمدحسین، المیزان فی تفسیر القرآن، ترجمه موسوی همدانی، ج۳، ص۱۲۷.
هر عمل صالح و محبوب و مطلوب خداوند از عبادات و طاعات، خواه واجب باشد یا مستحب؛ از افعال جوارحی باشد، همچون نماز یا از افعال قلبی، همچون اعتقادات صحیح و محبوب خداوند.نیت کار خیر، هرچند نیّت کننده توفیق به جا آوردن آن را نیابد پاداش دارد؛
حرعاملی، محمد بن حسن، وسائل الشیعة، ج۱، ص۴۹.
...

معنی کلمه ثواب در ویکی واژه

مزد، پاداش.
احسان. ؛ ~ کردن و کباب شدن عمل نیک شخص با سوءظن و عکس العمل ناخوشایند مواجه شدن.

جملاتی از کاربرد کلمه ثواب

بی‌طاعت تو هر چه ‌ثوابست‌ گناهست با خدمت تو هرچه‌‌گناهست ثواب است
آیَتُ الکُرسی، نام یک یا چند آیه از قرآن است که به عقیده مسلمانان خواندن آن ثواب زیادی داشته و شخص را از بلایا دور می‌کند. شیعیان آن را در نماز وحشت نیز می‌خوانند.
از این نوع شعر ها در صفحه های یادبود مجازی که برای درگذشتگان ایجاد می شود نیز استفاده می کنند. در این نوع سایت ها می توانید یک صفحه مجازی رایگان برای مرده ایجاد کنید. در این صفحات معمولا شعر و متن یادبودی به همراه عکس و مشخصات مرحوم درج شده است. هر بازدید کننده از صفحه یادبود مجازی به تعداد دلخواه صلوات و فاتحه برای مرحوم قرائت می کند. ثواب گوش دادن به قرآن، دعا و زیارتنامه‌هایی که در این صفحات می‌باشد نیز به مرحوم می‌رسد.
بـدون شـک ایـن ثواب و فضیلت از آن کسانی است که بخوانند و بیندیشند و عمل کنند، و بنابراین در حدیثی آمده‌است: بعضی از یاران پیامبر(ص) خدمتش عرض کردند: «چه زود آثار پیری در شما نمایان شده‌ای رسول خدا؟!»
بلی شرط ثواب در اینها نیت قربت است، یا از برای حفظ آبروی خود، چون دفع شر ظالم، و بستن زبان هرزه گویان و امثال اینها و این نیز موجب ثواب می شود.
چون علی صاحب زمین و حجت خدا بر اهلش می‌باشد و به واسطه او زمین باقی می‌ماند و بخاطر وی زمین آرام می‌گیرد و از پیامبر شنیدم که فرمود: روزی که قیامت بر پا شود و کافر ببینید که چقدر اجر و ثواب و کرامت برای شیعیان علی آماده کرده‌است، گوید که ای‌کاش من خاک بودم [از شیعیان علی بودم] و همین قسمت کلام خداوند متعال است که فرماید: «و یقول الکافر یا لیتنی کنت ترابا»
بریخت خون دلم گفتمش وبالت نیست بگفت خون چنین ریختن ثوابی بود
گاهم آن گفتی سنایی نیستی ار هستیی دلت مشغول ثنایستی نه مشغول ثواب
ثواب طاعت خود خواهم هم از خدای که ترا که چهر و لعل تو زیبد بهشت و کوثر من
آمریکا و همپیمانانش برای شرق "اسلامی آمریکایی" می‌خواهند که فقط به عدم زاد و ولد، حضور زنان در پارلمان و شکننده‌های وضو فتوا دهد و هرگز در مورد اوضاع اجتماعی، اقتصادی و نظام مالی ما بحث نکنند و در مسائل سیاسی، قومی و آنچه که ما را باهم وصل می‌کند و خلأها را برطرف می‌سازد، نه سخن بگویند و نه فتوایی صادر کنند و قانون گذاری، صدور حکم بر مبنای اصول و ثوابت اسلامی و تفوّق طلبی برای اسلام ممنوع است و نوشتن، سخن گفتن و صدور فتوا در آن مورد جواز ندارد".
در میان مردم خوزستان رسم است که معمولاً سعی می‌کنند به علت ثواب بالای افطاردادن به روزه‌داران، همواره میهمانی بر سر سفرهٔ خود داشته باشند یا این‌که آن‌ها به دعوت یکی از اقوام سر سفره‌ای دیگر حضور یابند. به همین دلیل دید و بازدید در این ماه در استان خوزستان به اوج خود می‌رسد و مردم پس از افطار، اغلب در کنار آشنایان و بستگان حضور دارند. در این ماه دید و بازدیدها به‌خصوص پس از افطار دوچندان می‌شود. اعضای خانواده خود را ملزم به صلهٔ رحم می‌دانند و شب‌ها با مهمانی‌رفتن، از احوال یکدیگر باخبر می‌شوند.
در منابع روز ضربت خوردن علی ۱۷، ۱۹ و ۲۱ رمضان گزارش شده است. اما شیخ مفید روز ۱۹ را صحیح تر می‌داند و ابن ابی الحدید نیز می‌نویسد چون این سه تن کارشان را عبادت می‌دانستند بنابراین آن را در شب قدر ۱۹ رمضان قرار دادند تا ثواب بیشتری برده باشند. روز مرگ علی هم در منابع از ۱۱ تا ۲۱ رمضان گزارش شده و مدت تحمل ضربت را دو یا سه روز دانسته‌اند.
فَمَنِ اتَّقی‌ یعنی اتّقی الشرک باللّه و الوثوب علی الحق و الاستعصاء علی الرسول و الآباء علی النّذیر، و أصلح دینه و عمله، فَلا خَوْفٌ عَلَیْهِمْ اذا خاف الخلق فی القیامة وَ لا هُمْ یَحْزَنُونَ اذا حزنوا، و قیل: فلا خوف علیهم ای لا یخافون فی الآخرة ذهاب ثوابهم، و لا هم یحزنون علی ما فاتهم من العمل بها فی الدنیا، کما یحزنون من ترک العمل بها.
ز خط و خال گناه است حسن روی ثواب که نفع نیست ز سودای بی ضرر ما را
او با وجود اینکه سنی مذهب بود، ولی ارادت خاصی به علی داشت و به پیروی از مکتب معتزله، او را از دیگر خلفای راشدین برتر می‌داند و تصریح می‌کند که او هم در کثرت ثواب و هم در فضایل و خصال حمیده، از دیگران برتر است. این موضوع در کتابش کاملاً مشهود است.
احمد صبحی منصور معتقد است، که فقه حنفی به مرور زمان در ثوابت فقهی شافعی و مالک بن انس محصور شد و در واقع فقه ابوحنیفه روش فقهی شاگردان اوست که بعدها به اهل حدیث پیوستند. این سخن احمد صبحی منصور با توجه به حجم عظیم نقدها و بعضاً تکفیر اهل حدیث بر ابوحنیفه، منطقی به نظر می‌آید.
بصبح و شام باخلاص در هواخواهیش ثواب فاتحه و سورة الدّخان برسان
جد وجهدت بی ثوابی کی بود لیک گنجشگی عقابی کی بود
در ثواب آنکه افتد در خطا وز نکردن طعن کس در ابتدا