ثمار

معنی کلمه ثمار در لغت نامه دهخدا

ثمار. [ ث َ ] ( ع اِ ) میوه. || انواع مال.
ثمار. [ ث ِ ] ( ع اِ ) ج ِ ثَمر و ثمرة. ( زمخشری ). میوه ها : چگونگی آب و هوا و ثمار هر بقعتی از آن... ( ابن البلخی ).
آب هش را میکشد هر بیخ خار
آب هوشت چون رسد سوی ثمار.مولوی.جزو جزو آبستن از شاه بهار
جسمشان چون درج پُر درّ ثمار.مولوی.
ثمار. [ ث َم ْ ما ]( ع ص ) میوه فروش. فاکهانی. ( زمخشری ) ( منتهی الارب ).

معنی کلمه ثمار در فرهنگ معین

(ثِ ) [ ع . ] (اِ. ) جِ ثمر، ثمره ، میوه ها.

معنی کلمه ثمار در فرهنگ عمید

= ثمر

معنی کلمه ثمار در فرهنگ فارسی

میوه ها، جمع ثمر
( اسم ) جمع ثمر ثمره میوه ها.
میوه فروش فاکهانی

معنی کلمه ثمار در ویکی واژه

جِ ثمر، ثمره ؛ میوه‌ها.

جملاتی از کاربرد کلمه ثمار

وَ سَخَّرَ لَکُمْ ما فِی السَّماواتِ وَ ما فِی الْأَرْضِ جَمِیعاً ای صیّره بحیث تتصرفون فیه و تنتفعون به فی دنیاکم و دینکم بالاستدلال به علی التوحید. قال ابن عباس: سَخَّرَ لَکُمْ ما فِی السَّماواتِ یعنی الشمس و القمر و النجوم و المطر و الریاح، وَ ما فِی الْأَرْضِ یعنی النبات و الاشجار و الثمار و قیل الحیوانات و الجمادات جَمِیعاً نصب‌ علی الحال مِنْهُ ای هذه النعم کلها منه خلقا، فیکون خبر مبتدء محذوف، و قیل تسخیر الجمیع منه، و قیل تقدیره: من خلقه، فحذف المضاف و یجوز ای یکون صفة للمصدر ای تسخیرا منه إِنَّ فِی ذلِکَ لَآیاتٍ لِقَوْمٍ یَتَفَکَّرُونَ ای فی تسخیر القویّ للضعیف دلالة علی صانع قدیر حکیم.
پتریک ولف در نوشته‌های دهه ۱۹۹۰ خود، استعمار مهاجرنشین را به عنوان یک ساختار (به جای یک رویداد) نظریه‌پردازی کرد که به جای استثمار جمعیت بومی، بر اساس حذف جمعیت بومی است، بنابراین آن را از استعمار کلاسیک متمایز می‌کند. ولف همچنین استدلال کرد که استعمار شهرک‌نشینان بر کنترل زمین متمرکز بود و پس از بسته شدن مرزها ادامه یافت. رویکرد او تعریف‌کننده این زمینه بود، اما توسط دیگر محققان بر این اساس که بسیاری از موقعیت‌ها ترکیبی از حذف و استثمار را شامل می‌شوند، به چالش کشیده شده‌است.
همی تا ز افلاک تابد نجوم همی تا ز اشجار آید ثمار
مردان جسم و احساساتشان را برای تغذیه، تأمین مسکن و حفاظت از زنان و فرزندانشان قربانی کرده‌اند. هیچ‌کدام از دردها و دستاوردهای آن‌ها در لفاظی‌های فمینیستی ثبت نشده‌است، فمنیسم مردان را سرکوبگر و استثمارگرانی بی عاطفه نشان می‌دهد.
در جامعه سوسیالیستی مالکیت همگانی است و شیوه تولید بر آن استوار است. بر اثر نابودی مالکیت شخصی استثمار از بین می‌رود و توزیع درآمد بر اساس کار انجام می‌گیرد بدین معنی که هرکس بر حسب کمیت و کیفیت کار خود درآمد دریافت می‌کند.
یک ضعف در یک سرمایه یا گروهی از سرمایه‌ها که می‌توانند به‌وسیلهٔ یک یا چند تهدید مورد استثمار قرار گیرند.
در ۱۹۹۴ او تلاش کرد همه قراردادهای خود با شرکت سونی میوزیک را فسخ کند زیرا عملکرد آن را «برده‌داری حرفه‌ای» و استثمار هنرمندان می‌نامید. همچنین این شرکت را متهم کرد که برای آلبوم «بی‌تعصب گوش کن» به خوبی بازاریابی نکرده‌است. اما در دادگاه شکست خورد و مجبور شد به تعهدات خود در قبال سونی عمل کند و دو آهنگ دیگر برای این شرکت ضبط کند. بر اساس حکم دادگاه، قرارداد بین آن‌ها در سال ۱۹۹۵ فسخ شد و اعتبار آن به این ترتیب ۱۰ سال زودتر از موعد مقرر به پایان رسید.
لیک کو آن قربت شاخ طری که ثمار پخته از وی می‌خوری
شاه ثمارست آن عنب خوش زانک درختش داشت نزاری
«أَ فَلا یَرَوْنَ أَنَّا نَأْتِی الْأَرْضَ نَنْقُصُها مِنْ أَطْرافِها» نفتحها لمحمّد و یخرجها من ایدی المشرکین. و یزیدها فی ارض المسلمین، و قیل «نَنْقُصُها مِنْ أَطْرافِها» نمیت الواحد بعد الواحد و القرن بعد القرن. قال ابن عباس: نقصانها موت العلماء و الفقهاء و خیار النّاس لانّ عمارة الارض بحیاة العلماء و الخیار، و المعنی اذا لم یبق الخیار و العلماء لم یبق، الاشرار و الکفار. و قیل نقصانها جور ولاتها، و قیل نقصانها ذهاب البرکة عن ثمارها و نباتها. «أَ فَهُمُ الْغالِبُونَ» ام محمّد و اصحابه، و المعنی لیس ذلک کما یظنه المشرکون بل حزبنا هم الغالبون.
مالکیت خصوصی امروزین بورژوائی آخرین و کامل‌ترین مظهر شیوه تولید و تملک مبتنی بر تضادهای طبقاتی و استثمار انسان‌ها به دست انسان‌های دیگر است. بدین مفهوم کمونیست‌ها می‌توانند تئوری خود را در یک عبارت خلاصه کنند: «برانداختن مالکیت خصوصی».
در هزیمت زین درخت و زین ثمار این خلایق صد هزار اندر هزار
ای بر سپهر مهر تو از خرمی نجوم وی بر درخت بخت تو از بی غشی ثمار
اروین فالبوش و جفری ویلیام برومیلی می‌نویسند که اتحادیه روز پروردگار در سراسر حیات خود، با حمایت اتحادیه‌های کارگری، «برای جلوگیری از مداخله واحدهای سکولار و تجاری در مختل کردن آزادی عبادت و استثمار کارگران» لابی کرده‌است. به عنوان مثال، اتحادیه روز پروردگار از کنگره ایالات متحده آمریکا توسط در تأمین «یک روز استراحت برای کارمندان پست شهری که ساعات کارشان، برخلاف ساعات کار پست‌چی‌ها، عمدتاً بدون مقررات بود» حمایت کرد.
قال صلّی اللَّه علیه و آله و سلّم «انّ رسول اللَّه یشهد انّ هؤلاء شهداء عند اللَّه یوم القیمة فاتوهم و زروهم و سلّموا علیهم، فو الّذی نفسی بیده لا یسلّم علیهم احد الی یوم القیمة الا ردّوا علیه یرزقون من ثمار الجنة و تحفها.»
ثمار نوری از اغصان نوری درختی شاخ و برگ و بیخ طوری
شد خاکها بخیل و نروید ازو نبات شد شاخها عقیم و نزاید ازو ثمار
ترومن انکار کرد که این یک سرمایه‌گذاری استعماری برای تسلط بر کشورهای دیگر است. در عوض، او اصرار داشت: "امپریالیسم قدیمی - استثمار برای منفعت خارجی - جایی در برنامه‌های ما ندارد. آنچه ما در نظر می‌گیریم یک برنامه توسعه مبتنی بر مفاهیم رفتار منصفانه دموکراتیک است. همه کشورها، از جمله کشور ما، بسیار سود خواهند برد. از یک برنامه سازنده برای استفاده بهتر از منابع انسانی و طبیعی جهان».