ثروتمند

ثروتمند

معنی کلمه ثروتمند در لغت نامه دهخدا

ثروت مند. [ ث َرْ وَ م َ ] ( ص مرکب ) دارا. توانگر. مالدار.

معنی کلمه ثروتمند در فرهنگ معین

(ثَ وَ مَ ) [ ع - فا. ] (ص مر. ) دارا، توانگر.

معنی کلمه ثروتمند در فرهنگ عمید

دارا، متمول، مال دار، توانگر.

معنی کلمه ثروتمند در فرهنگ فارسی

( صفت ) دارا مالدار توانگر .

معنی کلمه ثروتمند در دانشنامه عمومی

ثروتمند (فیلم ۱۹۹۳). ثروتمند ( به هندی: Dhanwan ) فیلمی محصول سال ۱۹۹۳ و به کارگردانی کاسیناتونی ویسوانت است. در این فیلم بازیگرانی همچون اجی دیوگن، کاریسما کاپور، مانیشا کویرالا، آریونا ایرانی، دینش هینگو ایفای نقش کرده اند.

معنی کلمه ثروتمند در ویکی واژه

عربی
منسوب به ثروت؛ آنکه مال و دارایی بسیار دارد، دارا، توانگر.

جملاتی از کاربرد کلمه ثروتمند

در کلیله و دمنه آمده است که: ثروتمند باید که مال خویشتن را در سه موضع صرف کند: اگر خواهان آخرت است، در راه صدقه. اگر خواهان دنیاست در یاری پادشاه و اطرافیانش. و اگر خواهان عیش و عشرت است در کار زنان.
بنابر گزارش‌ها، رضا ضراب بازرگان ثروتمند و همکار بابک زنجانی که مدت‌ها ناپدید بود، با نام تازه‌ی آرون گلد اسمیت در کاخ لوکسی در شهر میامی آمریکا زندگی می‌کند!
وی از طریق گروه لوکسیچ مالکیت بانکو دی شیلی و شرکت معدنی آنتوفاگاستا پی‌ال‌سی را در اختیار داشت و تا پیش از درگذشتش در سال ۲۰۰۵ سال‌ها به‌عنوان ثروتمندترین فرد شیلی شناخته می‌شد.
آدلر در ۱۸ فوریه ۱۸۷۸، از دختر برتل دیوید آدلر و الیز یوهان، خواهرزاده فرانکل در فردریکسبر به‌دنیا آمد. خانواده او از موقعیت اجتماعی بالایی برخوردار بوده و مناسبات خانوادگی خوبی با یکدیگر داشتند. پدربزرگ او، دیوید باروخ آدلر، یک بانکدار و سیاستمدار ثروتمند بود. عمه او، الن آدلر بور، مادر نیلز بور و هارالد بور بود که آدا آدلر از طریق آنها با روان‌شناس دانمارکی ادگار روبین ارتباط داشت.
از سخنان بزرگان:« اگر ثروتمند باشی، هر جا، مأوای تو است، اما آن گاه که تهیدست شوی، خویشاوندانت انکارت کنند. »
وقتی لوریا کودکی بیش نبود پدر خود را از دست داد و توسط دایی ثروتمندش موردخای فرانسس که مأمور مالیات در مصر بود بزرگ شد. دایی او بهترین استادان یهودی را برای تدریس به او استخدام کرد که یکی از این افراد دیوید ابن زیمرا بود. لوریا شاگردی بسیار قوی بود و تحت نظر دایی دیگرش حاخام بزالل اشکنازی در علوم یهودی بسیار قوی شد.
بر پایهٔ سرشماری‌ای که هر ده سال یک بار در آمریکا صورت می‌گیرد، در ۱۸۶۰ میلادی (یک سال پیش از آغاز جنگ داخلی) و بر میزان درآمد سرانه، ۱۲ ایالت ثروتمند آمریکا، همگی در جنوب واقع شده بودند. ایالت میسیسیپی، با درآمد سرانه ۲٬۱۲۸$ و ایالت کارولینای جنوبی با ۲۰۱۷$، ثروتمندترین ایالت‌های آمریکا در آن دوره بودند.کنتیکت، در قالب ثروتمندترین ایالت شمال، در ردهٔ سیزدهم قرار داشت و این در حالی است که درآمد سرانه‌اش تنها ۳۶٪ ایالت میسیسیپی بود (۷۷۱$).
جامعه ارمنی آمریکا دومین جامعه پرجمعیت ارمنی بعد از روسیه و ثروتمندترین و تحصیل‌کرده‌ترین جامعه ارمنی در خارج از مرزهای کنونی ارمنستان است. این جامعه یک شریک عمده در نوسازی کشور ارمنستان محسوب می‌گردد.
اهل زمانه عاشق ارباب ثروتمند معشوق بلبل است گل از بهر خرده‌ای
به‌هرحال زندگی‌نامه‌های معاصر می‌گویند که پدربزرگ او دامپزشک بوده‌است نه یک گله دار و ثروتمند هم نبوده‌است و در واقع هابارد در یک خانه شهری در مرکز هلنا پرورش یافته‌است. به گفته عمه‌اش، خانواده مرتعی نداشتند اما یک گاو و چهار یا پنج اسب در چند جریب در خارج شهر داشتند وهابارد در مکانی یکصد مایل دورتر از محل اسکان قبیله بلک فیت زندگی می‌کرد. قبیله بلک فیت رسمی برای برادر خونی شدن نداشت و هیچ مدرکی دال بر برادری خونی او با بلک فیت پیدا نشده‌است.
در کردستان، آقا لقبی برای رئیس قبیله یا بزرگ خاندان یا سرپرستان ده است. این لقب همچنین به زمینداران ثروتمند هم داده می‌شود.
دلیل نام‌گذاری اینان به آل برهان این است که بیشتر پیشوایان این خاندان لقب برهان‌الدین یا برهان الملة و الدین داشته‌اند. نیای بزرگ ایشان عمر بن مازه نام داشته و نام‌داری این خاندان به بنی مازه نیز از همین‌جا آمده. آل برهان از ثروتمندترین خاندان‌های فرارود بودند. برخورداری از ثروت این امکان را به آنها می‌داد که در کنار رهبری دینی مردم فرارود، رهبری سیاسی را نیز در دست خود نگاه دارند؛ هرچند اینان در مقام رهبران سیاسی فرارود فرمانگزار سلجوقیان و پس از آنها قراخانیان بودند.