ثانویه

معنی کلمه ثانویه در لغت نامه دهخدا

ثانویه. [ ن َ وی ی َ ] ( ع ص نسبی ) تأنیث ثانوی.

معنی کلمه ثانویه در فرهنگ معین

(نَ یِّ ) [ ع . ثانویة ] (ص نسب . ) مؤنث ثانوی .

معنی کلمه ثانویه در فرهنگ عمید

۱. = ثانوی
۲. (اسم ) = ثنویه

معنی کلمه ثانویه در فرهنگ فارسی

( صفت ) مونث ثانوی : طبیعت ثانویه .

جملاتی از کاربرد کلمه ثانویه

عدسی درشت‌نما، یک لنز سادهٔ ثانویه‌است که عکاسی ماکرو را، بدون نیاز به لنز ماکرو، ممکن می‌سازد. در هنگام استفاده از آن‌ها، عمق میدان کاهش می‌یابد.
در این نوع تلسکوپ، نور جمع‌آوری شده به وسیلهٔ یک آیینهٔ کاو (مقعر)، با یک آینهٔ ثانویهٔ تخت یا منشور به بیرون از لولهٔ تلسکوپ هدایت شده و به عدسی چشمی ارسال می‌شود. اگرچه تلسکوپ‌های نیوتنی از انواع شکستی کوتاهترند، ولی همچنان از مدل‌های جدیدتر کسگرین یا اشمیت-کسگرین بلندتر و سنگین‌تر هستند.
موسسه حفاظت از محیط زیست کالفرنیا در سال ۲۰۰۵ به این نتیجه رسید که آلاینده جوی ثانویه خطر ابتلا به سرطان سینه را در زنان جوان‌تر و به‌طور عمده در سنین قبل از یائسگی تا ۷۰٪ افزایش می‌دهد.
آلاینده‌های ثانویه مستقیماً منتشر نمی‌شوند، بلکه این آلاینده‌ها زمانی شکل می‌گیرند که آلاینده‌های اولیه در هوا با دیگر ترکیب‌ها واکنش نشان دهند. اُزُن سطح زمین نمونهٔ مهمی از آلاینده‌های ثانویه است.
این گزاره با گزاره‌های پیشین ساخته شده در این مورد تفاوت دارد. از جمله با گزاره «جهان سوم» که در هنگام جنگ سرد ساخته شد و معنای ثانویه‌ای منفی دارد.[نیازمند منبع]
در بین توصیه‌های سبک‌های زندگی و توصیه‌های فعالیتی برای جلوگیری از سکته قلبی و مواردی که ممکن است به عنوان پیشگیری ثانویه پس از سکته قلبی اولیه در نظر گرفته شود، یک همپوشانی بزرگ وجود دارد که دلیل آن، ریسک فاکتورهای مشترک و هدف مشترک برای کاهش آترواسکلروز است که عروق قلب را تحت تأثیر قرار می‌دهد.