ثابتی

معنی کلمه ثابتی در لغت نامه دهخدا

ثابتی. [ ب ِ ] ( اِخ ) ابونصر عبداﷲبن احمدبن ثابت بخاری ثابتی. رجوع به عبداﷲبن احمد... شود.

معنی کلمه ثابتی در فرهنگ فارسی

ابو نصر عبد الله بن احمد بن ثابت بخاری ثابتی

جملاتی از کاربرد کلمه ثابتی

والار (مانند دیگر آینورها) شکل و فرم ثابتی ندارند، اما در اغلب اوقات شکل ظاهری انسان‌ها و الف‌ها را به خود می‌گیرند ولی در عین حال می‌توانند نامرئی باقی بمانند.
این که موشک برای خود یک نفر راهنما یا یک سیستم هدفیابی داشته باشد تا آن را به طرف هدف سوق دهد (برای مثال از نقش دهنده‌های لیزری استفاده کند) به بهبود کارایی آن کمک می‌کند اما این حالت موجب در خطر قرار گرفتن شخص و دستگاه شلیک‌کننده موشک می‌شود که مجبور هستند خود را در مکان ثابتی در نزدیکی هدف نگه دارند و همچنین باعث ناتوانی آن‌ها در رسیدگی به کارهای دیگر می‌شود.
ور زانکه ثابتی که کنی جرئتی چنین یا آن که واثقی که بری بهره ای چنان
چارچوب پشته شامل تعداد ثابتی اشاره گر هستند. (سایز هر کدام از آن‌ها
تابع باید به ازای همه ورودی‌ها زمان ثابتی به طول بینجامد
۷. هنر همیشه بر حق بودن؛ ۳۸ راه برای پیروزی در هنگامی که شکست خورده‌اید، ۱۸۳۱، ترجمه عرفان ثابتی، نشر ققنوس، ۱۳۶ص
و مخفی نماند که کسی که به جهت استیفای مقصود خود در صدد خصومت برمی آید اگر مقصود او حق مالی باشد یا حق ثابتی دیگر که شرعا مستحق آن بوده باشد، آن خصومت مذموم نیست، بلکه به مقتضای غیرت، ممدوح است بلکه آن خصومتی که مذموم است، در طلب چیزی است که باطل و به غیر حق باشد یا یقین به حقیت آن و استحقاق نداشته باشد، مثل: خصومتی که وکیل «دارالقضاء می کند چون او پیش از آنکه بداند حق با کدام طرف است از طرف یکی وکیل می شود و دامن خصومت بر میان می زند و بدون علم و یقین، از یک جانب گفتگو می کند و به این در و آن در می زند و مال مسلمانان را ضایع می کند و بدون عوض و غرض، و زر و وبال غیر را متحمل می گردد و چنین کس، زیانکارترین مردمان، و احمق ترین ایشان است.
را هد ارتفاع می‌نامند. براساس این رابطه برای یک سیال همواره مجموع سه هد فشار، سرعتی و ارتفاع مقدار ثابتی است.
در بدترین حالت تبدیل کنیم این است که به‌طور پیوسته در هر گام محور مناسب را بیابیم. یک محور خوب باید به گونه‌باشد که بتوانیم اطمینان داشته باشیم نسبت ثابتی از عناصر قبل از آن و بعد از آن قرار بگیرند.
حل نمود. مسئله مقادیر ویژه منجر به تعیین مقدار ثابتی برای دامنه مطلق  بردار
اختلاط خفته و بیدار چیست ثابتی را کار با سیار چیست
ترتیب جهان چنانکه بایست کردی به مَثابتی که شایست
غارت: جذبۀ الهی را گویند. که بی‌واسطه بر سلوک و اعمال مقدم باشد به مثابتی که سالک مقهور باشد، تا به مقصد برسد. اگرچه از اوامر و اعمال بر وی جاری باشد.
ز ما گر خدمتی شایستهٔ حضرت نمی‌آید برآن در ثابتیم آخر، نه بی‌صبریم و هرجایی
ثابتی و عزم تو چو کوکب سیار گردد دایم به گرد تودهٔ اغبر
بحقیقت عشق عاشق را از او بستاند و قوای او را در او نیست گرداند چنانکه در عشقه این برهان ظاهر شده است اگر عاشق را از سوزش عشق خبر باشد اگرچه آتش عشقش در جگر باشد او پخته نبود خام بود تا ازسوزش آتش الم نیابد واز قطع مناشیر چرخ نه چنانکه در بعضی از اخبار آمده است اَوحیَ اللّهُ بَعْضٍ اَنْبیائِهِ انَّما اتَّخِذٌ لِخُلَّتی مَنْ لایَفترَّعَنْ ذِکْری وَلایَکُونُ لَهُ غَیْری وَلَا یُؤثِرُ عَلی شَیْئا مِنْ خَلْقی وَاِنْ اُحْرِقَ بالنّار لَمْ یَجِدْلمُرِّ الْحَدیدِ اَلَمافی سِرِّهِ پادشاه عالم بر بعضی از انبیا وحی فرستاد و فرمود که حضرت میگفت ما آن را بتشریف خلت مشرف کنیم که مردوار از ذکر ما فتوری نبود و در طاعت ما قصوری نبود و بر ما کسی را برنگزیند و در سکر شراب محبت ما بمثابتی بود که اگر او را در دریای آتش اندازند مر آن را بنزدیک دل وی وقعی نبود و اگر چشمش را به اره‌های قهر پاره پاره کنند از آن خبر نیابد و ادراک الم آن نکند اول فرمودلایَفْتَرُّ عَنْ ذِکری عجب ذکر من ناسی را بود اما آنکه در مشاهدۀ جمال محبوب بود مستغرق جمال او، او در استغراق از صفات خود فانی بود پس نشانۀ ذکر او بود و مذکور در سرادق جلال ذاکر خود:
آلبرت اینشتین، چندی بعد (در سال ۱۹۰۵) به‌طور نظری نشان داد که فرضیهٔ اتر با نظریهٔ نسبیت خاص او سازگار نیست. در این نظریه، اینشتین بنا را بر این گذاشت که سرعت نور، ثابتی عام است و به حرکت ناظر یا حرکت چشمهٔ نور بستگی ندارد. این واقعیت با این برداشت که امواج الکترومغناطیسی آشفتگی‌هایی هستند که در محیط زمینه‌ای مانند اتر انتشار می‌یابند، سازگاری ندارد.
از یقین هم ثابتی هم ساکنی نقد عالم چون تو داری ایمنی
از بد و نیک مجرمان کند نشد وفای تو ز آنک تو راست در کرم ثابتی و مهارتی
آثار استاد روح‌الله خالقی نام یک مجموعه موسیقی سنتی ایرانی باصدای غلام‌حسین بنان و عبدالوهاب شهیدی و اجرای ارکستر گل‌ها، ارکستر شماره یک رادیو و ارکستر رادیو و دربرگیرندهٔ آثار یا تنظیم شده‌های روح‌الله خالقی می‌باشد که به کوشش گلنوش خالقی جمع‌آوری و تهیه شده و در سال ۱۳۸۳ توسط انتشارات ماهور به بازار آمده است. این مجموعه شامل ۴ سی دی به نام‌های خوشه چین، نغمه نوروزی، خاموش و مرغ شب می‌باشند. در این مجموعه اشعار رهی معیری، شهریار، حافظ شیرازی، کریم فکور، نزاری قهستانی، فروغی بسطامی، رعدی آذرخشی، موید ثابتی، نواب صفا، حسین گل گلاب، محیط طباطبایی، عارف قزوینی و تورج نگهبان خوانده شده‌اند.