تکین

معنی کلمه تکین در لغت نامه دهخدا

تکین. [ ت َ ] ( اِ ) بمعنی زیرین است. ( از برهان ). فرودین. زیرین. ( ناظم الاطباء ). از: تک ( ته )+ین ( پسوند نسبت ). ( حاشیه برهان چ معین ). || تخم و استخوان انگور را نیز گفته اند. ( برهان ). هسته انگور و تکیز و تکژ. ( ناظم الاطباء ). مصحف تکس است. ( حاشیه برهان چ معین ). || پهلوان. ( غیاث اللغات ) ( آنندراج ) :
تکینان لشکر گزینان چین
برفتند هر سوی توران زمین.دقیقی.همه خانان و تکینان و سوران دلیر
داشتند از سپه او و از و دست به سر.فرخی.
تکین. [ ت َ ] ( ترکی ، ص ، اِ ) خوش ترکیب ، زیباشکل. و در ترکیب اسماء اعلام آید همچون البتکین ، سبکتکین ، بکتکین ، انوشتکین و به تنهایی نام پادشاهی خاص شنیده نشده. ( حاشیه برهان چ معین ). || مجازاً،مغول. ترک. ( یادداشت بخط مرحوم دهخدا ) :
هستم ز نسل ساسان نز تخمه تکین
هستم ز صلب کسری نزدوده ینال.مجد همگر ( یادداشت بخط مرحوم دهخدا ). || در بیتهای زیر گویا کنایه از خان کوچک و زیر دست امیر است :
نشود غره خردمند بدان ، کز پس من
چون پس میر نیاید نه تکین و نه بشیر.ناصرخسرو.شعری که ترا رشید گفته ست
گفتند که بحر او چنین ست
این شعر چو شعر او نباشد
کان خان بزرگ و این تکین است.ادیب صابر. || از القاب امراء ترک. از القاب ترکی است مانند البتکین. سبکتکین :
خوش نخسبند همه از فزعش زان سوی آب
نه قدرخان نه طغانخان نه ختاخان نه تکین.فرخی.گاهی به دریا درشوی ، گاهی به جیحون بگذری
گه رای بگریزد ز تو گه رام و گه خان گه تکین.فرخی.چاکران دگران ز آرزوی بنده کنند
نام فرزندان تکسین و تکین و دینار.فرخی.هر چند مهار خلق بگرفتند
امروز تکین و ایلک و پیغور.ناصرخسرو.به پیش ینال و تکین چون رهی
دوانند یکسر غنی و فقیر.ناصرخسرو.پند از هرکس که گوید گوش دار
گر مثل طوغانش گوید یا تکین.ناصرخسرو.جز که رزق تن جاهل سببی نیست دگر
که سمک پیش تکین است و رمک بر در تاش
رزق تن ، پاک همه باطل و ناچیز شود
گر نیاید پدر تاش و تکین بر دم آش.ناصرخسرو.این شعر مکان او ندارد

معنی کلمه تکین در فرهنگ عمید

= تگین
فرودین، زیرین.

معنی کلمه تکین در فرهنگ فارسی

( صفت ) خوش ترکیب زیبا شکل. ۲ - پهلوان شجاع . جمع : تگینان . ۳ - در ترکیب اسمای اعلام ترکی آید : الپتگین بکتگین سبکتگین .
ترکی بمعنی خوش ترکیب زیبا شکل

معنی کلمه تکین در فرهنگ اسم ها

اسم: تکین (پسر) (ترکی) (تلفظ: takin) (فارسی: تکين) (انگلیسی: takin)
معنی: پهلوان، دلاور، تگین

جملاتی از کاربرد کلمه تکین

آلیسون در گرین‌وود، می‌سی‌سی‌پی از خانواده ارول وارد اتکینسون و میبل بلک‌ول اتکینسون به دنیا آمد. او در سال ۱۹۹۳ در حالی که در جکسون، می‌سی‌سی‌پی زندگی می‌کرد، تغییر وضعیت داد.
بر جهان چون سایهٔ ابرست و نور آفتاب بخشش بی‌وعده و بی‌منت طغرل تکین
بدادش صد و سی هزار از سران تکینان لشکرش و نام آوران
سایر آنارشیست‌ها از هنر به عنوان وسیله‌ای برای دستیابی به اهداف آنارشیستی حمایت، یا از آن استفاده می‌کردند. کریس روبه در کتاب خود شکستن طلسم: تاریخچه فیلمسازان آنارشیست، گریلاهای نوار ویدئویی و نینجاهای دیجیتال، ادعا می‌کند که «شیوه‌های تحریک شده توسط آنارشیسم، به‌طور فزاینده‌ای فعالیت‌های ویدیویی مبتنی بر جنبش را ساختار می‌بخشد». در طول قرن بیستم، بسیاری از آنارشیست‌های برجسته (من‌جمله پتر کروپوتکین، اما گلدمن، گوستاو لانداور و کامیلو برنری) و نشریاتی مانند آنارشی دربارهٔ موضوعات مربوط به هنر می‌نوشتند.
عقل سر بر آستانت مستکین بنده ی حکم تو صد روح الامین
دور فلک با همه فرماندهی کیست یکی چاکر طغرل تکین
«لایزا تولین» خبرنگار آسوشیتد پرس؛ «اِما واتکینز» را الگویی برجسته برای دختران نامید و نوشت که، طرفدارانش در کنسرت‌های ویگلز، به سبکِ او لباس می‌پوشند و گل‌ِ سرِ پاپیون‌شکل او را که اینک جزئی از مشخصهٔ ظاهری و بارز اوست، با پاپیون‌های دست‌ساز خانگی، تقلید می‌کنند.
در سال ۱۸۲۵ با جان پلی اتکینز تاجر ازدواج کرد و آن‌ها به هالستدپلیس، اقامتگاه خانواده اتکینز در سونوکس، کنت رفتند. آن‌ها فرزندی نداشتند. اتکینز علاقه‌اش به گیاه‌شناسی، را به عنوان مثال با جمع کردن گیاهان خشک شده دنبال کرد. احتمالاً بعدها این گیاهان در فتوگرامها مورد استفاده قرار گرفتند.
اِکینچی بن قُچار (درگذشتهٔ ۱۰۹۷ م) یکی از شاهان خوارزم بود که برای مدت کوتاهی تا پیش از مرگش فرمانروایی نمود. برخلاف دیگر خوارزم‌شاهانی که جانشین وی شدند، او از تبار نوشتکین غرچه نبود.
از پی آسایش خلقست و آرام جهان هرچه هست از آلت و از عدت طغرل تکین
مقاله‌های اتکینسون در انجمن تاریخی ماساچوست نگهداری می‌شود و شامل ۳۲ کارتون و شش جلد آثار منظم می‌باشد.
الفی اتکینز پسربچه‌ای است که با پدرِ کمی سربه هوا و دست و پا چلفتی‌اش در حومهٔ شهر زندگی می‌کند. در این داستان‌ها الفی با انواع و اقسام موقعیت‌های عادی و روزمره مواجه می‌شود و از تک‌تک رویدادهای عادی زندگی لذت می‌برد. گاهی داستان به قلمرو فانتزی نزدیک می‌شود و شخصیت‌های خیالی و هیولاها وارد داستان می‌شوند.
داستان این سریال دربارهٔ اتفاقات زندگی شخصیتی به نام مستر بین می‌باشد. اتکینسون این شخصیت را در دانشگاه طراحی کرد و خودش آن را یک کودک در بدن یک مرد بالغ توصیف می‌کند. او در زندگی عادی و روزانه خود دچار مشکلاتی می‌شود. مستر بین به ندرت حرف می‌زند و کمدی این مجموعه، بیشتر حرکات طنز این شخصیت و راه حل‌های غیرعادی او برای حل مشکلاتش و تعامل با مردم می‌باشد. این سریال از هنرمندان کمدی فیزیکی از جمله ژاک تاتی و بازیگران فیلم‌های کمدی صامت الهام گرفته‌است.
همه خانان و تکینان و سواران دلیر داشتند از سپه او ازو دست به سر
نقش سم سبکتکت سجده گه سبکتکین پیرو گرد موکبت کوکبه ی سکندری
شرکت آتکینز در سال ۱۹۸۲ توسط ویلیام سیدنی آتکینز تأسیس شد. دفتر مرکزی این شرکت در شهر لندن، بریتانیا قرار دارد. در ژوئیه ۲۰۱۷ کلیه سهام آتکینز توسط شرکت کانادایی اس‌ان‌سی-لاوالین خریداری شد.
الکساندر لازوتکین در ۳۰ اکتبر۱۹۵۷ در مسکو به دنیا آمد. وی در سال ۱۹۷۵ دبیرستان را به پایان رساند و در سال ۱۹۸۱ به عنوان مهندس مکانیک با تخصص مکانیک تجهیزات پروازی از پژوهشکده حمل و نقل هوایی مسکو فارغ‌التحصیل شد. لازوتکین از آوریل سال ۱۹۸۱ به عنوان مهندس در بخش شماره۶۰۷ پژوهشکده حمل و نقل هوایی مسکو کار می‌کرد و سپس در شرکت انرگیا مشغول به کار شد. او مسئول آموزش استفاده از سامانه‌های مختلف به فضانوردان آینده از جمله راهپیمایی فضایی بود.
بر تن و جان من گماشت فلک هر چه ابلیس را ینال و تکین
فرمانت‌ را به تربت توران مسخرند خانان کامران و تکینان کامکار
حبذا تاریخ این انشا که فرمانده به بلخ رایت طغرل تکینی بود و رای ناصری