توقی

معنی کلمه توقی در لغت نامه دهخدا

توقی.[ ت َ وَق ْ قی ] ( ع مص ) ( از «وق ی » ) حذر کردن. ( تاج المصادر بیهقی ) ( زوزنی ) ( دهار ). پرهیز کردن. ( منتهی الارب ) ( آنندراج ) ( ناظم الاطباء ). حذر کردن و ترسیدن. ( از اقرب الموارد ). خود را نگاه داشتن از چیزی. ( آنندراج ). نگهبانی. ( غیاث اللغات ). پرهیز کردن. اتقاء. تجنب. اجتناب. ( از یادداشتهای مرحوم دهخدا ) : و گلشن معانی را از خار و خاشاک خلاف ، توقی و تصون واجب بیند. ( سندبادنامه ص 63 ). رجوع به توقیت شود.

معنی کلمه توقی در فرهنگ معین

(تَ وَ قّی ) [ ع . ] (مص ل . ) پرهیزکردن ، خود را حفظ کردن .

معنی کلمه توقی در فرهنگ عمید

۱. پرهیز کردن.
۲. خود را حفظ و نگه داری کردن.

معنی کلمه توقی در فرهنگ فارسی

۱ - ( مصدر ) نگاه داشتن پرهیزکردن خویشتن داشتن . ۲ - ( اسم ) نگهداری نگهداشت خویشتن داری .

معنی کلمه توقی در ویکی واژه

پرهیزکردن، خود را حفظ کردن.

جملاتی از کاربرد کلمه توقی

توقیع همایون خدا را چو فرو خواند با وعده ذرات که در وی شده امضا
قوله: «وَ ما جَعَلْنا لِبَشَرٍ مِنْ قَبْلِکَ الْخُلْدَ أَ فَإِنْ مِتَّ فَهُمُ الْخالِدُونَ کُلُّ نَفْسٍ ذائِقَةُ الْمَوْتِ» آن را که در دل یک نقطه صدق پیدا گردد حقیقت عشق مرگ سر از جان وی بر زند زیرا که وعده لقا آنجاست، آن چه جانی بود که وعده لقا فراموش کند یا چه دلی بود که ارتیاحی که جز بمشاهده حق نتواند بود جایی دیگر طلب کند، لا راحة للمؤمن دون لقاء ربه. ای درویش هیچ دولت عزیزتر از مرگ نیست، دین داران را تاج کبریا و کرامت بدروازه مرگ بر سر نهند بر خورداران شریعت توقیع دولت بدر مرگ خواهند یافت، مرگ حرم لا اله الا اللَّه است، مرگ آستانه دار الملک قیامت است، و ممر زوار حق است، مرگ مرکز عزّ عارفانست، و مظنه ارواح مقربان، مرگ طلیعه عنایت ازلست و مقدمه رعایت ابد، در دو عالم هیچکس را آن راحت نیست که مرد موحّد در لحد با احد، علم اسلام و کوس ایمان بقیامت با خود بخاک برد، تا با علم اسلام و کوس ایمان بقیامت در آید، چنان که پادشاهان بشهر خویش در آیند.
تا حشر فذلک بقا باد توقیع تو داد گستران را
توقیع کش مثال این حرف در نامه، سخن چنین کند صرف
اثر مثبت اصلاحات در سال ۱۹۱۹ به وسیله عمل رولات به شدت تحلیل رفت. عمل رولات به دولت نایب السلطنه قدرت می‌داد تا آشوب را، به وسیله ساکت کردن مطبوعات، توقیف فعالان سیاسی بدون محاکمه، و دستگیری بدون حکم هر کسی که مشکوک به ایجاد آشوب و پیمان‌شکنی باشد، فرونشاند. در اعتراض، همه مردم در سراسر کشور دست از کار کشیدند (هارتال)، که این خود نشانه شروع یک نارضایتی عمومی بود.
مجتبی واحدی از مشاوران مهدی کروبی، پس از انتخابات ریاست جمهوری ایران (۱۳۸۸) و خروج از ایران، در دی ماه ۱۳۸۸ پس از ده سال سردبیری روزنامه آفتاب یزد، به دلیل جلوگیری از توقیف روزنامه، از سردبیری این روزنامه کناره‌گیری کرد.
با میر ندیمی تو با خواجه انیسی تو منشورنگاری تو توقیع نویسی تو
در سال ۱۳۵۸ هفته‌نامهٔ کتاب جمعه با سردبیری احمد شاملو و مدیریت عسکری پاشایی منتشر می‌شود. انتشار این هفته‌نامه پس از ۳۶ شماره توقیف می‌شود.
او در فیلم توقیف شده محسن مخملباف به نام شب‌های زاینده‌رود در سال ۱۳۶۹ نقش آفرینی نمود.
سحر در نامه «شوری » چنین خواندم بتوقیعی که والا حضرتش فرمود بر فرماندهان اعلان
فیلم در سال ۱۳۶۱ فقط اجازهٔ نمایش در جشنواره فیلم فجر را پیدا کرد و بعد از آن توقیف بود و در زمان حیات علی حاتمی اجازهٔ نمایش پیدا نکرد. سرانجام در تاریخ ۲۰ خرداد ۱۳۷۷ به نمایش عمومی درآمد.
وز خطا او بر سر منشور عشق رسم توقیعی بطغرائی نهد
سنانی ز آفت جانها سرشته بر آن توقیع خونریزی نوشته
جواب داد که توقیع‌های خواجه بود به نامه‌ها بر مانند عقدهای گهر
جواب داد که هست آن دوات صدر عجم که می‌نهد گه توقیع پیش خویش اندر
او در سال ۹۴ از حضور خود با ششمین سری از برنامه مستند خانمی که شما باشی خبر داده بود که یکبار دیگر برنامه‌اش توقیف شد در حالی که تیزرهای این برنامه نیز پخش شده بود. در همان سال، او به ایفای نقش در فیلم مالاریا پرداخت. او در مورد نقش‌آفرینی‌اش در این فیلم گفت: «من جزئی از خانواده سینما نیستم، اما اطلاعاتم از سینما کم نیست. [...] البته قبل از بازی در فیلم مالاریا نیز پیشنهادهایی داشتم اما هیچگاه مایل نبودم که حضور پیدا کنم. اما این پیشنهاد به گونه ای بود که دوست داشتم در آن حضور پیدا کنم.»
آسیه امینی همچنین همکاری‌اش با مؤسسهٔ کنشگران داوطلب، مرکز مطالعات و آموزش سازمان‌های جامعهٔ مدنی ایران را به عنوان سردبیر وبسایت خبری این سازمان، تا زمان فعالیتش ادامه داد. کنشگران در اسفند سال ۸۴ توقیف و دفتر آن پلمپ شد.
مهر ۱۳۲۰ حزب استقلال را تأسیس کرد و انتشار مجدد روزنامهٔ آزاد را از سر گرفت و هر هفته سه شماره منتشر می‌کرد و رویکرد منتقدانهٔ پیشینش را ادامه داد. در این دوره او از امضای «آزاد خراسانی» استفاده می‌کرد و از استبداد رضاشاه به‌شدت انتقاد کرد و روزنامه چند بار توقیف شد.
اتحادیه اروپا نیز طی تصمیم مورخ ۲۳ فروردین ۱۳۹۰ (۱۳ آوریل ۲۰۱۱)، ۳۲ مقام ایرانی از جمله اسماعیل احمدی مقدم را به دلیل نقشی که در نقض گسترده و شدید حقوق شهروندان ایرانی داشته‌اند، از ورود به کشورهای این اتحادیه محروم کرد. کلیه دارایی‌های این مقامات نیز در اروپا توقیف خواهد شد. بر اساس بیانیه اتحادیه اروپا، نیروهای تحت امر اسماعیل احمدی مقدم، به عنوان فرمانده نیروی انتظامی ایران در حملات به معترضان در تظاهرات مسالمت‌آمیز و همچنین تهاجم خشونت‌آمیز به کوی دانشگاه تهران در ۲۵ خرداد ۱۳۸۸ (۱۵ ژوئن ۲۰۰۹) شرکت داشته‌اند.