توشی

معنی کلمه توشی در لغت نامه دهخدا

توشی. ( اِ ) توژی باشد که ضیافت کردن اطفال است یکدیگر را و آن را در خراسان دانگانه می گویند و در مازندران پلاپچکاک نامند. ( برهان ) ( از آنندراج ). توژی. دانگانه. ( ناظم الاطباء ). در تهران و مشهد و بروجرد دنگی گویند. ( حاشیه برهان چ معین ).
توشی. [ ت َ وَش ْ شی ] ( ع مص ) نمایان شدن سپیدی موی به رنگ نگار: توشی فیه الشیب. ( منتهی الارب ) ( از آنندراج ) ( از اقرب الموارد ) ( ناظم الاطباء ).
توشی. ( اِخ ) جوجی یا چوچی ، نام پسر بزرگ چنگیز است. ( یادداشت بخط مرحوم دهخدا ). رجوع به تاریخ جهانگشا و ذیل جامعالتواریخ رشیدی ص 143 و تاریخ گزیده چ برون ص 573 و 575 شود.

معنی کلمه توشی در فرهنگ معین

(اِ. ) مهمانی که در آن هر کس خوراک خود را با خود بیاورد.

معنی کلمه توشی در فرهنگ عمید

نوعی ضیافت که در آن هرکس هر طعامی دارد بیاورد و با هم بخورند، نوعی ضیافت که هر کسی سهم خود را بدهد.

معنی کلمه توشی در فرهنگ فارسی

( اسم ) ضیافتی که در آن هر کس طعامی با خود آورد و با هم تناول کنند دانگی .
جوجی یا چوچی نام پسر بزرگ چنگیز است .

معنی کلمه توشی در ویکی واژه

مهمانی که در آن هر کس خوراک خود را با خود بیاورد.

جملاتی از کاربرد کلمه توشی

گفتی از چیست که شیرین سخنی ای صنم بسکه توشیرین دهنی
در سال ۱۴۷۸ به فرمان شوگون‌سالاری آشیکاگا اودا توشی‌هیرو از مقام معاونی فرماندار اخراج شد و اودا توشی‌سادا که تا به حال زیردست شوگودای بود، به‌جای او به این مقام منصوب شد. توشی‌هیرو به همراه ارباب خود یوشی‌کادو این فرمان را نپذیرفتند. در این زمان قلعه کیوسو که مقر فرمانداری جدید شده بود و نزدیک به پایین ولایت اُواری قرار داشت، مورد حمله قرار گرفت و اودا توشی‌سادا توانست قلعه را تصرف کند اما دو ماه بعد توشی‌هیرو دوباره توانست قلعه را بازپس بگیرد. سرانجام مداخله شوگون‌سالاری آشیکاگا توسط دو طرف درگیری نادیده گرفته شد و آنها ولایت اُواری را به دو قسمت بالایی و پایینی که هر کدام دارای چهار بخش بود، تقسیم کرده و توشی‌سادا به عنوان معاون فرماندار چهار بخش پایینی درآمد.
کوروساوا در سال ۱۹۳۶ وارد صنعت فیلمسازی ژاپن شد. بعد از سالها کار به عنوان دستیار کارگردان و فیلم‌نامه‌نویس در طول جنگ جهانی دوم اولین فیلم اکشن محبوب خود را با نام افسانه جودو (سانشیرو سوگوتا) ساخت. بعد از پایان جنگ فیلم فرشته مست را ساخت که مورد تحسین منتقدان قرار گرفت، در این فیلم کوروساوا از ۱۰ بازیگر ناشناخته استفاده کرد. توشیرو میفونه که در این فیلم به عنوان نقش اصلی بازی کرد از کوروساوا به عنوان یکی از مهم‌ترین فیلمسازان جوان ژاپن یاد کرد. این دو مرد در آینده در ۱۵ فیلم دیگر با هم همکاری کردند.
نشگفت اگر از بیم توشیران بگریزند کز هیبت تو موم شود آهن و خارا
خویش را از جهل میخوانی دلیر زانکه برگرمابه دیدستی توشیر
ز بازوی خود، خواه برگ و نوا ترا برگ و توشی در انبار نیست
ای دریغا که دست بسته گرفت چون توشیری مکاید روباه
شراب حسن پتوشی ز لبها در آید زلف از آن پیشت به زانو
سالها عقل دکان داشت بکوی ما بهچ توشی نخریدیم ز دکانش
در یک سنت شکنی، نام شاهزاده خانم توسط والدینش به جای امپراتور انتخاب شد. این از بند ۵۶ لی لو دوم، یکی از آموزه‌های منسیوس فیلسوف چینی انتخاب شده‌است. آیکو، نام شخصی شاهزاده خانم، با کاراکترهای کانجی به معنی «عشق» (愛) و «کودک» (子) نوشته شده‌است و به معنای «کسی است که دیگران را دوست دارد». شاهزاده خانم یک عنوان امپراتوری نیز دارد، پرنسس توشی (敬宮، توشی-نو-میا)، که به معنای «کسی است که به دیگران احترام می‌گذارد».
در فکرت توشی و توانی افتاد بسی و جست بسیار
ازدواج همجنس‌گرایان در استرالیا از ۹ دسامبر ۲۰۱۷ قانونی شده‌است. قانون ازدواج همجنس‌گرایان در ۷ دسامبر ۲۰۱۷ به‌وسیلهٔ پارلمان استرالیا تصویب، و یک روز بعد توشیح ملوکانه را از فرماندار کل استرالیا بدست آورد. این قانون از ۹ دسامبر به اجرا درآمد و بلافاصله تمام ازدواج‌های زوج‌های همجنسی که در خارج از استرالیا انجام شده بودند به رسمیت شناخته شدند. نخستین ازدواج‌های زوج‌های همجنس در ۱۶ دسامبر انجام گرفتند.
در هر پلیمریزاسیون افزایشی به منظور تشکیل زنجیر بلند پلیمر، پس از تشکیل رادیکال فعال شیمیایی یا فتوشیمیایی، سه مرحله اساسی زیر روی منومرها انجام می‌گیرد.
دفتر مرکزی این شرکت در شهر کوتو، توکیو، ژاپن قرار دارد و سهام آن در بازار بورس توکیو معامله می‌شود. بزرگترین سهام‌داران آی‌ایچ‌آی عبارتند از: توشیبا (۳٫۷۷٪)، میزوهو بانک (۲٫۹۷٪) و نیپون لایف (۱٫۶۲٪).
هر کجا راهی است، ما پیموده‌ایم هر کجا توشی است، آنجا بوده‌ایم
روکوهارا تاندای امپراتور گو-دایگو را تعقیب می‌کرد تا او را دستگیر کند. در این زمان «کوسونوکی ماساشیگه» از ولایت کاواچی (استان اوساکای کنونی) و «ساکورایاما کوره‌توشی» از ولایت بینگو (استان هیروشیما شرقی کنونی) به درخواست کمک امپراتور گو-دایگو پاسخ دادند.
چهل و هفت رونین یکی از محبوب‌ترین مضامین چاپ‌نقش چوبی یا اوکی‌یوئه است و بسیاری از هنرمندان مشهور از وقایع اصلی، صحنه‌های نمایش یا بازیگران چاپ‌هایی را به تصویر کشیده‌اند. از جمله هنرمندانی که چاپ‌هایی در این زمینه انجام داده‌اند، اوتامارو، کونی‌سادا، کاتسوشیکا هوکوسائی، هیروشیگه، یوشی‌توشی هستند. اوتاگاوا کونی‌یوشی حداقل یازده مجموعه کامل جداگانه در این زمینه به همراه بیش از بیست سه‌لتی تولید کرده‌است.
اسرارالحکم: در حکمت علمیه و عملیه به تصحیح سید ابراهیم میانجی با مقدمه توشی‌هیکو ایزوتسو و حواشی ابوالحسن شعرانی توسط انتشارات مولی در سال ۱۳۹۶ منتشر شد.
در دور خط دهان توشیرین کلام شد گرد شکر ز قافله مور شد بلند