توانمندی

توانمندی

معنی کلمه توانمندی در دانشنامه عمومی

توانمندی (علوم رایانه). در علوم رایانه نظری، توانمندی ( به انگلیسی: Robustness ) توانایی دستگاه رایانه برای غلبه بر خطاها هنگام اجرا و غلبه بر خطاهای ورودی می باشد. توانمندی می تواند حوزه های متنوعی از علوم رایانه چون برنامه نویسی توانمند، یادگیری ماشین توانمند و امنیت شبکه توانمند را دربر گیرد. روش های صوری چون تست فازینگ برای نمایش توانمندی ضروری اند، چرا که این نوع آزمون ها مربوط به ورودی های نامعتبر یا غیرمنتظره می باشند. همچنین تزریق خطا را می توان برای آزمون توانمندی به کار برد. محصولات تجاری متنوعی برای اعمال آزمون توانمندی در تحلیل نرم افزارها موجود است.

جملاتی از کاربرد کلمه توانمندی

در عمل برای حق‌ویژه کمینه صحیح، چندین تعریف رقیب وجود دارد. موقعی که پیچیدگی برنامه با نرخ نمایی افزایش می‌یابد، تعداد مشکلات بالقوه هم افزایش می‌یابد، و این باعث می‌شود تحویل یک دیدگاه پیشگویانه غیرعملی شود. مثال‌های این تعریف شامل، «مقادیر متغیرهایی که می‌تواند پردازش کند»، «آدرس‌هایی که به آن نیاز دارد»، یا «زمان دقیقی که این اشیا نیاز دارند». سامانه‌های توانمندی شیء، مثلاً امکان به‌تعویق‌انداختن اعطای یک حق‌ویژه تک-کاره را به زمان-استفاده می‌دهد. امروزه، عملیاتی‌ترین دیدگاه آن است که، حقوق‌ویژه‌ای را که به صورت دستی به صورت غیرلازم ارزیابی می‌شوند، حذف کنیم. اما در این صورت هم معمولاً مجموعه حقوق‌ویژه نتیجه شده، از حقوق‌ویژه کمینه صحیح، برای پردازه تجاوز می‌کند.
آقای رابرتز در رابطه با ایثاربه عنوان یک عامل مؤثر سیگنالینگ، نظریه‌ای با نام «هدیه رایگان» ارائه کرده‌است. با در نظر گرفتن سناریو مربوطه، فرد دریافت‌کننده در نتیجه توجه به سیگنال (نشانه) سود دریافت می‌کند؛ بدین ترتیب انگیزه دارد که به سیگنال مربوطه توجه کند. مثال‌هایی از این رفتار در طبیعت نیز قابل مشاهده می‌باشد. برای مثال بعضی از پرندگان نر به ماده‌ها غذا می‌دهند که به این رفتار ابراز عشق از راه تغذیه می‌گویند. چنین رفتاری علاوه بر این که به ماده منفعت می‌رساند (که بدون صرف انرژی غذا بدست آورده‌است)، نشانگر توانمندی پرنده نر اهداکننده در تهیه غذا می‌باشد. بدین ترتیب صحت سیگنال از بین نمی‌رود (نشانگر صحیحی از توانمندی و سازگاری پرنده نر می‌باشد).
پس از جنگ، با توجه به محدودیت‌های پیمان ورسای، میلش، به همراه زیاد دیگری، سال ۱۹۲۰ از نیروهای مسلح کنار گذاشته شد. پس از مدت کوتاهی عضویت در فرای‌کور و نیروی پلیس، از سال ۱۹۲۲ شروع به کار برای شرکت هوانوردی یونکرس کرد. با توانمندی که در این زمینه نشان داد، سال ۱۹۲۹ مدیر اجرایی شرکت لوفت‌هانزا، خطوط هواپیمایی ملی آلمان، شد. در این زمان کار حزب ناسیونال سوسیالیست در صحنه سیاسی کشور بالا گرفته بود. با وجود تبار یهودی، میلش سعی در برقرار رابطه با آدولف هیتلر و نزدیکان او، به خصوص هرمان گورینگ، کرد. او سال ۱۹۳۲ یک هواپیمای لوفت‌هانزا را در اختیار هیتلر قرار داد.
به دلیل رشد گسترده و توانمندی اقتصادی، برخی از این شهر با عنوان «نیویورک جنوب» نام برده‌اند.
افزوده‌ها خود به سه گروه افزوده‌های حاشیه‌ای، افزوده‌های وجهی و افزوده‌های متنی تقسیم می‌شوند. افزوده‌های حاشیه‌ای، اطلاعاتی در خصوص منظور، علت، زمان، مکان، شرایط، روش و مقدار محمول‌ها ارائه می‌دهند. افزوده‌های وجهی نظر نویسنده یا گوینده را در خصوص میزان قطعیت و امکان وقوع گزاره بیان می‌کنند و تمامی انواع آن‌ها اعم از وجه‌نماهای برداشتی، توانمندی و شواهدی، با هر تظاهر زبانی اعم از فعل، قید، گروه حرف‌اضافه‌ای و مانند آن، برچسب وجه‌نما دریافت می‌کنند. افزوده‌های متنی نیز پیونددهنده‌هایی هستند که بین جمله‌ها ارتباط برقرار می‌کنند.
وی به عنوان یکی از بزرگترین اجرا کنندگان موسیقی رمانتیک در عصر شوپن و لیست شناخته شده‌است. او به‌خاطر توانمندیش در نواختن ویولن به «پاگانینی شمال» معروف شده بود.در سال ۱۸۵۰ میلادی، اوله بول، تئاتر نروژ، که در حال حاضر صحنه ملی نامیده می‌شود را در برگن تأسیس کرد. وی چند سال بعد تلاش کرد، یک جامعه ایده‌آل در ایالات متحده به نام اوله نا، در پنسیلوانیا تشکیل دهد، اما شکست خورد.
ارتباطات میان‌فرهنگی هنگامی از توانمندی برخوردار است که اهداف را به شیوه‌ای عملی می‌سازد که مناسب موقعیت و روابط باشد. از این رو، ارتباطات میان‌فرهنگی نیاز به ایجاد پیوند بین دوگانه تناسب و اثربخشی دارد. وسایل مناسب ارتباطات میان‌فرهنگی به ۱۵ درصد کاهش در اختلال در ارتباطات منجر می‌شود.
این شهر بر روی دشتی هموار و در ارتفاع ۱۵۷۰ متری از سطح دریا واقع شده است که عامل پیدایش آن زاینده رود بیان می‌شود. این شهر به داشتن معماری ایرانی، پل‌های سرپوشیده، مسجدها و مناره‌های منحصر به فردش نام‌آور است، همین امر سبب شده تا در فرهنگ عامه، اصفهان نصف جهان، لقب بگیرد. این شهر در آذر ۱۳۹۴ (دسامبر ۲۰۱۵) به همراه رشت به عنوان نخستین شهرهای ایران، به شبکه شهرهای خلاق جهان زیر نظر یونسکو پیوست و از ۱۳۹۷ به ابتکار شهرهای دوستدار کودک ملحق شد. براساس استانداردهای یونسکو، شهر خلاق، شهری است که از نوآوری و توانمندی‌های شهروندان در توسعه پایدار شهری بهره می‌برد.
آشپَزی یا پخت‌وپز یک توانمندی و فناوری برای فراهم آوردن غذا است. به شخصی که آشپزی کند، آشپز گفته می‌شود. آشپزی با این‌که یکی از کارهای روزمره برای تأمین انرژی انسان و رفع نیاز گرسنگی است اما یک هنر نیز تلقی می‌شود که از دانش شناخت مواد غذایی، هنر طعم‌دهی (مرینیت)، نانوایی، سس‌ها و… است که هرکدام به تنهایی با ذوق و هنر یک آشپز ماهر است که به‌دست می‌آید.
در خلال ماجرای محاکمهٔ روزنبرگ‌ها و وقایع بعد از اعدام آن‌ها نظریه‌های مختلفی مطرح شد یکی از این نظریه‌ها دلالت بر این داشت که آمریکا می‌خواهد برخورداری شوروی از بمب اتمی را، که عامل مهمی برای برتری نظامی آمریکا بر بقیه جهان بعد از جنگ جهانی دوم محسوب می‌شد، به جاسوسی ربط دهد نه رشد علمی و توانمندی‌های اتحاد جماهیر شوروی برای همین روزنبرگ‌ها را بدون مدرک کافی محاکمه و اعدام کردند.