تهیه

معنی کلمه تهیه در لغت نامه دهخدا

( تهیة ) تهیة. [ ت َ ی َ ] ( ع مص ، اِمص ) نظم و ترتیب و آمادگی و تدارک. ج ، تهیات. ( ناظم الاطباء ). نیکو ساختن. آماده کردن. ( از یادداشت بخط مرحوم دهخدا ).
تهیه. [ ت َ هی ی َ / ی ِ ] ( اِمص ) تهیئة. آماده کردن. ساختن. ( فرهنگ فارسی معین ). آمادگی کردن. ( غیاث اللغات ) ( آنندراج ). تدارک و بسیج و آمادگی و ترتیب و آنچه برای پیشرفت کار و انجام آن آماده و حاضر کنند. ( ناظم الاطباء ). ساز. آمادگی. ساختگی. ج ، تهیات. ( یادداشت بخط مرحوم دهخدا ). ساختن. ( تاج المصادر بیهقی ). بساختن. ( زوزنی ). تدارک دیدن و حاضر نمودن. ( قاموس کتاب مقدس ).
- روز تهیه ؛ لفظی است که از برای روز ششم هفته استعمال شده آن را روز تهیه گفتند چون که در آن روز خوراک و مایحتاج روز سبت را آماده می کردند.... ( قاموس کتاب مقدس ).
- کلاس تهیه ؛ معمولاً به کلاسی اطلاق می شود که در دبستان به مدت یکسال یا کمتر شاگردان خردسال را در آنجا برای تحصیل ابتدائی آماده کنند و همین وضع در بعضی از دانشکده ها هم وجود داشت که جوانان را برای تحصیل در دانشکده ای به مدت یکسال در کلاس تهیه ( پره پاراتوار ) مهیای تحصیل در دانشگاه می کردند. و اکنون هر دو متروک مانده است.

معنی کلمه تهیه در فرهنگ معین

(تَ هِ یِّ ) [ ع . تهیة ] ۱ - (مص م . ) آماده کردن ، ساختن . ۲ - (اِمص . ) آمادگی ، بسیج .

معنی کلمه تهیه در فرهنگ عمید

مهیا کردن، آماده ساختن.

معنی کلمه تهیه در فرهنگ فارسی

مهیاکردن، آماده ساختن
۱-( مصدر ) آماده کردنساختن . ۲ -( اسم ) آمادگی بسیج .
نظم و ترتیب و آمادگی و تدارک آماده کردن

معنی کلمه تهیه در فرهنگستان زبان و ادب

[علوم دارویی] ← آماده سازی 2

جملاتی از کاربرد کلمه تهیه

پوشیدنیست چشم ز هر کار این جهان الا تهیه سفر خود که دیدنی است
ز مصر حضرت یوسف به شوکت و اجلال تهیه دید و برون شد برای استقبال
به بال و پر نشود راه عشق اگر کوتاه ز دل تهیه پرواز می توان کردن
مکن تهیهٔ آرایش دگر بیدل چراغ محفل تسلیم چشم قربانیست
پیشت رهیست سخت و، تو در جامه خواب نرم برخیز و در تهیه اسباب راه باش
آلکسی اوچیتیل (روسی: Алексей Учитель؛ زادهٔ ۳۱ اوت ۱۹۵۱) یک کارگردان فیلم، و تهیه‌کننده فیلم اهل اتحاد جماهیر شوروی سوسیالیستی است.
اگر به قطره فتد راه دقت نظرم تهیه سفر بحر بیکناره کنم
هرکس برای خویش کلاهی تهیه دید بهر حقیر جز سر سخت کچل نماند
و از جمله آداب مهمان، آن است که چون داخل خانه میزبان شد، میل به صدر نکند، بلکه به هر جا که اتفاق افتد بنشیند و اگر صاحب خانه جائی به او بنماید همان جا بنشیند و مقابل دری که زنان از برابر آن گذرند ننشیند و بسیار نگاه به موضعی که طعام از آنجا می آورند نکند و ابتدا با کسانی که نزدیک او نشسته اند تحیت به جا آورد و دیر به خانه میزبان نرود، و ایشان را انتظار ندهد، بلکه در رفتن تعجیل کند اما نه این قدر که مخل امر ایشان بشود و وقت کار و تهیه بر ایشان داخل نشود.
برنامه ربیع القلوب، این برنامه قرآنی بوده و به تهیه‌کنندگی سید ابراهیم حسینی است.
مائیم و تهیه خموشی و آفاق همه به گفتگویت
ز دوستان گرامی که می رود به سفر؟ که دل تهیه از خویش رفتنی دارد
در میراث ادبی درخور توجه و غنای داستان‌های حماسی زبانی آسی که تا آغاز سده نوزدهم میلادی به صورت روایی و سینه به سینه نقل و حفظ می‌شده‌است، می‌توان پاره‌ای مفاهیم و مضمون شاعرانه سکایی را پی گرفت. بازتاب برخی عادات و رسوم سکاها را، که هرودوت شگفت و غیرعادی دانسته‌است، در افسانه‌های دور و دراز نَرت یا در فرهنگ عامه آسی می‌توان مشاهده کرد. این آداب و رسوم شامل نوشیدن خون نخستین انسانی است که یک سکا در جنگ می‌کشد یا استفاده از حوله‌ها و پوستین‌هایی است که از پوست سر دشمنان تهیه می‌شده‌است.