تنزیل. [ ت َ ] ( ع مص ) فروفرستادن. ( تاج المصادر بیهقی ) ( زوزنی ) ( ترجمان جرجانی ترتیب عادل بن علی ) ( منتهی الارب ) ( آنندراج ) ( غیاث اللغات ) ( ناظم الاطباء )( از اقرب الموارد ) : و قرآناً فرقناه لتقرأه ُ علی الناس علی مکث و نزلناه تنزیلاً. ( قرآن 17 / 106 ). و یوم تشقّق السماءُ بالغمام و نزل الملائکةُ تنزیلاً. ( قرآن 25 / 25 ). || فرودآوردن. || ترتیب دادن. ( منتهی الارب ) ( آنندراج ) ( ناظم الاطباء ) ( از اقرب الموارد ). || به ترتیب فروفرستادن. ( منتهی الارب ) ( آنندراج ) ( ناظم الاطباء ). || وحی کردن خدا کلام خود را بر نبی. ( از اقرب الموارد ). ظهور قرآن بر قلب نبی ( ص ) به حسب احتیاج بواسطه جبرئیل. ( از تعریفات جرجانی ) : پس از تحصیل دین از هفت مردان پس از تنزیل وحی از هفت قرا.خاقانی.|| مطلق وحی : و پیغمبران اصحاب تنزیل باشند. ( جهانگشای جوینی ). || ( اِ ) در تداول امروز، ربا و فرعی که بر اصل پول تعلق می گیرد. ( ناظم الاطباء ). سود. نفع. فرع. ربح که از نقدی بوام داده ستانند. نزول. منفعت پول. ( یادداشت بخط مرحوم دهخدا ). تنزیل. [ ت َ ] ( اِخ ) قرآن مجید. ( غیاث اللغات ) ( آنندراج ) ( از ناظم الاطباء ). کتاب خدای تعالی که پیغامبرخاتم آورد. ( یادداشت بخط مرحوم دهخدا ) : چه گفت آن خداوند تنزیل و وحی خداوند امر وخداوند نهی.فردوسی.شور است چو دریا بمثل ظاهر تنزیل تأویل چو لؤلوست برِ مردم دانا.ناصرخسرو.معنی طلب از ظاهر تنزیل چو مردم خرسند مشو همچو خر از قول به آوا.ناصرخسرو.جز به علمی نرهد مردم ازین بند عظیم کآن نهفته ست به تنزیل درون زیر حجاب.ناصرخسرو.پیدا چو تن تو است تنزیل تأویل در او چو جان مستَّر.ناصرخسرو.بگفت ای صنادید شرع رسول به ابلاغ تنزیل و فقه و اصول.( بوستان ).نبینی که حق تعالی در محکم تنزیل از نعیم بهشت خبر میدهد که اولئک لهم رزق معلوم. ( گلستان ). زمانی بحث علم و درس تنزیل که باشد نفس انسان را کمالی.سعدی.
معنی کلمه تنزیل در فرهنگ معین
(تَ ) [ ع . ] ۱ - (مص م . ) فرود آوردن . ۲ - مرتب ساختن . ۳ - (اِ. ) قرآن . ۴ - سودی که به پول وام داده تعلق گیرد، پولی که از مبلغ برات یا سفته پیش از سررسید کسر می کنند.
معنی کلمه تنزیل در فرهنگ عمید
۱. سود، بهره. ۲. [مجاز] = قرآن ۳. (اسم مصدر ) پرداخت وجه برات یا سفته قبل از سررسید آن و کسر مبلغی از آن به عنوان سود. ۴. (اسم مصدر ) فروفرستادن. ۵. (اسم مصدر ) پایین آوردن. ۶. (اسم مصدر ) [قدیمی] وحی.
معنی کلمه تنزیل در فرهنگ فارسی
۱- ( مصدر ) فرود آمدن. ۲ - فرو فرستادن نازل کردن . ۳ - مرتب ساختن . ۴ - ( اسم ) قر آن نبی . ۵ - ( اسم ) سود و ربحی که بپول وام داده تعلق گیرد . جمع : تنزیلات . به معنی قر آن مجید کتاب خداب تعالی که پیغامبر خاتم آورد ٠
معنی کلمه تنزیل در دانشنامه آزاد فارسی
تَنْزیل واژه ای قرآنی به معنای فرودآوردنیا به ترتیب فروفرستادن. این واژه شش بار در قرآن کریم (یس: ۵؛ شعراء: ۱۹۲؛ فصّلت: ۴۲؛ واقعه: ۸۰؛ حاقّه: ۴۳) در اشاره به قرآن و یا برای توصیف آن به کار رفته و موارد دیگری نیز در اشاره به فرشتگان یا باران و مانند آن به کار رفته است. مهم ترین بحث دربارۀ این واژه و واژۀ هم ریشۀ آن «انزال» میان مفسران و عالمان علوم قرآنی، فرق میان این دو واژه است. برخی از مفسران با توجه به این دو واژه برای قرآن به دو نزول، یکی تدریجی در طی بیست وسه سال (تنزیل) و دیگر نزول یکباره در شب قدر (انزال) قائل شده اند. اما این دیدگاه از جانب برخی دیگر از مفسران مورد تردید قرار گرفته و به نظر آنان انزال و تنزیل هردو به دو معنای نزول دفعی و تدریجی به کار می رود و تفاوتی در معنا ندارند. چنانکه در قرآن نیز گاهی تنزیل به معنای نزول دفعی و انزال در معنای نزول تدریجی به کار رفته است. در قرون نخستین اسلامی این واژه در برابر تأویل به کار می رفته است، چنانکه در حدیثی از پیامبر اکرم(ص) آمده است که در میان شما کسی است که برای تأویل می جنگد و آن علی بن ابی طالب است چنانکه من برای تنزیل جنگیدم و همین مفهوم را عمار یاسر در جنگ صفین در رجز خویش اقتباس کرد. در احادیث شأن نزول هم برخی آیات که در شأن اهل بیت پیامبر نازل شده، تنزیل و آیاتی که بعدها بر آن ها تطبیق داده اند تأویل آن آیات دانسته اند.
معنی کلمه تنزیل در دانشنامه اسلامی
[ویکی فقه] تنزیل کلمه ای قرآنی است و به وحی و قرآن تنزیل گفته شده است. تنزیل، واژه ای قرآنی است. تنزیل در لغت به معنای فرو فرستادن، فرود آوردن، ترتیب دادن و به ترتیب فرو فرستادن است. و همچنین به معنای مطلق وحی و قرآن مجید به کار می رود.(وانه لتنزیل رب العالمین) «و آن (قرآن) فرو فرستاده پروردگار جهانیان است». این اسم در آیات ۲ و ۴۲ سوره فصلت، ۸۰ سوره واقعه و ۴۳ سوره الحاقه نیز آمده است. وجه تسمیه قرآن به این سبب «تنزیل» نامیده شده که آیات آن از طریق وحی به تدریج بر رسول خدا صلی الله علیه و آله وسلّم نازل شده است؛ چون کلمه «تنزیل» غالبا از نزول تدریجی قرآن حکایت می کند و کلمه «انزال» در بیشتر موارد، نشانه نزول دفعی قرآن است. بعضی گفته اند: «تنزیل» از ماده «نزول» به معنای فرود آمدن است و هیئت تفعیل، بر کثرت دلالت دارد. کثرت نزول قرآن یا به لحاظ تعدد آیات و یا به لحاظ کثرت مراتب نزول است که این وجه با موارد استعمال سازگارتر است. ولی باید توجه داشت که تکثیر هر چیزی بر حسب خودش، و تکثیر در ماده تنزیل نیز مستلزم تدریجی بودن نزول است. ← تنزیل در قرآن بسیاری از مفسران و قرآن پژوهان عقیده دارند که انزال به معنای نزول دفعی قرآن است و تنزیل به معنای نزول تدریجی آن بنابراین دو گونه نزول برای قرآن قائل شده اند: نزول یکباره در شب قدر، و نزول تدریجی در طول دوره رسالت اما بر اساس برخی آیات و دیدگاههای برخی واژه شناسان و ادیبان و نیز آرای برخی مفسران و قرآن پژوهان هر یک از مفاهیم انزال و تنزیل به دو معنای نزول دفعی و تدریجی به کار می روند و، از نظر معنا، با یکدیگر تفاوتی ندارند. بنا بر نظر صالحی نجف آبادی ، انزال و تنزیل هر دو به معنای مطلق «نازل کردن » هستند و نزول دفعی یا تدریجی جزو مفهوم هیچکدام نیست. در بیشتر تفاسیر و کتابهای حدیثی واژه تنزیل به معنای «قرآن و کلام الله » با بسامد بسیاری به کار می رود، گاهی نیز در مفهوم خصوصیات زمان و مناسبات تاریخی عصر نزول آیات کاربرد دارد؛ ازینرو، مفسران تحت عنوان تنزیل به نقل و بررسی شأن نزول آیات می پردازند. تنزیل در سده های اولیه ... [ویکی شیعه] تنزیل، واژه ای قرآنی به معنای فروفرستادن. این واژه پانزده بار در قرآن کریم به کار رفته. به باور بسیاری از مفسران و قرآن پژوهان، واژه انزال به معنای نزول دفعی قرآن، و تنزیل به معنای نزول تدریجی آن است و در برخی روایات، واژه تنزیل در برابر تأویل آمده و این دو واژه به معنای ظاهر و باطن به کار رفته اند. تنزیل در لغت به معنای فروفرستادن، فرودآوردن، ترتیب دادن و به ترتیب فروفرستادن است و همچنین به معنای مطلق وحی و قرآن مجید به کار می رود. واژه تنزیل، پانزده بار در قرآن کریم به کار رفته که شش مورد آن در اشاره به قرآن کریم یا توصیف آن است. موارد دیگر نیز ـ به جز یک مورد که درباره فرود آمدن فرشتگان است ـ با قرآن ارتباط دارد. واژه تنزیل در همه کاربردهای قرآنی، ضمن آیات یا در کنار آیاتی آمده که در آن از عظمت و اهمیت کتاب (قرآن) و انذار و بشارت سخن گفته شده است. این واژه در چهار سوره از هفت سوره حَوامیم دقیقا پس از حروف مقطعه «حا، میم» آمده است و این کاربرد به یکی از مضامین مشترک این گروه از سوره ها، یعنی خاستگاه و مبدأ وحی و چگونگی نزول قرآن اشاره دارد. در آیات قرآن، برای گزارش و تبیین چگونگی نزول قرآن کریم، هم واژه انزال و هم واژه تنزیل به کار رفته است. [ویکی الکتاب] معنی تَنزِیلُ: نازل کردن تدریجی-فرو فرستادن تدریجی(فرق میان انزال و تنزیل این است که انزال به معنای نازل کردن دفعی و یک پارچه است ، و تنزیل به معنای نازل کردن تدریجی است ) ریشه کلمه: نزل (۲۹۳ بار) «تنزیل» معمولاً در مواردی گفته می شود که چیزی تدریجاً نازل شود. بعضی نیز معتقدند: «تنزیل» فقط نزول تدریجی است.
معنی کلمه تنزیل در ویکی واژه
فرود آوردن. مرتب ساختن. قرآن. سودی که به پول وام داده تعلق گیرد، پولی که از مبلغ برات یا سفته پیش از سررسید کسر میکنند.
جملاتی از کاربرد کلمه تنزیل
در روش ارزش خالص کنونی، نخست همه هزینهها و درآمدها بسته به اینکه در چه زمانی به وقوع خواهند پیوست، با نرخ بهره مناسبی بنابر رابطه زیر تنزیل میشوند.
یبعث بالتنزیل و الفرقان
تو نتوانی آیات تنزیل را بپوشانی و وحی جبریل را
و عن جابر قال کان النبی (ص) لا ینام حتی یقرأ تبارک و الم تنزیل.
کاش خوانند ز تنزیل قل الله فذر تا نپندارند این عنوان عنوان منست
باشد، تعادل نش زیربازی کامل است. به عبارت دیگر، اگر ضریب تنزیل کمتر از نیم باشد، هیچیک از دو بازیکن انگیزه ای برای خیانت و خروج از توافق ندارند.
چه گفت آن خداوند تنزیل و وحی خداوند امر و خداوند نهی
و بدانک رفتن آن سیّد بآن منزل غریب نبود، اما آرام وی درین منزل عجیب بود، زیرا که خلق عالم در ظلمت بعد بودند و آن مهتر در نور زلفت و قربت بود. چون آن مهتر عالم جبرئیل را در مقام معلوم خود بگذاشت و برگذشت، اسرار انوار ظاهر و باطن او را بجذب حضرت سپرد، تا اندر دریا نور و بحر عظمت غوص کرد و رفرف شرف را بپای همت بسپرد و چنانک مغناطیس آهن را بخود جذب کند، شرفات عرش مجید آن مهتر را بخود جذب کرد و از عرش مجید قصد حضرت قاب قوسین کرد و در مقام قاب قوسین در مسند جمال بوصف کمال در مشاهده جلال تکیه گاه ساخت، تنزیل عزیز این اسرار در رموز این کلمات بیان کرد که: ثُمَّ دَنا فَتَدَلَّی فَکانَ قابَ قَوْسَیْنِ أَوْ أَدْنی.
به سرعت قمر اندر منازلش که از آن عبارتیست ز تنزیل عادک العرجون
در علم اقتصاد مهندسی، یکی از روشهای استاندارد ارزیابی طرحهای اقتصادی است. در این روش، جریان نقدینگی(درآمدها و هزینهها) بر پایه زمان وقوع(درآمد یا هزینه) به نرخ روز تنزیل میشود. به این ترتیب در جریان نقدینگی، ارزش زمان انجام هزینه یا به دستآمدن درآمد نیز لحاظ میگردد. ارزش خالص کنونی در محاسبات اقتصادی، اقتصاد مهندسی، بودجه کشورها و مباحث اقتصاد خرد و اقتصاد کلان، تجارت و صنعت بهطور گستردهای بهکار میرود.
این استراتژی در صورتی که ضریب تنزیل
داد ز تنزیل ملایک خبر بر دل بیشر شفیع بشر
در خصوص شأن نزول آیه و همینطور مکی یا مدنی بودنش در میان مفسران قرآن اختلاف نظر وجود دارد. برخی نزول این آیه را مربوط به وقایع سالهای ابتدایی بعثت و در مکه و برخی مربوط به وقایع ایام حج پیامبر اسلام و در سرزمین منا میدانند. اکثر منابع تفسیری به روایتهایی اشاره دارند که شأن نزول آیه را مربوط به آخرین حج محمد و رویداد غدیر خم گزارش کردهاست. در میان منابع شیعه، اجماع وجود دارد که شأن نزول آیه، جانشینی محمد و محل نزول نیز غدیر خم بودهاست. در چند منبع سنی همچون شواهد التنزیل نیز به این مطلب اشاره شدهاست. با استناد به اینکه آیه تبلیغ در آخرین حج محمد نازل شدهاست، در کنار نام حجة الوداع، به این سفر حجة البلاغ نیز گفته شدهاست.
گر معنی تنزیل بداند حافظ تنزیل به عشق دل بخواند حافظ
همان طور که قبلاً اشاره شده ارزش طول عمر مشتری برابر ارزش فعلی جریان نقدی مختص به یک مشتری خاص در طول زمان ارتباط خود با یک شرکت است. ارزش فعلی برابر مجموع جریان نقدی تنزیل شده در آینده است. اگر به ارتباط با یک مشتری به عنوان یک سرمایه نگاه شود، ارزش طول عمر مشتری، ارزش نقدی آن سرمایه را نشان میدهد.
وی برای نگارش تفسیر در هر زمینه ای از منابع تخصصی استفاده میکند. برای اعراب و معانی و بیان از کشاف زمخشری استفاده میکند لذا بعضی تفسیر بیضاوی را انوارالتنزیل یا مختصر الکشاف نامیدهاند. یکی دیگر از منابع بیضاوی در لغت و اشتقاق و بیان دقایق زبانی و ادبی قرآن کریم تفسیر راغب اصفهانی است. در مباحث کلامی از دیدگاه اشعری اعتدالی بهره میبرد، و متأثر از تفسیر کبیر مفاتیح الغیب فخرالدین رازی است. بیضاوی ذیل آیات الاحکام به مسائل فقهی به صورت موجز میپردازد و غالباً در صدد تأیید مذهب فقهی خود یعنی مذهب شافی است.
از این آثار اغلب جز نام چیزی در دست نیست. تنها خود مؤلف در مناقب ۲/۴۸ یاد آوردهاست که در خطبهٔ بی الف و بی نقطهٔ امیرالمؤمنین علی (ع) را در المخزون آوردهاست. نیز صفدی در مورد مائدة الفائدة گفته در این کتاب مطالب نادر و کمیاب گرد آوردهاست. پسر شهرآشوب در معالم کتاب دیگری را با عنوان الاسباب و النزول علی مذهب آل الرسول آورده که ظاهراً همان کتاب بیان التنزیل است که نزد علامهٔ مجلسی بوده و او ازش در بحار نقل کرده، اظهار کرده که کتابی کوچک ولی پرمحتوا است.
وآصل قوسین تنزیل صعود منتهای مبدع غیب و شهود
مثال دیگر مدل تنزیل سود نقدی با رشد ثابت مورد استفاده در ارزش گذاری سهام عادی شرکت است که فرض میکند قیمت بازاری هر سهم برابر با رقم تنزیل شدهٔ کل جریانات آتی سود نقدی است و آن سودهای نقدی هم مادام العمر فرض میشوند. اگر نرخ تنزیل سهام، با توجه به سطح ریسک سیستماتیک آن، ۱۲٫۵۰ درصد باشد، در این صورت اقساط مادام العمر ثابت به ازای هر دلار از درآمد سود نقدی برابر ۸ دلار خواهد بود. با این حال، اگر سودهای نقدی آتی نشان دهندهٔ افزایشی دائمی به اندازهٔ ۵٪ در سال باشند، در این حالت، مدل تنزیل سود نقدی، در عمل، ۵٪ از نرخ تنزیل کم کرده و این نرخ از ۱۲٫۵ به ۷٫۵ درصد میرسد که بیان میکند قیمت به ازای هر دلار از درآمد سود نقدی، برابر با ۱۳٫۳۳ دلار خواهد بود.
علاوه بر ترجیحات ریسکی، یک مفهوم مرکزی اقتصاد، انتخابهای میاندوره است. اینها تصمیماتی هستند که شامل هزینه و فایدهای هستند که در طول زمان توزیع شدهاند. تحقیقات انتخابهای میاندورهای مطلوبیت انتظاریای را مطالعه میکند که بشر به وقایع رخ داده در زمانهای مختلف اختصاص میدهد. الگوی غالب در اقتصاد که این را توصیف میکند، مطلوبیت تنزیلیست. مطلوبیت تنزیلی فرض میکند که بشر، ترجیحات زمانی متداولی دارد و رویدادها را، با توجه به زمان رخداد آنها ارزشگذاری میکند.مشابه مطلوبیت انتظاری در توضیح تصیمهای ریسکی، مطلوبیت تنزیلی نیز در توضیح انتخابهای میاندوره کافی نیست.