تمیم

معنی کلمه تمیم در لغت نامه دهخدا

تمیم. [ ت َ ] ( ع اِ ) ج ِ تمیمه. ( منتهی الارب ) ( آنندراج ) ( ناظم الاطباء ). رجوع به تمیمة شود.
تمیم. [ ت َ ] ( ع ص ، اِ ) تمام خلقت. ( منتهی الارب ) ( ناظم الاطباء ) ( از اقرب الموارد ). درست خلقت. ( آنندراج ). || سخت. ( منتهی الارب ) ( آنندراج ) ( ناظم الاطباء ). شدید. ( اقرب الموارد ). صلب. ( ناظم الاطباء ).
تمیم. [ ت َ ] ( اِخ ) نام ابن ادبن طانجه ، پدر قبیله ای است و نام هژده صحابی است. ( منتهی الارب ). قبیله ای از عرب و ج ِ تمیمة و نام هیجده صحابی. ( ناظم الاطباء ). قبیله ای است. ( آنندراج ). بدون «ال » قبیله ای است.( از اقرب الموارد ). از قبائل مشهور عرب در حدود نجدو بصره و یمامه سکونت داشتند نسب دانان این قبیله راچنین معرفی کنند: تمیم بن ادبن طانجه بن الیاس بن مضربن نزاربن معدبن عدنان. در میان این قبیله اشخاص مشهوری از صحابه و شاعر و جز اینها برخاستند و بعد از ظهور اسلام مشاهیر فراوانی در این قبیله ظهور کردند و در ممالک مختلف اسلامی سکونت اختیار کردند شاعر شهیر جریر از همین قبیله است... ( ازقاموس الاعلام ترکی ). رجوع به بنی تمیم و بنوتمیم و عیون الاخبار ج 4 ص 123، تاریخ سیستان ص 124، 131، 132، 136 و 137 و تاریخ اسلام ص 100، 118، 120، 165 و 172 و احوال و اشعار رودکی ج 1 ص 227، 273 و تاریخ گزیده ص 126، 127، 152، 167، 235، 236 و الاعلام زرکلی ج 1 ص 166 و الانساب سمعانی ص 9 شود.
تمیم. [ ت َ ] ( اِخ ) ابن ابی بن مقبل از بنی عجلان. شاعرعهد جاهلی بود. او اسلام را درک کرد و اسلام آورد. دیوان او را ابوسعید سکری و ابوعمر شیبانی و نیز اصمعی و طوسی و باز ابن السکیت گرد کرده اند. رجوع به اعلام زرکلی ج 1 ص 165 و البیان و التبیین ج 1 ص 202 و فهرست ابن الندیم و لباب الالباب ج 1 ص 115، 323 و عقد الفرید ج 2 ص 325 و ج 3 ص 302 و ج 6 ص 167 و الاصابه ج 1 ص 195 شود.
تمیم. [ ت َ ] ( اِخ ) ابن اسد الخزاعی ، صحابی است که در فتح مکه از طرف حضرت رسول اکرم ( ص ) مأمور تجدید انصاب حرم گردید. رجوع به امتاع و قاموس الاعلام ترکی و الاصابه ج 1 ص 191 شود.
تمیم. [ ت َ ] ( اِخ ) ابن الحمام الانصاری ، در غزوه بدر شهید گردید. و درباره وی و دیگر شهیدان بدر آیه شریفه ٔ: «ولاتقولوا لمن یقتل فی سبیل اﷲ اموات » نازل گردید. رجوع به الاصابه ج 1 ص 197 و قاموس الاعلام ترکی شود.

معنی کلمه تمیم در فرهنگ معین

(تَ ) [ ع . ] (ص . ) ۱ - تمام و کامل . ۲ - استوار، سخت .

معنی کلمه تمیم در فرهنگ فارسی

( صفت ) ۱ - تمام و کامل . ۲ - استوار سخت .
ابن عمر التمیمی در دوران خلافت مهدی به سال ۱۵۳ حکومت سیستان یافت .

معنی کلمه تمیم در فرهنگ اسم ها

اسم: تمیم (پسر) (عربی) (تلفظ: tamim) (فارسی: تَميم) (انگلیسی: tamim)
معنی: تمام و کامل، استوار، سخت، ( اَعلام ) نام چند تن از صحابه و اشخاص در جهان اسلام، دارای خلقت تمام

معنی کلمه تمیم در دانشنامه آزاد فارسی

تَمیم
قبیلۀ عرب عدنانی، از مشاهیر قبایل عرب در عصر جاهلیت و اسلام، مرکب از ده ها تیره و بطن. تمیمیان در آغاز ساکن نجد عربستان بودند و به تدریج در یمامه و بحرین و عراق پراکنده شدند. اینان در عصر جاهلیت با بسیاری از اعراب در جنگ بودند، ده ها یوم معروف عرب از عناوین جنگ های تمیمیان با دیگران برگرفته شده است. شاپور ذوالاکتاف در جنگ خود با اعراب، بسیاری از تمیمیان را کشت و گروه هایی را به هجر و یمامه تبعید کرد. بسیاری از تمیمیان در ۹ق مسلمان شدند. اغلب اینان، پس از رحلت پیامبر اسلام (ص)، مرتد شدند و بعضی از آنان به خدمت سجاح درآمدند. اقرع بن حابس و زبرقان بن بدر، پس از اسلام آوردن دوباره، در بسیاری از جنگ ها برضد ایرانیان شرکت کردند. اقرع فاتح انبار در عراق و جوزجان در خراسان است. اسواران، پس از مصالحه با اعراب، هم پیمان (حلیف) شدند. در جنگ های جمل و صفین، تمیمیان در هر دو طرف حضور داشتند. نخستین خارجیان از تمیمیان بودند. عبدالله بن صفار، سرکردۀ خوارج صفریه، قطری بن فجاه، خلیفۀ خوارج ازرقی، عبدالله بن اباض، سرکردۀ خوارج اباضیه، فرزدق، شاعر بزرگ عرب، اغلب بن سالم، جد اغالبۀ افریقا، یحیی بن اکثم، قاضی بغداد در عهد مأمون، از تمیمیان بودند. بسیاری از تمیمیان پس از تصرف ایران در خراسان و قزوین و نواحی دیگر مستقر شدند. تمیمیان خراسان در ۹۶ق برضد قتیبه بن مسلم باهلی شوریدند و او را کشتند. بسیاری از اینان به ابومسلم پیوستند. اینان در اختلاف میان امین و مأمون جانبدار مأمون بودند. تمیمیان در قرون ۸ـ۹ق در بعضی نواحی پنجاب سکونت داشتند. تیمور لنگ در ۸۰۱ق، پس از غلبه بر شهاب الدین مبارک شاه تمیمی، عازم هندوستان شد. تمیمیان بلوک مالکی و بندر عسلویه، ظاهراً در قرون بعد از عربستان به سواحل شمالی خلیج فارس مهاجرت کرده اند.

معنی کلمه تمیم در دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] تمیم (ابهام زدایی). تمیم ممکن است در معانی ذیل به کار رفته و یا اسم برای اشخاص ذیل باشد: • تمیم، یکی از بزرگترین قبایل اعراب عدنانی (شمالی) اشخاص و اعلام• تمیم بن مر، جد قبیله بنی تمیم، از کارگزاران کعبه در روزگار جاهلیت• تمیم بن معز فاطمی، تَمیم بن مُعِزّ فاطمی (یا تمیم بن مَعَدّ) شاعر تونسی و امیرزاده خاندان فاطمی در سده چهارم• تمیم الداری، تَمیمَ الدّاری، صحابی مشهور، اهل فلسطین
...

معنی کلمه تمیم در ویکی واژه

تمام و کامل.
استوار، سخت.

جملاتی از کاربرد کلمه تمیم

وی در مسابقات کشوری و بین‌المللی در مجموع برندهٔ ۲ مدال برنز شده‌است و در آخرین مسابقه خود در مقابل یوسف الدین تمیمی اهل سهمو شکست خورد و نتوانست به مدال برنز،دست یابد.
در مورد شخصی هم که مسئول کشتن عمرو عاص بود، در منابع به نامهای عمرو بن بکیر (بر طبق ابن سعد و به جای عمرو بن بکر)، عمر بن بکیر اشاره شده و نسبش سعدی است. برخی منابع وی را ایرانی می‌دانند و او را به نام زادویه یا زاذویه می‌خوانند که غلام بنی عبر بن عمرو بن تمیم بود. دینوری تنها فردی است که این شخص را عبدالله بن مالک صیداوی می‌نامد. مدائنی روایتی دارد که در بین خوارج مشهور است که در آن این سه تن را فرزندان ملجم می‌نامد به نام‌های عبدالرحمن، قیس و یزید که پدرشان ملجم آنان را از این کار بازمی‌داشت اما مادرشان تشویقشان می‌کرد. دانشنامه اسلام این روایت را رد می‌کند.
فریمت راث، مادر یکی از قربانیان این ترور، از آزادی تمیمی انتقاد کرد. او گفت وقتی تمیمی به همراه صدها قاتل دیگر در ازای یک سرباز اسرائیلی آزاد شد، احساس می‌کرده که دخترش دوباره به قتل رسیده‌است.
بار شاخ عدل یزدان بوتمیم آن به حلم و علم و حکم و عدل تام
ستاره‌شناسی در دوران اسلامی بر اساس ستاره‌شناسی بطلمیوس پایه نهاده شد و غالباً مباحث نجوم کروی را دارد. نخستین ستاره‌شناسان مسلمان، در نیمهٔ دوم قرن سوم هجری در بغداد پدیدار شدند. آثار اخترشناسی دانشمندان مسلمان بیشتر برپایه زیج‌های ایرانی و هندی بنا شد. زیج شهریاری که به دستور انوشیروان در ایران نگاشته شده بود، توسط ابوالحسن تمیمی به عربی ترجمه شد؛ و نخستین اثر ستاره‌شناسی در دوره اسلامی تألیف گشت. نخستین ستاره‌شناسی رسمی عباسیان، محمد فزاری بود. شخص دیگری که در شناساندن نجوم هندی به مسلمانان سهم مهمی داشت، یعقوب بن طارق بود؛ او اثر سانسکریت موسوم به سدهانت را که آریابهاتا نوشته بود، به عربی ترجمه نمود.
یک سفیر از سامانیان به اسم تمیم بن بحر از اردوبالیغ در ۸۲۳ میلادی بازدید کرد و شرح طویلی از آنجا نوشته‌است. او در توصیف خود اردوبالیغ را به عنوان یک شهر بزرگ "غنی در بخش کشاورزی و احاطه شده توسط روستاها پر از کشت یاد کرده‌است. این شهر دوازده دروازه آهنی بزرگ داشته. این شهر پرجمعیت و شلوغ بوده او همچنین گزارش داد که در میان مردم شهر، آیین مانوی غالب است.
همچو بنفشه ما گر ازین ماتمیم پیر تشریف ما اشاره بخیر الثیاب کن
سر فراز عرب و فخر بزرگان عجم خواجه بو احمد خورشید همه آل تمیم
تمیمی اولین زن از اتحادیه عرب است که در ایالات متحده مورد پیگرد کیفری قرار گرفت و چهره ای جدی از سیاست خارجی آمریکا نسبت به دولت‌های قبلی را نشان داد.
علاوه بر نهادهای نامبرده، از قرن چهارم به بعد در شهرهای بزرگ جهان اسلام، دانشمندان و فضلا در خانه‌ای جمع می‌شدند و جلساتی ترتیب می‌دادند و چنین سبقه‌ای در تاریخ گرگان، پایتخت زیاریان، هم ثبت شده‌است؛ برای مثال «محمد بن فضل بن عبدالله بن مخلد بن ابیعه تمیمی» (متوفی ۳۲۴ ه‍) اهل علم را در خانهٔ خود در «کوی عبدالواسع ابی طیبه» دعوت کرد و در پایان جلسات هم هدایایی به حاضران اهدا نمود. همچنین پس از حضور ابن سینا در شهر، گرچه او در طول روز به دربار می‌رفت، شب‌ها شاگردانی به خانه‌اش می‌رفتند تا از او درس بیاموزند.
ابوالمظفر ، اتسز ، خدایگان عجم که در گذشت ز فضل و کرم ز معن و تمیم
یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا لا تَرْفَعُوا أَصْواتَکُمْ فَوْقَ صَوْتِ النَّبِیِّ در خبر است که قوم بنی تمیم رسیده بودند بحضرت نبوت و میخواستند که یکی را بر ایشان مهتر کنند تا امیر ایشان باشد. بو بکر یکی اختیار کرد نام وی قعقاع بن معبد. عمر خطاب دیگری اختیار کرد نام وی اقرع بن حابس. بو بکر گفت: مخالفت من خواستی باین اختیار که کردی. عمر گفت: من مخالفت تو نخواستم. سخن میان ایشان دراز گشت و خصومت در گرفتند و بآواز بلند سخن گفتند.
ساکنان این روستا از سال ۲۰۰۹ میزبان تظاهرات هفتگی در اعتراض به آنچه به عنوان مصادره زمین‌های این روستا و تصرف چشمه آنها توسط شهرک اسرائیلی در نزدیکی حلمیش توصیف می‌شود، بوده‌اند. دلیل توقف این حرکت بازداشت‌های زیاد و خستگی عمومی بین معترضان بیان شد. طی شش سال اعتراض تخمین زده می‌شود که بیش از ۳۵۰ نفر مجروح شده‌اند که ۵۰ مورد آن منجر به نقص عضو شده‌است. مصطفی تمیمی در ۱۱ دسامبر ۲۰۱۱ مورد اصابت گلوله قرار گرفت و بعداً بر اثر جراحات جان باخت و اولین ساکن نبی صالح بود که در جریان تظاهرات کشته شد. همچنین راشد تمیمی نیز توسط نظامیان اسرائیلی طی این اعتراضات کشته شد.
پدر قحطبه نام زشتش تمیم دل اهرمن از نهیبش دو نیم
منصور خلیفه، زیادبن عبدالله را مالی داد که بین قواعد و کوران و یتیمان بخش کند. ابو زیاد تمیمی بنزدش آمد و گفت: خدا کارت اصلاح سازد، مرا نیز جزء قواعد بنویس.
النوادر السلطانیه و المحاسن الیوسفیه عنوان کتابی تاریخی است از یوسف بن رافع بن تمیم اسدی، معروف به قاضی ابن شداد، قاضی و نویسنده قرن پنجم و ششم هجری قمری. این کتاب با حجمی کم و زبانی ساده در دو بخش تألیف شده‌است. بخش اول در مورد زندگی و فضایل صلاح‌الدین ایوبی است و در بخش دوم لشکرکشی شیرکوه، سردار صلاح‌الدین به مصر در جریان جنگ‌های صلیبی به تحریر درآمده‌است. رشته حوادث گزارش شده در این کتاب تا زمان درگذشت صلاح‌الدین است. نویسنده در این کتاب، اغلب آنچه را شاهد بوده، توصیف کرده‌است. این کتاب یکی از مشهورترین تک‌نگاری‌ها دربارهٔ فرمانروایی اسلامی در مصر و شام محسوب می‌شود.
ما خانه‌زاد محنت و اندوه و ماتمیم فارغ نشین که دهر ندارد مثال ما
یکی زان سپه بد ربیع تمیم شد ازگفت عابس دلش پر زبیم
مجموعه شهدای فهرج، بنا به روایات تاریخی مدفن ابی عبدالله بن احمد بن ابوالیسر بن عبدالله بن تمیمی و حویطب بن هانی و عمربن عاص از سرداران سپاه اسلام ـ است که در زمان یزد گرد، آخرین پادشاه ساسانی توسط اهالی یهودی و زرتشتی خویدک و فهرج در این ماجرا به قتل رسیده‌اند.