تمدید

معنی کلمه تمدید در لغت نامه دهخدا

تمدید. [ ت َ ] ( ع مص ) کشیدن. ( تاج المصادر بیهقی )( زوزنی ) ( منتهی الارب ) ( آنندراج ) ( ناظم الاطباء ) ( از اقرب الموارد ). نیک کشیدن. ( ترجمان جرجانی ترتیب عادل بن علی ). || آماسیدن. باد کردن. ورم کردن. رجوع به ابن البیطار و ترجمه لکلرک ذیل عنب شود.

معنی کلمه تمدید در فرهنگ معین

(تَ ) [ ع . ] (مص م . ) کشیدن ، دراز کردن .

معنی کلمه تمدید در فرهنگ عمید

کشیدن، دراز کردن.

معنی کلمه تمدید در فرهنگ فارسی

کشیدن، درازکردن
۱ - ( مصدر ) کشیدن دراز کردن . ۲ - ( اسم ) کشش.یا تمدید مدت . طولانی کردن مدت .

معنی کلمه تمدید در ویکی واژه

deroga
revoca
کشیدن، دراز کردن.

جملاتی از کاربرد کلمه تمدید

گفتمش کای چو من ستمدیده رای تو پیش من پسندیده
شورای امنیت سازمان ملل متحد به اتفاق آرا ماموریت تحت فرماندهی ناتو در افغانستان را برای یک سال تمدید کرده و خواستار تقویت آن شده‌است. نیروی ایساف، در افغانستان شامل حدود ۶۷٬۰۰۰ هزار سرباز از ۴۲ کشور می‌شود که تقریبا دو سوم آن را سربازان ارتش آمریکا تشکیل می‌دهند. بی‌بی‌سی فارسی، دویچه وله فارسی
ای شمع دلم قامت سنجیدهٔ تو وصل تو حیوت این ستمدیدهٔ تو
این ماموریت ابتدا قرار بود، با فرود در پایگاه فضایی کندی پایان پذیرد، ولی با وجود هوای بد در فلوریدا مجبور به فرود در پایگاه ادواردز شد. برای فراهم شدن فرود در پایگاه ادورادز ماموریت برای دو گردش مداری تمدید شد. مدارگرد در ۲۹ ژوئن ۱۹۸۳ به پایگاه فضایی کندی انتقال یافت.
تا ستمدیدگان در آن فریاد داد خواهند و شه دهدشان داد
در جام حذفی، او شش گل در دو بازی به ثمر رساند، و در جام یوفا، نتیجه کار او چهار گل و دو پاس گل در هشت مسابقه بود. این عملکرد منتج به بدست آوردن جایزه مرد سال بندسلیگا برای او شد. با وجود ابراز تمایل جذاب از سوی باشگاه میلان، جکو ترجیح داد بماند و قرارداد خود را تا ژوئن ۲۰۱۳ تمدید کند.
قطب در شرح شهاب گفته است: روایت شده است که دعای دو کس ناگزیر مستجاب است، مؤمن بود یا کافر، دعای ستمدیده و دعای مضطر. چرا که خداوند فرمود: «امن یجیب المضطر اذا دعاه ».
ستمدیده را اوست فریادرس منازید با نازش او به کس
سوز دل یعقوب ستمدیده ز من پرس کاندوه دل سوختگان سوخته داند
سعید آقایی به دلیل دریافت نکردن پیشنهاد تمدید از تیم فوتبال تیم فوتبال پرسپولیس از این تیم جدا شد.
در ۲۷ دسامبر ۲۰۱۹، ابراهیموویچ با قراردادی ۶ ماهه تا پایان فصل، با قراردادی آزاد، به میلان بازگشت و با داشتن شرایط خاصی، قرارداد خود را تا پایان فصل ۲۰۲۰–۲۰۲۱ تمدید کرد. او نخستین بازی خود را پس از بازگشتش به باشگاه در ۶ ژانویهٔ ۲۰۲۰ انجام داد و در تساوی ۰–۰ خانگی سری آ مقابل سمپدوریا در سن سیرو به عنوان بازیکن تعویضی به میدان رفت. او پس از تمدید قرارداد به همراه میلان، قهرمان سری آ ۲۲–۲۰۲۱ شد.
با انتصاب در وزارت خارجه و وزارت دفاع آمریکا، طباطبایی در فضای مجازی و برخی رسانه ها مورد حمله قرار گرفت. نخست در سال ۲۰۲۱ مورد حمله رسانه های نزدیک به سعودی و دست راستی قرار گرفت. در مقابل وزارت امور خارجه آمریکا این حملات را محکوم کرد. بار دوم بنا بر گزارش سمافور و ایران اینترنشنالدر سپتامبر ۲۰۲۳، این رسانه ها ادعا کردند که طباطبایی بخشی از شبکه نفوذ جمهوری اسلامی در پنتاگون است. مدتی پس از این گزارش، وزارت دفاع اعلام کرد که پس از بررسی های امنیتی و دفاعی، مشکلی در مورد طباطبایی وجود نداشته و مجوز امنیتی او برای دسترسی به اسناد محرمانه تمدید شده است.
فروغست رایش دل و دیده را پناهست دادش ستمدیده را
آوریل ۲۰۲۲ منتشر شد. در اکتبر ۲۰۲۱ نتفلیکس سریال را برای فصل ششم تمدید کرد که در ۱۸ نوامبر ۲۰۲۲ منتشرشد و سریال برای فصل ۷ تمدید شده‌است
کجا دست گیرد دعای ویت دعای ستمدیدگان در پیت؟
چنان کش سر و سینه بشکست خرد ستمدیده دیوک بیک ضرب مرد
از آن ترسم ای شهریار جوان که اشک ستمدیدگان ناگهان
رکوبا بعد از حضور کمتراز یک فصل در تیم ونیزو درخشش در این باشگاه بار دیگر به تیم اینتر بازگشت و تا ۳۰ ژوئن ۲۰۰۶ قرار داد خود را با این باشگاه تمدید کرد. در همین سال بود که او با مشکل گذرنامه‌ای جعلی مواجه شد که منجر گردید به مدت یک سال ملیت ایتالیایی خود راکه در سال ۱۹۹۹ احراز کرده بود را از دست بدهد که بعدها در دادگاه تجدید نظر این مدت به ۴ ماه تفلیل یافت.
عدم مشهور بودن کونن، باعث شده بود که ان‌بی‌سی تنها از قراردادها کوتاه مدت استفاده کند تا خطر اخراج همواره بر سر میزبان تازه باشد، اگرچه ان‌بی‌سی نیز به خوبی می‌دانست که هیچ جایگزینی برای وی ندارند. برنامه با کسب تجربه‌ٔ کونن روبه بهبود بود که باعث شد تا اوبراین قراردادها بلندمدت را نیز تجربه کند. در سال ۲۰۰۳ و پس از پایان قراردادش، به وی از سوی سایر شبکه‌ها پیشنهاد شد ولی وی دوباره قراردادش با ان‌بی‌سی را تا ۲۰۰۵ تمدید کرد (وی به شوخی خواهان قراردادها ۱۳ هفته‌یی شد که در اغاز با وی می‌بستند).
احمد کاشانی در ساعات تمدید شدهٔ آخرین روز ثبت نام کاندیداهای ریاست جمهوری سال ۸۸ با حضور در وزارت کشور در این انتخابات شرکت کرد ولی صلاحیت او از سوی شورای نگهبان مورد تأیید قرار نگرفت.