تمدن
معنی کلمه تمدن در لغت نامه دهخدا

تمدن

معنی کلمه تمدن در لغت نامه دهخدا

تمدن. [ ت َ م َدْ دُ ] ( ع مص ) تخلق به اخلاق اهل شهر و انتقال از خشونت و همجیة و جهل به حالت ظرافت و انس و معرفت. و گویند مولدة است. ( از اقرب الموارد ). در شهر بود باش کردن و انتظام شهر نمودن و اجتماع اهل حرفه. ( غیاث اللغات ) ( آنندراج ). اقامت کردن در شهر. ( از ناظم الاطباء ). شهرنشینی. ( یادداشت به خط مرحوم دهخدا ). || مجازاً تربیت. ادب. ( یادداشت به خط مرحوم دهخدا ). تربیت. ( ناظم الاطباء ).

معنی کلمه تمدن در فرهنگ معین

(تَ مَ دُّ ) [ ع . ] ۱ - (مص ل . ) شهرنشین شدن . ۲ - (اِ. ) همکاری مردم یک جامعه برای ترقی و پیشرفت .

معنی کلمه تمدن در فرهنگ عمید

۱. شهرنشین شدن.
۲. خوی شهری گزیدن و به اخلاق مردم شهر آشنا شدن.
۳. زندگانی اجتماعی، همکاری مردم با یکدیگر در امور زندگانی و فراهم ساختن اسباب ترقی و آسایش خود.

معنی کلمه تمدن در فرهنگ فارسی

۱ - مصدر ) شهر نشین شدن باخلاق و آداب شهریان خوگر شدن . ۲ - ( اسم ) همکاری افراد یک جامعه در امور اجتماعی اقتصادی دینی سیاسی و غیره : حضارت . جمع : تمدنات .

معنی کلمه تمدن در دانشنامه عمومی

تمدن ( به انگلیسی: Civilization ) که در پارسی نو به آن مدنیت می گویند، به هر جامعه پیچیده که دارای ساختارهای یک جانشینی، طبقه بندی اجتماعی، شکلی از مدیریت و ساماندهی اجتماعی و سامانه نمادین ارتباطی مانند دستگاه نوشتاری ( خط ) باشد گفته می شود.
یک تمدن با توسعه دولت، طبقه بندی اجتماعی، شهرنشینی و سامانه های نمادین ارتباطی فراتر از زبان گفتاری طبیعی ( یعنی یک سیستم نوشتاری ) مشخص می شود. تمدن ها اغلب با ویژگی های دیگری از جمله کشاورزی، معماری، زیرساخت ها، پیشرفت های فناوری، پول، مالیات، مقررات، و تخصص نیروی کار نیز شناخته می شوند. تمدن ها سکونت گاه های پرجمعیت و سازمان یافته ای هستند که با طبقات اجتماعی و سلسله و درجه هایی با نخبگان حاکم و جمعیت های شهری و روستایی تابع تقسیم می شوند که به کشاورزی، معدن کاری، تولید و بازرگانی مشغول هستند. تمدن قدرت را متمرکز می کند و کنترل انسان را بر طبیعت، از جمله بر سایر انسان ها گسترش می دهد.
واژهٔ تمدن معانی متفاوتی دارد که به جامعهٔ بشری مربوط می شوند. کلمه تمدن برابر کلمه لاتین شهرنشین بودن یا شهروندان Civis و شکل وصفی آن Civilis است. متمدن شدن اساساً به معنی شهرنشین شدن است. به عنوان نمونه برای استفاده از واژهٔ تمدن در علم حقوق می توان به این مورد اشاره کرد که در تمدن روم؛ قانون افراد غیرنظامی در یک کتاب بزرگ و کامل به نام Corpus Juris Civilis در سده ۱۶ برای امپراتور ژوستینیان ( ۵۶۵ تا ۴۸۳ پیش از میلاد ) جمع آوری شده بود؛ که دوباره کشف شده و توسط استادان و کارشناسان قانون در اولین دانشگاه که در اروپای غربی در بلونیا در سده ۱۱ تأسیس شده بود، مورد استفاده قرار گرفت.
از سال ۱۳۸۸ میلادی، کلمه Civilis به زبان انگلیسی وارد شده این واژه در سال ۱۷۲۲ میلادی با مفهومی نزدیک به واژهٔ تمدن استفاده شده است که معنی آن متضاد و مخالف بربریت بوده است.
گرچه مفهوم تمدن به طور عام از دیرباز وجود داشته و ابن خلدون با کلید واژه های «العمران» و «الحضارة» به آن پرداخته است؛ ولی واژه و مفهوم اصطلاحی تمدن به معنای امروزی از قرن ۱۸ میلادی براساس دیدگاه انسان محور در مغرب زمین شکل گرفته و دانشمندان علوم اجتماعی تعریف هایی متفاوت از آن ارائه کرده اند ؛ گروه زیادی آن را مترادف با فرهنگ یا شکلی پیشرفته تر از آن دانسته و برخی دیگر حوزهٔ معنایی آن دو را از یکدیگر جدا کرده اند.
تمدن (بازی ویدئویی). تمدن نام یک بازی رایانه ای در سبک راهبرد نوبتی است که در سال ۱۹۹۱ توسط سید میر ( به انگلیسی: Sid Meier ) برای شرکت میکروپروس خلق شد.
تمدن ( بازی رایانه ای )
• بازی های آتاری اس تی
• بازی های آمیگا ۱۲۰۰
• بازی های آمیگا
• بازی های استراتژی
• بازی های اواس ده
• بازی های پلی استیشن
• بازی های تولیدشده در ایالات متحده آمریکا
• بازی های داس
• بازی های سگا ساترن
• بازی های سوپر ان ای اس
• بازی های مک اواس
• بازی های نوکیا ان - گیج
• بازی های ویدئویی با رده بندی سنی همه سنین
• بازی های ویدئویی به آهنگسازی جان بروم هال
• بازی های ویدئویی به آهنگسازی جف بریگز
• بازی های ویدئویی تک نفره و چندنفره
• بازی های ویدئویی چندنفره
• بازی های ویدئویی دنباله
• بازی های ویدئویی راهبرد نوبتی
• بازی های ویدئویی شبیه ساز تاریخ
• بازی های ویدئویی ۱۹۹۱ ( میلادی )
• بازی های ویندوز
• برندگان جایزه اوریجینز
• نمودهای فرهنگی ماهاتما گاندی
• تجسم های فرهنگی از آبراهام لینکلن
• بازی های ویدئویی تاریخ جایگزین
• بازی های کویی
• آثار درباره دیپلماسی
• صفحه هایی که از جعبه اطلاعات بازی ویدئویی با پارامترهای نامعلوم استفاده می کنند
• صفحه هایی که از جعبه اطلاعات بازی ویدئویی با پارامترهای تعریف شده محلی استفاده می کنند
• مقاله هایی که از جعبه های اطلاعات ویکی داده با تصاویر تعریف شده محلی استفاده می کنند
• مقاله های دارای واژگان به زبان انگلیسی
• پیوند رده انبار در ویکی داده است
• همه مقاله های خرد
• مقاله های خرد بازی ویدئویی
تمدن (فیلم). تمدن ( به انگلیسی: Civilization ) فیلمی ۸۸ دقیقه ای به کارگردانی رجینالد بارکر با بازی هاوارد سی هیکمن محصول کشور ایالات متحده آمریکا است.
معنی کلمه تمدن در فرهنگ معین
معنی کلمه تمدن در فرهنگ عمید
معنی کلمه تمدن در فرهنگ فارسی
معنی کلمه تمدن در دانشنامه عمومی
معنی کلمه تمدن در دانشنامه آزاد فارسی
معنی کلمه تمدن در دانشنامه اسلامی

معنی کلمه تمدن در دانشنامه آزاد فارسی

تمدّن (civilization)
جامعۀ انسانی که به سطح بالایی از توسعه و تقسیم کار ساختارمند اجتماعی رسیده باشد. نخستین تمدن ها در جهان باستان از دوران متأخر نوسنگی و جوامع کشاورز آن در خاورمیانه (سومر در۳۵۰۰پ م، مصر در ۳۰۰۰پ م)،سند (در۲۵۰۰پ م) و چین (در۲۲۰۰پ م) آغاز شدند. در دنیای جدید نیز جماعت های متمدن در مناطقی چون امریکای میانه (تمدن اولمِک در ۱۲۰۰پ م) و پرو (تمدن چاوین در ۸۰۰پ م) ظاهر شدند. در انسان شناسی، تمدن به مثابۀ مرحله ای اجتماعی ـ سیاسی پیشرفتۀ تطور فرهنگی تعریف می شود که در آن با حکومتی متمرکز (در شهری که مرکز تشریفات است و یا در منطقه ای گسترده تر که نام دولت به خود می گیرد) روبه رو هستیم. این حکومت، با برداشت مازاد تولید به صورت مالیات و با اعمال قوانین خاصی، کشاورزی و گاهی تجارت را مدیریت می کند. کسانی که مستقیماً در تولید غذا دخالت ندارند، بدل به متخصصانی می شوند که حکومت را در دست دارند، مناسک دینی را اجرا می کنند، مالیات ها را تحمیل و وصول می کنند، وقایع گذشته و حال را به ثبت می رسانند و عملیات بزرگ عمرانی (هم چون نظام های آبیاری مصنوعی، جاده سازی، پل سازی، ساختمان سازی و ساخت مقبره ها) را برعهده دارند و شیوه های متداول و سنت های جامعه را تبیین می کنند و به آن ها شکل می دهند. این نهادها بر پایۀ استفاده از اوقات فراغت برای رشد و شکوفایی توانایی هایی چون نوشتن، ریاضیات، علوم، مهندسی، فلسفه و هنرها قرار دارند. بازمانده های باستان شناختی شهرها و مراکز آیینی معمولاً از وجود دولت های متمدن، با تمام نشانه های جذاب آن ها به شکل و محتوا، حکایت می کنند.

معنی کلمه تمدن در دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] این واژه از اصل عربی «مدینه» گرفته شده و به معنای اقامت در شهر و خو گرفتن به اخلاق مردم آن به کار رفته است.
در فارسی نیز به معنای شهرنشینی، اخلاق شهری پیدا کردن و انتقال از حالت خشونت، توحش و جهل به ظرافت، انس و معرفت و در مقابل بادیه نشینی و بربریت به کار رفته است. واژه های المَدنیّة، الحَضَر، الحضارة و Civilization به ترتیب در عربی و لاتین برای رساندن مفهوم تمدن به کار می روند.
معنای اصطلاحی تمدن
گرچه مفهوم تمدن به طور عام از دیرباز وجود داشته و ابن خلدون با کلید واژه های «العمران» و «الحضارة» بدان پرداخته است؛ ولی واژه و مفهوم اصطلاحی تمدن به معنای امروزی از قرن ۱۸ میلادی براساس دیدگاه انسانْ محور در مغرب زمین شکل گرفته و دانشمندان علوم اجتماعی تعریف هایی متفاوت از آن ارائه کرده اند؛ گروه زیادی آن را مترادف با فرهنگ یا شکلی پیشرفته تر از آن دانسته و برخی دیگر حوزه معنایی آن دو را از یکدیگر جدا کرده اند. با وجود گوناگونی تعریف ها و دشواری ارائه تعریفی واحد از مفهوم تمدن، وجود سازمان و نظم اجتماعی و پیشرفت مادی و معنوی انسان، نقطه مشترک بسیاری از دیدگاه های دانشمندان علوم اجتماعی اند.
اقتضائات تمدن
تمدن در مفهوم قومْ شناختی گسترده خود مجموعه ای پیچیده است که شناخت، اعتقاد، هنر، اخلاق، قانون، رسم و هر نوع قابلیت و عادت دیگری را شامل می شود که به وسیله انسان به عنوان یک عضو جامعه کسب گردد. تمدن را نوعی خاص از پیشرفت مادی و معنوی می دانند که شامل مجموعه ای از پدیده های اجتماعی انتقال پذیر و دارای جهات مذهبی، اخلاقی، زیباشناختی، فنی یا علمی و مشترک در همه اجزای یک جامعه وسیع یا چندین جامعه مرتبط با یکدیگر است همچنین وجود مجموعه ای از دانش ها و فنون برای کنترل طبیعت و ساماندهی زندگی اجتماعی مبتنی بر تقسیم کار و در نتیجه پدید آمدن عناصر اقتصادی، قضایی، فرهنگی، اخلاقی و مذهبی لازم است، بر این اساس گرچه جوامع روستایی دارای فرهنگ اند؛ ولی تا شهر وجود نداشته باشد نمی توان از تمدن سخن گفت. تمدن، اقتضای نظمی اجتماعی را دارد که در نتیجه آن خلاقیت فرهنگی امکانپذیر گردد و شامل ارکانی چون پیش بینی در امور اقتصادی، سازمان سیاسی، سنت های اخلاقی و کوشش در راه شناخت و گسترش هنر است. از نگاه تاریخ تمدن با بالا رفتن فرهنگ عمومی، فکر کشاورزی تولید می شود، با ساخت شهر، روحیه تجمل و خوشگذرانی پدید می آید و در محل برخورد راه های بازرگانی عقل ها بارور و خلاقیت آشکار شده، در نتیجه در پی رشد سجایای اخلاقی و شکوفایی دانش، هنر و ادبیات، شکل می گیرند.
تمدن از دیدگاه ابن خلدون
...
[ویکی الکتاب] معنی لَا تَمُدَّنَّ عَیْنَیْکَ: اصلاً چشم ندوز
ریشه کلمه:
مدد (۳۲ بار)نن (۲۴۱ بار)
[ویکی فقه] تمدن (قرآن). یک تمدن، شامل مجموعه پیچیده ای از پدیده های اجتماعی قابل انتقال ، حاوی جهات مذهبی، اخلاقی، زیباشناختی، فنی یا علمی و مشترک در همه اجزای یک جامعه وسیع و یا چندین جامعه مرتبط با یکدیگر است.
تمدن در لغت به معنای شهرنشینی و در اصطلاح ، نوع خاصی از توسعه مادی و معنوی است که در جامعه ویژه رخ می نماید.
معنای اصطلاحی
یک تمدن، شامل مجموعه پیچیده ای از پدیده های اجتماعی قابل انتقال ، حاوی جهات مذهبی، اخلاقی، زیباشناختی، فنی یا علمی و مشترک در همه اجزای یک جامعه وسیع و یا چندین جامعه مرتبط با یکدیگر است.
واژه های مدخل
در این مدخل، از واژه های «مکن» ، «قوة» ، عبارت «آثارا فی الارض» و جملات مفید معنای «تمدن» استفاده شده است.
اشاره به تمدن در قرآن
...

معنی کلمه تمدن در ویکی واژه

civiltà
شهرنشین شدن.
همکاری مردم یک جامعه برای ترقی و پیشرفت.

جملاتی از کاربرد کلمه تمدن

خاک ایران‌، بوم و برزن از تمدن خورد آب جز خراسان خراب
و سعادت سه جنس بود: یکی سعادات نفسانی، و دوم سعادات بدنی، و سیم سعادات مدنی که به اجتماع و تمدن متعلق بود. اما سعادات نفسانی آنست که شرح داده آمد و ترتیب مدارج آن بر این وجه است: اول علم تهذیب اخلاق، و دوم علم منطق، و سیم علم ریاضی، و چهارم علم طبیعی، و پنجم علم الهی، یعنی تعلیم بر این سیاقت باید تا نفع آن در هر دو جهان بزودی حاصل آید.
(چهار هزار سال تاریخ ارتش ایران: جنگ و جنگ آوری بر فلات ایران از تمدن ایلام تا ۱۳۲۰ خورشیدی / ۲ جلدی، نگارش اسدالله مستوفی، ۱۳۷۸)
نک از چنگیز صد بدتر، کنند این مردم خود سر که پوشند از تمدن، جامه الفاظ الوانش
ویرانه‌های افسوس یکی از بزرگ‌ترین مجموعه‌های بر جای مانده از تمدن یونانیان در مدیترانه شرقی است.
بِهْ که از راهِ تمدن ترک بی‌مهری کنی در رَهِ مشروطه اقدامِ منوچهری کنی
و رسول (ص) گفت، «هرکه در دنیا زاهد شود خدای تعالی در حکمت بر دل وی بگشاید و زبان وی را بدان گویا گرداند و علت و دارو و درمان دنیا به وی نماید و از دنیا وی را به سلامت به دارالسلام برد». و رسول (ص) با صحابه به هم بود. رمه ای اشتران نیکو و آبستن بگذشت و عزیزترین مال عرب آن باشد که هم مال بود و هم شیر و هم گوشت و هم پشم. روی از آن بگردانید و در آن ننگرید. گفتند، «یا رسول الله! این عزیزترین مال ماست. چرا بدین ننگری؟» گفت، «مرا خدای تعالی از نگریدن نهی کرده است». و گفت، «ولا تمدن عینک ... الآیه».
ز حَربهٔ تَدَیُّن خراب مملکت از بُن نشسته مجلس شوری به ختم مرگ تمدن (به ختم مرگ تمدن) (به ختم مرگ تمدن)
تغییر گیلگمش پس از گناهان بسیار است. در ابتدا همه کارها را به اشتباه انجام می‌دهد. پادشاه است اما مانند یک پادشاه رفتار نمی‌کند. در ایدئولوژی تمدن بابل، همانگونه که در سراسر خاور نزدیک باستان، پادشاه باید شبانی برای گوسفندانش باشد؛ راهنمایشان باشد، آنها را محافظت کند و با عدالت و انصاف بر آنها حکمرانی کند. گیلگمش کاملاً برعکس این موضوع حاکمی ستمگر است و مردمانش از دست او شاکی هستند.
او یکی از کسانی است که نظریه جدید در مورد نحوهٔ شکل‌گیری تمدن معرفی می‌نماید. از نظر توین‌بی هر تمدن در سیر تحول خود چند مرحله را طی می‌کند. او برای هر تمدن چهار مرحله بر می‌شمرد.
کتابی به نام رسالهٔ کندی در نقد قرآن به نویسنده‌ای با این نام و معاصر خلیفه مامون عباسی منسوب است. الکندی با نوشتن کتاب فی استعمال اعداد الهندی در ۸۳۰ میلادی نقش بزرگی در انتقال اعداد هندی به تمدن اسلامی و سپس به اروپا داشت.
امپراتوری آشور کهن حکومتی پادشاهی و امپراتوری بود که از سال ۱۹۰۶ پ. م تا ۱۴۰۰ پ. م توسط آشوریان که اقوامی سامی‌نژاد بودند در شمال میانرودان و در محدوده اکد، با ساخت شهر آشور تأسیس و اولین شاه آن اریشوم یکم بود. مردم آشوری چندین بار بر امپراتوری‌های قدرتمند حکومت کردند. با تصرف بخش قابل توجهی از «گهواره تمدن»، که شامل سومر، امپراتوری اکدی و بابل بود، آشور در اوج تکنولوژی، علمی و دستاوردهای فرهنگی در اوج خود بود.
فصل اول: در سبب احتیاج به تمدن و شرح ماهیت و فضیلت این علم.
دیو با مردم این ملک نکرد آنچه کنند این گروه متمدن به جنوب و به شمال
مانع بسط تمدن گشتی اندر ملک شرق تا بدین مشتی خرافی صاحب و مولا شوی
نه بخشی از تمدن و نی بهره‌ای ز دین کان خود به کار نامد و این دیگری نماند
جامعهٔ اموی را بدوی‌محور دانسته‌اند اما جامعهٔ عباسی در تمدن و شهرنشینی پیشرفت کرد، قشرهای بسیاری را جذب نمود و از گونهٔ جامعهٔ اموی دوری کرد. دولت و حاکمیت عباسیان میان پیروان دو گروه در مناقشه بود: «علویان شیعه» که ایرانیان و عرب‌های جنوب پشتیبانی‌اش می‌کردند و «عباسیان» که بیشتر اهل سنت و دولتمردان یاران آن بودند.
لباس یا پوشاک یکی از نشانه‌های بروز تمدن در انسان می‌باشد و هرچه انسان‌ها متمدن تر از گذشته می‌گردند لباس‌های مدرن تری بر تن دارند به گونه‌ای که لباس را می‌توان نشانه تمدن یک قوم برشمرد.
ارتباط‌شناسی کتابی از مهدی محسنیان راد است که در سال ۱۳۶۹ از سوی انتشارات سروش منتشر شد و تا سال ۱۳۹۸ به چاپ نوزدهم رسید. این کتاب به انواع ارتباطات انسان با انسان، حیوان و ماشین و خصوصاً به ارتباطات انسانی اعم از کلامی و غیرکلامی می‌پردازد. حمید مولانا و کاظم معتمدنژاد بر این کتاب مقدمه نوشته‌اند.