تماماً

معنی کلمه تماماً در لغت نامه دهخدا

( تماماً ) تماماً. [ ت َ مَن ] ( ع ق ) کاملاً و بتمامه و همگی و بدون باقی. ( ناظم الاطباء ). یکسر. یکسره.یک رهه. همه رهه. ( یادداشت به خط مرحوم دهخدا ). تمامی. رجوع به تمامی و تمام و دیگر ترکیبهای آن شود.

معنی کلمه تماماً در فرهنگ معین

( تماماً ) (تَ مَ نْ ) [ ع . ] (ق . ) همه ، همگی ، کلاً جمعاً.

معنی کلمه تماماً در فرهنگ فارسی

همه همگی .

معنی کلمه تماماً در دانشنامه اسلامی

[ویکی الکتاب] معنی تَمَاماً: برای تمام و کامل کردن(تمام بودن هر چیز منتهی شدن آن به حدی است که دیگر احتیاج به چیزی خارج از خود نباشد ، به خلاف ناقص که محتاج به چیزی خارج از ذات خودش است تا او را تمام کند . )
ریشه کلمه:
تمم (۲۲ بار)
به آخر رسیدن. ، . پس به موسی کتاب دادیم برای آخر رسیدن و تمام شدن بر آنکه نیکوکاری کرد و برای تفصیل هر چیز می‏شود مراد آن باشد که شریعت موسی در دوران خود تمام شدن و گسترش یافتن شریعت‏های قبل بود لذا «تماماً» فرموده است در جوامع الجامع آن را اتمام کرامت و نعمت بر محسنین یا اتمام نعمت بر موسی «علیه السلام» فرموده است به نظرم مراد آن است که دین موسی در موقع خود دین تمام بود مخصوصاً به قرینه «وَ تَفْصیلاً لِکُلِّ شَی‏ءِ» که در ذیل آیه است علی هذا این آیه نظیر .

معنی کلمه تماماً در ویکی واژه

همه، همگی، کلاً جمعاً.

جملاتی از کاربرد کلمه تماماً

در کنار بقعه آبادی بوده که هم‌اکنون بقایای آن موجود است. مجموعه بقعه از یک ایوان ورودی به ابعاد ۷×۵ متر و با ارتفاع حدود ۶ متر، روضه به مساحت حدود ۶۰ متر مربع، گنبدی به ارتفاع حدود هشت متر، چشمه آب، سکوهای استراحت و درختان و باغات اطراف تشکیل شده‌است. بنای بقعه تماماً از آجر و گچ و مصالح سنگ و سیمان ساخته شده و ضریح مشبکی از چوب و فلز بر روی مقبره نصب شده‌است.
واکه‌ها، به مانند الفباهای «عجمی» (الفباهای مشتق از عربی مورد استفاده برای زبان‌های آفریقایی)، تماماً با حرکت‌گذاری عربی نشان داده می‌شوند. بدون حرکات، خواندن و نوشتن سورابه غیرممکن است.
آمار درستی از طرفداران این مذهب به دلیل غیرقانونی بودنشان در بعضی از کشورها وجود ندارد. مذهب احمدیه دارای شهرهایی تماماً احمدی‌نشین در کشورهای هندوستان، پاکستان و بنگلادش است. همچنین با توجه به مهاجرت بسیاری از طرفداران این مذهب به اروپا، آمریکا، کانادا و چند کشور آفریقایی از جمله تانزانیا می‌توان طرفداران جماعت احمدیه را در حدود ۷ الی ۱۰ میلیون نفر تخمین زد.
بدین ترتیب از همان آغاز دوران پیدایش ادبیات ارمنی ما شاهد هستیم که پیکارها و مبارزات نیروهای زحمتکش بر علیه فئودالیسم و نیز مبارزه قشرهای داخلی فئودالیسم چگونه انعکاس خود را در تاریخ ادبیات گذارده و در طول سده‌های میانه تماماً با ترقی محافل ادبی و ویژگی‌های آن وابسته بودند.
روابط بین‌الملل در جایگاه یک رشته مطالعاتی مجزا از دیگر علوم همانند تاریخ و سیاست، در ابتدا تقریباً تماماً بریتانیایی محور بود. روابط بین‌الملل به عنوان یک رشته دانشگاهی رسمی در سال ۱۹۱۹ با تأسیس اولین کرسی (استادی) در روابط بین‌الملل - کرسی وودرو ویلسون در ابریستویت، دانشگاه ولز (در حال حاضر دانشگاه ابریستویت) - تأسیس شد.
این استان تنها منطقه در سوریه است که در جریان جنگ سوریه تماماً در اختیار دولت سوریه بوده.
خط لولهٔ گوره-جاسک طولانی‌ترین خط لولهٔ انتقال سوخت‌های فسیلی در خاورمیانه به طول تقریبی ۱۰۰۰ کیلومتر است که در صورت تکمیل، قادر است افزون‌بر نفت ترش، میعانات گازی را نیز از نزدیکی گوره در استان بوشهر به نزدیکی بندر جاسک به منظور صادرات، منتقل سازد. سرمایه‌گذاری اجرای این پروژه بالغ بر ۱٫۵ میلیارد دلار در نظر گرفته شده‌است. مسئولان ایران این طرح را پروژه‌ای تماماً ایرانی اعلام کردند که شرکت لوله‌سازی اهواز تولیدکنندهٔ اصلی لوله‌های این پروژه عنوان شده‌است.
حسینیهٔ اعظم گراش: این حسینیه که در مرکز شهر گراش قرار دارد با معماری ایرانی و با الهام‌گیری از مسجد النبی و حرم حضرت زینب طراحی و ساخته شده‌است. در معماری این حسینیه تماماً از سنگ‌های مرمر سبز و کاشی لاجوردی استفاده شده که در نوع خود بی‌نظیر است. این حسینیه محل برگزاری نماز جمعه و مراسمات مذهبی شهر گراش است و سالانه مورد بازدید گردشگران قرار می‌گیرد. این بنا یکی از بناهای شاخص مذهبی معاصر ایران است که شامل یک سالن اصلی مرمر، مجلس زنانه، شبستان، حیاط، باغ و طباخ می‌شود. مقبرهٔ شیخ حسن، پدر شیخ احمد در گوشهٔ حیاط این حسینیه است.
مردم آغچه تماماً به گویش فریدنی از زبان گرجی صحبت می‌کنند که حاصل نسخ زبانی است که حدود ۴۰۰ سال پیش بدان تکلّم می‌شده و با زبان گرجی معاصر (زبان رسمی جمهوری گرجستان) متفاوت است.