تقویم. [ ت َ ] ( ع مص ) راست کردن. ( تاج المصادر بیهقی )( زوزنی ) ( ترجمان جرجانی ترتیب عادل بن علی ). راست گردانیدن. ( منتهی الارب ) ( ناظم الاطباء ). نیکوتر راست کردن. ( غیاث اللغات ) ( از آنندراج ). راست نمودن. ( غیاث اللغات ). تعدیل چیزی. ( از اقرب الموارد ). راست داشتن. ( از کشاف اصطلاحات الفنون ). || راست کردن کژی نیزه را. ( منتهی الارب ) ( ناظم الاطباء ). قایم کردن چیزی. ( آنندراج ). از بین بردن کجی نیزه. ( از اقرب الموارد ). || ( اِمص ) راست شدگی و برابری و تساوی. ( ناظم الاطباء ). راست کردنی : لقد خلقنا الانسان فی احسن تقویم. ( قرآن 95 / 4 ). در تقویم چنین کسان سعی پیوستن همچنان باشد که شمشیر بر سنگ آزمایند. ( کلیله و دمنه ). و چون پادشاهزادگان بازگشتند و مهمات ایشان کفایت شد روی به ضبط مصالح ملک و تقویم موج و اصلاح فاسد... آوردند. ( جهانگشای جوینی ). - احسن تقویم ؛ مأخوذ از آیه شریفه فوق ، خوبتر راست کردنی : بخط احسن تقویم و آخرین تحویل به آفتاب هویت به چهارم اسطرلاب.خاقانی. || ( مص ) قیمت کردن چیزی را. ( زوزنی ) ( تاج المصادر بیهقی ). قیمت کردن رخت را. ( منتهی الارب ) ( آنندراج ) ( ناظم الاطباء ). قیمت کردن متاع. ( ازاقرب الموارد ). قیمت کردن. ( غیاث اللغات ) ( از کشاف اصطلاحات الفنون ). ج ، تقاویم. ( از اقرب الموارد ). ارزیابی. ( یادداشت بخط مرحوم دهخدا ). || به قوام آوردن : و یلقی الشکر و یقوم تقویم الجلاب. ( قانون بوعلی سینا یادداشت بخط مرحوم دهخدا ). || تعیین و بیان طول و عرض بلدان. || محاسبه کردن وقتها. ( از اقرب الموارد ). حساب کواکب سال بسال. ( مفاتیح ). سنجیدن و قرب و بعد و ارتفاع ستارگان را معین کردن. ( از ذیل اقبال نامه نظامی چ وحید دستگردی ص 103 ) : هنر و فضل ترا برنتوانند شمرد آن بزرگان که بدانند حساب تقویم.فرخی.ببین ای سکندر به تقویم راست که این نکته را ارتفاع از کجاست.نظامی. || ( اِ ) حساب یکساله منجمان که هندش بوتهی نامند و هر سالی تقویم دیگر میکنند به استخراج. ( شرفنامه منیری ). حساب یکساله منجمان و آن ورقی چند باشد که در آن حرکات و احوال کواکب سیاره ثبت نمایند. ( غیاث اللغات ). به اصطلاح اهل تنجیم راست کردن احوال سال از روی زیج و آن شمسی بود و قمری. ( آنندراج ). در اصطلاحات منجمان عبارت از دفتری است که احوال ستارگان را بعد از برآوردن آنها از زیج در آن دفتر می نویسند. همچنین در آن دفتر مواضعستارگان را در روزهای یکسال ، در طول و عرض و اتصالات آنها را با یکدیگر و طالعها و فصول و اجتماعات و استقبالات و قرانات و خسوف و کسوف و رؤیت اهله و مانندآن. ( از کشاف اصطلاحات الفنون ). نامه ای که در آن نوشته میشود.... حرکات سیارات و وقوع کسوف و خسوف و تغییرات ماه و اهله آن در آن سال و مانند آنها. ( از ناظم الاطباء ). گاهنامه. ج ، تقاویم. ( یادداشت بخط مرحوم دهخدا ). اوراقی چند که در آن اخترشناسی حرکات کواکب و تأثیرات آن نویسند. ( یادداشت ایضاً ) :
معنی کلمه تقویم در فرهنگ معین
(تَ ) [ ع . ] ۱ - (مص م . ) بهاء جنسی را تعیین کردن . ۲ - راست کردن . ۳ - تعیین اوقات و زمان ها. ۴ - (اِ. ) گاهنامه .
معنی کلمه تقویم در فرهنگ عمید
۱. تقسیم اوقات به دوره ها و مقیاس های معین. ۲. (اسم ) دفترچه یا ورقۀ کاغذ که در آن حساب روزها و ماه ها را چاپ می کنند، گاهنامه. ۳. [قدیمی] راست کردن، کجی چیزی را راست کردن. ۴. [قدیمی] قیمت کردن، بهای جنسی را معین کردن، ارزیابی. * تقویم جلالی: تقویمی مرکب از دوازده ماهِ سی روزه و پنج روز اضافه در انتهای ماهِ دوازدهم. &delta، این تقویم به امر جلال الدین ملکشاه سلجوقی و به وسیلۀ عده ای از علمای نجوم ترتیب داده شد. * تقویم رومی: تقویمی که مبدٲ آن ۳۱۲ سال پیش از تاریخ میلادی و ۱۲ سال بعد از فوت اسکندر است، تاریخ اسکندر. * تقویم شمسی: تقویمی که بر مبنای مدت حرکت زمین به دور خورشید محاسبه می شود. * تقویم قمری: تقویمی که بر مبنای مدت حرکت ماه به دور زمین محاسبه می شود. * تقویم مَلِکی: = * تقویم جلالی * تقویم میلادی: تقویم شمسی، که مبدٲ آن سال تولد حضرت عیسی است. * تقویم هجری: تقویمی که مبدٲ آن هجرت حضرت رسول از مکه به مدینه است. * تقویم یزدگردی: تقویمی که مبدٲ آن سال ۶۳۲ میلادی (سال جلوس یزدگرد سوم، آخرین پادشاه ساسانی ) است.
معنی کلمه تقویم در فرهنگ فارسی
۱ - ( مصدر ) بهاکردن نرخ کردن ارز بستن قیمت کردن . ۲ - راست کردن کجی چیزی را برطرف کردن . ۳ - تعیین اوقات و ازمنه طبق قواعد معین.۴ - ( اسم ) بر آورد ارزیابی . ۵ - ( اسم ) دفتری که در آن حساب روزها و ماههارا درج کنند گاهنامه . جمع : تقویمات .
معنی کلمه تقویم در دانشنامه آزاد فارسی
تَقویم هر نوع سامانۀ تقسیم بندی و اندازه گیریِ گُذرِ زمان، در دوره های گسترش یافته ای همچون روز، ماه، و سال؛ و استفادۀ منظم از این تقسیمات با ترتیبی معیّن، به منظورِ ثبتِ رویدادها و مرتب کردنِ برنامه هایِ آینده. تقویم در منظم ساختن حیات مدنی، برگزاری آیین ها، و همچنین مقاصدِ تاریخی و علمی سودمند است. واژۀ تقویم برگرفته از واژه ای عربی به معنای قائم (راست) گردانیدن است. تقویم در گاه شماریِ رویدادها نیز نقشی حیاتی دارد، زیرا گاه شماری با محاسبۀ زمان در تقسیمات یا دوره هایِ منظم ارتباط دارد و از این موارد در تاریخ گذاریِ رویدادها بهره می گیرد. در تقویم، یکاهای زمان را برحسبِ سه نوع حرکتِ دوره ایِ متفاوت تقسیم می کنند: روز یا یک دور چرخش محوری زمین؛ ماه یا یک دور گردشِ کُرۀ ماه بر گِردِ زمین؛ و سال یا یک دور گردشِ زمین به دورِ خورشید. تقویمِ مصری هایِ باستان نخستین تقویمِ کارآمدی بود که با توجه به نیازهایِ متفاوت، از کشاورزی و دادوستد گرفته تا آیین هایِ مذهبی و ملّی، شکل گرفت. مصریان در آغاز کوشیدند تا گذرِ زمان را با توجه به حرکتِ ماه محاسبه کنند و پیش از آن که دست و پای خود را با مجموعۀ تشریفات و آداب در این شکلِ محاسبه ببندند، مبنایِ سنجش زمان و تقویم را بر حرکتِ مداریِ زمین و رصدِ خورشید قرار دادند. ماه مدار خود به دورِ زمین را طی۲۹.۵ روز (یک ماه قمری) کامل می کند. بدین ترتیب، سالِ قمری (۱۲ ماهِ قمری) ۳۵۴ روز و ۸ ساعت و ۴۸ دقیقه است، در حالی که سالِ خورشیدی یا مدت زمانی که زمین یک دور مدار خود بر گردِ خورشید را می پیماید برابر ۳۶۵ روز و ۵ ساعت و ۴۸ دقیقه و ۴۶ ثانیه (۲۴۲۱۹۹/۳۶۵ روز) است. نشانه هایی در دست است که مصریان از ۴۰۰۰ تا ۳۰۰۰پ م، تقویمِ ۳۶۵ روزی را برگزیده اند. نخستین اصلاحیه در گاه شماری خورشیدی ۳۶۵ و یک چهارم روزی را یولیوس سِزار، امپراتور روم (۱۰۰ تا ۴۴پ م)، در ۴۶پ م عملی ساخت. سِزار با کمکِ سوسیگنس، اخترشناس اسکندرانی، نوعی تقویم ایجاد کرد که به ۱۲ ماهِ ۳۰ و ۳۱ روزه تقسیم می شد و فقط ماهِ فوریۀ آن ۲۹ روزی بود. دراین شیوۀ گاه شماری که به افتخارِ سِزار، یولیانی نامیده شد، هر چهار سال یک بار یک روزِ اضافی یا کبیسه به انتهای ماهِ فوریه افزوده می شد. اساس گاه شماریِ کنونیِ ایران تقویمِ خورشیدی جلالی یا مَلِکشاهی است. جلال الدین ملکشاهِ سلجوقی گروهی از ریاضی دانان و اخترشناسان، ازجمله عمر خیام نیشابوری، را مأمور کرد تا گاه شماری با مبدأ هجرتِ پیامبر اسلام (ص) را بر پایۀ سالِ خورشیدی اعتدالی، که از روزگارِ باستان در ایران رایج بود، تدوین کنند. در این گاه شماری که از ۴۵۸ش برقرار شد، سال با اعتدالِ بهاری در نوروز آغاز می شود و دقیقاً با گذرِ چهار فصلِ طبیعت مطابقت دارد. این تقویم در هر ۲,۳۱۹ سال فقط یک روز با زمانِ حقیقیِ مبتنی بر حرکتِ انتقالیِ زمین تفاوت پیدا می کند که آن نیز در عمل در دوره های ۲۸۲۰ ساله جبران می شود. از طرفی، تقویمِ یولیانی در هر سال ۱۱ دقیقه و ۱۴ ثانیه کسر داشت و تقریباً هر ۱۰۰ سال یک روز با زمانِ حقیقیِ حرکتِ انتقالیِ زمین اختلاف پیدا می کرد. در ۱۵۸۲، پاپ گرگوریوس سیزدهم (۱۵۰۲ـ۱۵۸۵) تغییراتی در تقویم یولیانی ایجاد کرد. او ابتدا فرمان داد تا دَه روز از همان سال کاسته شود، به نحوی که یک روز پس از ۴ اکتبر ۱۵۸۲ را ۱۵ اکتبر در نظر گرفتند. سپس، نظامی ابداع کرد که به موجبِ آن، از هر چهار قرن سه روز حذف می شد. این تقویم جدید که به تقویم گرگوری مشهور شد و امروزه در حکم تقویم میلادی در بیشتر نقاط جهان به کار برده می شود، تقریباً در هر ۵هزار سال یک روز کسر خواهد داشت. با این وصف، تقویم جلالی که ۵۰۳ سال زودتر از تقویم گرگوری برقرار شد از دقت بیشتری برخوردار است. تقویم عربی اسلامی که مبنای مناسبت های مذهبی جهان اسلام است تقویمی قمری است. سال در این تقویم بین ۳۵۴ تا ۳۵۵ روز در تغییر است و ماه های آن با فصل های سال هیچ ارتباطی ندارند. مبدأ این تقویم نخستین روز محرم سال اول هجرت پیامبر اسلام (ص) از مکه به مدینه، برابر با ۲۵ تیر ماه سال اول شمسی و مطابق با ۱۶ ژوئیه ۶۲۲ میلادی (گرگوری) است.تبدیل تاریخ. امروزه در ایران عموماً از سه نوع تقویم استفاده می شود: هجری شمسی، هجری قمری و میلادی. برای تبدیل این تقویم ها به یکدیگر چند قاعده و فرمول خاص وجود دارد که به سهولت می توان آن را به کار برد. اگرH تاریخ هجری قمری وC تاریخ میلادی باشد فرمول تبدیل آن ها به یکدیگر عبارت اند از:C = ۳۲/۳۳ H + ۶۲۲ وH = ۳۳/۳۲ (C-۶۲۲). برای تبدیل هجری شمسی(S)به میلادی(C) از این دو فرمول استفاده می شود:S=C-۶۲۱ و C=S+۶۲۱. اشتباه محاسبه از طریق این فرمول ها از یک سال بیشتر نیست. البته برای محاسبات دقیق تر باید از جدول های تطبیقی استفاده نمود.
معنی کلمه تقویم در دانشنامه اسلامی
[ویکی الکتاب] معنی تَقْوِیمٍ: دارای قوام کردن(قوام عبارت است از هر چیز و هر وضع و هر شرطی که ثبات و بقایش نیازمند بدان است ) ریشه کلمه: قوم (۶۶۰ بار) «تقویم» به معنای چیزی به صورت مناسب در آوردن، و نظام معتدل و کیفیت شایسته است; و گستردگی مفهوم آن، اشاره به این است که خداوند انسان را از هر نظر موزون و شایسته آفرید، هم از نظر جسمی، و هم از نظر روحی و عقلی; چرا که هر گونه استعدادی را در وجود او قرار داده، و او را برای پیمودن قوس صعودی بسیار عظیمی آماده ساخته، و با این که انسان «جرم صغیری» است، «عالم کبیر» را در او جا داده و آن قدر شایستگی ها به او بخشیده، که لایق خلعت «لقد کرمنا بنی آدم» شده است. [ویکی فقه] تقویم (ابهام زدایی). تقویم ممکن است در معانی ذیل به کار رفته باشد: • تقویم (گاهشمار)، به معنای گاه شماری• تقویم قمری، گاه شمار تاریخ سال قمری• تقویم شمسی و قمری، گاه شمار تاریخ سال شمسی و قمری ... [ویکی فقه] تقویم (قرآن). یکی از ابزار جهت تعیین اوقات و ازمنه تقویم می باشد. تقویم، تعیین اوقات و ازمنه، طبق قواعد معین است. در این مدخل، از واژه های «حسبان»، « حساب »،«عدد السنین» و جملات مفید معنای آن استفاده شده است. بدیهی است که در اینجا رویدادها و حوادث تاریخی مدنظر نیست. معنای لغوی تقویم از ماده «ق ـ و ـ م» در لغت به معنای راست و تعدیل کردن است. [ویکی فقه] تقویم (گاهشمار). گاه شماری را تقویم گویند. تقویم از ماده «ق ـ و ـ م» در لغت به معنای راست و تعدیل کردن است. تقویم در زبان عربی استعمال تقویم در معنای گاه شماری در زبان عربی قدمت زیادی ندارد و در معاجم قدیمی تر اثری از آن نیست. تقویم در زبان فارسی در زبان فارسی تقویم در دو معنا به کار رفته است: دانش شناسایی زمان ها که در عربی «معرفة المواقیت» خوانده می شود و این مقاله به آن می پردازد و دفتری که احوال ستارگان را پس از استخراج از زیج در آن می نویسند و در زبان عربی «دفتر السَّنَه» خوانده می شود و زیج یا زج نیز به آن گفته می شود. تقویم در اصطلاح نجوم ...
معنی کلمه تقویم در ویکی واژه
agenda calendario بهاء کالایی را تعیین کردن. راست کردن. تعیین اوقات و زمانها. گاهنامه. از ریشه قَوَمَ عربی. سالنامه گاهشماری
جملاتی از کاربرد کلمه تقویم
تا پی تقویم چرخ کرد کمانرا بزه بر دل مریخ تیر تا پر سو فار زد
نشان شیر در تقویم دال آمد از آن معنی هر آن عاشق که شد چون شیر قد چون دال خم سازد
در نوامبر ۲۰۲۳، ویدئویی که توسط ارتش اسرائیل منتشر شد، دانیل هاگاری را در داخل بیمارستان کودکان الرنتیسی نشان داد، جایی که او ادعا کرد که ارتش اسرائیل سلاحها و فناوری حماس و همچنین فهرستی از اسامی تروریستها را به زبان عربی با عنوان: " عملیات سیل الاقصی " پیدا کرده است که در آن شیفت کاری هر یک از مأموران در حال محافظت از گروگانها نوشته شده است. با این حال، ترجمه این سند نشان داد که هیچ نامی در آن وجود ندارد، بلکه تقویم روزهای هفته را شامل میشود. پس از زیر سؤال بردن صحت ادعا، یک سخنگوی اسرائیلی عقبنشینی کرد، اما سی ان ان، ضمن حذف این بخش، یادداشتی از سردبیران مبنی بر تأیید تغییر یا اختلاف بر سر ویدیوی اولیه ارائه نکرد.
می خوریم امروز افسوس حیات رفته ار در بغل داریم تقویمی که از پارینه است
نه اینجاست آن قصه حجّت میار که تقویمِ پاری نیاید به کار
تقویم البلدان نوشته ابوالفداء، اولین کتاب جغرافیایی است که جداول حاوی طول و عرض جغرافیایی و مکانهای واقع در شرق و غرب هر شهر را ذکر میکند.
و اکنون به شرح و بیان کتابت خدای مشغول شویم و گوییم – چو لازم کردیم به حکم عقل سخن گفتن آفریدگار با مردم از راه کتابت و معلوم گردانیدیم مر خردمند را که مردم را فایده شنودن این سخن و کار کردن بر آن سپس از گذشتن زمان فانی او حاصل آید – که واجب است کز نوع جانوران سخن گوی یک تن باشد که او به خواندن کتابت خدای تعالی مخصوص باشد تا مر نبشته او را بر امیان خلق خواند – و قول آن یک تن قول خدای باشد، از بهر آنکه خواننده نبشته کسی از آن نویسنده گوید آنچه گوید – تا امیان آن گفته را بشنوند و مر نبشته را ببینند. و خدای تعالی مر رسول را (ع) فرمود که بگوی مر ایشان را تا قولی شناخته گویند، بدین آیت (، قوله) : (و قولوا لهم قولا معروفا)، (و) شناخت به دیدار باشد، پس رسول (آن) گفت که چو خردمند اندر آفرینش نگریست، مر آن را که او گفت اندر او بدید و بشناخت. پس گوییم که نبشته خدای که مر آن را همی بباید خواندن، آفرینش عالم و جسد مردم است که آن نیکوتر آفرینشی است، چنانکه خدای تعالی (همی) گفت، قوله: ( لقد خلقنا الانسن فی احسن تقویم).
این ماه در ابتدا به دلیل آنکه ششمین ماه از ماههای تقویم ابتدایی رومی در زمان فرمانروایی رومولوس در سال ۷۵۳ (پیش از میلاد) بود، در زبان لاتین با نام سکستیلیس نامگذاری شد. در آن هنگام، سال با ماه مارس آغاز میشد. در حدود سال ۷۰۰ (پیش از میلاد) پس از افزوده شدن ماههای ژانویه و فوریه به ابتدای ماههای سال توسط شاه نوما پمپیلیوس و همچنین ۲۹ روزه شدن آن، به هشتمین ماه سال تبدیل شد. ژولیوس سزار با افزودن ۲ روز به این ماه در زمانی که تقویم ژولین را در سال ۴۵ (پیش از میلاد) تدوین میکرد، شمار روزهای این ماه را به ۳۱ یعنی همان شمار روزهایی که امروزه هم برای این ماه در نظر گرفتهشده رساند.
پارلمان کانادا طرح رسمی شدن نوروز در این کشور را با رای موافق همگی اعضای حاضر در جلسهی پارلمان، تصویب کرد. به این ترتیب اولین روز بهار در تقویم دولتی کانادا به نام نوروز نامگذاری خواهد شد. دویچه وله فارسی
جشن تیرگان، روز ملی دماوند و ۱۴ آبان روز ملی مازندران نیز مرتبط با شهر آمل است که مراسمات این جشن با عنوان روز ملی قله دماوند همه ساله در اطراف شهر آمل و مراسم روز ملی مازندران در شهر آمل برگزار میشود. همچنین روز ۶ بهمن نیز در تقویم ایران به عنوان روز ملی ثبت شدهاست.
در نظر گرفتن اثر تقویمی به عنوان یکی از اجزای تقویم اقتصادی میتواند به بهینهسازی تحلیل تکنیکال و تحلیل فاندامنتال کمک به سزایی کند.
در اکتبر ۲۰۰۸، اچ تی سی، اولین تلفن همراه که از اندروید استفاده میکرد تحت عنوان اچ تی سی دریم عرضه کرد. این نرمافزار در گوشیهای همراه شامل برنامههای کاربردی اختصاصی گوگل مانند نقشهها، تقویم و جی میل و نیز یک جستجوگر وب یا اچ تی امال میباشد.
علاوه بر آثار ادبی، او همچنین به انتشار کتابهای تخصصی مانند تقویم تجاری، تقویم عادل (دربارهٔ اعضای خاندان نجیب سوئدی ازجمله عادل و شوالیهها)، راهنمای سفر، کتاب استنلی، «چگونه لیوینگستون واز آن طریق قاره سیاه را پیدا کردم»، کتابهای پزشکی، کتابهای دستور زبان و کتابهای دخترانه مانند «یک تاج در میان دختران» از آلکوت نویسنده آمریکایی پرداخت.
خواندنی نیست نه تقویم و نه طومارش ماندنی نیست نه بنیاد و نه بنیانش
آو (به عبری: אָב) پنجمین ماه از تقویم عبری است. آو ماهی تابستانی و ۳۰ روزه است.
به صُطرلاب و به تقویم تو را حاجت نیست که صُطُرلاب تو تیغ آمد و تقویم ضمیر
داند از کردگار کار، که شاه نکند اعتقاد بر تقویم
همی آز کمتر نگردد بسال همی روز جوید بتقویم و فال
آناتولی ولاسوف (روسی: Анато́лий Алекса́ндрович Вла́сов؛ زادهٔ ۲۰ اوت (تقویمِ سبکِ قدیم: ۷ اوت) ۱۹۰۸، متوفّی به ۲۲ دسامبرِ ۱۹۷۵) فیزیکدان اهل روسیه بود.
بعد قرنی خواستم تقویمی از سال جدید از توای سر خیل ارباب نجوم آقا حسین