تفانی

معنی کلمه تفانی در لغت نامه دهخدا

تفانی. [ ت َ ] ( ع مص ) یکدیگر را نیست و سپری گردانیدن در جنگ و جز آن. ( منتهی الارب ) ( آنندراج ) ( ناظم الاطباء ). نیست گردانیدن بعض قوم مر بعضی دیگر را. ( از اقرب الموارد ) :
این تفانی از ضد آید، ضد را
چون نباشد ضد، نَبْوَد جز بقا.مولوی.

معنی کلمه تفانی در فرهنگ معین

(تَ ) [ ع . ] ۱ - (مص م . ) یکدیگر را نابود کردن . ۲ - (مص ل . ) با هم نیست شدن .

معنی کلمه تفانی در فرهنگ عمید

یکدیگر را نابود کردن.

معنی کلمه تفانی در ویکی واژه

یکدیگر را نابود کردن.
با هم نیست شدن.

جملاتی از کاربرد کلمه تفانی

بنده و خواجه در هم آمیزند یتفانی العبید فی الارباب
نترسی ز بی التفانی نمودن که نامت برآید به نامهربانی
این تفانی از ضد آید ضد را چون نباشد ضد نبود جز بقا
استفانی میگلیورانزی در تیم‌های فوتبال پورتسموث سابقهٔ حضور دارد.
سیره علی در این زمینه خیلی دقیق است و نشانه متفانی بودن آن حضرت در راه هدفهای اسلامی است. در حالی که دیگران می‌بریدند او وصل می‌کرد، آنها پاره می‌کردند و او می‌دوخت.
خالدین فی فناء سکرهم من تفانی فی هواکم لم یقم
نویسندگان کودک، لین میکل براون و شارون لمب اظهار دارند که استفانی دارای شخصیت جالبی است و رنگ صورتی را به خاطر تیزهوشی، بازی‌های رایانه ای و طبیعت ورزشی اش تبدیل به یک رنگ قدرتمند می‌کند.
باب پار با پیشواز گوناگونی از داوران روبه‌رو شده است. استفانی زاکارک از تایم به‌خوبی باب را با یک پدر واقعی مقایسه کرد.
استفانی ارمنستان، که با نام ریتا نیز شناخته می‌شود، یکی از اعضای دودمان روبنی و شاهزادگان پادشاهی ارمنی کیلیکیه بود. وی همچنین همسر دوم جان برین، نایب‌السلطنه پادشاهی اورشلیم بود اما ۶ سال از پس از ازدواجش با وی درگذشت. حاصل ازدواج وی با جان برین تنها ۱ پسر بود.
کانتو در سال ۲۰۱۲ هنگام فیلمبرداری در بروکلین نیویورک با استفانی لیندکوئیست مجسمه‌ساز و نقاش آمریکایی آشنا شد. اولین همکاری هنری آنها فیلم کوتاه قبل از فردا در سال ۲۰۱۴ بود. این دو در ژوئن ۲۰۱۷ ازدواج کردند و در تپه‌های هالیوود زندگی کردند. آنها در سال ۲۰۲۰ صاحب یک پسر و در سال ۲۰۲۲ یک دختر شدند.
استفانی رایس در کلیفیلد کالج درس خوانده‌است. او با شناگر استرالیایی و رکورددار شنای آزاد ۵۰ متر جهان ایمون سالیوان رابطهٔ عاشقانه داشت. رابطهٔ آن‌ها پس از دو سال در سال ۲۰۰۸ و قبل از المپیک پکن پایان یافت.
استفانی هاینتزمان (متولد ۱۰ مارس ۱۹۸۹ - آیهولتز، واله سوئیس) خواننده اهل سوئیس است.
استفانی دل واله (متولد ۳۰ دسامبر ۱۹۹۶) در شهر سان خوآن، پورتوریکو و موسیقیدان، مدل و دوشیزه پورتوریکو در سال ۲۰۱۶ و برنده رقابت‌های دوشیزه دنیا ۲۰۱۶ که در واشینگتن، دی.سی. ایالات متحده آمریکا برگزار شد. وی دومین زنی است که از کشور پورتوریکو به عنوان دوشیزه دنیا انتخاب شده است.