تعمید

معنی کلمه تعمید در لغت نامه دهخدا

تعمید. [ ت َ ] ( ع مص ) بخاک و جز آن بازداشتن توجبه را چندان که به یک جا گرد آید.( منتهی الارب ) ( ناظم الاطباء ) ( از اقرب الموارد ). || غسل دادن کودک به آب «معمودیه ». ( از اقرب الموارد ). غسلی مر ترسایان را که کودکان را در آب معمودانی فروبرده غسل دهند و آن را بمنزله ختنه میدانند و میگویند کودکان را پاک میگرداند. ( ناظم الاطباء ). یکی از قواعد مقدسه دینیه است که قبل از ظهور مسیح معروف بود و آن جناب آن را از جمله فرایض کلیسا قرار داد. ( قاموس کتاب مقدس ). و رجوع به تعمید برای اموات و ( تعمید ) یحیی تعمیددهنده در همین کتاب شود.

معنی کلمه تعمید در فرهنگ معین

(تَ ) [ ع . ] (مص م . ) ۱ - به عمد کاری را انجام دادن . ۲ - غسل دادن کودکان و کسانی که به دین مسیح می گروند.

معنی کلمه تعمید در فرهنگ عمید

در مسیحیت، غسلی که کودکان و کسانی که به دین مسیح می گروند با آیین مخصوص به جا می آورند.

معنی کلمه تعمید در فرهنگ فارسی

( مصدر ) قصد کردنبعمد کاری را انجام دادن. یا غسل تعمید.( در نزد مسیحیان ) غسل دادن کودکان و کسانی که بدین عیسوی در آیند طبق مراسم مخصوص . جمع تعمیدات .

معنی کلمه تعمید در دانشنامه آزاد فارسی

تَعمید (baptism)
از آیین های مقدس مسیحیان، مراسم غوطه ور کردن در آب، یا ریختن یا پاشیدن آب بر بدن، به نشانۀ پذیرش در دین، به ویژه نشانه و شرط درآمدن به مسیحیت. این آیین ریشه در پیش از مسیحیت دارد. تعمید کودک مسیحی، همچون خوشامدی است که به او برای ورودش به جامعۀ اهل کلیسا گفته می شود. حامیان یا والدین تعمیدی کودک از جانب او عهد می بندند و او بعدها در آیین تسجیل عهد را تجدید می کند. در برخی از مذاهب مسیحی، فقط مؤمنانیرا غسل تعمید می دهند که به بزرگسالی رسیده باشند تا معنی آن درک شود. تعمید از ساکرامنت (آیین)های هفت گانه مسیحی است. آیین «اَمریت سَنسکَر» سیک ها را نیز گاهی تعمید می نامند. تعمید از آغاز در مسیحیت آیینی همگانی بود و با فرو بردن شخص بزرگسال در آب اجرا می شد. تعمید کودک از قرن ۲م آغاز شد، ولی در قرن ۶م عمومیت یافت. برخی از مسیحیان معتقدند که غسل تعمید، کودک را از گناهکاری ذاتی پاک می کند. تعمید با پاشیدن یا ریختن آب بر بدن در آیین نامگذاری کودک، امروزه در میان بسیاری از مسیحیان رایج است. در کلیسای ارتدوکس شرق شخص را در آب فرو می برند، و در هر دو کلیسای ارتدوکس شرق و کاتولیک رومی علامت صلیبی با روغن بر روی پیشانی کودک رسم می کنند. در بعضی از مذاهب پروتستان، ازجمله باپتیست و کلیسای متحد اصلاح شده، فقط بزرگسالان را تعمید می دهند؛ شخص را کاملاً در آب فرو می برند و مراسم معمولاً در تعمیدگاه اجرا می شود. آن ها تعمید را عهدی شخصی با کلیسا می دانند و لذا تعمید کودک از نظر آن ها بی معنی است. پیش از تعمید، اصول عقاید مسیحیت برای تعمید یابنده توضیح داده می شود. تعمید ساکرامنت دوم، نشانۀ مشهود آغاز یک زندگی جدید، و آیین پاگشایی به کلیساست. آبی که استفاده می شود، نماد و نشانۀ پاک شدن از گناه، پایان زندگی پیشین، و آغاز زندگی دیگری با خداوند است. عیسی مسیح به نشانۀ قبول روحانی مشیت خداوند در حق خودش تعمید یافت. او به حواریانش تعلیم داد که همۀ امت ها را «به اسم اَب و ابن و روح القدس تعمید دهید». (متّی، ۲۸: ۱۹ـ۲۰).

معنی کلمه تعمید در دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] غسل تعمید، آیینی است که به عنوان دروازه ورود به دین مسیحیت شناخته می شود. و از ارکان ضروری این دین است. که تمامی مسیحیان می بایست در زمان کودکی غسل تعمید را انجام دهند.
غسل تعمید، آیینی است که به عنوان دروازه ورود به دین مسیحیت شناخته می شود. تقریبا تمام فرقه های مسیحیت، از غسل تعمید به عنوان یکی از ارکان ضروری این دین، یاد کرده اند. تمامی مسیحیان می بایست در زمان کودکی (و در برخی کلیساها پس از رسیدن به سن تمییز (کلیساهای باپتیست، تعمید کودکان کمتر از هفت سال را صحیح نمی دانند.)
مولند، اینار، جهان مسیحیت، ترجمه محمد باقر انصاری و مسیح مهاجری، انتشارات امیر کبیر، ۱۳۸۱ه ش، چاپ دوم، ص۳۹۶-۳۹۷.
کلیساهای کاتولیک و ارتدوکس، تعمید را یکی از شعایر هفتگانه (شعایر، اعمالی است که انجام آنها در نجات و تقدیس انسان، مؤثر است.)
کتاب مقدس، متی، باب۲۸، ص۵۷-۱۰۲.
مسیحیان با استناد به انجیل ها معتقدند که حضرت مسیح در رود اردن توسط "یحیی تعمید دهنده"، غسل تعمید یافته است.
کتاب مقدس، متی، باب۳، ص۱۳.
...

معنی کلمه تعمید در ویکی واژه

به عمد کاری را انجام دادن.
غسل دادن کودکان و کسانی که به دین مسیح می‌گروند.

جملاتی از کاربرد کلمه تعمید

اگر غسل تعمید، آنان به آب نمودند، کردی تو از خون، خضاب
پس از تعمید دادن، ام‌اس‌سی فانتازیا فصل ابتدایی خود را با کشتی دریایی از جنوا گذراند. سفر تفریحی ابتدایی وی در ۲۰ دسامبر ۲۰۰۸ به شرق مدیترانه عزیمت کرد، در رودز، اسکندریه، مسینا و ناپل تماس گرفت. وی سپس با سفر به جزایر قناری و سفرهای دریایی مدیترانه غربی رفت و برگشت کرد.
کسانی که هویت قومی خود را پنهان می‌کنند سنت‌های ملی، مراسم و اعتقادات خود را مخفیانه حفظ می‌کنند. آن‌ها در میان خود ازدواج می‌کنند و سعی می‌کنند با تُرکها یا کُردها وصلت نکنند. «هایکازون آلوراتسیان» محقق ارمنی می‌گوید: ارمنی‌های پنهان یا کریپتو غسل تعمید داده می‌شوند و به کلیسای حواری ارمنی برمی‌گردند. تعداد این افراد هنوز خیلی زیاد نیست، چراکه فشار و آزار و اذیت علیه ارمنیان همچنان ادامه دارد؛ بنابراین، آن‌ها زندگی خود و کودکان‌شان و اموال و آینده فرزندان خود را به خطر می‌اندازند.
پرستشگاه انکی در شهر اریدو در میان‌رودان اِئابزو نام دارد به معنی «خانه آبزو». در صحن‌های پرستشگاه‌های بابلی و آشوری حوضچه‌های آبی وجود داشت که به آن‌ها نیز آبزو یا آپسو گفته می‌شد. این حوضچه‌ها برای غسل به کار می‌رفت و حوض‌های مساجد کشورهای اسلامی و محل غسل تعمید در کلیساها ادامه همان آبزوهای باستان هستند.
آشوری‌ها نخستین قومی بودند که مسیحی شدند. پس از آن یکی از حواریون تمام آنان را در دریاچه ارومیه غسل تعمید داد. پس از آن همه ساله آشوریان این روز را جشن می‌گیرند.
غسل عیسی گر ز نهر اردن است غسل تعمید من از خون من است
در سال ۲۰۱۰ ادونتیسم مدعی گردآوری ۲۲ میلیون پیرو در کلیساهای مختلف شد. بزرگترین این کلیساها درون جنبش ادونتیسم کلیسای ادونتیست‌های روز هفتم است که ۱۸ میلیون پیروی غسل تعمید شده در جهان دارد.
همی بریزد باران به لاله پنداری مسیحی است و بمعمودیه کند تعمید
او مرا در هر طریقت رهنمای کفر و دین شد میدهد گر غسل تعمیدم بباید یا وضویم
جورج استیفنسن تا سن ۱۷ سالگی سواد نداشت. برای اینکه در کار خود پیشرفت کند تازه در ۱۷ سالگی شروع به تحصیل نمود. کتاب و وسائل دیگر تحصیل را او با تعمید کفش کارگران معدن زغال‌سنگ تأمین کرد.
پادشاهی کنت در دوران فرمانروایی طولانی‌مدت او بر تمامی نواحی انگلستان در جنوب هامبر استیلا یافت و نخستین قانون انگلستان در زمان او به نگارش درآمد. در ۵۹۶ پاپ گرگوری یکم مبلغانی مذهبی را به سرپرستی آگوستین از رم به انگلستان فرستاد و آن‌ها هنگام ورودشان به ثانت مورد استقبال گرم اتلبرت قرار گرفتند. او به آن‌ها اجازه داد تا در کانتربری ساکن شوند و خود به عنوان نخستین مسیحی انگلستان غسل تعمید یافت.
گروهی از پیروان دین‌های ابراهیمی این رودخانه را مقدس می‌دانند، زیرا در کتاب مقدس آمده است که بنی اسرائیل برای رسیدن به سرزمین موعود از رود اردن گذشتند. همچنین بنا به انجیل، این یحیی بن زکریّا بود که عیسی ناصری را در رود اردن غسل تعمید داد.
مندائیان یا صابئین پیروان یحیی و یکی از اقلیت‌های مذهبی ایران هستند که در خوزستان صبّی می‌نامند و تعمید در آب جاری، همه ابعاد زندگی منداییان را دربرگرفته‌است. محل تمرکز منداییان ایران در مجاورت رود کارون در استان خوزستان است.
پس از تحصیل در حوزه علمیهٔ سن-اییسنت و سپس در حوزه عملیه بزرگ سن-سولپیس شهر مونترال، او به کارآموزی مأموران تبلیغ مذهبی در لونگوی درآمد. در ۲۱ سالگی، به شمال باختری کانادا رهسپار شد؛ در آن زمان هنوز شماس یاور بود. در رود قرمز و به تاریخ ۲ اکتبر ۱۸۴۵، او با فرمان عالیجناب پروونشر به عضویت مبلغان مذهبی مریم پاکزاد درآمد. به سال ۱۸۴۸، پدرْ تاشه یک دوندهٔ جنگل و اهل مِتی به نام فرانسوآ بانلیو (۱۷۷۱–۱۸۷۲) را غسل تعمید داد.