تعمد

معنی کلمه تعمد در لغت نامه دهخدا

تعمد. [ ت َ ع َم ْ م ُ ] ( ع مص ) قصد چیزی کردن. ( زوزنی ) ( از اقرب الموارد ). آهنگ کردن. ( ترجمان جرجانی ترتیب عادل بن علی ) ( منتهی الارب ) ( ناظم الاطباء ). || به قصد کاری کردن. ( آنندراج ). بعمد کردن. ( المنجد ). کاری از روی قصد و اراده و از روی غرض کردن. ( ناظم الاطباء ).

معنی کلمه تعمد در فرهنگ معین

(تَ عَ مُّ ) [ ع . ] (مص ل . ) از روی عمد کاری را انجام دادن .

معنی کلمه تعمد در فرهنگ عمید

از روی عمد و قصد کاری کردن، با علم و اراده به کاری اقدام کردن.

معنی کلمه تعمد در فرهنگ فارسی

ازروی عمدوقصدکاری کردن، باعلم واراده اقدام کردن
( مصدر ) دیده و دانسته کردنبقصد کردن از روی عمد کاری را انجام دادن . جمع : تعمدات .

جملاتی از کاربرد کلمه تعمد

اسکار ریوتیسفارد هنرمند سوئدی یکی از نخستین افرادی بود که به‌طور تعمدی، بسیاری از اجسام و اشیا غیرممکن را طراحی کرد و به همین جهت، به او لقب پدر اشیاء غیرممکن را دادند. در سال ۱۹۵۶ بود که لیونل پنروز، روانپزشک انگلیسی به همراه فرزندش، راجر پنروز که ریاضیدان بود، مقالهٔ کوتاهی تحت عنوان؛ اشیا غیرممکن با نگرشی خاص از توهم دیداری را در یک نشریه روانشناسی انگلیسی به چاپ رساندند. این موضوع با مثلث و پله‌های پنروز نمایش‌داده شده بود. مقالهٔ موصوف در سال ۱۹۵۸ منتشر شد.

نقاشی آغداشلو مورد انتقاد قرار گرفته‌است که گرته‌برداری‌های او از آثار نقاشان نامدار پیشین نتوانسته‌است ارتباط بیننده با اثر اصلی را بازسازی کند؛ آثاری که خود در فضای منحصر به خود کشیده شده‌اند و آغداشلو تنها فرم بیرونی آن‌ها را به تصویر کشیده‌است. برای نمونه، نقاش سرهای بی‌هویت انسان‌ها در نقاشی‌های دکریکو را به دفعات بازسازی کرده‌است و وی اندیشهٔ شرقی انهدام و نابودی تدریجی خود را در اثر پایانی با گذاشتن خط‌خطی‌ها و خراش‌های تعمدی وارد کرده‌است، اما خود سرهای بی‌تصویر اصلی دکریکو در فضای غربی و با اندیشهٔ ویژهٔ خود به تصویر کشیده شده‌اند و بازنمایششان در نقاشی‌های آغداشلو نتوانسته‌است مفهوم خود اثر اصلی را منتقل کند.
ابراهیم بن محمّد رمزی بیگ (۱۸۶۷–۱۹۲۴م) روزنامه‌نگار، مترجم و نویسنده برجستهٔ مصری بود. در زمان محمدعلی پاشا، جدِّ اعلایش، علی آغا ارضروملی به مصر آمد. زادهٔ فیوم بود و همان‌جا مجلهٔ هفتگی الفیوم را بنیان‌گذاری نمود و همچنین تاریخ الفیوم را نگاشت. رمانی نیز با عنوان متعمد بن عباد نوشت و پس از این به پاریس رفت، یک سال و یک ماه آنجا ماند. پس از پاریس، در قاهره سکنی گزید. مجلهٔ المرأة فی الإسلام را نوشت سپس مطبوعات التمدن و مسبک التمدن را نشر داد. احمد لطفی السید را در سردبیری الجریده یاری نمود، سپس در دیوان سلطان حسین کامل رئیس مترجمان شد. أصول الأخلاق را از فرانسوی ترجمه نمود، مبادی التعاون را نیز نگاشت. او شعر نیز می‌سرود و بر زبان‌های فرانسوی و ترکی مسلط بود.
گرچه کله های سپهبد بود اصل ندارد ز تعمد بود
قوله (ص): «فی الضبع کبش اذا اصابه المحرم»، و لم یفصل بین متعمد و غیره، فاجری علی العموم. و گفته‌اند: ضمان صید همچون ضمان مال است، لانه یجب فی الصغیر صغیر و فی الکبیر کبیر کضمان الاموال، و معلومست که ضمان مال، عمد و خطا در آن یکسانست، ضمان صید همچنانست.
در تعریفی دیگر تز اقتصاد مقاومتی یا همان مقاوم کردن یک سیستم اقتصادی عبارت است از اینکه که در یک بنگاه اقتصادی یا در یک ساختار کلان اقتصادی همچون اقتصاد ملی یک کشور، ساختار و مدل اقتصادی را آنچنان طراحی، باز تعریف و بازسازی کنیم که متغیرهای کلیدی اقتصاد بتواند در مقابل تکانه‌های ناخواسته و حتی خواسته یا همان تعمدی، حداکثر کارایی خود را بدون از دست دادن تعادل سیستم حفظ کنند یا حداقل نقطه تعادل جدیدی برای سیستم اقتصادی با کمترین خطای حالت ماندگار باز تولید شود. البته باید توجه کرد که هر چه قدر این نقطه تعادلی جدید در کمترین زمان ممکن حاصل شود بهتر است.
ایشان یک هنرمند صاحب سبک بود و همیشه وقتی از آثار ایشان صحبت می‌شود، سبکشان قابل تعمد است. تاج اصفهانی در کار خودش استاد بود و جزو چند نفری بود که در کار خودش نابغه بود. ایشان به همراه آقایان کسایی و جلیل شهناز به واقع نابغه بودند. این بزرگان حکم عتیقه برای موسیقی ایران دارند؛ یعنی با گذشت زمان ارزششان بیشتر می‌شود.
از دید بیننده امروزی بازی‌های فیلم‌های اکسپرسیونیستی صرفاً نمونه‌های افراطی بازیگری سینمای صامت هستند. اما واقعیت این است که بازی اکسپرسیونیستی تعمداً اغراق شده و موکد بوده تا با سبک کلی میزانسن سازگار باشد. در نماهای عمومی حرکات بازیگران گاه به رقص می‌ماند و بازیگران در مسیرهایی حرکت می‌کردند که دکور الزام می‌کرد. این از مواردی است که یک تابلوی اکسپرسیونیستی شامل حرکت هم هست و صرفاً یک ترکیب بندی ایستا نیست. بازی‌های اغراق شده در فیلم‌های اکسپرسیونیستی در فرم عمومی بدن، حرکت اعضا و بدن و در میمیک صورت است. بازی این بازیگران را نباید با ملاک‌های بازی واقع گرا داوری کرد، بلکه باید دید این حرکات چگونه با میزانسن عمومی جور در می‌آیند.
الکساندرا آسانوونا الباکیان (روسی: Алекса́ндра Аса́новна Элбакя́н؛ ارمنی: Ալեքսանդրա Էլբակյան) دانشجوی تحصیلات تکمیلی، برنامه‌نویس رایانه، و خالق وب‌گاه سای-هاب، یک ارمنی‌تبار اهل قزاقستان است. روزنامهٔ نیویورک تایمز او را به واسطهٔ درز دادن تعمدی اطلاعات و اجتناب از مواجهه با قوهٔ قضائیهٔ آمریکا از طریق اقامت در روسیه، به ادوارد اسنودن تشبیه کرده‌است. وب‌گاه هنر فناوری او را با آرون سوارتز مقایسه کرده‌است.
این کان احمد، قلبی تعمد روحی فداه، عند الفنء
بعد ازین دلبر بی‌مهر به رغم دل ما ازتعمد نکند سوی رقیبان آهنگ
نشریهٔ باستان‌شناسی انتیکویتی[ل] از فرد هویل خواست بین باستان‌شناسان و ستاره‌شناسان حَکَم باشد. هویل بعد از بررسی مدارک نوشت «غیرممکن است مردمی ناآگاه از ستاره‌شناسی سنگ‌های استون‌هنج را جای‌گذاری کرده باشند.» بااین‌حال کلایو راگلز نظریات ستاره‌شناسانه دربارهٔ استون‌هنج را «تلاش برای بازسازی گذشته در تصویر خود» و «سوار کردن دانش خود بر سنگ‌های پیشاتاریخی» می‌داند و می‌گوید هیچ مدرک قانع‌کننده‌ای برای اینکه سازندگان استون‌هنج تعمداً آن را با ستارگان مطابقت داده‌اند وجود ندارد.
میرزا شفیع مازندرانی ملقب به اعتمادالدوله یکی از متعمدان مازندرانی آغامحمدخان قاجار بوده که در فرماندهی و جذب قوا در مازندران برای ارتش آغامحمدخان قاجار کمک‌های شایانی کرد و در نهایت به صدارت اعظمی قاجار رسید.
عشق موبد، فتلی تعمد و انا معود، بأس‌النزال
دامنهٔ شیوه‌های موجود از ورزش‌های دستی تا دستگاه‌های کشنده و آویزان کردن وزنه و جراحی را دربرمی‌گیرد. این شیوه‌ها با گزارش‌هایی متفاوت از موفقیت و شکست در سراسر جهان همراه بوده‌اند. بااین‌که مضر بودن برخی روش‌ها کاملاً بر همگان آشکار شده‌است، اما باقی روش‌ها می‌توانند تا حدودی نتیجه‌بخش باشند. اغلب در تبلیغ محصولات تقلبی، تفاوت میان تغییر اندازهٔ موقتی، نعوظ و تغییر اندازهٔ دائمی تعمداً خَلط می‌شود.