تعدد
معنی کلمه تعدد در فرهنگ معین
معنی کلمه تعدد در فرهنگ عمید
معنی کلمه تعدد در فرهنگ فارسی
۱ -( مصدر ) بیشمار شدن زیاد شدن عدد بسیار گشتن . ۲ - ( اسم ) افزونی فراوانی .
زیادت آمدن در عدد
معنی کلمه تعدد در دانشنامه اسلامی
در تطهیر لباس و بدن از برخی نجاسات، تعدّد شستن لازم است، مانند تطهیر بدن یا لباس نجس شده به ادرار با آب قلیل که بنابر قول مشهور دو بار و بنابر قول گروهی، ظرف نجس شده به غیر ولوغ سه بار باید شسته شود.
برای رفع حدثهای متعدّد همچون خوابیدن و ادرار کردن، یک وضو کفایت میکند به شرط آنکه مقصود، رفع طبیعت حدث باشد، امّا اگر مقصود رفع بعضی حدثها باشد بنابر قول برخی، وضو باطل است.
کسی که غسلهای متعدّد- همچون غسل جنابت، حیض و مس میت- بر عهده دارد اگر به نیت غسل جنابت یا به نیت همه، یک غسل کند کافی است.
در تیمم اگر مبدل منه (چیزی که تیمّم، بدل از آن انجام میگیرد) متعدّد باشد، مانند غسل و وضو برای مستحاضه، تعیین آن هنگام تیمّم، واجب است. در تیمّم بدل از غسل تعدّد زدن دست بر خاک؛ یکی برای مسح صورت و دیگری برای مسح دست، بنابر مشهور واجب است.
تعدّد ولیّ
در فرض تعدّد ولی میت، بنابر قول اکثر فقها، قضای نماز و روزه میت بین آنان توزیع میگردد. در تجهیز میت و اقامه نماز بر او اذن ولیّ واجب است. در صورت تعدّد ولیّ در اینکه باید از همه اذن گرفته شود یا اذن بعضی به شرط عدم مخالفت بعض دیگر با او کفایت میکند، اختلاف است.
پدر و جد پدری بر بچه نابالغ و نیز- بنابر قول گروهی- بر دختر بالغ رشید (غیر بیوه) در امر ازدواج ولایت دارند. اگر آن دو در امر ازدواج وی با هم اختلاف پیدا کنند و هریک برای ازدواج با دختر، مردی را برگزیند، اقدام جدّ مقدم میشود؛ ازاینرو در فرض همزمان بودن عقد هر دو، عقد جدّ صحیح خواهد بود و در فرض همزمان نبودن، عقد سابق مقدّم میشود.
تعدّد و نماز
تکرار اقامه نماز- اعم از جماعت و فرادا- بر میت بنابر مشهور جز بر صاحبان فضل و شرف مکروه است. تعدّد نماز جمعه در محدوده یک فرسخ صحیح نیست. ازاینرو، از شرایط اقامه نماز جمعه در یک منطقه، عدم اقامه نماز جمعه دیگر در کمتر از محدوده یک فرسخی آن است.
با تعدّد سبب نماز آیات، مانند بروز کسوف و زلزله در یک زمان، نماز آیات نیز متعدد میشود
تعدّد و روزه
...
معنی کلمه تعدد در ویکی واژه
جملاتی از کاربرد کلمه تعدد
با تشکیل گروه موسیقی ارفع و استفاده از اشعار پدر، برنامههای متعددی در سطح کشور و جهان ترتیب میدهد.
طبق نوشتههای این کتاب کدام کتاباسفندار که یکی از قراء دوازده گانه بودهاست به عنوان مرکز و پایتخت منطقه دانسته میشده و دارای قلعههای متعدد بوده که همگی آنها خراب شدهاست. برخی استدلالات مثل باغ سلطان، باغ شه، زمین پادشاه و وزیری اشاره به این دارد که در گذشته اسفندآباد محل سکونت سلاطین و پادشاهانی بوده که طبق برخی کتب تواریخ این سلاطین از زمره سلاطین غرویان بودهاند.
و ما الوجه الاواحد غیر انه اذا انت اعددت المرایا تعددا
متعدد به پیش چشم شهود بود واحد به ذات لیک نمود
در شبام سُخیم قعطه سنگهایی بدست آمدهاست که بر روی آنها نام «صنعن» حک شدهاست. مورخین و تاریخ نویسان میگویند «صنعن» نام یکی از معبدهای متعددی میباشد که در آن دوران در شبام منتشر بودهاست، به اضافهٔ نام «ذهبان» ویا صنعا، همچنین نام «رئام» در ارحب و حاز و الحقه و ناعط و ظفار، و مانند آن عثتر و المقه نیز آمدهاست. و این دلیلی میتواند باشد که صنعا به نام «صنعن» نیز نامیده میشدهاست. امروزه در یمن کسانی هستند که صنعا با نام «صنعن» نیز تلفظ میکنند.
بدین تاء/سیس و این تحقیق لابد بود خاتم پذیرای تعدد
به چشم خود دیده ایم که اطفالی که نگاهبان و پرستار متعدد دارند هلاک شده اند، و طفلان خودسر و بی پدر و مادر در کوچه و صحرا تنها و بی کس به سلامت مانده اند.
ژابس که با آلبر کوسری و آندره شدید و شمار قابل توجهی از شاعران و نویسندگان فرانسوی دوستی و مراودت داشت، و صاحب آثار بسیاری به فرانسه و نیز جوایز متعدد ادبی شد، در ۱۹۶۷ ملیت فرانسوی پیدا کرد. او در روز ۲ ژانویه ۱۹۹۱ در پاریس درگذشت.
ارزش این سوره در احادیث متعدد از شیعه و سنی معادل یک سوم قرآن بیان شده است.
در میانشان تعدد و تمییز خارجا منتفی و علما نیز
از ریدلر به شکلهای متعددی در رسانهها اقتباس شدهاست. فرانک گورشین و جان آستین در نقش شخصیت ریدلر در مجموعه تلویزیونی محصول سال ۱۹۶۶ تحت عنوان بتمن، جیم کری در فیلم بتمن برای همیشه (۱۹۹۵)، و پل دینو در فیلم بتمن (۲۰۲۲) ایفا کرده است. کوری مایکل اسمیت به ایفای نقش این شخصیت در مجموعه تلویزیونی گاتهام پرداخته است. جان گلاور، رابرت انگلوند، و والی وینگرت، کار صداپیشگی این شخصیت را در پویانمایی و بازیهای ویدئویی بر عهده داشتند.
ای دوست تو از این حدیث چه فهم کردهای که مصطفی گفت: «تَفَکَّرُوا فی آلاءِ اللّهِ وَلاتَفَکَّروا فی ذاتِ اللّه» تفکر کنید در صفات خدا، اما در ذات او تفکر مکنید. اینجا عالم شرع زیر و زبر شود. دانی که چه میگویم؟ میگویم: نور حق- تعالی- را بخود توان دیدن که در این مقام مرد با خود باشد؛ اما ذات حق- تعالی- را بحق توان دیدن که مرد را از مرد بستاند. «لاتُدْرِکُهُ الأَبْصارُ» این باشد که سالک را از خودبستاند. «وَهُوَ یُدْرِکُ الأَبْصارَ» این باشد که همه خدا باشد. در این مقام با عایشه گفت: ندیدم؛ وبا دیگران گفت: دیدم: یعنی نور او نه ذات او. شعاع آفتاب توان دیدن که نوازنده است: اما عین او نتوان دیدن که سوزنده است. اینجا مسئله عظیم بدان. صفات حق- تعالی- عین ذات او نیست که اگر جملۀ صفات خود عین ذات بودی اتحاد بودی؛ و غیر ذات او نیست که غیریت تعدد الهیت بودی. صفات، قایمات بذاته توان گفتن.
نظر بر نور اگر داری تعدد را فنا یابی اگر چه بر فلک باشد هزاران کوکب رخشا
از نکات قابل توجه دیگر نیز که توضییحی در مورد آن خالی از لطف نیست می توان به وجود درهای متعدد در وردی روستا اشاره کرد، درهایی که عملا در وردی تنگ و ورودی روستا گذاشته شده و به روستای حالتی شخصی می دهد و تنها مامورین دولتی و نیروهای حافظ محیط زیست اجازه ورود به منطقه را دارند.
گاهشماری آتیکی نوعی گاهشماری است که در آتیک باستان به کار میرفت. این مقاله بر قرون پنجم و چهارم پیش از میلاد متمرکز است؛ یعنی سالهایی که برخی از مهمترین آثار ادبی یونان باستان خلق شد. به دلیل تعدد مدارک و شواهدی که از آتن بر جای ماندهاست، گاهشماری آتیکی نسبت به سایر گاهشماریهای هلنی شناختهشدهتر است. گاهشماری آتیکی نسبت به گاهشماریهای نوینی چون گاهشماری گریگوری، خصایص عجیب و غریبی دارد.
چند روز بود که از مراغه و ارومی و ایروان و تبریز الی اردبیل و خلخال و شقاقی آدم وکاغذ متعدد متواتر آمده بود، بعضی برای ادای محاسباتی که من در میان بوده ام و حالا در میان است و مشکلات میافتد که چون خود غایبم باید بالمکانبه حل و بدلیل و برهان حالی کنم و بندگان خدا را بفضل خدا از دام بلا برهانم و بعضی برای اظهار حقوق و عرض وفاداری.
محمد مفتح همراه با درس و بحث در مساجد سخنرانی میکرد. مقالات متعددی در روزنامهها و مجلات اسلامی علیه حکومت پهلوی مینوشت و به جذب دانشجویان و طلاب میپرداخت. به شهرهای مختلف ایران مانند آبادان، آمل، اهواز، خرمشهر، کرمان، اصفهان، یزد و شیراز مسافرت میکرد. در جلسات سخنرانی چند هزار نفری شرکت میکردند و علیه حکومت پهلوی سخنرانی میکرد.
ترا تعدد اخوان فکنده است به چاه وگرنه یوسف گل پیرهن یکی باشد
و دانایان را واضح است که تعدد اسماء، باعث تعدد مسمای واحد نخواهد گردید: