تعاونی

معنی کلمه تعاونی در لغت نامه دهخدا

تعاونی. [ ت َ وُ ] ( ص نسبی ) منسوب به تعاون.
- شرکت تعاونی . رجوع به شرکت شود.

معنی کلمه تعاونی در فرهنگ معین

( ~. ) [ ع . ] (ص نسب . ) ۱ - منسوب و مربوط به تعاون . ۲ - مجموعه ای که با کمک اعضای آن و برای تأمین منافع همة اعضا تشکیل می شود (اقتصاد ).

معنی کلمه تعاونی در فرهنگ عمید

۱. بر مبنای تعاون.
۲. (اقتصاد ) بنگاهی که با همکاری اعضای آن و برای تٲمین منافع تمامی اعضا راه اندازی و اداره می شود.
۳. (اسم ) هریک از شرکت هایی که به وسیلۀ اتوبوس، و بعضاً سواری، به حمل مسافران برون شهری می پردازند.

معنی کلمه تعاونی در فرهنگ فارسی

( صفت ) منسوب به تعاون یا شرکت تعاونی . شرکتی که برای کمک و یاری باعضای یک موسسه یا اداره تشکیل گردد .

معنی کلمه تعاونی در دانشنامه آزاد فارسی

رجوع شود به:شرکت

معنی کلمه تعاونی در ویکی واژه

منسوب و مربوط به تعاون.
مجموعه‌ای که با کمک اعضای آن و برای تأمین منافع همة اعضا تشکیل می‌شود (اقتصاد)

جملاتی از کاربرد کلمه تعاونی

با آغاز نهضت نوسازی کشور می‌بایست در زمینهٔ مسائل دهقانی نیز تصمیماتی گرفته می‌شد. محمدرضا پهلوی اعتقاد داشت دهقان ایرانی باید صاحب زمینی شود که در آن کشت کند و همچنین معتقد بود ایجاد تغییرات بنیادی در اجتماع ایران بدون شرکت مؤثر و فعال دهقانان غیرممکن است. در طی تقسیمات اراضی نه تنها کشاورزان صاحب زمین‌هایی شدند که در آن کار می‌کردند بلکه در هر دهکده‌ای که تقسیم انجام می‌شد یک شرکت تعاونی برای حفر چاه عمیق و تأمین آب و بذر و کود و دیگر احتیاجات مورد نیاز کشاورزان به وجود آمد و شرکت‌های تعاونی روستانشینان مستعد را برای آشنایی با اصول جدید کشاورزی و طرز کار با ماشین آلات و تجهیزات نوین زراعی به خارج اعزام می‌کردند.
زنان ایران پس از اجرای اصل پنجم انقلاب شاه و مردم در همه کارهای ملی شرکت جستند و به مقاماتی چون وزارت، سفارت، نمایندگی دو مجلس سنا و شورای ملی، استادی دانشگاه‌ها، قضاوت، وکالت دادگستری، شهرداری، مدیریت شرکت‌ها و مقامات کلیدی دیگر رسیدند. مردم ایران نمایندگان خود را در تعاونی‌ها، خانه انصاف، انجمن‌های شهر و شهرستان و شوراهای داوری انتخاب کردند. در مرحله بالاتر در رای‌گیری حزبی و رای‌گیری برای انتخاب نمایندگان مجلس شورای ملی و مجلس سنا نیز که برای هر کرسی آن چندین نفر نامزد معرفی می‌شوند شرکت داشتند.
این کمپانی از ادغامِ شرکت تعاونی لبنیات سوئدی «آرلا» و شرکت لبنیات دانمارکی «ام.دی. فودز» در ۱۷ آوریل ۲۰۰۰ میلادی ایجاد شد و چهارمین شرکت بزرگ تولید محصولات لبنی در دنیا به‌لحاظِ حجم شیر عرضه‌شده و هفتمین شرکت لبنی دنیا به‌لحاطِ گردش مالی محسوب می‌شود.
شماری از کارکنان تعاونی‌های سهام عدالت در مقابل ساختمان معاونت امور تعاون وزارت کار در تهران، دست به تجمع زدند.
پروژه مرمت و بازسازی این مجموعه در سال ۱۳۸۶ با تأسیس شرکت احیا بافت تاریخی قلعه مورچه خورت با مشارکت و سهامداری بنیاد مسکن، شرکت توسعه گردشگری، شرکت عمران ومسکن‌سازان منطقه مرکزی و شرکت تعاونی گردشگری روستای مورچه خورت (به عنوان نماینده مالکین و ذینفعان قلعه تاریخی مورچه خورت) شروع به کار کرد که کلیه مراحل مطالعات اولیه و تهیه نقشه‌ها و طرح‌های اولیه در فازهای مختلف تهیه گردید و به علت عدم تأمین منابع مالی مراحل اجرایی آن تا سال ۱۳۹۵ شروع نگردید.
برای کمک به اجرای برنامه‌های اصلاحات ارضی، بانک اعتبارات و توسعه کشاورزی بنیان نهاده شد. این بانک بیش از دویست شعبه در سراسر کشور دارد و به تعاونی‌ها و اتحادیه‌های کشاورزی و کشاورزان به‌طور انفرادی نیز وام می‌دهد. گروهای سیار این بانک پیوسته به مناطق کشاورزی دچار خشکسالی یا آفت زده می‌رفتند و کمک‌های لازم را به کشاورزان و دامداران می‌نمودند.
در تاریخ ۱۰ بهمن ۱۳۵۷ ساعت یک و نیم بعد از ظهر در خیابان مجیدیه (استادحسن‌بنا شمالی) - سه راه آبجوسازی - گروه کثیری از اسلامگرایان افراطی در حالی که شعارهای مذهبی می‌دادند به کارخانه آبجوسازی شمس حمله کردند و این کارخانه را طعمه حریق ساختند. در این آتش‌سوزی انبار کارخانه، شرکت تعاونی، سه کامیون حمل و نقل، دو اتومبیل سواری و دفتر کارخانه سوخت. آتش‌سوزی تا ساعت شش بعد از ظهر ادامه داشت.
سوئد یک اقتصاد مختلط رقابتیست که ویژگی آن یک دولت رفاه دست و دلباز همگانی است که بودجه اش از مالیات بر درآمد نسبتاً بالایی تأمین می‌شود که تضمین می‌کند درآمد در سرتاسر جامعه توزیع می‌شود، مدلی که گاهی از آن به مدل نوردیک تعبیر می‌شود. در حدود ۹۰٪ از همهٔ منابع و شرکت‌های در مالکیت خصوصی هستند، و اقلیتی ۵٪ ای در مالکیت دولت و ۵٪ دیگر یا تعاونی‌های مصرف یا تولید هستند.