تظاهر
معنی کلمه تظاهر در لغت نامه دهخدا

تظاهر

معنی کلمه تظاهر در لغت نامه دهخدا

تظاهر. [ ت َ هَُ ] ( ع مص ) هم پشت شدن. ( زوزنی ) ( دهار ) ( ترجمان جرجانی ترتیب عادل بن علی ). یارمند شدن با هم. ( منتهی الارب ) ( ناظم الاطباء ). یکدیگر را یاری نمودن. مددگاری و با هم پشت دادگی. ( ناظم الاطباء ). باهم پشتی دادن و مددگاری کردن. ( غیاث اللغات ) ( آنندراج ). || به پشت درآوردن ( از لغات اضداد است ). ( منتهی الارب ) ( از ناظم الاطباء ). || نمودن. ( زوزنی ). وانمود کردن. وانمودن. نمودن چیزی را بی آنکه او را اصلی باشد. ( یادداشت مرحوم دهخدا ).

معنی کلمه تظاهر در فرهنگ معین

(تَ هُ ) [ ع . ] (مص ل . ) ۱ - خودنمایی کردن . ۲ - پشت هم شدن ، یکدیگر را یاری کردن .

معنی کلمه تظاهر در فرهنگ عمید

۱. آشکار شدن.
۲. خودنمایی کردن، خود را به داشتن حالت یا صفتی وانمود کردن.
۳. [قدیمی] هم پشت شدن، یکدیگر را یاری کردن.

معنی کلمه تظاهر در فرهنگ فارسی

آشکارشدن، خودنمایی کردن، هم پشت شدن، یاری کردن
۱- ( مصدر ) آشکار شدن خود نمایی کردن . ۲ - چیزی را ظاهرا بخود بستن خود را بداشتن صفتی وانمود کردن.۳ - هم پشت شدن یکدیگررا یاری کردن.۴ -( اسم ) خود نمایی. ۵ - عوام فریبی . ۶ - تظاهر کردن . جمع : تظاهرات .

معنی کلمه تظاهر در دانشنامه عمومی

تظاهر (مجموعه تلویزیونی آمریکایی). تظاهر ( به انگلیسی: The Act ) یک مجموعه آنتولوژی آمریکایی در ژانر جرم و جنایت واقعی است که در ۲۰ مارس ۲۰۱۹ به نمایش شبکه هولو درآمده است. فصل اول بر اساس زندگی واقعی جیپسی رز بلانچارد و قتل مادرش، دی دی بلانچارد، کسی که متهم به سوء استفاده از دخترش با ساختن بیماری و معلولیت به عنوان پیامدی مستقیم از نشانگان مونشهاوزن توسط پروکسی، واقع شده است.
فصل اول بر اساس گزارش های واقعی و باور نکردنی و تکان دهنده «جیپسی بلانچارد»، دختری که سعی دارد از رابطه خطرناک و سمی اش با مادر بیش از حد محافظت کارش فرار کند. تلاش او برای استقلال، سرمنشاء و آغاز سایر مشکلات اش شده، که نهایتاً مرتکب به قتل می شود.
• پاتریشا آرکت در نقش دی دی بلانچارد
• جوئی کینگ در نقش جیپسی بلانچارد
• آناسوفیا راب در نقش «لیسی»
• کلم ورذی در نقش «نیک گادجان»
• کلویی سونی در نقش «مل»
• دین نوریس
• جو تیپت در نقش اسکات
تظاهر (مجموعه تلویزیونی بریتانیایی). تظاهر ( به انگلیسی: faking it ) تولید شده در شبکه mtv است. این سریال دربارهٔ دو دوست بسیار صمیمی است که در دبیرستانی تحصیل می کنند که در آن افراد متفاوت محبوب هستند، هنگامی که به اشتباه به این دو دوست تهمت همجنسگرایی زده می شود، و باعث محبوبیت این دو می شود، پس آنها به تظاهر ادامه می دهند، اما کم کم احساساتی بین این دو دوست به وجود می آید.

معنی کلمه تظاهر در دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] اگر انسان کاری را برای جلب توجه مردم انجام دهد تظاهر اطلاق می شود. و اصطلاحا کار خوبی که انسان برای نشان دادن به مردم نه برای رضای خدا انجام می دهد را ریا و تظاهر گویند.
"ریا" از مادّۀ "رأی" به معنی این است که شخص کاری را به انگیزۀ جلب توجه مردم انجام دهد.
و نیز به معنای تظاهر و نشان دادن به غیر است.
ریا در اصطلاح
و در اصطلاح به معنی این است که انسان کار خوبی انجام دهد و قصدش تظاهر و نشان دادن به مردم باشد نه برای خدا، خواه این کار عبادی باشد مانند نماز و خواه غیر عبادی باشد مانند انفاق.
ریا در قرآن
واژۀ "ریا" در قرآن پنج مرتبه تکرار شده است که سه مرتبه بصورت مصدر و دو بار بصورت فعلی و معنای آن به همان معنای اصطلاحی می باشد.
← ریا در انفاق
...

معنی کلمه تظاهر در ویکی واژه

خودنمایی کردن.
پشت هم شدن، یکدیگر را یاری کردن.

جملاتی از کاربرد کلمه تظاهر

در ادامه اعتراضات گسترده مردم به نتایجی که از سوی وزارت کشور در انتخابات دهم ریاست جمهوری و نحوه برگزاری این انتخابات و در شرایطی که همچنان عده کثیری از رهبران اصلاحات در بازداشت بودند. استراتژی معترضان مبنی بر استفاده از تظاهرات‌ها و تجمعات قانونی و مذهبی جمهوری اسلامی جهت اعلام حضور و بیان دیدگاه‌هایشان، برنامه‌ریزی و فراخوان‌های مختلفی برای حضور مردم در تظاهرات روز قدس در ۲۷ شهریور انجام شد.
اعتراضات به گرانی مواد خوراکی در حالی از شامگاه پنج‌شنبه ۲۲ اردیبهشت در ایران سراسری شد که پیش از این اعتراضاتی در استان خوزستان در جریان بود. دولت ایران در طول اعتراض‌ها به خاموش کردن اینترنت و جایگزین کردن شبکه ملی اطلاعات در برخی از مناطق روی آورد، ولی قطع کردن اینترنت و وجود تظاهرات را انکار کرد.
تظاهرات هواداران جنبش سبز در تاسوعا و عاشورا، تظاهراتی بود که در روز تاسوعا، شب عاشورا، روز عاشورا، و شام غریبان در شهرهای مختلف ایران برگزار شد.
ای بسا دوست نما دشمن جانی که تمام در تظاهر پی منظور خود آن مکار است
نهاده گیتی اقلام ملک در دستش تظاهرست اقالیم را بدان اقلام
تفاخر نموده بدو نسل هاشم تظاهر فزوده بدو آل حیدر
دوره آرامش نسبی تظاهرات ضد دولتی در کی‌یف در ۱۸ فوریه ۲۰۱۴ با درگیری ناگهانی معترضان و پلیس پایان یافت. دست‌کم ۸۲ نفر از جمله ۱۳ پلیس طی چند روز آینده کشته شدند. بیش از ۱۱۰۰ نیز نفر مجروح شدند.
از زمانی که فهمیده شد که می‌توان پادتن تک‌تیره ایجاد نمود، دانشمندان برای جلوگیری از برخی اثرات جانبی پادتن‌های انسانی شده یا کیمریک به دنبال ساخت پادتن کاملاً انسانی رفتند. دو روش موفق در این زمینه شناخته شد: موش ترانس ژنی و تظاهر فاژ.
اعتراضات ۱۴۰۱ ایرانیان مقیم خارج تظاهرات جهانی ایرانیان مقیم خارج در حمایت از خیزش ۱۴۰۱ ایران که در پی کشته شدن مهسا امینی تحت بازداشت نیروهای گشت ارشاد در ایران رخ داد و اعتراض به حمله نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی ایران به معترض‌ها در سراسر ایران و کشته، بازداشت و مجروح شدن عده زیادی از مردم، برای اعلام همبستگی با مردم ایران در بیش از ۱۵۰ شهر از کشورهای جهان توسط ایرانیان مقیم و مردم آن کشورها برگزار گردید. تظاهرات ایرانیان خارج از ایران در تمام سال ۱۴۰۱ ادامه پیدا کرد.
به گزارش خبرگزاری هرانا حکومت جمهوری اسلامی برای جلوگیری از برگزاری سالگرد کشته‌شدن مهسا امینی (و خیزش ۱۴۰۱ ایران) و پیشگیری از احتمال بروز اعتراضات، دست‌کم ۲۹۲ معترض و فعال مدنی را در سراسر ایران بازداشت کرده و نیز بیش از ۳٫۱۲۶ دانشجو و ۳۱ استاد دانشگاه را به‌دلیل همراهی با اعتصابات و تظاهرات مسالمت‌آمیز در یک‌سال اخیر، با روش‌های مختلفی همچون: احضار، ممنوعیت از ورود به دانشگاه، محرومیت از تحصیل و اخراج، تنبیه کرد.
الَّذِی خَلَقَ سَبْعَ سَماواتٍ طِباقاً بعضها فوق بعض بین کلّ سماء مسیرة خمس مائة عام و غلظ کلّ سماء خمس مائة عام. و قوله: «طِباقاً» جمع طبق، کجبل و جبال و قیل: جمع طبقة، کرحبة و رحاب. و قیل: «طِباقاً» مصدر من طابق تقول: طابق بین ثوبیه اذا لبس احدهما فوق الآخر. و هو نصب علی المصدر. و قیل: صفة، و قیل: نصب لانّه مفعول ثان ما تَری‌ فِی خَلْقِ الرَّحْمنِ مِنْ تَفاوُتٍ قرا حمزة و الکسائی من تفوّت بتشدید الواو بلا الف و هما لغتان کالتّحمّل و التّحامل، و التّظهر و التظاهر، و التّفاوت و التفوّت، بعد ما بین الشّیئین فی الصّحة و فی معناه قولان: احدهما «ما تَری‌» یا ابن آدم. فِی خَلْقِ الرَّحْمنِ یعنی السّماء مِنْ تَفاوُتٍ ای خلل و اضطراب و تفرّق بل هی مستقیمة مستویة لا یفوت بعضها بعضا لقلّة استوائها. و القول الثّانی انّه عامّ فی جمیع خلق الرّحمن ای لم یفته شی‌ء اراده و لم یخرج شی‌ء عن موجب الحکمة. و قیل: «الخلق» فی الآیة مصدر و المعنی یخلق کلّ شی‌ء صغیرا و کبیرا بامر واحد لا تفاوت فی ذلک و هو قوله: «کن» و قیل: الرّؤیة فی الآیة بمعنی العلم لبعد السّماء عن الادراک بحاسّة البصر قوله: فَارْجِعِ الْبَصَرَ هَلْ تَری‌ مِنْ فُطُورٍ ای شقوق و صدوع.
فرماندار ایالت جورجیا نیز روز شنبه پس از تظاهرات جمعه شب در شهر آتلانتا در این ایالت وضعیت اضطراری اعلام کرد. معترضان خشمگین در شهر آتلانتا چند خودروی پلیس را به آتش کشیدند.
سرمایهٔ تظاهر ملکی و دولتی پیرایهٔ تفاخر کلکی و خنجری
حق از سر کلک شب نگارت چون صبح همی کند تظاهر
بفضل و مکرمت او تفاخر اسلاف بجاه و منزلت او تظاهر اعقاب
ایشان قضایایی عقیم را مرتب ساختند که خود آنها را در مسائل شرعی برهان های ساطع شمرده اند و خواسته اند با تقدیر موافقت خود با ایشان، بغلبه ی خود بر آنها تظاهر کرده و آنها را در مقابل سخنان خود ساکت بدارند.
پناه دودهٔ حیدر که از سیاست او تفاخر عربست و تظاهر عجمست
تفاخر نمایند دین الهی تظاهر فزایند شرع پیمبر
روز جمعه ۱۴ فوریه ۲۰۲۰ در بغداد و جند استان جنوبی تظاهرات گسترده مردم معترض عراق ادامه داشت. در نزدیک میدان خلانی بغداد نیروهای امنیتی با شلیک گاز اشک‌آور و تفنگهای شکاری برای متفرق کردن تظاهرکنندگان به آنها حمله کرده که متعاقباً تظاهرکنندگان نیز به سمت آنها سه پمپ دستی پرتاب کردند. در این درگیری ۱۰ تظاهرکننده مجروح شدند.
حمد بن عیسی آل‌خلیفه، پادشاه بحرین، یک هفته پیش از تظاهرات پیش‌بینی شده مخالفان، با ظاهرشدن در تلویزیون دولتی بحرین، اعلام کرد که به هر خانواده بحرینی، مبلغ ۱۰۰۰ دینار بحرین، برابر با ۲۶۵۰ دلار آمریکا، پول پرداخت خواهد کرد. اکثریت ساکنان بحرین را شیعیان تشکیل می‌دهند، در حالی که خانواده سلطنتی بحرین و اکثریت مقامات دولتی آن کشور سنی‌مذهب هستند.