تطویل

معنی کلمه تطویل در لغت نامه دهخدا

تطویل. [ ت َطْ ] ( ع مص ) دراز و فروهشته کردن رسن ستور را در چراگاه و چنین است «طول فرسه ». ( منتهی الارب ) ( ناظم الاطباء ) ( از اقرب الموارد ). || دراز کردن. ( تاج المصادر بیهقی ) ( دهار ) ( غیاث اللغات ) ( آنندراج ). دراز نمودن. ( منتهی الارب ) ( ناظم الاطباء ) :
قصه کوته بهست از تطویل.
ابوحنیفه اسکافی ( از تاریخ بیهقی چ ادیب ص 388 ).
و سرگذشت او بسیار است و در این کتاب بیش از این تطویل نتوان کردن. ( فارسنامه ابن البلخی ص 83 ). و تطویل از حد می گذرد. ( کلیله و دمنه ). || زمان دادن.( تاج المصادر بیهقی ). مهلت دادن. ( منتهی الارب ) ( آنندراج ) ( ناظم الاطباء ). || ( اصطلاح عروض ) بعضی عروضیان عجم بر ترفیل حرفی زیادت کرده اند در شعر پارسی و آن را تطویل نام نهاده و مستفعلان کرده... ( المعجم فی معاییر اشعار العجم چ مدرس رضوی ص 41 ). || ( اصطلاح معانی بیان ) زائد بودن لفظ است بر اصل مقصود. ( از تعریفات جرجانی ) ( از کشاف اصطلاحات الفنون ).

معنی کلمه تطویل در فرهنگ معین

(تَ ) [ ع . ] (مص ل . ) دراز کردن ، طول دادن .

معنی کلمه تطویل در فرهنگ عمید

۱. دراز کردن.
۲. در کاری زیاد وقت صرف کردن، طول دادن.

معنی کلمه تطویل در فرهنگ فارسی

درازوطولانی کردن، درکاری زیادوقت صرف کردن
۱ -( مصدر ) دراز کردن طول دادن طولانی کردن . ۲ - دراز گفتن . ۳ -( اسم ) دراز گویی . جمع : تطویلات . یا تطویل بلاطائل . دراز گویی بیهوده .

معنی کلمه تطویل در فرهنگستان زبان و ادب

{prolongation, elaboration} [موسیقی] ایجاد مواد هارمونیک و کنترپوآنی در یک قطعه از راه شاخ وبرگ دادنِ خطی ساختار بنیادی آن

معنی کلمه تطویل در دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] زائد بودن لفظ بدون فایده را تطویل گویند.
«تطویل» در لغت به معنای طولانی کردن سخن و کلام ، و در اصطلاح علم معانی و بیان، به معنای زائد بودن لفظ بر اصل مقصود است.ابن اثیر در تعریف اطناب و تطویل می گوید: اطناب، زائد بودن لفظ برای افاده فایده، و تطویل زائد بودن لفظ بدون فائده است.بنا بر این تعریف، می توان گفت در قرآن تطویل وجود ندارد.
تطویل در قرآن
برخی ادعا کرده اند در بعضی از آیات قرآن تطویل هست؛ در حالی که تطویل و اطاله با بلاغت قرآن سازگار نیست؛ مثلا گفته اند: در آیه ۲۳ سوره نساء که درصدد شمارش محارم است (حرمت علیکم امهاتکم وبناتکم واخواتکم وعماتکم وخالاتکم وبنات الاخ وبنات الاخت و…) تطویل وجود دارد.قاضی عبدالجبار در پاسخ گفته است: آیه در مقامی است که باید مطلب را خوب بیان کند و به گفتن یک یک آن موارد نیاز هست، و اصولا ایجاز باعث نارسایی می شود و در واقع کلام به مقتضای حال و مناسب با موضوع است؛ و این نه تنها اطاله مملّ نیست، بلکه باید گفت تفصیل کلام در این مورد بلیغ تر است.

معنی کلمه تطویل در ویکی واژه

دراز کردن، طول دادن.

جملاتی از کاربرد کلمه تطویل

پس مجاهدت نفس مر فنای اوصاف نفس را بود نه فنای عین وی را و مشایخ را رضی اللّه عنهم اندر این معنی سخن بسیار است؛ ما مر خوف تطویل کتاب را بدین مقدار کفایت کردیم. اکنون سخن اندر حقیقت هوی و ترک شهوات گوییم، ان شاء اللّه.
در سال ۱۳۶۸ نامه ای پس از مرگ خمینی منتشر شد که در پاسخ به نامه محتشمی پور وزیر کشور وقت اعلام شده بود حضور اعضای نهضت آزادی در عرصه‌های مختلف سیاسی ممنوع است متعاقب انتشار این نامه مهدی بازرگان این نامه را جعلی دانسته و سید احمد خمینی را به جعل این نامه متهم کرد. پس از آن اعضای بیت حسینعلی منتظری نیز با تأیید این ادعا اعلام کردند که این نامه جعلی بوده و سید احمد خمینی برخی از نامه‌های منسوب به خمینی را می‌نوشته‌است. متعاقب این ادعاها دادگاهی تشکیل شده تا به موضوع رسیدگی کند ولی با تطویل دادگاه و مرگ بازرگان و احمد خمینی پرونده مختومه می‌گردد.
و اندر این معنی سخن بسیار اید و من بر این اختصار کردم ترک تطویل را. واللّه اعلم.
دلم در کنج تنهایی به جان آمد ز تطویلش مگر آموخت از زلفت شب هجران تطاول را
تقریر پریشانی زلفت چکنم کان همچو شب هجر بتطویل کشید
ایرج این پرگویی بس کن ترسم بینی که ز تطویل سخن کار به تقصیر کشید
عذر تقصیر بتطویل سخن چون خواهم؟ کآن مرا رنگ ملالت دهد و بوی ملال
اندر این قصه نفع و فایده چیست؟ بنمای آن و بفگن این تطویل
سخن تطویل مییابد برینش میکنم کوته که شاها تا جهان باشد ترا بادا جهانبانی
در جمله سخن گفته‌اند و خوض در ذکر آن تطویل حاصل کند. و قد قال رسول اللّه خیر الکلام ما قل و دو دل و لم یمل.
و مشایخ را رضی اللّه عنهم اندر رضا سخن بسیار است به اختلاف عبارات؛ اما قاعده این دو اصل است که یاد کردم، و ترک تطویل را بر این اختصار کردم. اما این‌جا باید که فرق میان مقام و احوال بگویم و حدود آن بیارم تا بر تو و خوانندگان کتاب، ادراک این معانی آسان‌تر شود واین حد را بدانند، ان شاء اللّه.