تسویل

معنی کلمه تسویل در لغت نامه دهخدا

تسویل. [ ت َ س ْ ] ( ع مص ) بیاراستن. ( تاج المصادر بیهقی ) ( دهار ) ( ترجمان جرجانی ترتیب عادل بن علی ). آراستن کاری را. ( منتهی الارب ) ( غیاث اللغات ) ( آنندراج ) ( ناظم الاطباء ). یقال سولت له ُ نفسه ؛ ای زینت.( منتهی الارب ) ( آنندراج ) ( ناظم الاطباء ). آراستن کاری را در نفس. ( از متن اللغة ). آراستن و سهل و آسان کردن کاری را در نفس. ( از اقرب الموارد ) ( از المنجد ). || بیراه کردن شیطان کسی را : سول له الشیطان ؛ ای اغواه. ( منتهی الارب ) ( ناظم الاطباء ) ( از متن اللغة ). آراستن شیطان گناهان را در نفس مردم.( غیاث اللغات ) ( آنندراج ). گمراه کردن شیطان کسی را:سول له ُ الشیطان ، اغواه ُ و سهل له ُ من السَّوَل ؛ ای الاسترخاء. یقال هذا من تسویلات الشّیاطین و ما تطلبه ُ و تسأله. ( از اقرب الموارد ) ( از المنجد ) : و بر تعجیلی که از تسویل شیطان و تخییل بهتان رفته تأسفها خورد. ( سندبادنامه ص 153 ). شیطان تسویل دماغ... را به سودای محال آگنده کرد. ( جهانگشای جوینی ).
اهل الهام خدا عین الحیات
اهل تسویل هو اسم الممات.مولوی.تا بدیدم روی عزرائیل را
باز آوردی فن و تسویل را.مولوی.|| سؤال کردن و خواستن به زبان. ( غیاث اللغات ) ( آنندراج ). || افترا و سخن آرایی. ( غیاث اللغات ) ( آنندراج ).

معنی کلمه تسویل در فرهنگ معین

(تَ ) [ ع . ] (مص م . ) به گمراهی افکندن ، آراستن چیزی برای اغوا کردن .

معنی کلمه تسویل در فرهنگ عمید

آراستن چیزی برای گمراه ساختن و فریب دادن، اغوا کردن، به گمراهی افکندن.

معنی کلمه تسویل در فرهنگ فارسی

( مصدر ) ۱- آراستن چیزی برای فریب و گمراهی دیگران . ۲- اغوا کردن بگمراهی افکندن . جمع : تسویلات .

معنی کلمه تسویل در ویکی واژه

به گمراهی افکندن، آراستن چیزی برای اغوا کردن.

جملاتی از کاربرد کلمه تسویل

چه محرومی؟ چه ناقابل؟ که در عمری ندانستی رموز سر عاشق را ز تسویلات شیطانی
همن خاکست ‌کز وی قوت سازد باز از آن نطفه وزان انسان وزانسان اینهمه تسویل نفسانی
اسکات آیچیسون (زاده ۱۴ ژانویه ۱۹۷۳) یک سیاستمدار کانادایی است که در انتخابات فدرال کانادا در سال ۲۰۱۹ به عنوان نماینده مجلس عوام کانادا انتخاب شد. او قبل از انتخاب، از سال ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۹ به عنوان شهردار هانتسویل مشغول به کار بود
او رئیس کمیته سازماندهی بازی‌های زمستانی پارا زمستان انتاریو ۲۰۱۲ در هانتسویل بود.
مفسدان خود کننده تسویلات تو بخود راهشان مده زنهار
ز هر تخییل و هر تسویل خالیست بنص قول قدسی لا ابالیست
بآب رحمت و رأفت بشو لوح ضمیرش را ز تسویلات نفسانی و تخییلات شیطانی
س شاهان محمدشه ‌که تأییدات حکم او برون برد از ضمیر خلق تسویلات نفسانی
بود صاف از قشور و هم و تخییل مجرد وز قیود ظن و تسویل
در اوت ۲۰۱۷ ایربی‌ان‌بی شمار زیادی از رزروها و حسابهای متعلق به شرکت کنندگان در تظاهرات ملی‌گرای سفیدپوست متحد راست در شارلوتسویل، ویرجینیا را لغو کرد و با استناد به شرایط خدمات خود که در آن اعضا باید «افراد را بدون در نظر گرفتن نژاد، مذهب، ناتوانی، جنسیت، هویت جنسیتی، گرایش جنسی یا سن یا ملیت، بپذیرند»این حرکت توسط جیسون کسلر، سازمان‌دهندهٔ تجمع مورد انتقاد قرار گرفت.
به جان شوبنده اش ای آنکه می خواهی شدن آزاد ز تسویلات نفسانی و تلبیسات شیطانی
لأ ملک حلول تنزیله و شاطن اشرب تسویله
آرتسویلر ۵٫۲۱ کیلومترمربع مساحت و ۵۲۶ نفر جمعیت دارد و ۳۲۰ متر بالاتر از سطح دریا واقع شده‌است.
تولیدات صنعتی آلاباما شامل آهن و فولاد (همراه چدن و لوله‌های فولادی)، کاغذ، الوار و چوب، محصولات معدنی (بیشتر زغال سنگ)، محصولات پلاستیکی، خودروهای سبک و سنگین و پوشاک است. همچنین در آلاباما صنایع هوافضا و الکترونیک بیشتر در منطقهٔ هانتسویل در مرکز پروازهای فضایی مارشال تحت نظر ناسا و «یگان تجهیزات ارتش ایالات متحده» فعال است.
کارسون در هفت سالگی در اولین اردوی فضایی خود در هانتسویل، آلاباما شرکت کرد و بعدها شش اردوگاه دیگر حاضر شد. وی تنها کسی است که در هر اردوگاه فضایی ارائه شده توسط ناسا از جمله در ترکیه و کانادا شرکت می‌کند. وی همچنین در یک کمپ تابستانی سالی راید در موسسه فناوری ماساچوست در بوستون شرکت کرد.
اگر شوخ جوانستی وگر شیخ نوانستی ترا طاعت به ‌کار آید نه تسویلات شیطانی