تسلیح

معنی کلمه تسلیح در لغت نامه دهخدا

تسلیح. [ ت َ ] ( ع مص ) رُب ِ سُلح را بر خیک روغن مالیدن. ( منتهی الارب ) ( آنندراج ) ( ناظم الاطباء ) ( از اقرب الموارد ) ( از متن اللغة ). || شمشیر را سلاح کسی گردانیدن. ( منتهی الارب ) ( از آنندراج ) ( ناظم الاطباء ) ( از اقرب الموارد ) ( از المنجد ) ( از متن اللغة ). || سلاح پوشانیدن کسی را. ( از المنجد ). || به ریخ زدن انداختن گیاه تر، شتر را. ( از متن اللغة ). به ریستن واداشتن شتر یا حیوان دیگر را. ( از متن اللغة ) ( از المنجد ).

معنی کلمه تسلیح در فرهنگ معین

(تَ ) [ ع . ] (مص م . ) سلاح پوشانیدن ، سلاح دادن .

معنی کلمه تسلیح در فرهنگ عمید

سلاح دادن، سلاح پوشاندن، مسلح ساختن.

معنی کلمه تسلیح در فرهنگ فارسی

سلاح دادن، سلاح پوشاندن، مسلح ساختن
( مصدر ) سلاح دادن سلاح پوشانیدن. جمع تسلیحات .

معنی کلمه تسلیح در ویکی واژه

سلاح پوشانیدن، سلاح دادن.

جملاتی از کاربرد کلمه تسلیح

میان انقلاب کرامت و ۲۰۲۲، او بر مستندسازی جرم‌ها و جنایت‌های جنگی در طول جنگ در دونباس متمرکز شد. وی در سال ۲۰۱۴ با معاون رئیس‌جمهور کنونی ایالات متحده، جو بایدن دیدار نمود و از حمایت بیشتر تسلیحاتی برای کمک نمودن به اتمام رساندن به تهاجم حمایت نمود.
از آنجایی که استفاده از بیش از یک یا دو قبضه مسلسل در فضای محدود موجود در جلوی بدنه هواگرد تک‌موتوره غیرممکن بود، نصب تسلیحات روی بال‌ها که مسیر شلیک آن‌ها خارج از محل چرخش ملخ بود، افزایش پیدا کرد. استفاده از این طراحی تا حدودی ثمر بخش بود اما استفاده از ابزار هماهنگ‌ساز تا ظهور پیشرانه‌های جت و عدم وجود ملخ در آن‌ها که با مسلسل هماهنگ شود، متوقف نشد.
لیبی در زمان جنگ علاوه بر کمک‌های تسلیحاتی معمول، موشک‌های بالستیک دوربرد ساخت روسیه را در اختیار ایران قرار داد.
سپس این انتقاد به بسیاری از سیاست خارجی ایالات متحده، سیاست تسلیحات هسته ای، پروفایل‌های نژادی، بازداشت مهاجران، و سایر سوء استفاده‌ها در اجرای قانون داخلی گسترش می‌یابد، و قانون میهن پرستان ایالات متحده و قانون میهن پرستان "حتی ظالمانه تر" را متمایز می‌کند. همچنین به آسیبی که بودجه جنگ و «کاهش مالیات برای ثروتمندان» به برنامه‌های داخلی مانند مدیکید و حتی مزایای جانبازان وارد کرده‌است، حمله می‌کند، سپس می‌گوید: «استخدام‌کننده‌های نظامی به شدت دانشجویان کم‌درآمد، عمدتاً رنگین پوستان را هدف قرار می‌دهند. کسانی که به دلیل محرومیت از دسترسی به مدارس خوب و مشاغل مناسب، جایگزین‌های کمی برای فقر یا حبس به جز پیوستن به ارتش دارند."
در این گردهمایی، سیاست‌مداران متخصص در امور امنیتی (معمولاً وزیران امور خارجه و دفاع)، نظامیان کارشناس امور بین‌المللی و نیز برخی از صاحبان صنایع تسلیحاتی از کشورهای مختلف جهان به بحث و بررسی در خصوص مسائل امنیت جهانی می‌پردازند. هزینه‌های این کنفرانس توسط وزارت دفاع آلمان و کمک‌های مالی صنایع تسلیحاتی تأمین می‌شود.
روزولت برای تأمین آخرین آزادی خواستار کاهش تسلیحات در سراسر جهان شد به طوری که هیچ کشوری در هیچ نقطهٔ دنیا نتواند به همسایه‌اش تجاوز کند.
بر اساس پیمان استارت ۲ (پیمان استارت: پیمان کاهش تسلیحات استراتژیک) که هیچ‌گاه با قدرت به اجرا در نیامد، موشک‌ها می‌بایست تا سال ۲۰۰۵ میلادی از زرادخانه هسته ای ایالات متحده آمریکا پاک سازی می‌شدند، موشک ال‌جی‌ام-۳۰ مینیتمن به عنوان تنها نوع موشک‌های بالستیک قاره‌پیمای زمین به زمین ایالات متحده بر اساس این پیمان از زرادخانه هسته ای آمریکا خارج شده‌است.
هواپیماهای مختلف، دارای آرایش و تعداد مختلفی جایگاه تسلیحات هستند. در برخی از جنگنده‌ها، مانند اف-۴ فانتوم، جایگاه‌ها فاقد عدد هستند و در برخی مانند اف/ای-۱۸ هورنت، دارای عدد هستند.
بنا به گفته علی اکبر ولایتی، وزیر امور خارجه وقت ایران در یک برنامه تلویزیونی در ایران، روابط نظامی و فروش تسلیحات مورد نیاز جنگ که به دلیل بروز اختلافات و جاسوسی در نیروهای مسلح ایران از طرف شوروی، متوقف شده بود، با پیشنهاد قطع پشتیبانی از گروه‌های مجاهدین از سر گرفته می‌شد که مورد پذیرش ایران قرار نگرفت.[نیازمند منبع]
دو سال پس از به قدرت رسیدن نازیها در آلمان آدولف هیتلر برنامه نگاه به شرق خود را آغاز ساخت. وی در مهم‌ترین گام چند سال بعد قراردادی با اتحاد جماهیر شوروی منعقد کرد که به موجب آن توافق تجاری، شوروی مواد خام مورد نیاز آلمان را در ازای فناوری، ماشین آلات صنعتی و تسلیحات جنگی تأمین می‌کرد. پس از این قراردادهای تجاری توافق‌نامه‌ای به نام پیمان مولوتوف–ریبنتروپ (به نام وزیران خارجه آلمان نازی و شوروی) بین دو کشور منعقد شد که به موجب آن دو کشور مناطق تحت نفوذ خود را در شرق اروپا به رسمیت می‌شناختند.