تزهد

معنی کلمه تزهد در لغت نامه دهخدا

تزهد. [ ت َ زَهَْ هَُ ] ( ع مص ) عبادت کردن. ( تاج المصادر بیهقی ) ( منتهی الارب ) ( ناظم الاطباء ).زهد نمودن. ( زوزنی ). پارسایی کردن. ( دهار ). زهد نمودن و عبادت کردن. ( آنندراج ). تعبد. ( اقرب الموارد ). برای عبادت ترک دنیا کردن. ( از المنجد ) :
بده جام فرعونیم کز تزهد
چوفرعونیان ز اژدها میگریزم.خاقانی.

معنی کلمه تزهد در فرهنگ معین

(تَ زَ هُّ ) [ ع . ] (مص ل . ) زهد ورزیدن ، پارسا شدن .

معنی کلمه تزهد در فرهنگ عمید

زاهد شدن، پارسا شدن، ترک دنیا کردن.

معنی کلمه تزهد در فرهنگ فارسی

۱- ( مصدر ) زهد ورزیدن زاهد شدن پارسا شدن . ۲- ( اسم ) زاهدی پارسایی .

معنی کلمه تزهد در ویکی واژه

زهد ورزیدن، پارسا شدن.

جملاتی از کاربرد کلمه تزهد

بده جام فرعونیم کز تزهد چو فرعونیان ز اژدها می‌گریزم
اما متشبه مبطل به ملامتیه، از زنادقه‌اند و به ملاهی و مناهی کوشند و گویند مراد ما از این، ملامت خلق است و خدا از اطاعت ما بی‌نیاز است. اما متشبه محق به زهاد، آنان که هنوز رغبت ایشان به کلی از دنیا مصروف نشده است و خواهند که از دنیا رغبت بگردانند. ایشان را متزهد خوانند. اما متشبه مبطل به زهاد، آنان که از برای قبول عامه ترک زینت دنیا کرده‌اند، و هرکه چیزی بدیشان دهد، نستانند و مناسب حال ایشان تَرَکُوا الدُّنیا لِلدُّنیا است. و این طایفه را مراثیه نامند. اما متشبه محق به فقرا، آنان که ظاهرشان به رسم فقر مرتسم و باطنشان خواهان فقر، ولی میل به غنا و ثروت دارند و به تکلف بر فقر صبر می‌نمایند. اما متشبه مبطل به فقرا، طایفه‌ای که ظاهراً در کسوت فقر و باطنشان غیر مایل به حقیقت و مرادشان از فقر قبول خلق و شهرت. ایشان هم از مرائیه محسوب شوند. اما متشبه محق به خادم، آن طایفه‌اند که سعی در خدمت طالبان کنند و گاهی بی شایبهٔ غرض، و گاهی از آن خدمت، طالب منت و تحسین و ثنا باشند و مستحق خدمت را محروم کنندو ایشان متخادمند.
از باشگاه‌هایی که در آن بازی کرده‌است می‌توان به باشگاه فوتبال گیتزهد، باشگاه فوتبال ساندرلند، باشگاه فوتبال پورتسموث، باشگاه فوتبال بارنزلی، باشگاه فوتبال بلکبرن راورز، باشگاه فوتبال لستر سیتی، و باشگاه فوتبال یورک سیتی اشاره کرد.
تزهدت فی الدنیا الدنیه کلها فمالی سوی نیل المعالی مطالب
از باشگاه‌هایی که در آن بازی کرده‌است می‌توان به باشگاه فوتبال گیتزهد اشاره کرد.
از باشگاه‌هایی که در آن بازی کرده‌است می‌توان به باشگاه فوتبال فولام، باشگاه فوتبال دارلینگتون، باشگاه فوتبال گیتزهد، باشگاه فوتبال سلو تاون، باشگاه فوتبال والتون اند هرشام، باشگاه فوتبال میلوال، و باشگاه فوتبال برادفورد سیتی اشاره کرد.
از باشگاه‌هایی که در آن بازی کرده‌است می‌توان به باشگاه فوتبال میدلزبرو و باشگاه فوتبال گیتزهد اشاره کرد.
و عن جابر قال: کنا حول رسول اللَّه فقال: «الا انّه مثّلت لی امّتی: فی الطین و علّمت أسماءهم کما علّم آدم الاسماء کلها، و عرضت علی الرایات و انّ الفقیر من الفقراء لیشفع لعدد مثل ربیعة و مضر، فلا تزهدوا فی فقراء المؤمنین».
از باشگاه‌هایی که در آن بازی کرده‌است می‌توان به باشگاه فوتبال منزفیلد تاون، باشگاه فوتبال بلیث اسپارتانس، باشگاه فوتبال دارلینگتون، باشگاه فوتبال هارتل پول یونایتد، باشگاه فوتبال اشینگتون، باشگاه فوتبال گیتزهد، باشگاه فوتبال چسترفیلد، و باشگاه فوتبال شروزبری تاون اشاره کرد.
از باشگاه‌هایی که در آن بازی کرده‌است می‌توان به باشگاه فوتبال بریستول سیتی، باشگاه فوتبال بلیث اسپارتانس، باشگاه فوتبال منچستر سیتی، و باشگاه فوتبال گیتزهد اشاره کرد.
از باشگاه‌هایی که در آن بازی کرده‌است می‌توان به باشگاه فوتبال شروزبری تاون، باشگاه فوتبال یورک سیتی، باشگاه فوتبال لیمینگتون، باشگاه فوتبال نیوپورت کانتی، باشگاه فوتبال لینکولن یونایتد، باشگاه فوتبال گیتزهد، باشگاه فوتبال بریستول راورز، باشگاه فوتبال نانیتون تاون، باشگاه فوتبال گینزبورو ترینیتی، باشگاه فوتبال گریمزبی تاون، باشگاه فوتبال تاموورث، باشگاه فوتبال گرنثم تاون، باشگاه فوتبال نوتس کانتی، و باشگاه فوتبال آلدرشات تاون اشاره کرد.
از باشگاه‌هایی که در آن بازی کرده‌است می‌توان به باشگاه فوتبال یورک سیتی، باشگاه فوتبال ایر یونایتد، باشگاه فوتبال گیتزهد، باشگاه فوتبال بریستول راورز، باشگاه فوتبال فارست گرین راورز، و باشگاه فوتبال هروگیت تاون اشاره کرد.
از باشگاه‌هایی که در آن بازی کرده‌است می‌توان به باشگاه فوتبال بلکپول و باشگاه فوتبال گیتزهد اشاره کرد.
از باشگاه‌هایی که در آن بازی کرده‌است می‌توان به باشگاه فوتبال کمبریج یونایتد، باشگاه فوتبال بلیث اسپارتانس، باشگاه فوتبال یورک سیتی، باشگاه فوتبال دارلینگتون، باشگاه فوتبال هارتل پول یونایتد، باشگاه فوتبال گیتزهد، باشگاه فوتبال کیدرمینستر هاریرس، و باشگاه فوتبال هرفورد یونایتد اشاره کرد.