ترکیبات آلی

معنی کلمه ترکیبات آلی در فرهنگستان زبان و ادب

ترکیبات آلی
{organic compounds} [شیمی] ترکیب هایی که بر زنجیرها یا حلقه های کربن استوارند و هیدروژن و در مواردی اکسیژن یا نیتروژن یا عنصر دیگری را د ربر دارند

معنی کلمه ترکیبات آلی در ویکی واژه

ترکیب‌هایی که بر زنجیرها یا حلقه‏های کربن استوارند و هیدروژن و در مواردی اکسیژن یا نیتروژن یا عنصر دیگری را د ربر دارند.

جملاتی از کاربرد کلمه ترکیبات آلی

در جدول زیر برخی ترکیبات آلیفاتیک مشهور آورده شده است
۲-آمینوالکل‌ها یک گروه مهم از ترکیبات آلی هستند که حاوی هر دو گروه عاملی آمین و الکل هستند. این ترکیبات اغلب در اثر واکنش آمین‌ها با اپوکسیدها ایجاد می‌شوند. چنین ترکیباتی کاربردهای صنعتی متنوعی دارند. آلکانولامین‌های ساده به عنوان حلال، واسطه‌های سنتزی و بازهای با نقطه جوش بالا استفاده می‌شوند.
در قرن بیستم، فرایند لبلانک جای خود را به فرایند سولوای که فراوردهٔ جانبی هیدروکلریک اسید تولید نمی‌کرد و مؤثرتر بود، داد. به خاطر آن که هیدروکلریک اسید همچنان به عنوان یک ماده شیمیایی مهم در کاربردهای متعدد شناخته می‌شد، میل تجاری روش‌های تولید دیگری را نیز موجب شد که برخی همچنان به کار گرفته می‌شوند. بعد از سال ۲۰۰۰، هیدروکلریک اسید بیشتر با جذب هیدروژن کلرید اضافی از تولید ترکیبات آلی صنعتی تولید می‌گردد.
چگالی فولاد براساس ترکیبات آلیاژی موجود در آن متفاوت است، اما معمولاً بین ۷۷۵۰ تا ۸۰۵۰ کیلوگرم بر متر مکعب است.
در سال ۱۸۶۰ اولین نیازها به وجود تشکل متمرکزی در حوزهٔ دانش شیمی احساس می‌شد که در پی آن دانشمندی آلمانی به نام فردریش آگوست ککوله چنین کمیته‌ای را افتتاح کرد که اولین و تنها تشکلی بود که نامگذاری ترکیبات آلی را به‌طور تخصصی برعهده گرفت.
اکسیژن به صورت خود به خودی زیر دمای اتاق در یک فرایند به نام خوداکسایش با بسیاری از ترکیبات آلی واکنش نشان می‌دهد. بیشتر ترکیبات آلی که حاوی اکسیژن هستند با واکنش مستقیم اکسیژن ساخته نمی‌شوند. ترکیبات آلی مهم در صنعت و تجارت که با اکسایش مستقیم یک پیش ساز ساخته می‌شوند شامل اتیلن اکسید و پراستیک اسید است.
در ترکیبات آلی مانند تترا متیل ارتوسیلیکات، هر اکسیژن به‌طور رسمی خنثی است و توسط یک پیوند کووالانسی به بقیه مولکول متصل است.
عملکرد این آشکارساز بر اساس تشخیص یون‌هایی است که در جریان احتراق ترکیبات آلی در شعله هیدروژن ایجاد می‌شوند. تولید این یون‌ها با غلظت گونه‌های آلی در جریان گاز حامل متناسب است. اندازه‌گیری‌های آشکارساز مذکور معمولاً به عنوان «متان» گزارش می‌شوند که به معنی مقدار متانی است که همان پاسخ را ایجاد می‌کند. هیدروکربن‌ها به‌طور کلی دارای فاکتورهای پاسخ مولی هستند که برابر با تعداد اتم‌های کربن موجود در مولکول آن‌ها است. این در حالی است که ترکیبات اکسیژن‌دار و گونه‌های دیگر حاوی ناجوراتم دارای ضریب پاسخ کمتری هستند. مونوکسید کربن و دی‌اکسید کربن توسط آشکارساز یونش شعله قابل تشخیص نیست.
شیمی آلی پالادیم شاخه‌ای از شیمی آلی فلزی است که با ترکیبات آلی پالادیم و واکنش‌های آنها سر و کار دارد. پالادیم معمولاً به عنوان فروکافت در واکنش‌های کاهشی آلکن و آلکین‌ها با هیدروژن کار می‌کند. در این فرایند پیوند کووالانسی کربن-پالادیم تشکیل می‌شود. همچنین در واکنش جفت‌شدن کربن-کربن، پالادیم نقش مهمی دارد.
بسته به ترکیبات آلیاژ، لایه‌های فریت و سمانتیت که پرلیت نامیده می‌شود تشکیل می‌شود.