تروا
معنی کلمه تروا در لغت نامه دهخدا

تروا

معنی کلمه تروا در لغت نامه دهخدا

تروا. [ ت ُ ] ( اِخ ) شهری در آسیای صغیر که آنرا ایلیون و پرگام نیز می نامیدند. یونانیان ده سال این شهر را محاصره کردند و در آخر پس از تسخیر آن را آتش زدند. این جنگهای ده ساله موضوع داستانهایی شد که همر شاعر معروف یونان آنها را سرود و ایلیاد و اودیسه دو شاهکار او شرح همین جنگها است و نام این شهر بوسیله همر جاودانی گردید. شلیمان معتقد است که آثار و بقایای این شهر کهن را در حوالی حصار لیق کشف کرده است. و رجوع به ایران باستان ج 1 ص 19 و ص 723 شود.

معنی کلمه تروا در فرهنگ فارسی

شهری در آسیای صغیر . یونانیان متحد آن شهر را در مدت ۱٠ سال محاصره کردند کردند و هومیروس شرح جنگهای آنها را با قلم سحار خود جاودانی نموده . بقایای شهر مذبور توسط شلیمان در حوالی محل کنونی حصار لق یافته شده .

معنی کلمه تروا در دانشنامه عمومی

تروآ (شهر). تروآ ( به یونانی: Τροία, Troia، همچنین Ίλιον, Ilion; Latin: Trōia, Īlium؛ به هیتی: Wilusa یا Truwisa ) نام شهری باستانی در ترکیه امروزی است. تروآ مهاجرنشینی یونانی بود که در محل آناتولی واقع بود.
هاینریش شلیمان، باستان شناس آلمانی، به سال ۱۸۷۰ به حفاری در محل پرداخت و چندین شهر بنا شده بر روی یکدیگر یافت. گمان می رود شهری که تروآی ۸ نام گرفته محل رخداد جنگ تروآ نقل شده در حماسهٔ ایلیاد اثر هومر باشد.
تروآ (فیلم). تروآ ( به انگلیسی: Troy ) فیلم حماسیِ اکشن آمریکایی محصول سال ۲۰۰۴، به کارگردانی ولفگانگ پترسن و با بازی برد پیت در نقش آشیل است که در ۱۴ مه ۲۰۰۴ اکران شد. داستان فیلم برگرفته از ایلیاد، اثر حماسی شاعر یونانی هومر است که پی آمدهای جنگ ۱۰ ساله تروآ را از آغاز تا پایان نشان می دهد. در این فیلم بازیگرانی همچون برد پیت، اریک بانا، اورلاندو بلوم، برایان کاکس، دیانه کروگر، شان بین، رز بیرن، جولی کریستی، سافرون باروز و پیتر اوتول ایفای نقش می کنند.
این فیلم که براساس یکی از افسانه های بزرگ یونان ساخته شده است، در ابتدا بیان می کند که آگاممنون، پادشاه یونان، توانست کشورهای مختلف یونان را با هم متحد سازد. او حرص و طمع زیادی دارد و هدف او تصرف تمام دنیاست. او بیشتر پیروزی هایش را مدیون جنگجوی دلاورش، آشیل ( آکیلیس ) بود، ولی با او بدرفتاری می کرد و همیشه شاه اُدیسیوس ( شان بین ) واسطه بین آن ها می شد. برادر آگاممنون، منلائوس، می خواهد با شهر تروآ صلح کند. شاهزادگان تروآ، هکتور و پاریس به یونان می آیند و در آنجا پاریس و هلن ( همسر جوان منلائوس ) عاشق هم می شوند، و هنگام بازگشت، پاریس هلن را می رباید و مخفیانه با خود به تروآ می بَرد. وقتی منلائوس از این موضوع باخبر می شود، به برادرش درخواست فتح تروآ را می دهد. آگاممنون هم خوشحال می شود، زیرا بهانهٔ حمله به تروآ را به دست آورده است. او به این منظور از تمام یونان لشکر جمع آوری می کند و از ادیسیوس می خواهد آشیل را برای آمدن متقاعد کند.
هنگامی که ادیسیوس به فتیا ( Phtya ) ، محل اقامت آشیل می رسد، او را در حال مبارزه با پاترکلوس، عموزادهٔ وی، که والدین او به تازگی درگذشته اند، می بیند. هنگامی که موضوع را به آن ها می گوید، پاترکلوس قبول می کند، ولی آشیل با رفتن مخالفت کرده و از نارضایتی هایش نسبت به آگاممنون نزد ادیسیوس شکایت می کند؛ ولی وقتی که ادیسیوسِ چرب زبان از جاودانگی حرف می زند آشیل کمی فریب او را می خورَد ( آشیل دوست داشت تا هزاران سال بعد اسمش بر سر زبان ها باشد ) . آشیل، هنگامی که این موضوع را به مادرش می گوید، مادرش در جواب به وی این گونه پاسخ می دهد: اگر تو در اینجا بمانی و بچه دار بشوی فرزندانت و فرزندان آن ها تو را دوست خواهند داشت، ولی پس از مرگِ نوه هایت تو فراموش می شوی؛ ولی عمر طولانی ای خواهی داشت. اما اگر به تروآ بروی، جاودانه خواهی شد و هزاران سال بر سر زبان ها هستی؛ ولی در تروآ تو خواهی مرد. آشیل تصمیم خود را می گیرد و به سمت تروآ حرکت می کند، و تنها با ۵۰ سرباز میرمیدوس ساحل تروآ را تسخیر و شاهزادهٔ تروآ را به دام می اندازد، ولی فرمانده او را مورد بازخواست قرار می دهد و آشیل را عصبانی می کند…
معنی کلمه تروا در فرهنگ فارسی

معنی کلمه تروا در دانشنامه آزاد فارسی

تروآ (ترکیه). تِروآ (۱)(Troy)
اسب تِروآ
(یا: ایلیوم) شهری باستانی در آسیای صغیر (حصارلیقجدید، در ترکیه)، دقیقاً در جنوب داردانل. این شهر تاریخی طولانی و پیچیده دارد که از حدود ۳۰۰۰پ م تا ۱۲۰۰م را دربرمی گیرد. در ۱۸۲۰ این شهر با نام تروآ، یعنی به نام جایگاه جنگ افسانه ای دَه سالۀ تروآنامیده شد که در حماسۀ ایلیادهومر توصیف شده است، اما نام واقعی آن معلوم نیست. هاینریش شلیمانبرای اولین بار نُه شهر را که یکی در زیر دیگری یافته شدند از زیر خاک بیرون آورد (۱۸۷۴ـ۱۸۹۰). نخستین سنگر بندی های مستحکم در این جایگاه به اوایل عصر مفرغتعلق دارند. این سنگربندی ها عبارت بودند از دیواری سنگی با کنگره هایی از خشت و دروازه ای که با برج هایی از جناحین محافظت می شد. تا عصر مفرغ میانی این استحکامات دفاعی گسترش یافته بودند و دست کم به چهار دروازه نیاز داشتند، که دو دروازه، از برج ها مراقبت می شدند. پژوهش های اخیر نشان می دهند که هفتمین شهر، که در حدود ۱۲۷۰پ م چپاول و به آتش کشیده شد، شاید همان تروآی هومر باشد. شهر و استحکامات دفاعی آن بازسازی شد، اما در حدود ۱۰۵۰پ م به سرنوشت مشابهی گرفتار آمدند. شهر ایلیوم در قرن ۷م در همان جایگاه ساخته شد و تا دورۀ رومیان باقی ماند.
تروآ (فرانسه). تِروآ (۲)(Troyes)
مرکز اداری ولایت اوب، در ناحیۀ شامپانی ـ آردن، در شمال شرقی فرانسه، واقع بر رود سنو در ۱۵۰ کیلومتری جنوب شرقی پاریس. جمعیت آن ۶۰,۸۰۰ نفر و جمعیت حومۀ آن ۱۲۰هزار نفر است (۱۹۹۰). مرکز تجارت محصولات کشاورزی است، اما شهر صنعتی نیز به شمار می رود؛ پارچه، ماشین آلات، و مواد غذایی تولید می کند. صنعت جوراب بافی آن اهمیت بسیار دارد. طبق پیمان تروا، که هنری پنجماز انگلستان و شارل ششمامضا کردند (۱۴۲۰م)، هنری (هانری) به منزلۀ ولیعهد فرانسه شناخته شد. تروا از شهرهای مهم رومی، و در قرون وسطا مرکز استان شامپانی بود. مرکز آن دارای خیابان های مارپیچی با خانه های قدیمی و تعداد زیادی کلیساست. در کلیسای جامع و زیبای سن پیر و سن پل، که به سبک گوتیک و متعلق به قرون ۱۳ تا ۱۶ است، تندیس ها و شیشه های رنگی بسیار دیده می شود. این شهر موزۀ هنرهای زیبا و موزۀ تاریخ صنعت جوراب بافی نیز دارد.

معنی کلمه تروا در دانشنامه اسلامی

[ویکی الکتاب] معنی لَمْ تَرَوْاْ: ندیده و نمی بینید
ریشه کلمه:
رئی (۳۲۸ بار)

معنی کلمه تروا در ویکی واژه

تروآ
تمدن باستانی تِروآ (تروی) با آداب و رسوم اروپای قدیم در آسیا. تروآ ممکن است به چند پدیده دیگر مانند اسب‌تروآ، جنگ‌تروآ و تروجان اشاره داشته باشد.

جملاتی از کاربرد کلمه تروا

از باشگاه‌هایی که در آن بازی کرده‌است می‌توان به باشگاه ورزشی آمیان، باشگاه فوتبال کان، باشگاه فوتبال سن-اتین، باشگاه فوتبال تروا، باشگاه فوتبال سدان، و باشگاه فوتبال آبردین اشاره کرد.
بباید سیم و زر چندین شتروار جواهر پیل بالا دُر بخروار
آسترت دهکده‌ای در شهرستان وستروالدکرایسه و در ایالت راینلند-فالتز آلمان است.
اثر تغییرات در طول سوزن نیز همانند تغییرات در قطر آن در توزیع قطر نانوالیاف حاصل، اندک و قابل چشم پوشی است. ولی با افزایش طول سوزن، نیروهای الکترواستاتیک زیاد شده و تولید افزایش خواهد یافت. البته این افزایش طول محدودیت دارد و پس از آن تغییری در میزان تولید نخواهیم داشت.
الکساندر استروالدر (متولد ۱۹۷۴) نظریه‌پرداز کسب‌وکار، نویسنده، سخنران، مشاور و کارآفرین سوئیسی است که به خاطر فعالیت‌هایش برروی مدل‌سازی کسب‌وکار و توسعه بوم مدل کسب‌وکار شناخته می‌شود.
روی ابو ذر رض قال قال رسول اللَّه صلّی اللَّه علیه و آله و سلّم: «لا تقوم الساعة حتی تروا من البلاء حتی یری الحیّ المیت علی اعواده فیقول لیتنی کنت مکان هذا، و یقول القائل و هل تدری علی ما یقدم؟
شتروار سیصد طرایف ز چین فرستاد و یاقوت سیصد نگین
این منظومه حماسی دربردارنده داستان آئنیاس (فرزند ونوس یا همان آفرودیت و پهلوان تروایی، آنخیسس) پهلوان به‌جاماندهٔ تروایی است که در زمان سوختن تروا در آتش، پدر خود آنخیسس را به دوش گرفته و نجات یافت، درحالی‌که در آن حادثه همسر خویش را از دست داد. او پس از ماجراهایی طولانی توانست خود را به نواحی ایتالیا برساند. این منظومه توسط میرجلال‌الدین کزازی به فارسی ترجمه شده‌است.
در جنگ تروا هکتور او را که شاه سالامیس بود، به جنگ تن به تن می‌خواند، دلیرانه می‌جنگند و شب هنگام از یکدیگر جدا می‌شوند؛ ولی پیش از جدایی، یکدیگر را می‌ستایند و به یکدیگر هدیه می‌دهند. هکتور به عنوان هدیه شمشیر و کمربند خود را به او می‌دهد.
فلاتسهوا بکم عنهم وخلوا دارهم عنکم وروحوا منکم حتی تروا من ذاک ایقانا
شتروار زین هر یکی ده‌هزار هیونان بختی بیارند بار
زئوس قدرت مهار بادها را به او داده بود و خدایی زمینی محسوب می‌شد. با مهار باد به اودوسئوس در رسیدن به تروا کمک کرد.
دل من زان رخ طاووس پیکر کبوتروار شد همچون کبوتر
بس است مظلمه ی بی گناه مورچه ای کجا بری به شتروار بار بر گردن
از باشگاه‌هایی که در آن بازی کرده‌است می‌توان به باشگاه فوتبال آژاکسیو، باشگاه فوتبال نانت، باشگاه فوتبال تروا، و باشگاه ورزشی مون‌پلیه اشاره کرد.
یعنی: بدانید که پس از من هیچ پیغامبری نباشد. نگر تا بدروغ وی فریفته نشوید! آن گه پای برتر نهد و سخن برتر گوید، و دعوی خدایی کند: انا ربکم گوید! مصطفی (ص) گفت: «و لن تروا ربکم حتّی تموتوا»
پایهٔ کنترل بیماری، مصرف مناسب مایعات است. در موارد خفیف یا متوسط، این کار را معمولاً می‌توان از طریق او آر اِس انجام داد. در موارد جدی‌تر، ممکن است نیاز به مایعات درون وریدی( سرم رینگر) باشد. اصولاً گاستروانتریت بر کودکان و ساکنان کشورهای در حال توسعه تأثیر می‌گذارد.
از یکی تا ده بگو آن، دو، تروا، کاتر، سنگ سیزدهست، ویت نف، دگر دیز است در سر و علن
یکی تاج پرگوهر شاهوار ز گستردنی صد شتروار بار