ترفیع

ترفیع

معنی کلمه ترفیع در لغت نامه دهخدا

ترفیع. [ ت َ ] ( ع مص ) برداشتن چیزی را. ( منتهی الارب ) ( آنندراج ) ( ناظم الاطباء ) ( از اقرب الموارد ) ( از المنجد ). || دور شدن و دور نمودن ، یقال : رفعهم ؛ ای باعدهم فی الحرب. ( منتهی الارب ) ( از آنندراج ) ( ناظم الاطباء ) ( از اقرب الموارد ) ( از المنجد ). || مختلف دویدن خر، یقال : رفع الحمار؛ اذا عدا عدواً بعضه ارفع من بعض. ( منتهی الارب ) ( از آنندراج ) ( ناظم الاطباء ) ( از اقرب الموارد ). || نیک راندن شتر را. ( منتهی الارب ) ( آنندراج ) ( ناظم الاطباء ). || شکایت بردن پیش حاکم و نزدیک آن شدن با خصم : رفعه الی الحاکم. ( منتهی الارب ) ( ناظم الاطباء ). || ( اِ ) در تداول امروز رتبه و درجه بالاتری که به کارمندان کشوری و لشکری دهند. ج ، ترفیعات.

معنی کلمه ترفیع در فرهنگ معین

(تَ ) [ ع . ] (مص م . ) بالا بردن ، برکشیدن .

معنی کلمه ترفیع در فرهنگ عمید

۱. بلند کردن، بالا بردن، برداشتن.
۲. بالا بردن مقام و رتبه.
۳. ارتقای مقام و رتبه یافتن.

معنی کلمه ترفیع در فرهنگ فارسی

بلندکردن، بالابردن، برداشتن
۱-( مصدر ) بالا بردنبر کشیدنبر آوردن. ۲- ( اسم ) برکشی ارتقائ . جمع ترفیعات .

معنی کلمه ترفیع در دانشنامه عمومی

ترفیع (فیلم). ترفیع ( به انگلیسی: The Promotion ) فیلمی محصول سال ۲۰۰۸ و به کارگردانی استیون کونراد است. در این فیلم بازیگرانی همچون شان ویلیام اسکات، جان سی ریلی، جینا فیشر، لیلی تیلور، فرد ارمیسن، گیل بیلاز، بابی کاناوله، ریک گونزالس، کریس کنراد، جیسون بیتمن و آدریان مارتینز ایفای نقش کرده اند.

معنی کلمه ترفیع در ویکی واژه

promozione
بالا بردن، برکشیدن.

جملاتی از کاربرد کلمه ترفیع

در ۱۹۴۴ میلادی، او در شعبه‌های پژوهش و آمار فدرال رزرو کار کرد. در جریان مدت زمانی که در شورای فدرال رزرو بود، گرسچنکرون جای‌گاهی برای خود به عنوان متخصص اقتصاد شوروی پیدا نمود. دانش وی برای شورا از اهمیت حیاتی برخوردار بود، چون در آن زمان روابط میان اتحاد جماهیر شوروی و ایالات متحده یک موضوع مرکزی محسوب می‌گردید. او برای چهار سال در فدرال رزرو کار کرد و در نهایت به رئیس بخش بین‌المللی ترفیع داده شد.
خوشباش امیری که رساند ملک العرش ترفیع صفای تو به امضای ولیعهد
در این داستان ذکر می‌شود که مردخای توطئه‌ای را که دو تن از خواجه سرایان ضد شاه ترتیب داده بوده‌اند کشف می‌کند و همین موضوع بعدها باعث ترفیع وی به مشاور شاه می‌شود.
پس از اجرای موفقیت‌آمیز کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ این افسران آزاد شدند و در روز ورود محمدرضا پهلوی به کشور، افسران عامل به کودتای ۲۸ مرداد همگی ترفیع درجه یافتند، اسکندر آزموده نیز به درجه سرهنگ تمامی ارتقا یافت و در ضمن نشان درجه یک رستاخیز را دریافت کرد، سپس به فرماندهی تیپ و پادگان عشرت آباد گمارده شد. اسکندر آزموده پس از آنکه تا درجه سپهبدی ارتقا یافت بازنشسته شد و در سال ۱۳۴۷ توسط جمشید آموزگار وزیر دارایی دولت هویدا، که خویشاوند نزدیک او بود به معاونت وزارت دارایی و سرپرستی کل گمرک تعیین شد. سپهبد آزموده تا سال ۱۳۵۳ در این پست ابقا بود تا اینکه در این سال بار دیگر خویشاوندش جمشید آموزگار وزیر کشور، او را به استانداری آذربایجان شرقی تعیین کرد.
پیش از حرکت مامور دولتی (علی‌بیگ ذوالقدر) و بدون دستور از قزوین به شیراز می‌رود و خبر قتل شاه اسماعیل دوم را به محمدمیرزا (بعدا" شاه محمد خدابنده) می‌دهد، محمدمیرزا نیز خوشحال شده و به وی لقب خوش‌خبرخان می‌دهد. پس از این خدمت، شاه محمد خدابنده اسکندربیگ قورچی (شاملو) را از رتبه قورچی به رتبه امارت ترفیع می‌دهد. با وجود این که خبر مرگ شاه اسماعیل دوم را اسکندربیگ شاملو زودتر از علی‌بیگ ذوالقدر به محمدمیرزا رسانده بود ولی خبر علی‌بیگ ذوالقدر نیز به نوعی اطمینان محمدمیرزا را به مرگ شاه اسماعیل دوم بیشتر کرد.
در سن پترزبورگ ورونسکی با دختر عمویش شاهزاده بتسی یکی از دوستان خانوادهٔ کارنینا، ملاقات می‌کند. ورونسکی در یک مهمانی با آنا لاس می‌زند که توجه کارنین (همسر آنا) را جلب می‌کند. کارنین به آنا پیشنهاد می‌کند که به خانه بروند ولی آنا قبول نمی‌کند و تصمیم می‌گیرد که بماند. ورونسکی به آنا می‌گوید که می‌خواهد به تاشکند برود و ترفیع مقام بگیرد ولی آنا او را متقاعد می‌کند که به شهر دیگر نرود و روز بعد آن‌ها در یک هتل همدیگر را ملاقات کرده و عشق‌بازی می‌کنند.
در جریان جنگ فرانسه و پروس، دکریس بخشی از مأموریت دیپلماتیک تاچارد در بروکسل بود. در ۲ مارس ۱۸۷۱، او به عنوان نماینده دولت در دپارتمان اندر-ا-لوآر گماشته شد. او با مارگوریتی الیس دیتوماس ازدواج کرد و آن‌ها سه فرزند داشتند. در اوت ۱۸۷۴ او با نشان لژیون دونور مفتخر گردید. در ۱۱ نوامبر ۱۸۷۴ او به عنوان نماینده دولت در شهرستان آلپ-ماریتیم و بعداً در ۲۱ مارس ۱۸۷۶ به عنوان نماینده دولت در ژیروند گماشته شد. در ۱۹ می ۱۸۷۷، او در اعتراض به انتخاب آبرت، دوک دی بروگلی چهارم به عنوان نخست‌وزیر، از سمت خود کنار رفت. او در ۲۰ دسامبر ۱۸۷۷ دوباره در سمت خود ابقا شده و در ۷ فوریه ۱۸۷۸ به مقام افسر لژیون دونور ترفیع داده شد. او در ۱۶ مارس ۱۸۷۹ به عنوان عضو شورای کشور گماشته شد.
دیتل سال ۱۹۳۵ به درجه سرهنگ ترفیع و در جایگاه فرماندهی هنگ تازه‌تشکیل‌شده ۹۹ کوهستان قرار گرفت. ماه آوریل سال ۱۹۳۸ به درجه سرتیپ ترفیع گرفت و به فرماندهی لشکر سوم کوهستان در گراتس در اتریش منصوب شد.
این‌توصیه‌خواست‌ وان‌ دگر ترفیع وآن توشهٔ راه تاکند رحله
در تاریخ ایران تنها فرج‌الله رسایی به این درجه ترفیع یافته است.
مالاسپینا در ژوئیه ۱۷۷۵ در محاصرهٔ الجزیره شرکت داشت و به درجهٔ ناوبان دوم کشتی بادبانی ترفیع یافت.
شهی که کسوت جاه و منال دولت او طراز سرمد و ترفیع جاودان دارد
بوش پس از جنگ به خدمت در رایشسور ادامه داد و تا سال ۱۹۲۵ به درجه سرگردی رسید. سال ۱۹۳۰ مجدداً فرمانده یک گردان شد. تا سال ۱۹۳۷ به درجه سرلشکری نائل آمد و در جایگاه فرماندهی یک لشکر قرار گرفت. بدون علاقه به سیاست، در پاکسازی نظامیان در سال ۱۹۳۸ آسیبی ندید. همان سال به درجه سپهبدی (ژنرال پیاده‌نظام) ترفیع گرفت و فرمانده سپاه ۷ شد.