ترسم

معنی کلمه ترسم در لغت نامه دهخدا

ترسم. [ ت َ رَس ْ س ُ ] ( ع مص ) نشان چیزی بنگریستن. ( تاج المصادر بیهقی ) ( از زوزنی ). نشان سرای جستن و نظر کردن بسوی آن.( منتهی الارب ) ( ناظم الاطباء ). به سرای درنگریستن و نشانهای آنرا نظر کردن. ( از المنجد ) ( از اقرب الموارد ). || نظر کردن. بنا کُننده و کَننده که کجا بنا یا کنده شود. ( از المنجد ) ( از اقرب الموارد ). || درس دادن و بیاد آوردن : ترسم هذه القصیدة؛ یعنی درس بگو آنرا و بیاد آر. ( منتهی الارب ) ( ناظم الاطباء ). || تذکر چیزی. ( از المنجد ).
ترسم. [ ت ُ س ُ ] ( ع اِ ) ترشم. نام مسهلی است. ( دزی ج 1 ص 145 ).

معنی کلمه ترسم در فرهنگ معین

(تَ رَ سُّ ) [ ع . ] (مص ل . ) ۱ - ظاهر پرستیدن . ۲ - سالوسی کردن .

معنی کلمه ترسم در فرهنگ فارسی

۱- ( مصدر )ظاهر پرستیدن.۲- سالوسی کردن . ۳-( اسم ) ظاهر پرستی . ۴- سالوسی . جمع : ترسمات .
ترشم نام مسهلی است .

معنی کلمه ترسم در ویکی واژه

ظاهر پرستیدن.
سالوسی کردن.

جملاتی از کاربرد کلمه ترسم

من نمی‌ترسم ز کشتن همچو تو ز آنکه اسرارم علی گفتا بگو
بیا وبگذر از آزار من که می ترسم صدای زاری من در فلک رسد به ملک
این تک‌آهنگ در هفته اول ۳۶۲۰۰۰ دانلود در آمریکا فروش داشت که فقط از تک‌آهنگ اصلی نمی‌ترسم از آلبوم ریکاوری که ۳۷۹۰۰۰ نسخه در هفته اول فروش داشت کمتر بود.
ترسم از آهی جهان بر هم زند آتش اندر مزرع آدم زند
ترسم از آن روز که سردت کنند دل سپر ناوک دردت کنند
ترسم آن آتش که از عشق تو سوزد بر سرم رفته رفته افکند مانند شمع از پا مرا
هنگامی که حسین در مکه در فکر لشکرکشی به سوی کوفه بود که به واقعه کربلا انجامید، محمد بن حنفیه با اشاره به اینکه مردم کوفه قبلاً به پدرشان علی و برادرشان حسن بن علی خیانت کرده‌اند، به او توصیه کرد که نرود. او گفت که می‌ترسم به حسین نیز خیانت کنند. حسین پاسخ داد اگر در مکه بمانم، یزید مرا در آنجا می‌کشد و حرمت شهر مقدس را زیر پا می‌گذارند. محمد بن حنفیه از او خواست که به جای آن به یمن برود، جایی که او می‌تواند به‌طور نامحدود از تعقیب لشکریان فرار کند. روز بعد حسین پاسخ داد که جدش محمد در خواب بر او ظاهر شده و از او خواسته‌است که این سفر را انجام دهد.
وی همچنین گفت: «من از کسی ترس ندارم. اما از خداوند بسیار می‌ترسم. همچنین از کوتاهی در وظیفه‌ام هراسانم.»
از سایه نشان تو نپرسم کز سایهٔ خویشتن بترسم
آنگه ز زبان دشمنان ترسیدم و امروز ز چشم دوستانت می ترسم
وقتست کز تو خواهم داد غرور حسنت ترسم که مانع آید از دادخواهی ای دوست
از دیگر مناظرات به‌جای‌مانده از باقر، داستان برخورد محمد بن منکدر با اوست که در خارج از مدینه، باقر را به‌همراه دو غلامش عرق‌ریزان در «جستجوی مزیّتَ دنیوی» دید و او را نصیحت کرد که چه می‌کند اگر در این حالت مرگ به سراغش آید. پاسخ محمد باقر این بود که «به‌خدا قسم اگر مرگ در این حالت که هستم به سراغ من بیاید، وقتی به سراغم آمده که مشغول عبادت خدا هستم و با این عبادت، خویشتن را از تو و دیگر مردم دور نگه می‌دارم. من تنها ترسم از آن است که وقتی مرگ مرا دریابد که در کار نافرمانبرداری از خداوند باشم.»
لوریس چکناواریان در طی فعالیت‌های هنریِ خود در زمینهٔ آهنگسازی و رهبری ارکستر، حدود پانصد اثر از موسیقی کلاسیک را همراه با ارکسترسمفونیک‌های معتبر جهانی رهبری کرده‌است. تاکنون نزدیک به یکصد اثر از اجراهای وی به وسیلهٔ کمپانی‌های سرشناس و معتبر موسیقی انتشار یافته‌است. او همچنین آهنگساز آثاری بسیار در سبک‌ها و فرم‌های مختلف موسیقی است که در ایران و سایر کشورها اجرا شده و انتشار یافته‌است. لوریس چکناواریان از سال ۱۳۸۰، نود اثر خود را بازنویسی و تصحیح کرد و پارتیتور آنها را در سال ۱۳۹۶ به موزهٔ موسیقی ایران اهدا کرد.
خلاصه اینکه چون روشنفکر به‌طور فطری موجودی معترض است، اعتراض پایان ناپذیر او سبب می‌شود مدام در معرض بی‌مهری و تهدید باشد و به ویژه مورد هجوم و آزار حاکمان و صاحبان قدرت، ثروت و دانش قرار بگیرد. از این رو روشنفکر یا از حکومت وحشت دارد و از چوبه دار می‌هراسد یا از هم طبقه‌هایش و از اینکه در صدد تخریب و حذف او برآیند و از گردونه رقابت بیرونش کنند. شریعتی در سال‌های آخر عمر نوشت: «مرگ هر لحظه در کمین است. توطئه‌ها در میانم گرفته‌اند. من با مرگ زندگی کرد ه‌ام، با توطئه خو کرده‌ام… آنچه نگرانم کرده‌است ناتمام مردن نیست… ترسم از نفله شدن است…» و جلال آل احمد از «یک چاه و دوچاله» یی که احساس می‌کرد دوستان و رقبایش برای سقوط او کنده‌اند کتاب نوشت.
ترانسکریپسیون هم‌چنین به معنای آرانژمان یا بازنویسیِ یک اثر موسیقی برای یک ساز، یک گروه سازی یا یک گروه آوازی است و می‌بایست به غیر از آنچه که در اصل نوشته شده، باشد. برای مثال می‌توان گفت بیشترِ آثارِ ارکسترال که برای سازهای ارکسترسمفونیک نوشته شده‌اند، برای پیانو نیز تنظیم شده‌اند. به بیانی دیگر، ترانسکریپسیون بازنویسی یک اثر است، به‌طوری که یک قطعهٔ نوشته شده برای اجرا، با سازهای دیگر تنظیم شود. این لغت در زبان ایتالیایی (ترانسکریپسیونِن[ب]) به معنای نسخه‌نویسی یا برگردانِ متنی از صورتی به صورتِ دیگر است به طوری که خصوصیات اصلی اثر از جمله: ریتم، هارمونی و ملودی حفظ شود.
روزی آبستن شب های غم و آتش و دود ترسم آید به وجود
او توانست در طول دوران زندگی، بیش از ۴۰۰ عنوان کتاب در حوزه شعر و داستان ویژه کودکان و نوجوانان به طبع نشر برساند. شعبان‌نژاد اولین مجموعه داستانش برای نوجوانان را با نام «نه من نمی‌ترسم» در سن ۱۸ سالگی نوشت و در یکی از مجلات آموزش و پرورش به چاپ رساند. از میان آثارش کتاب‌های «روزی، روزگاری» و «باغ هزار دخترون» به خط بریل نیز چاپ شده‌است.
هفت ماه بعد از مرگ مشکوک زهرا جلیلیان، دانشجوی نخبه دانشگاه تهران، خانواده و وکیل وی به روزنامه «اعتماد» گفتند دانشگاه، بدون هیچ مدرکی، علت مرگ زهرا را خودکشی اعلام کرده‌است و علیرغم اینکه ساختمان ۱۳ دوربین دارد، حراست هیچ‌گاه فیلم دوربین‌ها را به ما نشان نداد.زهرا جلیلیان دانشجوی دکترای رشتهٔ برق دانشگاه تهران اهل اسلام‌آباد غرب دو روز قبل از مرگش گفته بود: «به کشفی رسیدم که جایزه نوبل فیزیک را می‌گیرد. می‌ترسم اگر کسی بفهمد، آن را به زور از چنگم خارج کنند یا بلایی سرم بیاورند». برادر زهرا گفته‌است که پزشکی قانونی و وکیل ادعای خودکشی وی را رد می‌کنند
کاهن لائوکوئون طرح را حدس زده بود و به تروجان‌ها هشدار داد، در عبارت مشهور ویرژیل که «من از یونانی‌ها حتی اگر هدیه بیاورند هم می‌ترسم»، اما ایزد پوزئیدون باعث اختناق و سکوت او شد. کاساندرا (دختر شاه پریاموس)، پیشگوی تروآ هم اصرار کرد که اسب باعث سقوط شهر و خانوادهٔ شاهی خواهد شد، اما او نیز نادیده گرفته شد، و در نهایت شکست در جنگ گریبان‌گیر همه شد.
چون خاک شوم از ستم هجر تو ترسم پای تو باین خاک رسیدن نگذارند