ترد

معنی کلمه ترد در لغت نامه دهخدا

ترد. [ ت ُ ] ( ص ) شکننده و نازک و رقیق و بی دوام. ( ناظم الاطباء ). زودشکن. شکننده. سست. مقابل چغر.

معنی کلمه ترد در فرهنگ معین

(تُ ) (ص . ) (عا. ) ۱ - تر و تازه . ۲ - هر چیزی که زود شکسته گردد.

معنی کلمه ترد در فرهنگ عمید

۱. هر چیزی که زود شکسته شود، زودشکن.
۲. نازک.
۳. [قدیمی] تروتازه.

معنی کلمه ترد در فرهنگ فارسی

تروتازه، تازک، ودشکن، هرچیزی که زودشکسته شود
۱-تر و تازه لطیف ۲ - آنچه که زود شکسته گرددزود شکن
شکننده و نازک و رقیق و بی دوام . زود شکن . شکننده . سست مقابل چغر .

معنی کلمه ترد در دانشنامه اسلامی

[ویکی الکتاب] معنی تُرَدَّ: که برگردانده شود
ریشه کلمه:
ردد (۵۹ بار)

معنی کلمه ترد در ویکی واژه

(عا.)
croccante
تر و تازه.
هر چیزی که زود شکسته گردد.

جملاتی از کاربرد کلمه ترد

کروبی بار دیگر آمادگی خود را برای محاکمه در یک دادگاه علنی اعلام و خطاب به سران حکومت گفت: اگر غیرت و شجاعت دارید لااقل مانند حکومت شاه رفتار کنید که اگر مبارزانی مانند طالقانی، گلسرخی، بخارایی و ده‌ها مبارز با اندیشه‌های متفاوت را به بند می‌کشید، اجازه انتشار محاکمات آن‌ها در رسانه‌ها را می‌داد. کروبی پیامی هم برای آقایان قالیباف، ناطق نوری و حسن روحانی داشت. او با اشاره به اینکه شکستن هم‌زمان سکوت این سه نفر و برخی ظرایف موجود در اظهار نظر آن‌ها و نیز همزمانی آن با اطلاعیه دستوری هیئت رئیسه خبرگان، هر نوع تردید در خصوص الزام آقایان به اظهار نظر را برطرف می‌کند، از این سه نفر خواست با صدور اطلاعیه‌ای، محاکمه علنی او و اجازه انتشار دفاعیاتش در رسانه‌ها را نیز خواستار شوند.
گرفتم این که بود موج در شنا تردست چه دست وپای درین بحر بی کناره کند
ما نام خود ز صفحه دلها سترده‌ایم در دفتر جهان، ورق باد برده‌ایم
روش اعدام با توپ بیش از هر چیز دیگر با سرکوب شورش‌های ۱۸۵۷ در هند شناخته می‌شود. بخشی از روزنوشته‌های یک ناظر، تصویری از گستردگی استفاده از به توپ بستن در آن واقعه به دست می‌دهد:
لازم به ذکر است که اصلاح مواد را می توان با روش های متفاوت با هدف ایجاد طیف گسترده ای از ویژگی های سطح انجام داد که شامل زبری سطح، انرژی سطح ، زیست‌سازگاری، آب دوستی، بار سطحی و همچنین واکنش‌پذیری می باشد.
هر چند کنار من چو دریاست ز اشک در شیوهٔ عشق تو، نیم تردامن
به اعتقاد شیعیان هر درآمدی که بیشتر از خرج سالیانه باشد (اگر سال خمسی را مشخص کرده باشد وگرنه درآمد روزانه را باید حساب کند)، غنیمت جنگی و چند مورد دیگر خمس به آن تعلق می‌گیرد و دادن خمس واجب است (البته احکام آنچه که به ان خمس تعلق می‌گیرد گسترده‌تر از این است) شیعیان معتقدند با توجه به معنای خمس در عربی فصیح (عربی قرآنی یا کلاسیک) و متون قدیمی، غنیمت به مفهوم ماحصل کار و تلاش آمده است.
بسی نان چون مه و خورشید سایل را شود روزی به بزم ار گسترد اقسام جود و حشمت و خوان را
ور بشد اندر تردد صد دله یک زمان شکرستش و سالی گله
در ۱۰ فوریه ۱۹۳۹ «نشتگاه روحانیون سنی دمشق»، اعتراض نوشتاری پخش کردند که قانون «آزادی شخصی» پیشنهادی فرانسه را محکوم می‌کرد، در پی محکوم کردن روحانیون سنی، اعتراضات گسترده‌ای در دمشق و برخی از شهرهای سوریه روی داد که اعتراضات گستردهٔ مردم سوریه پس از سه روز یعنی ۱۳ فوریه، دولت وقت را مجبور کرد که در قانون جدید سوریه ویرایش‌های صورت دهد.
ذلِکَ أَمْرُ اللَّهِ أَنْزَلَهُ إِلَیْکُمْ این فرمان اللَّه است که بر شما فرو فرستاد وَ مَنْ یَتَّقِ اللَّهَ و هر که آزرم دارد از خداوند خویش و بترسد از خشم و عذاب او یُکَفِّرْ عَنْهُ سَیِّئاتِهِ بسترد و ناپیدا کند بدیهای او وَ یُعْظِمْ لَهُ أَجْراً (۵) و مزد او بزرگ کند.
مبین‌نت به همراه ارائه اینترنت خانگی طیف گسترده‌ای از خدمات ارتباطی و اینترنتی سازمانی را نیز ارائه می‌کند که اینترانت داخلی تمامی بانک ها را نیز در بر می گیرد.
زمین تا بگسترد جان آفرین نان روی پیدا نشد در زمین
استروید سیتی در ۲۳ مهٔ ۲۰۲۳ در هفتاد و ششمین جشنواره فیلم کن به نمایش درآمد. این فیلم در ۱۶ ژوئن ۲۰۲۳ اکران محدودی در ایالات متحده، در شهر نیویورک و لس آنجلس داشت، و در ۲۳ ژوئن ۲۰۲۳ اکران گستردهٔ خود را آغاز کرد. این فیلم پیش از این، در سوئد و تعداد محدودی از کشورهای دیگر در ۹ ژوئن ۲۰۲۳ به نمایش درآمد.
عاجزان شهوت و تردامنی با صد شتاب خویش را در آب از کسوت معرا افکنند
ستردی همه سرنوشت قلم همی شست خونی به خون دم به دم
بگسترد خاکستر و بر نشست همی زد ز دردش به سر بر دو دست