ترجیع

معنی کلمه ترجیع در لغت نامه دهخدا

ترجیع. [ ت َ ] ( ع مص ) انا و انا الیه راجعون گفتن. ( منتهی الارب ) ( ناظم الاطباء ). در مصیبت انا و انا الیه راجعون گفتن. ( غیاث اللغات ) ( آنندراج ) ( از اقرب الموارد ). || گام زدن ستور. ( منتهی الارب ) ( ناظم الاطباء ) ( آنندراج ) ( از اقرب الموارد ). || خط کردن زن واشِمه. ( منتهی الارب ) ( آنندراج ) ( ناظم الاطباء ) ( از اقرب الموارد ). || بلند گفتن شهادتین را و بعد آهسته گفتن. ( منتهی الارب ) ( ناظم الاطباء ) ( از تعریفات جرجانی ). شهادتین در بانگ نماز دوباره گفتن چنانکه مذهب شافعی است. ( آنندراج ). اعاده و تکرار اشهد ان لااله الااﷲ و اشهد ان محمداً رسول اﷲ در اذان ، و آن مذهب اصحاب حدیث است. ( مفاتیح ). || نغمه گردانیدن. ( زوزنی ). بگردانیدن آواز. نغمه زدن در آواز. ( زمخشری ). بازگردانیدن آواز در حلق. ( منتهی الارب ) ( ناظم الاطباء ). آواز گردانیدن در حلق. ( آنندراج ) ( از اقرب الموارد ). || بازگردانیدن ستور دستها را در رفتن. ( منتهی الارب ) ( آنندراج ) ( از ناظم الاطباء ). || نگاررا دوباره تازه کردن. ( منتهی الارب ) ( آنندراج ) ( از ناظم الاطباء ). || داده را بازگرفتن. ( آنندراج ). || بازگردانیدن. ( آنندراج ). || بازگردیدن. ( غیاث اللغات ). رجعت و بازگشت. ( ناظم الاطباء ). || ( اِ ) ترجیعبند :
بر جناب او و بر اهل جهان فرخنده باد
رجعت نوروز ترجیع من و تقویم او.خاقانی.رجوع به ترجیعبند شود.

معنی کلمه ترجیع در فرهنگ معین

(تَ ) [ ع . ] (مص م . ) ۱ - برگردانیدن . ۲ - آواز را در گلو گردانیدن .

معنی کلمه ترجیع در فرهنگ عمید

۱. برگردانیدن، بازگشت دادن.
۲. آواز را در گلو گردانیدن.

معنی کلمه ترجیع در فرهنگ فارسی

برگردانیدن، با گشت دادن، آوازرادرگلوگرداندن
۱-( مصدر ) بر گردانیدن . ۲- آواز را در گلو گردانیدنتحریر دادن ۳- ( اسم )بر گشت باز گرد. ۴-( اسم ) ترجیع بند. جمع : ترجیعات .

معنی کلمه ترجیع در دانشنامه آزاد فارسی

ترجیع (شعر). (یا: برگردان؛ واسطةالعقد) بیتی که در ترجیع بند، پس از هر بند، بدون تغییر، تکرار شود. مانند بیتِ «که یکی هست و هیچ نیست جز او ـ وَحْدَهُ لا اِلهَ الّا هُو» در ترجیع بند مشهور هاتف اصفهانی.
ترجیع (موسیقی). تَرجیع (موسیقی)
در لغت به معنای بازگشت دادن و آواز در گلوگرداندن. در کتاب مقاصدالالحان تعریف ترجیع (در موسیقی) این گونه آمده است: روی یک سیم از ساز آهنگی را بنوازند و در فاصله و به مناسبت با دست، باز بر سیم دیگری مضراب بنوازند. ترجیع احتمالاً همان است که امروز نوازندگان هنگام نواختن چهار مضراب بر سیم های دیگر می نوازند و به آن «پایه» می گویند. ترجیع انواع مختلف داشته است؛ مانند ترجیع صاعده، ترجیع مفرد، ترجیع هابطه، ترجیعات، و ترجیعات کثیرةالانواع. و چون صدای سیم دست باز (واخوان) که در فواصل به آن مضراب نواخته می شد قابل تغییر بود، در همۀ مقام ها استفاده می شد. امروز برخی از نوازندگان هنگام نوازندگی از این شیوه استفاده می کنند ولی این روش چندان مرسوم نیست.

معنی کلمه ترجیع در دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] ترجیع (ابهام زدایی). واژه ترجیع ممکن است در معانی ذیل به کار رفته باشد: • ترجیع (فقه)، به معنای تکرار قسمتی از اذان و به معنای گردانیدن آواز در گلو (چهچهه زدن)• ترجیع (ادبیات)، شعر تقسیم شده دارای قوافی مختلف و وزن واحد
...
[ویکی فقه] ترجیع (ادبیات). ترجیع در لغت، نغمه گردانیدن باشد.
این نوع شعر را به این جهت ترجیع می گویند که اصلوب کلام هر زمان، از قسمتی به قسمت دیگر تغییر می کند. اهل ادب و فن هر قسمتی از ترجیع را «خانه» می گویند و در فاصله ی بین دو خانه یک بیت مفرد، آورده می شود که به این بیت، «واسه» و «ترجیع بند» گویند. این بیت در فواصل، عینا تکرار می شود.
نکته
نکته ی مهم دیگر در باب ترجیع بند این است که قدما به ترکیب بند (شعری که در آن بیت مفرد میان فواصل با یکدیگر متفاوت باشد، برعکس ترجیع بند که بیت مفرد در آن تغییر نمی کند و همان در فواصل، تکرار می شود) هم ترجیع بند می گفتند. چنان که مولانا، ترکیب بندهای خود را ترجیع خوانده است و ظاهرا از قرن هشتم و نهم به بعد اسم ترکیب بند پیدا شده است.
شروط معنوی
...
[ویکی فقه] ترجیع (فقه). ترجیع به دو معنی در فقه آمده: ۱. ترجیع به معنی تکرار قسمتی از اذان (مانند شهادتین) که از آن در باب صلات سخن رفته است و نزد شیعه امامیّه اگر به قصد مشروعیت ادا شود، بدعت و حرام است. ۲. ترجیع به معنی گردانیدن آواز در گلو (چهچهه زدن) که از آن به مناسبت در باب تجارت سخن رفته است.
ترجیع به معنی تکرار قسمتی از اذان و نیز گردانیدن آواز در گلو (چهچهه زدن) است.
← معنی اوّل و بررسی اقوال آن
۱. ↑ جواهر الکلام جلد۹ صفحه۱۱۰ تا ۱۱۲
کتاب فرهنگ فقه مطابق مذهب اهل بیت علیهم السلام جلد۲ صفحه۴۴۶ و۴۴۷؛ تالیف شده توسط جمعی از پژوهشگران زیر نظر سید محمود هاشمی شاهرودی. رده های این صفحه : اذان و اقامه | فقه | موسیقی | نماز

معنی کلمه ترجیع در ویکی واژه

برگردانیدن.
آواز را در گلو گردانیدن.

جملاتی از کاربرد کلمه ترجیع

تنها اثر بازمانده از وی «دیوان» اشعار وی است که شامل قصاید، غزلیات، مثنوی‌ها، رباعیات و تعدادی ترکیب و ترجیع و قطعه است که حدود بیست‌هزار بیت می‌شود. تاکنون مجموعهٔ کامل و منقح این اشعار به چاپ نرسیده‌است. گزینه‌ای از آن که تقریباً پنج‌هزار بیت دارد، در سال ۱۸۸۰ م. به طریقهٔ سنگی در هندوستان چاپ شده‌است و در سال ۱۳۴۸ ش. حبیب‌الله بی‌گناه از همین چاپ غزل‌ها و ابیاتی را برگزیده و در مشهد چاپ کرد. و در سال ۱۳۸۴ انتشارات میراث مکتوب با تصحیح غلام‌حسین شریفی ولدانی مجموعهٔ غزلیات وی را به چاپ رساند.
این یک نه آن یکیست، که هرکس بداندش ترجیع کن که در دل و خاطر نشاندش
گوش به ترجیع نه، جانب ره کن رجوع زانک ملاقات گرگ تلختر آمد ز جوع
ای آنک تو جان این نقوشی ترجیع کنم گرین بنوشی
ای رونق باغ و چمن ای ساقی سرو و سمن شیرین شدست از تو دهن ترجیع خواهم گفت من
عشق را در ملکوت دو جهان توقیعست شرح آن می نکنم زانک گه ترجیعست
ترجیع سوم آمد و گفتی تو خدایا « بر گم شده مگری که مرا هست عوضها »
مولانا محمد بن حسام‌الدین حسن بن شمس‌الدین محمد خوسفی (زاده خوسف) شناخته شده به ابن حِسام شاعر ایرانی در گذشته به سال ۸۷۵ هجری است. آثار او عبارتند از: دلائل النبوه و نسب‌نامه، خاوران‌نامه، دیوان اشعار، نظم نثر الالی. دیوان او شامل اشعاری در قالب‌های قصیده، ترجیع‌بند، مسمط و ترکیب‌بند است. او در قصیده از انوری، ظهیر فاریابی، خاقانی شروانی و سلمان ساوجی تأثیر گرفته‌است. از مهم‌ترین آثار او خاوران‌نامه است که به تقلید از شاهنامه فردوسی سروده شده‌است. ابن حسام حلقه‌ای حلقات ادبیات شیعی خراسان است و برخی دیگر از حلقه‌ها سلیمی تونی (م ۸۵۴) و آذری اسفراینی و لطف‌الله نیشابوری (م ۸۱۲)هستند. دیوان ابن حسام خوسفی توسط احمد احمدی بیرجندی تصحیح و منتشر شده‌است.
منظومه حماسی هژبرسلطان قالبی مخصوص خود دارد و هر مصرع آن حکم بیت را دارد. از همین رو هم‌قافیه بودن تمام مصرع‌ها همانندی آن را از مثنوی دور می‌کند. تکرار یک مصرع آن را با ترجیع‌بند مشابه می‌سازد، اما مصرع یا بیت ترجیع‌بند مشخص آورده نمی‌شود. ولی این ویژگی در منظومه هژبرسلطان واقف نیست.
ترجیع هم بگویم زیرا که یار خواست هر کژ که من بگویم، گردد ز یار راست
به ترجیع سوم یارا، مشرف کن دل ما را بگردان جام صهبا را، یکی کن جمله دلها را
ترجیع کن هین ساقیا درده شرابی چون بقم تا گرم گردد گوشها من نیز ترجیعی کنم
همهٔ آثار سعدی اعم از شعر و نثر در مجموعه‌ای با عنوان کتاب کلیات سعدی جمع‌آوری شده‌است. از بین آثاری که در این کتاب آمده، بوستان و گلستان دو کتاب مستقل هستند. سعدی گلستان را به نظم و نثر مسجع و بوستان را به نظم تألیف کرده‌است. علاوه بر این، غزلیات و هزلیات (یا خبیثات) نیز به‌صورت مستقل به چاپ رسیده‌اند. سایر آثار سعدی که در کتاب کلیات آمده‌است، عبارتند از: قصاید، مراثی، ملمعات و مثلثات، ترجیعات، صاحبیه، رباعیات و مفردات.
در مجموع شاعری قوی و خوش اندیشه و خوش سخن است. علاوه بر قصیده‌های محکم و غزلهای استوار، توجه عمدهٔ او به ارسال مثل بود. قطعه‌های اندرزی خوب می‌سرود و در هجو هم دستی داشت. نسخه‌هایی از دیوانش مشتمل بر قصیده و ترکیب‌بند و ترجیع‌بند و غزل و قطعه و مثنوی و رباعی و ساقی‌نامه حدود ۵۰۰۰ بیت در کتابخانه‌های جهان از جمله کتابخانهٔ موزهٔ بریتانیایی موجود است. منظومه‌ای هم به نام جلوهٔ ناز حدود ۱۰۵۰ مثنوی در بحر هزج مسدس دارد. تذکرهٔ خزینهٔ گنج در شرح احوال حدود ۴۰۰ تن از شعرای سده‌های هشتم تا دهم به ترتیب الفبایی از آثار اوست.
جوزها گرچه لطیفند و یقین پر مغزند بشکن و مغز برون آور و ترجیع بگو
دیوان امام کتابی است به قلم روح‌الله خمینی (۱۳۶۸–۱۲۸۱) که در ۶ فصل (غزلیات، رباعیات، قصاید، مسمط، ترجیع بند و اشعار پراکنده تنظیم شده و اولین بار توسط مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی در ۴۳۸ صفحه انتشاریافته است)
اسراردده در دوره زندگی خود، با شیخ غالب صمیمت عمیقی پیدا کرده بود و بسیاری از اشعار خود را در وصف شیخ می‌سرود. شیخ نیز در فراغ اسراردده، مرثیه‌ای زیبا سرود و از علاقه و دلبستگی خود به وی یاد کرد. وی از شاعران ادبیات دیوانی است که اغلب اشعارش مضمون مذهبی و عرفانی داشت. در میان اشعار وی که در ستایش شمس تمریزی و مولوی سروده است، قالب آنها ترجیع‌بند، مخمس و رباعی است. وی در این زمینه از سبک شیخ غالب استفاده کرده‌است.