ترانزیت
معنی کلمه ترانزیت در لغت نامه دهخدا

ترانزیت

معنی کلمه ترانزیت در لغت نامه دهخدا

ترانزیت. [ تْرا / ت ِ ] ( فرانسوی ، اِ ) مأخوذ از لاتینی ،بمعنی عبور کالا از کشوری به کشور دیگر بدون پرداخت حقوق عبور. صاحب فرهنگ نظام آرد: عبور مال التجاره ازمملکتی برای مملکت دیگر، مثال : دولت روس برای مال التجاره ایران در مملکت خود ترانزیت قبول کرده است.

معنی کلمه ترانزیت در فرهنگ معین

(تِ ) [ فر. ] (اِ. ) ۱ - عبور کالا از کشوری به کشور دیگر بدون پرداخت گمرگ . ۲ - بخشی از جابه جایی مسافر و کالا بین مبدأ و مقصد که مستلزم عبور از کشور ثالث باشد، گذری . (فره ).

معنی کلمه ترانزیت در فرهنگ عمید

۱. (اقتصاد ) عبور کالا از کشوری به کشور دیگر بدون پرداخت حق گمرک و مالیات.
۲. عبور شخصی از کشوری با وسیلۀ نقلیه بدون توقف در آن.
۳. (صفت ) [عامیانه، مجاز] ویژگی وسیلۀ نقلیه ای که برای رسیدن به کشوری حق عبور کردن از یک کشور دیگر را دارد.

معنی کلمه ترانزیت در فرهنگ فارسی

عبورمال التجاره ازکشوری بکشوردیگربدون مالیات
( اسم ) عبورکالا و مال التجاره از مملکتی بمملکت دیگر بدون تادی. حق گمرک و مالیات ( فقط حقی می پردازند که آنرا حق ترانزیت گویند ).

معنی کلمه ترانزیت در دانشنامه عمومی

ترانزیت (فیلم ۲۰۰۴). ترانزیت ( به انگلیسی: The Journey ) فیلمی محصول سال ۲۰۰۴ و به کارگردانی لیگی جی. پولاپالی است. در این فیلم بازیگرانی همچون سوهاشی وی. نایر، کی. پی. آی. سی لالیتا، شروتی منون، والسالا منون ایفای نقش کرده اند.
ترانزیت (فیلم ۲۰۱۲). ترانزیت ( به انگلیسی: Transit ) نام یک فیلم سینمایی آمریکایی در ژانر ؛ هیجانی - اکشن به کارگردانی آنتونیو نگرت؛ و همراه با بازیگری؛ جیمز کاویزل، جیمز فرین، الیزابت رم، استرلینگ نایت و جیک چری می باشد.
فیلم دربارهٔ خانواده ای چهارنفره است که به سفری تفریحی - که در اصل برای احیای رابطهٔ زن و شوهری است - می روند. در بین راه چهار تبه کار که به تازگی دست به سرقتی خونین زده اند، با راه بند پلیس مواجه می شوند، پس برای عبور از ایست بازرسی کیف پول ها را در فرصتی در ماشین آن خانواده جاسازی می کنند و پس از گذشتن از بازرسی پلیس در اندیشهٔ پس گرفتن پول خود هستند.
ترانزیت (فیلم ۲۰۱۸). ترانزیت ( آلمانی: Transit ) یک فیلم درام آلمانی به کارگردانی کریستین پتزولد است که در سال ۲۰۱۸ منتشر شد. از بازیگران آن می توان به فرانتس روگوفسکی، باربارا آوئر، یوستوس فون دونانی، الکس برندمول، و تریستان پوتر اشاره کرد.
• فرانتس روگوفسکی در نقش گئورگ
• پائولا بیر در نقش ماری
• گودهارد گیس در نقش ریچارد
• مریم زارع در نقش ملیسا
• رونالد کوکولیس در نقش هاینتس
معنی کلمه ترانزیت در فرهنگ معین

معنی کلمه ترانزیت در دانشنامه آزاد فارسی

ترانْزیت
(یا: حق عبور) عبوردادن کالا یا اشخاص از کشوری به کشور دیگر. ترانزیت سابقه ای دیرینه دارد. انواع آن امروزه عبارت اند از ۱. عبور دادن آزاد کالا بدون پرداخت حق گمرک یا عوارض. ۲. عبور دادن کالا با پرداخت عوارض. ۳. عبور شخص از کشوری با وسایط نقلیه بدون توقف در آن. ۴. توقف کوتاه در فرودگاه یا پایانۀ کشوری بیگانه.

جملاتی از کاربرد کلمه ترانزیت

آب‌انبار آسیاب شفیع‌آباد اثری تاریخی مربوط به دوران متاخر دوران‌های تاریخی پس از اسلام است و در اردکان، بلوار آیت‌الله خاتمی، تقاطع جاده ترانزیت واقع شده و این اثر در تاریخ ۱۵ دی ۱۳۸۷ با شمارهٔ ثبت ۲۴۳۶۶ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
در شوش، مردم با بستن جاده ترانزیتی شوش _ اهواز و شعار علیه گرانی اعتراض کردند.
خط آهن قزوین - رشت - انزلی - آستارا به عنوان یکی از قطعات کریدور شمال به جنوب برای منطقه اهمیت دارد. در صورت تکمیل این کریدور بسیاری از کشورها ترجیح می‌دهند به دلیل کوتاه بودن طول مسیر و ارزان شدن هزینه‌های حمل و نقل، جابه‌جایی کالای ترانزیتی خود را از طریق این کریدور و کشور ایران انجام دهند که این امر موجب افزایش درآمد کشور از محل ترانزیت خواهد شد.
اقتصاد نیمروز متکی به دادوستدهای مرزی است و در این میان تجارت کالا و ترانزیت آن، قاچاق مواد مخدر و کالا و نیز قاچاق انسان درآمدهای زیادی را به این ولایت وارد می‌کند. مهاجرین اقتصادی افغانستان نیز از طریق نیمروز وارد ایران می‌شوند.
ورود کامیونت، کامیون و تریلر به این محور ممنوع است و این خودروها از جاده ۴۹ (جاده ترانزیت) تردد می‌کنند و صرفاً تردد خودروهای سواری، وانت، مینی‌بوس و اتوبوس در این آزادراه امکان‌پذیر است که از این جهت امنیت تردد خودروها افزایش پیدا می‌کنند.
منطقه ویژه اقتصادی بندر امیرآباد، در شرق استان مازندران و فاصله ۵۱ کیلومتری مرکز استان قرار دارد. این منطقه با دارا بودن اراضی پشتیبانی وسیع برخورداری از زیر ساخت حمل و نقل مدرن چند وجهی، اسکله رو – رو ریلی و کامیون جهت ترانزیت و حمل یکسره کالا و همچنین دسترسی آسان به بازار مصرف کشورهای آسیای میانه با جمعیت بالغ بر ۳۰۰ میلیون نفر توانسته نقش مهمی را در ابعاد ملی و منطقه ای ایفا نماید.
علاوه بر این کریدور در دست ساختِ شمال غرب-جنوب شرق (کریدور ۱۰) به طول ۱۴۸۵ کیلومتر که بخشی از مسیر ترانزیتی اوراسیا به‌شمار می‌آید از استان کرمانشاه عبور می‌کند و این استان از طریق این کریدور در شمال به دو مرز بین‌المللی جلفا (مرز با جمهوری آذربایجان) و بازرگان (مرز با ترکیه) و در جنوب به بندر امام خمینی در استان خوزستان متصل می‌شود. جادهٔ میاندوآب به کرمانشاه به طول ۴۵۰ کیلومتر و جادهٔ کرمانشاه-هرسین-نورآباد-خرم‌آباد به طول ۱۷۵ کیلومتر بخشی از این کریدور به‌شمار می‌آیند.
ساحل شریعتی (به نام پیشین: مخیری)در داخل شهر کنار جاده ترانزیتی منتهی به اداره کل گمرک بندرآستارا واقع شده‌است.
پادشاهی عراق در سال ۱۳۱۱ (۱۹۳۲) از بریتانیا مستقل شد اما بریتانیایی‌ها پادگان‌ها، نیروهای مزدور آشوری و حق ترانزیت را برای نیروهای خود در این کشور نگاه داشتند. غازی اول بعد از مرگ پدرش فیصل در ۱۹۳۳ در حالی حکومت کرد که کودتاهای نظامی متعددی علیه وی شکل گرفت. او تا زمان مرگش در سال ۱۹۳۹ پادشاه عراق بود. بعد از غازی، پسر نابالغش به نام فیصل دوم جانشین وی شد و به همین دلیل نیابت سلطنت بر عهدهٔ پسرعموی غازی به نام عبداله گذاشته شد.
با تشدید بحران سوریه و از بین رفتن جایگاه این کشور در بازار جهانی و همچنین نقش ترانزیت کالایی که سوریه طی سال‌ها پیش میان کشورهای عربی حوزه خلیج فارس با اروپا ایفا می‌کرد، حالا به نظر می‌رسد که این جایگاه از دست رفته‌باشد. براساس خبری که در مرداد ۱۳۹۲ منتشرشد، در گذشته سالانه ۳۰ هزار محموله ترانزیت کالا از اراضی سوریه عبور می‌کرد و کالاهای مختلف را از کشورهای عربی حوزه خلیج فارس به اروپا و بالعکس منتقل می‌کرد. این محموله‌ها که عموماً با کامیون منتقل می‌شدند از اردن و ترکیه عبور می‌کردند که نقشی به سزا در سودآوری ترانزیتی این کشورها داشتند. جنگ سوریه باعث شد تا بسیاری از این کالاها دیگر از طریق سوریه به اروپا ارسال نشوند[نیازمند منبع].