تراضی

معنی کلمه تراضی در لغت نامه دهخدا

تراضی. [ ت َ ] ( ع مص ) از یکدیگر خشنود شدن. ( منتهی الارب ) ( ناظم الاطباء ). از همدیگر رضامند و خوشنود شدن. ( غیاث اللغات ) ( آنندراج ). ازیکدیگر راضی شدن. ( اقرب الموارد ) ( المنجد ). || ( اِمص ) یقال : وقع به التراضی. ( منتهی الارب ).

معنی کلمه تراضی در فرهنگ معین

(تَ ) [ ع . ] (مص ل . ) از هم خشنود شدن .

معنی کلمه تراضی در فرهنگ عمید

از هم راضی شدن، از یکدیگر خشنود شدن، خشنودی و رضایت از یکدیگر.

معنی کلمه تراضی در فرهنگ فارسی

ازهم راضی شدن، ا یکدیگرراضی وخشنودشدن
۱-( مصدر ) از هم خشنود شدن راضی گشتن . ۲- ( اسم ) خشنودی رضایت .یا به تراضی طرفین.بخشنودی دو جانب برضایت دو طرف معامله.

معنی کلمه تراضی در دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] تَراضی یعنی رضایت طرفین و از آن در بابهای مربوط به عقود سخن گفته شده است.
به طور کلّی در صحّت عقد، شرایط واقع در آن و نیز فسخ عقد از راه اقاله که منوط به قصد و اختیار دو طرف می‏باشد تراضی شرط است.
تراضی در کسب و زندگی
خداوند متعال از هرگونه تصرّف در اموال دیگران از راه باطل (مانند غصب، سرقت و قمار) نهی کرده و تجارت و کسب توأم با تراضی را روا دانسته است.

معنی کلمه تراضی در ویکی واژه

از هم خشنود شدن.

جملاتی از کاربرد کلمه تراضی

به گزارش هرانا به نقل از رادیو فردا؛ آریا جعفری روز اول آبان ماه و در پی انتشار عکس‌های تجمع اعتراضی مردم اصفهان علیه اسیدپاشی بازداشت شد.
دوشنبه ۳۱ مرداد، گروهی از کشاورزان اصفهان در اعتراض به حق‌آبه زاینده‌رود و تعهدات سازمان منطقه‌ای آب اصفهان و دیگر درخواست‌های خود در برابر ساختمان اداره آب منطقه‌ای اصفهان، تجمع اعتراضی برگزار کردند.
آن همه رفت، اعتراضی نیست گر به حق کرد و گر به بهتان کرد
گر به جان حکم کند دوست خلافش نکنم کاعتراضی نکند بر سخن پیر مرید
در خبر است که جماعتی در عهد رسول چندانی بی‌برگی داشتندکه هفتاد تن را یک پیراهن بود. وقت نماز یک یک کی‌پوشیدند و نماز می‌گزاردند. وقتی به دل مگر شکایتی کردند یا اعتراضی نمودند. در حال وحی آمد که: «ولو بسط اللّه الرزق لعباده، لبغوا فی الارض، ولکن ینزل بقدر ما یشاء»، منع دنیا ازیشان نه از بخل است بل که از بهر محافظت و مراقبت جانب ایشان است تا حضور ایشان به غیب بدل نشود.
نقش کژمژ دیدم اندر آب و گل چون ملایک اعتراضی کرد دل
این‌جا عوام اعتراضی کنند؛ از آن‌چه گفتم: «ایشان مر یک‌دیگر را بشناسند که هر یک از ایشان ولی‌اند.» گویند: «پس باید تا به عاقبت خود ایمن باشند.» و این محال است؛ که معرفتِ ولایت امن اقتضا نکند. چون روا باشد که مؤمن به ایمان خود عارف بود و ایمن نباشد روا باشد که ولی به ولایت خود عارف باشد و ایمن نباشد؛ اما روا باشد که بر وجه کرامت، خدای تعالی ولی را به امن عاقبت او معترف گرداند اندر صحت حال بر وی و حفظ وی از مخالفت.
بهتان عظیم را وی حکایت گفت: که من در دهشت این مخاصمه و حیرت این مکالمه بماندم و گفتم: ایها القاضی اصلح بینهما با لتراضی، که هر دو سحبان کلام اند و اعجوبه ایام، چون قاضی را نقش این فصاحت روی داد وگل این ملاحت بوی
گروهی از کشاورزان در اصفهان در اعتراض به عدم رسیدگی به درخواست‌هایشان دست به تجمع اعتراضی زدند. آنها با سر دادن شعارهای اعتراضی در مسیر ساختمان شهرداری این شهر راهپیمایی خیابانی کردند.
و روشن تر تنبیهی بر سخف رای و ضعف مقالت این جماعت آنست که: اگرچه نفس بهیمی چون بر نفس عاقله مستولی شود صاحبش بر شهوات ذمیمه اقدام نماید اما به قدر اندک انتعاشی که در قوت عقل باقی بود از اظهار آن معاملات شرم دارد، و فعل خویش را به دیوار خانه ها و حجاب ظلمات که مانع ابصار شود مستور گرداند. و اگر کسی آن حالت ازو مشاهده کند از خجالت و حیا حالتی به او درآید که مرگ به آرزو طلبد، مگر کسی که خساست طبع به غایتی بر او طاری شده باشد که انسانیت بتمامی ازو زایل شده بود، و وقاحت، که از لوازم تراضی بود به نقصان، او را ملکه شده. و اصلاح نفوس چنین کس خود امیدوار نبود، و علاج را در مرض مزمن و علت متمکن او تأثیری صورت نبندد.
شنبه ۲۸ فروردین، شماری از معلمان فارغ‌التحصیل دانش‌سراها از شهرهای مختلف ایران، در اعتراض به عدم رسیدگی به مطالباتشان، در مقابل ساختمان دیوان عدالت اداری واقع در تهران، تجمع اعتراضی برپا کردند.
پس از این اعتراضات، ۱۰ نفر از بازداشت شدگان تجمع اعتراضی روز ۲۵ بهمن ۱۳۹۰ در زندان اوین در اعتراض به وضعیت خود دست به اعتصاب غذا زدند.
به گزارش شبکه اجتماعی «اعتراض مدنی بازار»، نیروهای تحت پوشش شرکت صنایع انرژی ایران در «سایت یک آغاجاری» در اعتراض به عدم رسدیگی به درخواست‌هایشان دست به اعتصاب زدند. همچنین نیروهای پاکبان و کارگران شهرداری سر پل ذهاب در اعتراض به تعویق چند ماهه حقوق و همچنین نپرداختن عیدی در این شهر تجمع اعتراضی برپا کردند.
گروهی از مال‌باختگان صرافی کریپتولند، با دادن شعارهای اعتراضی، در برابر ساختمان دادسرای جرائم اقتصادی در تهران تجمع اعتراضی برپا کردند.
در روزهای پیش از چهارشنبه‌سوری و در شرایطی که بعضی از مسئولان امنیتی ایران نگرانی‌هایی را در مورد احتمال استفاده مخالفان دولت از مراسم آتشبازی چهارشنبه‌سوری برای اقدامات اعتراضی مطرح کرده بودند، تمهیدات پلیس و نیروهای امنیتی برای ایجاد فضای امنیتی آغاز شد.
و معروف کرخی را طعام خوش بردندی، بخوردی و بشر حافی نخوردی. از معروف سوال کردند، گفت، «برادر من بشر ورع بگرفته است و مرا معرفت گشاده کرده است. من مهمانم اندر سرای مولای خویش. چون دهد همی خورم و چون ندهد صبر همی کنم. مرا هیچ تصرف نمانده است و هیچ اعتراضی نی».و این جای غرور احمقان باشد که هرکه طاقت مجاهدت ندارد گوید من عارفم چون معروف کرخی. پس دست از مجاهدت ندارد الا دو کس، اما صدیقی که بر کار راست ایستاده باشد و اما احمقی که پندارد که راست بایستاده است و معروف کرخی را تصرف پرسیده بود، اگر در وی خیانتی کردندی به دست و زبان اندر وی هیچ خشم حرکت نکردی و از حق تعالی دیدی. این سخن از چون اویی درست آید و چون بشر حافی و سری سقطی و مالک دینار، این طبقه از نفس خود ایمن نبوده باشند و ایشان مجاهدت بازنگرفته باشند. محال بود که کسی به خویشتن این گمان برد.
بشنو اکنون قصهٔ آن ره‌روان که ندارند اعتراضی در جهان
ز حرص است آنچه داری بیحفاظی قناعت کن تو بر وجه تراضی
شنبه ۲۱ خرداد، گروهی از کارگران مربوط به شرکت‌های زیرمجموعه هلدینگ داروگر، شامل کارخانه داروگر تهران و شرکت تولیدی تولی پرس قزوین در محوطه این کارخانه‌ها دست به تجمع اعتراضی زدند.
محسن نامجو نیز با انتشار ترانهٔ اعتراضی دیگری در سبک فولک راک با نام یاد آر، از کشته‌شدگان و معترضان حمایت کرد. نامجو این اثر را به تمام کشته‌شدگان گمنام آبان ۱۳۹۸ تقدیم کرد.