تدریس
معنی کلمه تدریس در لغت نامه دهخدا

تدریس

معنی کلمه تدریس در لغت نامه دهخدا

تدریس. [ ت َ ] ( ع مص ) سبق گفتن. ( منتهی الارب ) ( ناظم الاطباء ). سبق دادن. ( آنندراج ) ( غیاث اللغات ). درس دادن کتاب. ( از اقرب الموارد ) ( از المنجد ). تعلیم و گفتن درس و سَبَق. ( ناظم الاطباء ) : و با بوصادق در نشابور گفته که مدرسه ای خواهد کرد سخت به تکلف به سر کوی زنبیل بافان تا وی را آنجا بنشانده آید تدریس را. ( تاریخ بیهقی چ ادیب ص 206 ).
منصب تدریس خون گرید بدانک
فر عزالدین بوعمران نماند.خاقانی ( دیوان چ سجادی ص 876 ).منصب تدریس و تربیت فتوای دارالملک غزنه بدو آراسته بود. ( ترجمه تاریخ یمینی چ 1 تهران ص 432 ).

معنی کلمه تدریس در فرهنگ معین

(تَ ) [ ع . ] (مص م . ) درس دادن .

معنی کلمه تدریس در فرهنگ عمید

درس دادن، درس گفتن.

معنی کلمه تدریس در فرهنگ فارسی

درس دادن، درس گفتن
۱-( مصدر ) درس گفتن درس دادن ۲-( اسم ) درس گویی . جمع : تدریسات .

معنی کلمه تدریس در دانشنامه عمومی

تدریس یا آموختن به آن بخش از پویندگی ( فعالیت ) های آموزشی که با حضور آموزگار در کلاس درس رخ می دهد نام نهاده می شود. تدریس بخشی از روند آموزش و پرورش است که یک رشته کردارهای به سامان و از پیش برنامه ریزی شده را در برمی گیرد و هدفش پیدایش شرایط دلخواه یادگیری از سوی آموزگار است.
به آن بخش از کردارهای آموزشی که از سوی رسانه ها و بدون حضور و تعامل آموزگار با فراگیران رخ می دهد، تدریس گفته نمی شود و آموزش و پرورش معنایی بسیار گسترده تر از تدریس دارد.
چهار ویژگی خاص در شناخت ( تعریف ) تدریس هست که به گونه زیر است:
• هستی گفت و شنود میان آموزگار و فراگیران
• کردار بر پایه اهداف پیدا و از پیش برنامه ریزی شده
• طراحی آراسته با پرداختن به جایگاه و توانایی ها
• پیدایش فرصت و ساده سازی برای یادگیری
واژه تدریس اگرچه آشنا و آشکار می نماید اما بیشتر معلمان و مجریان برنامه های آموزشی به ندرت با چیستی و چگونگی درست تدریس آشنایی دارند. برداشت های گوناگون آموزگاران از از مفهوم تدریس، می تواند در نگرش آنان نسبت به دانش آموزان و شیوه کار کردن با آنان و به طور کلی فرایند آموزش و پرورش، بسیار اثرگذار - چه مثبت و چه منفی - باشد.
برداشت چندگانه یا نابجا از یافته های تدریس می تواند ریشه های گوناگونی داشته باشد مانند سستی و ناتوانی در دانش پایه، اختلاف در ترجمه و برداشت نادرست آموزگاران از دیدگاه های پرورشی.
برخی از مفاهیم تدریس:
• بیان رو در رو یافته های علمی از سوی آموزگار به فراگیران
• همورزی یا تعامل میان آموزگار و دانش آموز و محتوا در کلاس درس
• فراهم آوردن موقعیت و اوضاعی که یادگیری را برای شاگردان آسان کند.
اسمیت ( ۱۳۴۰ ) از پنج نوع شناخت تدریس یاد کرده است که به این گونه اند: توصیفی، موفقیتی، خودخواسته، هنجاری، دانشی.
لاگرانژ، ریاضی دان نامی بر این باور بود که هیچ ریاضی دانی اکتشافات شخصی خود را درک نکرده است، مگر این هنگام که این مطالب آن قدر در نظر او واضح و روشن شوند که چون از خانه به کوچه برود بتواند آن ها را برای اولین فردی که بر سر راه خود می بیند به سهولت شرح دهد.
در دهه های گذشته روش ها و الگوهای جدیدی برای تدریس پدید آمده است که کارایی و بازده بسیار بیشتری از روش های سنتی تدریس دارد و در پرورش اندیشیدن و روحیهٔ دانش آموز ردپای بسیار خوبی بر جای می گذارد. برخی از این روش های نوین عبارتند از:

معنی کلمه تدریس در دانشنامه آزاد فارسی

تَدریس
برنامه ریزی انتقال مقدار معیّنی از دانش مُـدرّس به شاگرد، طی زمانی معیّن، در مکانی معیّن، با هدف آموزشی خاص. تدریس، جریانی یکپارچه و مرتبط است که معمولاً با طراحی یا طرح درس شروع می شود، با اجرای درس ادامه می یابد، و با ارزش یابی آموخته های شاگرد پایان می پذیرد. بخش عمدۀ فرآیند تدریس، فراهم آوردن شرایطی است که یادگیری را برای فراگیر در داخل و خارج مدرسه آسان می سازد و این بخش از تدریس موضوع روان شناسی پرورشی است که اساساً به مطالعۀ مسائل یادگیری آموزشگاهی می پردازد.

معنی کلمه تدریس در ویکی واژه

insegnamento
درس دادن.

جملاتی از کاربرد کلمه تدریس

در مالی و نیجر چند مدرسه وجود دارد که تا حدی به زبان‌های طوارقی تدریس می‌کنند.
نه عرفان چون علوم دیگرانست که تحصیلش بتدریس و بیان است
سید مرتضی - که خداوند روحش را قدسی کناد - علوم بسیاری را تدریس همی کرد و به شاگردان خویش درآمد ماهانه ای همی داد. تا بسالی، قحط سالی شدید فرآمد.
منصب تدریس خون گوید از آنک فر عز الدین بوعمران نماند
بعد از آن وحی کرد بر ادریس تا نشست او به منصب تدریس
ادریس در تدریس او شوید ورق در آب جو وز نامه خود آبرو قسطای لوقا ریخته
آن زاده ی جمشید، که در خرگه اقبال آن سایه ی خورشید، که در حلقه ی تدریس
ابومحمد قاسم واسطی (۱۱۵۶-۱۲۲۹) (نسب: قاسم بن قاسم بن عمر بن منصور) زبان‌شناس، نویسنده، ادیب و شاعر عراقی بود که به تدریس نیز پرادخت. از آثار او چند شرح‌نویسی و خطبه‌های کوتاه است.
وعظ و تدریس و جماعاتم همه فکر و ذکر و علم و طاعاتم همه
ناکس در سال ۱۸۸۴ میلادی در حالی که هنوز دانش آموز بود در مدرسۀ هنر داگلاس تدریس کرد. معمار هنر و صنایع دستی، بیلی اسکات، کلاس‌های خود را در مدرسۀ هنر آغاز کرد، در حالی که ناکس در آنجا تدریس می‌کرد، و ناکس در طراحی برخی از فضاهای داخلی با او کار کرد. در سال ۱۸۹۳ میلادی، مجلۀ سازنده مقالۀ ناکس، «صلیب‌های باستانی در جزیرۀ من» را منتشر کرد.
«قتیبة بن مسلم هر کس را که خط خوارزمی می‌دانست از دم شمشیر گذرانید و آنان که از اخبار خوارزمیان آگاه بودند و این اخبار و اطلاعات را میان خود تدریس می‌کردند ایشان را نیز به دستهٔ پیشین ملحق ساخت بدین سبب اخبار خوارزم طوری پوشیده ماند که پس از اسلام نمی‌شود آنها را دانست و ولایت در ایشان پس از این کار در دست قبایل دور می‌زد تا آنکه… ولایت و خوارزمشاهی هر دو از دست ایشان بدر رفت.»
احمد ساعی در سال ۱۳۵۳ به ایران بازگشت. در سال‌های ۱۳۵۷–۱۳۵۵ در مدرسه عالی بازرگانی ایران تدریس کرد. در سالهای ۱۳۶۰–۱۳۵۸ رئیس دانشکده علوم سیاسی و اجتماعی بود. در سال ۱۳۶۲ با درجه استادیاری وارد دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران گردید. در سال ۱۳۷۳ به درجه دانشیاری ارتقا یافت.
پیسکاتور با روی کار آمدن آدلف هیتلر در سال ۱۹۳۳ آلمان را ترک و در سال ۱۹۳۹ به آمریکا مهاجرت کرد. در آمریکا تا سال ۱۹۵۱ در نیواسکول و مرکز مطالعات اجتماعی تدریس می‌کرد و گه‌گاه نمایش‌هایی را در نیویورک و شهرهای دیگر آمریکا به صحنه برد.
فکر درس و بحث آن تدریس تو فکر وعظ و منبر و تلبیس تو
به این دانش بعدها دانش هرمس هم گفته شد، زیرا یکی از فرعون‌های مصر به نام هرمس کیمیاگری بسیار ماهر بود و در دوران او شهرهای عظیم دنیا ازمَنف و هلیوپلیس تا بابل و اور و ایران‌شهر مدارس بزرگ کیمیاگری داشتند و الواح زمرد را تدریس می‌نمودند (ر.ک. بازگشت افعی‌های دانش، نوشته مارک آمارو ص ۱۹۲).
پس از مهاجرت میرزای شیرازی به سامرا، وی عهده‌دار تدریس فقه در نجف گردید و پس از درگذشت میرزای شیرازی، تدریس طلاب در حوزه به‌طور کامل به دست وی سپرده شد.
تا ملک بی‌خود شد از تدریس او قدس دیگر یافت از تقدیس او
وی در ۱۷ فوریه ۱۹۲۹ به دنیا آمد . در سال ۱۹۹۷ انجمن روان‌شناسان آمریکا به خاطر مشارکت وی در پژوهش، انتشار، تدریس و آموزش گروه وی را به روان‎‌شناس سال برگزید. وی در ۹ اکتبر ۲۰۱۷ در سن ۸۸ سالگی درگذشت.
بعد ازان در صدر شد تدریس را درس ما اوحی بگفت ادریس را