تخمین

معنی کلمه تخمین در لغت نامه دهخدا

تخمین. [ ت َ ] ( ع مص ) به گمان سخن گفتن. ( تاج المصادر بیهقی ) ( زوزنی ) ( ناظم الاطباء ). گفتن در چیزی به گمان وقیاس. ( منتهی الارب ) ( ناظم الاطباء ). گفتن در چیزی به حدس. ( از اقرب الموارد ) ( از المنجد ). به گمان و قیاس سخن گفتن. ( آنندراج ) ( از فرهنگ نظام ) :
تو چون موری و این راه است همچون موی تو تاری
مرو زنهار بر تقلید و بر تخمین و بر عمیا.سنایی.حافظا محض حقیقت گوی یعنی سر عشق
غیر از این دیگر خیالاتی به تخمین بسته اند .حافظ.آنچنان مبذول بوده لطف و احسان عام را
در دل شاعر نگنجد هیچ تخمین و قیاس.ابوالمعانی ( از لسان العجم شعوری ).|| اندازه کردن. ( غیاث اللغات ) ( آنندراج ). تعیین کردن مقدار و ارزش چیزی بحسب گمان. ( از اقرب الموارد ). تثمین و تقدیر. ( المنجد ). تقدیر و اندازه بطور حدس و گمان. ( ناظم الاطباء ). اندازه گرفتن. ( فرهنگ نظام ). || ( اِمص ) گمان. ( شرفنامه منیری ). حدس و قیاس و گمان. ( ناظم الاطباء ). گمان و قیاس. ( لسان العجم شعوری ج 1ورق 287 الف ). از «خُمانا»ی فارسی که بمعنی شک و ظن است مأخوذ است. ( مفاتیح العلوم ). و «خمانا» به احتمال قوی همان «گمان » فارسی است. رجوع به گمان شود.

معنی کلمه تخمین در فرهنگ معین

(تَ ) [ ع . ] (مص م . ) با حدس و گمان اندازة چیزی را معین کردن .

معنی کلمه تخمین در فرهنگ عمید

۱. برآورد کردن.
۲. وزن یا اندازه یا بهای چیزی را از روی حدس و گمان معیّن کردن.
۳. به گمان سخن گفتن.

معنی کلمه تخمین در فرهنگ فارسی

بر آوردکردن، وزن یااندازه یابهای چیزی راگفتن
۱- ( مصدر ) اندازه گرفتن بحدس بر آورد کردن . بگمان سخن گفتن . ۲-( اسم ) بر آورد. جمع : تخمینات .

معنی کلمه تخمین در دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] تعیین مقدار و ارزش چیزی از روی حدس و گمان را تخمین می گویند و از آن در بابهای زکات، تجارت و مزارعه به مناسبت سخن رفته است.
به غلّات چهارگانه (گندم، جو، خرما و کشمش) زکات تعلّق می‏گیرد. تخمین مقدار محصول خرما و انگور پس از بدوّ صلاح که بنابر مشهور، زمان تعلّق زکات به غلّات می‏باشد جایز است. در جواز تخمین گندم و جو اختلاف است. جواز، به مشهور نسبت داده شده است.
ماهیّت تخمین چیست؟
بسیاری، تخمین را معامله‏ای ویژه دانسته‏اند که در آن با رضایت طرفین، عمل تخمین صورت می‏گیرد؛ ولی برخی آن را وسیله و راهی برای تعیین مقدار واجب از زکات از روی حدس و گمان دانسته‏اند.
ثمره دو قول، در صورت کشف خلاف ظاهر می‏شود. بنابر قول اوّل، اگر محصول به دست آمده بیشتر از مقدار تخمین زده باشد، زیادی از آنِ مالک است و اگر کمتر باشد، مالک باید آن را جبران کند. برخی، مالک را ضامن نقصان ندانسته‏اند؛ ولی بنابر قول دوم، واقع، ملاک خواهد بود.
فایده تخمین
بنابر قول به اینکه تخمین معامله‏ای مخصوص باشد که مفاد آن اشتغال ذمّه مالک به مقدار سهم مستحقان زکات که با تخمین مشخّص شده ـ یا ثبوت آن در مال به نحو ثبوت کلّی در معیّن است، فایده تخمین، جواز تصرّف در کلّ مال در صورت اوّل (اشتغال ذمه) و نیز در صورت دوم (ثبوت به نحو کلّی در معیّن) جز در مقدار سهم مستحقان، است.
فایده تخمین بنابر نظر دوم در ماهیّت آن، جواز اعتماد بر تخمین بدون نیاز به کیل و وزن است؛ لیکن جواز تصرّف در عین مال، مبتنی بر چگونگی تعلّق زکات به عین مال است. بنابر قول به تعلّق زکات به صورت مشاع، تصرّف جز با اذن حاکم شرع جایز نیست؛ چنان‏که بنابر قول به تعلّق زکات به صورت کلّی در معیّن، تصرّف جز در مقدار سهم مستحقان،
جایز خواهد بود. البتّه اگر مالک و حاکم شرع بعد از تخمین بر مقدار تخمین زده شده مصالحه کنند، شکی در جواز تصرّف نخواهد بود.
تخمین زننده
...

معنی کلمه تخمین در ویکی واژه

با حدس و گمان اندازة چیزی را معین کردن.
preventivo

جملاتی از کاربرد کلمه تخمین

بر گشاد چشم‌ موقوف‌ است تسخیر جهان طول و عرض دهر بیش از یک مژه تخمین مگیر
بر طاق سپهر اگر بتخمین برجی است بصورت دو پیکر
حساب روزش از دور فلک نیست بخود بینی ظن و تخمین و شک نیست
در ۵ آوریل ۲۰۰۹ ثروت او حدود ۱۰ میلیون دلار تخمین زده شد.
جمعیت کنونی ارمنی در ترکیه بین چهل تا هفتاد هزار نفر تخمین زده می‌شود که عمدتاً در شهر استانبول و اطراف آن زندگی می‌کنند حتی همین تعداد اندک جمعیت ارمنی فعال در ترکیه نیز به خاطر مهاجرت‌های بیشتر به اروپا، آمریکا و استرالیا کاهش یافته‌اند.
عذر تکرار قوافی نه در این چامه سزاست کز دو صد نیز فزون است به تخمین نظر
در یک رگرسیون خطی، حداقل مربعات اریب متغیرهای حذف شده می‌تواند روی شیب و (یا) عرض از مبدا تخمین‌ها تأثیرگذار باشد.
در سال ۲۰۰۶ جمعیت آن ۳،۰۹۷،۲۳۲ نفر تخمین زده شده است.
گفتمش گو از درازایش بگفتا یک دوشبر کوتهی تخمین زدم از شام هجر یار داشت
تاریخ دقیق به سلطنت رسیدن اوکراتید مشخص نیست. با این حال ژوستین تاریخ‌نگار رومی، آغاز سلطنت وی را تقریباً همزمان با آغاز سلطنت مهرداد یکم اشکانی که در سال ۱۷۱ پ. م به قدرت رسید ثبت کرده‌است. با استناد به همین دلیل بیشتر پژوهشگران آغاز سلطنت اوکراتید یکم را برابر با سال ۱۷۰ پ. م می‌دانند. دربارهٔ مدت سلطنت اوکراتید یکم نیز اختلاف وجود دارد و منابع مختلف مدت سلطنت وی را ۵، ۱۰، ۱۵ و ۲۵ سال تخمین زده‌اند. تخمین ۲۵ سال با توجه به وفور سکه‌های اوکراتید یکم مورد پذیرش بیشتری است. وی آخرین پادشاه یونانی مستقر در آی‌خانم بود و پس از او این شهر از اعتبار ساقط شد.
گه به تخمین و ظن گرفته قیاس دخل حمام و آسیا و خراس
تعداد مسلمانان در سال ۲۰۰۰ میلادی، ۶۳٬۵۵۲ نفر تخمین زده شده‌است. امروزه جمعیت مسلمانان ژاپن را ۱۰۰٬۰۰۰ تخمین می‌زنند. تخمین زده می‌شود تعداد مسلمانان ژاپنی الاصل تا به هزاران نفر برسد. انجمن مسلمانان ژاپن از ثبت نام‌هایی که شده تخمین می‌زند که رقمی حدود ۷۰۰۰ تا ۱۰۰۰۰ مسلمان ژاپنی وجود دارد که بیشترین آن‌ها را زنانی تشکیل می‌دهند که بعد از ازدواج با پاکستانی‌ها و بنگلادشی‌هایی که در دهه ۱۹۸۰ برای کار به ژاپن آمده‌اند، به اسلام گرویده‌اند.
عرق به حدِّ کمال آب‌جو به حدِّ نِصاب گل و بنفشه فزون تر ز حدِّ تخمین بود
ظن و تخمینی بهم بربافتن نام آن را علم و حکمت ساختن
من به نظاره تا سرینش را به قیاس نظر کنم تخمین
حکمرانی شاه بر اورنگ هست تخمین ساعتیش درنگ
الجنینه (به عربی: الجنینة) شهری در استان دارفور غربی کشور سودان است که جمعیت آن در سرشماری سال ۱۹۹۳ میلادی ۹۲٫۸۳۱ نفر بوده و در سال ۲۰۰۷ میلادی ۱۷۸٫۲۷۱ نفر تخمین زده شده است.
علاوه بر پیشرفت ابزارهای مدیریت داده، افزایش قابلیت دسترسی به داده و کاهش نرخ نگهداری داده نقش ایفا می‌کند. در طول چند سال گذشته افزایش سریع جمع‌آوری و نگهداری حجم اطلاعات وجود داشته‌است. با پیشنهادهای برخی از ناظران مبنی بر آنکه کمیت داده‌های دنیا به‌طور تخمینی هر ساله دوبرابر می‌گردد. در همین زمان هزینه ذخیره‌سازی داده‌ها به‌طور قابل توجهی از دلار برای هر مگابایت به پنی برای مگابایت کاهش پیدا کرده‌است. در نتیجهً قدرت محاسبه‌ها در هر ۱۸ – ۲۴ ماه به دوبرابر ارتقاء پیدا کرده‌است این در حالی است که هزینه قدرت محاسبه رو به کاهش است.
ستارهٔ شبان‌شانه با فاصلهٔ ۶۲۵ سال نوری یکی از نزدیک‌ترین ستارگان به زمین به حساب می‌آید و این خود باعث می‌شود تا انفجار احتمالی آن از دید ناظر زمینی بسیار پرنور باشد. تخمین زده می‌شود شبان‌شانه در صورت انفجار به مدت چندین روز، درخشندگی‌ای معادل چند برابر قرص کامل ماه داشته باشد به صورتی که آن را حتی در طول روز نیز می‌توان مشاهده کرد. انفجار احتمالی شبان‌شانه هیچ خطری برای حیات روی زمین به همراه نخواهد داشت.
اکثر ارمنی‌های کنونی ساکن در لهستان، بیشتر ارامنه‌ای هستند که بعد از فروپاشی شوروی به لهستان آمده‌اند تا ارمنی‌های قدیمی تر. بعد از فروپاشی شوروی، هزاران ارمنی در جستجوی فرصت‌های بهتر زندگی به لهستان آمدند؛ تخمین زده می‌شود که چیزی بین ۴۰۰۰۰ تا ۸۰۰۰۰ ارمنی در لهستان امروز وجود داشته باشد که تنها ۸۰۰۰ نفر از ارمنی‌های قدیمی به صورت خود خوانده خود را ارمنی معرفی کرده‌اند.