تخمی

معنی کلمه تخمی در لغت نامه دهخدا

تخمی. [ ت ُ ] ( ص نسبی ) که تخم گذارد: مرغ تخمی. || که برای کاشتن تخمهایش گذارند تا سخت درشت و رسیده شود: خیار تخمی. بادنجان تخمی. کدوی تخمی. || که برای فحل دادن به ماده نگاه دارند. که از او ماده آبستن کنند. مقابل اخته : اسب تخمی. ( یادداشت بخط مرحوم دهخدا ).

معنی کلمه تخمی در فرهنگ معین

(تُ ) (ص . ) ۱ - ویژگی حیوانی که از نژاد بهتر است و برای تولید مثل از آن استفاده می شود. ۲ - ویژگی گیاهی مناسب برای گرفتن تخم به منظور استفاده در کاشت بعدی (کشاورزی ). ۳ - (عا. ) به درد نخور، ساختگی ، بی فایده .

معنی کلمه تخمی در فرهنگ فارسی

که تخم گذارد : مرغ تخمی . یا که برای کاشتن تخمهایش گذارند تا سخت درشت و رسیده شود : خیار تخمی بادنجان تخمی کدوی تخمی .

معنی کلمه تخمی در ویکی واژه

ویژگی حیوانی که از نژاد بهتر است و برای تولید مثل از آن استفاده می‌شود.
ویژگی گیاهی مناسب برای گرفتن تخم به منظور استفاده در کاشت بعدی (کشاورزی)
به درد نخور، ساختگی، بی فایده.
یعنی به درد نخور آشغال اصلا یه چیزی.
کنایه از تخم بادمجان دارد و در مورد خیار چنبر بعنوان خیار تخمی نیز بکار میرود.

جملاتی از کاربرد کلمه تخمی

دهقان قدیم از نو گو درهمه جایش زین پس تخمی به از این باشد نخلی به از این کارد
مشکل تعریف جنسیت بر پایه وجود یا عدم وجود اندام‌های جنسی یا بعضی ویژگی‌های مشخص جنسی با جراحی تغییر جنسیت— که می‌تواند آن ویژگی‌ها را دگرگون سازد–– پیچیده‌تر نیز می‌شود. بعضی تخمین‌ها نشان از آن دارند که در نزدیک به ۱ درصد همه زایمان‌ها کودکانی با درجاتی از ابهام جنسیتی زاده می‌شوند، و میان ۰٫۱ تا ۰٫۲ درصد نوزادان دارای آنچنان ابهامی در جنسیت خود هستند که نیاز به مراقب ویژه پزشکی، از جمله جراحی‌های ناخواسته برای برطرف کردن ابهامات، دارند.
آبشار دودْوَزَن خرمکش آبشاری واقع در استان گیلان است که در فاصله ۲۴ کیلومتری از شهرستان شفت، در منطقه کوهستانی و ییلاقی "سیاهْمزْگی" قرار گرفته‌است. پوشش جنگلی انبوه، چشمه‌های آب، رودخانه پرآب و خروشان و همچنین آب و هوای خنک باعث شده از این آبشار به عنوان یکی از زیباترین آبشارهای گیلان نام ببرند. در رابطه با ارتفاع این آبشار پژوهش‌های دقیقی صورت نگرفته، اما ارتفاع آن حدود ۵۴ متر تخمین زده شده‌است. همچنین بر اساس تحقیقات زمین شناسان این آبشار چیزی حدود ۱۰۰ تا ۱۵۰ سال قدمت دارد
تا نکاری هیچ تخمی بر نیاید در جهان مدح تو تخمی است کاید چون بیندیشی ببر
تخمی که مرده بود کنون یافت زندگی رازی که خاک داشت کنون گشت آشکار
در جهان هر کس که تخمی کاشته کشته است این تخم و بر برداشته
بر طبق سرشماری سال ۲۰۰۱ در کانادا، جمعیت مسلمانان این کشور ۵۷۹٬۶۴۰ (کمتر از ۲٪)است بر طبق تخمین در سال ۲۰۰۶ ۷۸۳٬۷۰۰ نفر یا حدود ٪۲٫۵ است
یک پژوهش تخمین می‌زند که «ثروتی که در خارج از ساحل توسط روس‌های ثروتمند نگهداری می‌شود، تقریباً سه‌برابر بیشتر از ذخایر رسمی خالص خارجی است، و از نظر بزرگی با کل دارایی‌های مالی خانوار که در روسیه نگهداری می‌شود قابل مقایسه است.»
۲۸ پاساژ، بازار و مجتمع تجاری مذکور به چیزی در حدود ۲۵۰۰ مغازه تخمین زد.
به هر جا که باشی خداوند باش ز تخمی که کاری برومند باش
چنان تخمی به خاک روم کارم که گرد از خرمن قیصر برآرم
براساس تخمین، بیش از ۷۲ هزار نفر در ایالات متحده به این بیماری مبتلا هستند. میلیون‌ها نفر در سراسر جهان از عوارض بیماری سلول داسی رنج می‌برند. ۲ میلیون نفر آفریقایی – آمریکایی یا ۱۲/۱ جمعیت آمریکا صفت سلول داسی دارند.
در واقع ما در تخمین رگرسیون که با استفاده از روش حداقل مربعات معمولی انجام می‌شود ابتدا فرض می‌کنیم که تمامی جملات خطا دارای ‍‍واریانسهای برابر هستند و بعد از ان که مدل را تحمین زدیم سپس با استفاده از یک سری روش‌ها و تکنیک‌ها به بررسی این فرض می‌پردازیم و این که آیا واقعاً در مدل ما واریانس همسانی وجود ندارد؟
بس که تخمیر مزاج همت ما وحشت است نام ما چون‌گرد می‌خیزد ز دامان نگین
ندارد آن همه تخمین عرصهٔ امکان ببند چشم و بپیما فضای مقدارش
با توجه به بررسی‌های اخیر، به نقل از واتیکان، ۷۵ نفر از هر ۱۰۰ نفر مسیحی به دلیل تعصبات مذهبی کشته شده‌اند. برخی از مسیحیان تخمین زده‌اند که تا کنون و طی دو هزار سال از پیدایش مسیحیت می‌گذرد، حدود ۷۰ میلیون مسیحی بخاطر اعتقادات و مذهب خود کشته شده‌اند، که ۴۵٫۵ میلیون یا ۶۵ درصد از آنها در قرن بیستم می‌باشد.
سردار مر این دفتر تحقیق اساس هرسو چه پراکنی به تخمین و قیاس
آمار تلفات ببین ۵۷ تا بیش از ۱۰۰ نفر تخمین زده می‌شود که در میان کشته شدگان پسری ۱۳ ساله به نام رومک اشتواسکی نیز وجود داشت. افزون بر این صدها تن از مردم نیز زخمی گشتند. واقعه پوزنان یک نقطه عطف اساسی در مسیری بود که منجر به اکتبر لهستان و ایجاد دولت‌هایی گشت که کمتر از قبل تحت هدایت جماهیر شوروی قرار داشتند.
ز یک تخمیم در هنگام گوهر بداند هر کسی به را ز بدتر