تخطی

معنی کلمه تخطی در لغت نامه دهخدا

تخطی. [ ت َ خ َطْ طی ] ( ع مص ) ( از «خ طء» ) خطا کردن. || نسبت دادن کسی را به خطا. ( منتهی الارب ) ( ناظم الاطباء ). رجوع به تخطؤ شود.
تخطی. [ ت َ خ َطْ طی ] ( ع مص ) فاگذشتن. ( تاج المصادر بیهقی ) ( زوزنی ). درگذشتن. ( آنندراج ). تخطی ناس ؛ تخطی رقاب مردم کردن و گذشتن از آنها. چون واوی باشد مسلط شدن بر مردم و گذشتن از آنها. ( ناظم الاطباء ). اختطاء. ( اقرب الموارد ) ( المنجد ). تجاوز و درگذشتن. ( از المنجد ). مسلط شدن بر مردم و تجاوز از آنان. ( اقرب الموارد ). || ( اصطلاح ریاضی ) بیرونی در التفهیم آرد: تخطی چیست ؟ این آنست که به جذر بیرون آوردن یک مرتبه یا بیشتر، دست بازداری و بگویی در جذر بیرون آوردن یکون لایکون یکون و به کعب بیرون آوردن یکون لایکون و لایکون یکون. وگروهی بجای یکون یعطی گویند و مراد آنست تا مرتبه دهنده آخرین دانسته آید. ( التفهیم چ همایی ص 43 ).
تخطی ٔ. [ ت َ ] ( ع مص ) ( از «خ طء» ) گفتن کسی را که تو خطا کردی. ( ناظم الاطباء ). تخطئة. نسبت دادن کسی را به خطا. ( اقرب الموارد ) ( المنجد ).

معنی کلمه تخطی در فرهنگ معین

(تَ خَ طِّ ) [ ع . ] (مص ل . ) از حدّ خود گذشتن .

معنی کلمه تخطی در فرهنگ عمید

۱. خطا کردن.
۲. از حد خود تجاوز کردن.

معنی کلمه تخطی در فرهنگ فارسی

خطاکردن، ازحدخودتجاوزکردن
۱-( مصدر ) در گذشتن گذشتن آنسو شدن تجاوز کردنگذشتن از حد خود. ۲- گام زدن. ۳- ( اسم ) تجاوز از حد. جمع : تخطیات .
فاگذشتن . درگذشتن . تخطی ناس چون واوی باشد مسط شدن بر مردم و گذشتن از آنها . اختطائ . تجاوز و درگذشتن از . مسلط شدن بر مردم و تجاوز از آنان .

معنی کلمه تخطی در ویکی واژه

از حدّ خود گذشتن. تخطی ممکن است تغییر یافته تخط به سبب انتقال این مفهوم از زبان معیار باستان به زبان عربی است. تِخِط از حدّ گذشتن و بسیار زیاد در یک وعده غذا تا مرز ترکیدن است.

جملاتی از کاربرد کلمه تخطی

لیبرتَریَن‌ها زیرپاگذاشته‌شدن این حقوق فردی در اثر اقدام سیاسی در دموکراسی را استبداد اکثریت می‌دانند، این اصطلاح را ابتدا آلکسی توکویل خلق کرد و جان استوارت میل آن را جا انداخت که بر تهدید اکثریت برای تحمیل اصول اکثریت بر اقلیت و تخطی از حقوق آن‌ها در این پروسه تأکید دارد.
یک نقص یا ضعف در روش‌های طراحی، پیاده‌سازی، یا کنترلهای داخلی امنیت سیستم است که می‌تواند اعمال شده (که به‌طور تصادفی یا عمداً می‌تواند مورد سوء استفاده قرار گیرد) و در نتیجه یک نقض امنیتی یا تخطی از سیاست‌های امنیتی سیستم به‌وجود می‌آید.
دولت مالزی، شرکت‌های سازمان صنایع دفاع ایران را به دلیل نمایش تسلیحات موشکی و آنچه تخطی از قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد خوانده، از نمایشگاه بین‌المللی صنایع دفاعی اخراج کرد بی‌بی‌سی فارسی، رادیو زمانه، رادیو فردا
در ۱۸ اکتبر ۲۰۲۳ مطابق با هشتمین سال پس از پذیرش برجام، محدودیت‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد علیه ایران به‌طور خودکار لغو شدند. با این حال آمریکا و اتحادیه اروپا به دلیل آنچه تخطی ایران از الزامات برجام می‌خواندند همان محدودیت‌ها را در حوزه ملی علیه ایران اعمال کردند. با این حال اتحادیه اروپا مایل به استفاده از مکانیسم ماشه علیه ایران نشد.
نی نی خطا گفتی چنین نیست راز نرد تخطی مباز
که ای نوزاده زنهای حایض چرا کردی تخطی در فرایض
ما می‌گوییم اگر آمریکا برای ایجاد امنیت در دنیا، برای دموکراسی وارد جنگ شده‌است، ابتدا می‌بایست دموکراسی را در آمریکا حفظ کند. جهان دیگر چگونه ادعای آمریکا را جدی بگیرد، وقتی از دموکراسی در داخل کشور هر روز تخطی می‌شود، آزادی بیان سرکوب می‌شود، مجالس مسالمت‌آمیز توسط گانگسترهای ظالم و وحشی با لباس یکدست، از هم پاشیده می‌شوند؛ وقتی مطبوعات آزاد محدود می‌شوند و به هر صدای مستقلی پوزبند می‌زنند؟ به راستی، وقتی که در دموکراسی فقیر هستیم، چگونه می‌توانیم از آن به جهانیان بدهیم؟
محمدعلی‌شاه پس از رسیدن به پادشاهی تلاش کرد دستخطی از پزشک مظفرالدین شاه بگیرد که تصدیق نماید در زمان امضای فرمان مشروطیت، شاه سابق به سبب اوضاع جسمانی‌اش قادر به فهم محتوای آن نبوده است و نمی‌دانسته چه چیزی را امضا می‌کند؛ اما موفق نشد. او همچنین نمایندگان را به مراسم تاجگذاری دعوت نکرد و وزرای کابینه را به نادیده گرفتن مجلس تشویق می‌کرد و برای تضعیف مخالفان خود به اختلافات مذهبی و قومیتی در مناطق مختلف کشور دامن می‌زد.
استوارت رایت، نویسنده و جامعه‌شناس آمریکایی، ارتداد را یک پدیده منحصر به فرد و یک نوع تخطی مذهبی می‌داند که در آن مرتد با مخالفان ائتلاف می‌کند تا اختلاف را گسترش داده و برای حمله به گروه سابقش دست به فعالیت عمومی می‌زند.
یا نفس صبراً علی ریب الزمان فلا تخطی السلامه الا خلفه الحلل
اگر یک بازیکن تخطی کند، او در بقیه بازی تنبیه خواهد شد. در واقع، برای هر دو بازیکن بهتر است که همکاری کنند، تا این که یکی به دیگری خیانت کند؛ لذا انتخاب ترکیب استراتژی (سکوت، سکوت) نسبت به (خیانت، خیانت) برای هر دو بازیکن بهتر است. همچنین تنها تعادل نش بازی، ترکیب ترک همکاری و تنبیه یکدیگر است.
ازدواج نهادی است که به صورت تاریخی توسط جامعه به منظور حفظ منافع بچه‌ها، انتقال ژن‌های سالم، حفظ ارزش‌های فرهنگی، یا به خاطر تعصب و ترس با محدودیت همراه بوده‌است، از هر سن و نژاد تا هر وضعیت اجتماعی، هر نوع قرابت قوم و خویشی و هر جنسیتی. تقریباً همه فرهنگ‌هایی که ازدواج را به رسمیت می‌شناسند زنای با دیگری را تخطی از ضوابط ازدواج می‌دانند.
دولت چین تصمیم گرفت برای جلوگیری از رنجش خارجیان شرکت‌کننده در مراسم بازی‌های المپیک، گوشت سگ را از فهرست غذای ۱۱۲ رستوران رسمی المپیک خارج کند و از کارکنان این رستوران‌ها خواست به کسانی که گوشت سگ سفارش بدهند، غذای دیگری را پیشنهاد کنند. به رستوران‌ها هشدار داده شده بود که اگر از این دستور تخطی کنند، در لیست سیاه قرار خواهند گرفت. بعضی از چینی‌ها، گوشت سگ معروف به "گوشت معطر" را به خاطر خواص دارویی‌اش می‌خورند.