تحسین کردن

معنی کلمه تحسین کردن در لغت نامه دهخدا

تحسین کردن. [ ت َ ک َ دَ ] ( مص مرکب ) آفرین گفتن. آفرین کردن. به زیبائی ستودن :
ای خداوندی که چون احسنت گوئی بنده را
شعر آنرا مشتری بر آسمان تحسین کند.امیر معزی ( از بهار عجم ).طاووس را به نقش و نگاری که هست ، خلق
تحسین کنند و او خجل از پای زشت خویش.سعدی ( گلستان ).صلح با دشمن اگر خواهی هر گه که ترا
در قفا عیب کند در نظرش تحسین کن.سعدی ( گلستان ).کاش باری باغ و بستان را که تحسین میکنند
بلبلی بودی چو سعدی یا گلی چون روی دوست.سعدی.رتبه فکر ترا صائب عروجی دیگر است
میکند تحسین خود هر کس کند تحسین تو.صائب ( از بهار عجم ).

معنی کلمه تحسین کردن در فرهنگ فارسی

( مصدر ) آفرین گفتن نیک شمردن تعریف و تمجید کردن . (( رتب. فکر تو را صائب عروج دیگر است میکند تحسین خود هر کس کند تحسین تو . ) ) ( صائب )

معنی کلمه تحسین کردن در ویکی واژه

ammirare

جملاتی از کاربرد کلمه تحسین کردن

گراندِی در سال ۲۰۰۹ در مجموعه تلویزیونی نیکلودین به اسم ویکتوریوس نقش کت ولنتاین را بازی کرد که منتقدان و مردم او را برای این نقش بسیار تحسین کردند.
کودکی راسخ و باسق، باغ جوانی از شکوفه طرب تازه بود و ریاحین عیش بی حد و اندازه، خواستم که بر امهات بلاد گذری کنم و اختبار را اختیار سفری پیش گیرم، با یاران یکتا و اخوان صفا مشورتی کردم، هر یک سفری را تعیین و عزیمتی را تحسین کردند.
هنگامی که «استایل» برای بار نخست منتشر شد، منتقدان عموماً ساختار ترانه را تحسین کردند و آن را قطعه‌ای برجسته در ۱۹۸۹ می‌دانستند، اما تعداد معدودی عقیده داشتند که متن ترانه پیچیدگی لازم را ندارد. از دیدگاه امروزی، منتقدان آن را یکی از بهترین ترانه‌های سوئیفت دانسته‌اند. نام «استایل» در رتبه‌بندی‌های بهترین‌های پایان سال پیچفورک (۲۰۱۴) و پاز اند جاپ (۲۰۱۵) حضور داشت. در ایالات متحده، این تک‌آهنگ به رتبهٔ ششم جدول رسید و سومین تک‌آهنگ تاپ-تن متوالی ۱۹۸۹ در بیلبورد هات ۱۰۰ بود. این ترانه از طرف انجمن صنعت ضبط موسیقی ایالات متحده آمریکا، گواهی‌نامهٔ پلاتینی سه‌گانه کسب کرد. «استایل» همچنین به صدر جدول کانادا رسید و در استرالیا، کانادا و نیوزیلند گواهی‌نامه‌های چند پلاتینی کسب کرد.
شخصیت الون و بازیگرش میلی بابی براون به سرعت در نزد مردم و منتقدین محبوب شدند و جای خود را در میان علاقه‌مندان باز کردند.منتقد دیلی تلگراف در بخشی از نقد خود دربارهٔ سریال نوشت: «میلی بابی براون ستاره این سریال است. او به کمک زبان بدن و یک خالکوبی عجیب و جذاب موفق شده توجه همه جهان را به خود جلب کند. خوراکی مورد علاقه او (اگو) حالا تبدیل به یک نماد شده‌است و نوجوان‌ها تا آخر عمر هر وقت چشمشان به این خوراکی خوشمزه بیفتد بلافاصله یاد دختری با مهارت‌های ماورایی میفتند که دنیای ما را از خطر هیولاها نجات داد.» منتقدان دیگر و همچنین طرفداران در اینترنت به ستایش میلی پرداختند و از بازی او را در این نقش تحسین کردند.
ادبیات قرون وسطی در سده‌های شانزدهم و هفدهم میلادی، وجهه پایینی داشت. برای نمونه در درازای رنسانس، ادبیات قرون وسطی «تاریک» و «تاریک‌اندیش» و «بربر» دانسته می‌شد. در سده نوزدهم، رمانتیک‌ها آن را دریابیدند و در حد ارزش واقعی که داشت، آن را تحسین کردند. امروزه ادبیات قرون وسطی همچنان خوانده و از نو تفسیر می‌شود. اسطوره‌هایی که در این ادبیات خلق شدند همچنان الهام‌بخش هستند؛ مانند تریستان و ایزولت که پایه‌گذار مفهوم عشق در جهان باختر است.
احضار در ۱۹ ژوئیه ۲۰۱۳ توسط برادران وارنر و نیو لاین سینما در ایالات متحده و کانادا منتشر شد. این فیلم نقدهای مثبتی از منتقدان دریافت کرد که اجراها، کارگردانی، فیلمنامه، فضاسازی و موسیقی آن را تحسین کردند. احضار بیش از ۳۱۹ میلیون دلار در برابر بودجه ۲۰ میلیون دلاری فروش داشت و دنباله‌ای به احضار ۲ در ۱۰ ژوئن ۲۰۱۶ منتشر شد.
آمستردام در ۷ اکتبر ۲۰۲۲ توسط والت دیزنی استودیو موشن پیکچرز در ایالات متحده اکران شد. این فیلم نقدهای متفاوتی از سوی منتقدان دریافت کرد، اکثر آن‌ها طراحیِ تولید و عملکردِ بازیگران را تحسین کردند، اما از نویسندگی و کارگردانیِ راسل انتقاد کردند.
چند منتقد طراحی تولید را تحسین کردند. موسیقی ساختهٔ گوستاوو سانتائولایا نیز نقدهای مثبتی دریافت کرد.
مستمع را دل به داغ بی شعوری سوختن شعر خود ناخوانده بی تابانه تحسین کردن است
بعضی این علم را تحسین کردند و گوینده را تمکین، می گفتند قواعد اسلام و قوانین ایام بدین علم تعلق دارد و اخباری را که بنای شریعت و اساس دین است بدان نسبت دارد و پیر نو صحبت در این معنی خوضی میفرمود و در این باب مبالغتی می نمود و می گفت که اهم المهمات فی جمیع الملمات معرفت کلام رب العالمین و اخبار سیدالمرسلین(ص) است واین هر دو دیباچه سعادت و عنوان دولت است که تعلق بدین علم شریف و سرمایه لطیف دارد.
آرتور مورد تحسین منتقدان قرار گرفت؛ پیچیدگی و طریقت خود به سوی رستگاری بارها سوژهٔ اصلی تمجید این شخصیت بوده است. منتقدان همچنین او را به خاطر جان بخشیدن به دنیای درون‌داستانی و شخصیت‌های دیگر تحسین کردند. کلارک برای اجرای این شخصیت نامزدی‌های بسیاری را به خود اختصاص داد و جایزهٔ بهترین ایفاکننده را در جوایز بازی ۲۰۱۸ دریافت کرد.
منتقدان طراحی صدا را تحسین کردند. گلدشتاین از آی‌جی‌ان اجرای بازیگران و استفاده از موسیقی مجوز دار را ستود. کالورت از گیم اسپات و والتر از گیمزریدار نیز موسیقی را تحسین کردند؛ والتر، طنز ایستگاه‌های گفتگوی رادیویی را پسندید. مایکل پینسون از د پرو آدیو فایلز ویژگی‌های مجزای صدای بازی - از جمله محیط شهر، موسیقی دارای مجوز، دیالوگ شخصیت‌ها و جلوه‌های صوتی وسایل نقلیه و سلاح‌ها - را تحسین کرد و استفاده توسعه‌دهنده از ترکیب ویژگی‌ها را تمجید نمود. کارولین گودموندسون از گیم رادار نیز پس از ارزیابی مجدد با دیدگاه‌های جدید از موسیقی متن بازی تمجید کرد و از مناسب بودن آن با محیط بازی سخن گفت.
منتقدان داستان بازی را تحسین کردند. آی‌جی‌ان اشاره کرد که خط داستانی بازی دارای مضمون تیره‌تری نسبت به نوشته‌های قبلی در این مجموعه است. جان هیکس از مجله رسمی ایکس باکس از میزان پیچیدگی داستان شگفت زده شد. راینر از گیم اینفورمر نوشت که میزان آزادی در بازی به لذت بردن او از داستان کمک کرده‌است. تصمیم‌های اخلاقی که بازیکنان در طول داستان با آن‌ها مواجه می‌شوند نیز مورد استقبال قرار گرفت. بویر از وان‌آپ دات کام بیان کرد که این موضوع باعث ایجاد کنجکاوی بازیکن برای کشف همه سناریوهای موجود با «شروع مجدد بازی» می‌شود. تام برامول از یوروگیمر، تصمیم‌های اخلاقی را جایگزین غول آخر‌های مرسوم عنوان کرد.