تحریری

معنی کلمه تحریری در لغت نامه دهخدا

تحریری. [ ت َ ] ( ص نسبی ) منسوب به تحریر. ( ناظم الاطباء ). رجوع به تحریر شود.

معنی کلمه تحریری در فرهنگ فارسی

( صفت ) منسوب و مربوط به تحریر ( نوشتن نگاشتن ) .

معنی کلمه تحریری در فرهنگستان زبان و ادب

{melismatic} [موسیقی] منسوب به تحریر

جملاتی از کاربرد کلمه تحریری

نه از لفظ تو پیغامی نه از کلک تو تحریری نه از لعل تو دشنامی نه از نطق تو تقریری
آلن و آلیس وارد کلبه که در وسط دریاچهٔ کالدرن است، می‌شوند. آلیس ماشین تحریری را که در کلبه قرار داده شده به آلن نشان می‌دهد و به او می‌گوید که این مسافرت را ترتیب داده‌است تا روانشناسی به نام دکتر هارتمن برای نوشتن به او کمک کند. آلن عصبانی می‌شود و از کلبه بیرون می‌رود. کلبه تاریک می‌شود و آلن صدای فریاد آلیس را می‌شنود. آلن با عجله وارد کلبه می‌شود و آلیس را می‌بیند که در دریاچه افتاده‌است. او برای نجات آلیس درون آب شیرجه می‌زند.
در برابر رسانه‌های مخالف و منتقد جمهوری اسلامی ایران،‌ عدم شفافیت،‌ عدم استقلال تحریریه و دروغ‌پراکنی متعدد در موضوعات متنوع را رویه خبرگزاری‌ها در جمهوری اسلامی می‌دانند. انکار ورود کویید ۱۹ به ایران و تغییر در آمار مبتلایان از جمله تردیدهایی است که به صحت اخبار خبرگزاری‌های ایرانی مطرح شده است. رسانه‌های خارجی همچنین در صحت انتخابات و اخبار منتشر شده درباره آن، تردیدهایی را مطرح کرده‌اند. انتشار تحلیل‌های اشتباه و دروغین در موضوعات مختلف از جمله آمار رشد جمعیت ایران از نظر سازمان ملل، از جمله این موارد است.
سینما کاپری در سال ۱۳۴۶ در خیابان شالیکوبی (ولیعصر کنونی) افتتاح شد. این سینما در جریان انقلاب ۱۳۵۷ به آتش کشیده شد و به‌مدت ۳۰ سال مخروبه بود. در سال ۱۳۸۷ در مکان سینما کاپری مجتمع فرهنگی ساخته شد که در طبقهٔ چهارم آن پردیس سینمایی کاپری با دو سالن و مجموعاً ظرفیت ۴۲۱ نفر قرار دارد. مالک این سینما محمدرضا نجفی و صفایی مدیر آن است. پردیس سینمایی کاپری نیز در ۲ آبان ۱۳۹۲ در سال‌روز آتش‌سوزی، فعالیت دوباره را آغاز کرد. آیین بهره‌برداری این مجموعه با اکران فیلم گناهکاران و با حضور فرامرز قریبیان، کارگردان فیلم گناهکاران و سام قریبیان، نویسندهٔ فیلم برگزار شد. همچنین هوشنگ گلمکانی، دبیر وقت تحریریهٔ مجلهٔ فیلم، مهمان این مراسم بود.
من و مشق ندامتهاکه چون مژگان قربانی نشد ظاهر ز چندین خانه‌ام یک اشک تحریری
احمد دحبور (۱۹۴۶ در حیفا - ۸ آوریل ۲۰۱۷)، یک شاعر فلسطینی بود که پس از مهاجرت خانواده اش به لبنان و سپس به سوریه در ۱۹۴۸ در اردوگاه شهر حمص برای پناهندگان فلسطینی بزرگ شد و درس خواند. دحبور آموزش ابتدایی کافی دریافت نکرد، اما خواننده ای مشتاق علم و یادگیری بود و استعداد شاعرانه خود را با خواندن شعرهای باستانی و جدید عربی پروراند و آن را برای بیان تجربه تلخ فلسطین اختصاص داد. او تا سال ۱۹۸۸ مدیر تحریریه مجله «لوتس»، مدیر کل بخش فرهنگ سازمان آزادی‌بخش فلسطین و عضو اتحادیه نویسندگان و روزنامه نگاران فلسطین بود و در سال ۱۹۹۸ موفق به دریافت جایزه «توفیق زیاد» شد. او بسیاری از اشعار گروه «آهنگهای عاشقان» را سروده‌است.
آرمن داویدیان، که در رشتهٔ ادبیات، دستور زبان و نگارش زبان ارمنی تجربهٔ خوبی داشت، در ۱۹۷۶ میلادی به جمع مجلهٔ دو هفتگی آلیک جوانان و دو سال بعد، در ۱۹۷۸ میلادی، به هیئت تحریریهٔ روزنامهٔ آلیک پیوست.
سرشکم داشت از شوقت گداز آلوده تحریری به بال موج بستم نامهٔ در خون تپیدن‌ها
از سپتامبر ۱۹۴۱ مسئولیت هیئت تحریریهٔ روزنامه در مدتی محدود بر عهده مانوئل ماروتیان گذارده شد. وی، که در اصل بازیگری هنرمند و کارگردان باسابقهٔ تئاتر بود.
محمد باقر آن کوه مفاخر که از تحریریش گفتند باقر
هاینزه قبل از این‌که در دانشگاه لندن منصوب شود، در کمیسیون بین‌المللی حقوق‌دانان در ژنوا و دادگاه اداری سازمان ملل متحد در نیویورک کار کرد. هاینزه به سازمان‌های حقوق بشر عفو بین‌الملل، لیبرتی و مؤسسه تنوع رسانه‌ای مشورت داده‌است. او همچنین در هیئت تحریریه مجله بین‌المللی حقوق بشر ایفای وظیفه می‌نماید.
به جانان درد دل ناگفته ماند ای نطق تقریری زبان را نیست یارای سخن ای خامه تحریری
کتاب روبه‌رو متن گفتگوی ابراهیم حقیقی با مرتضی ممیز است که از سوی انتشارات خجسته منتشر شده‌ است. حقیقی از اعضای تحریریه مجله طراحی گرافیک نشان است.
به تحریری نمی‌شایم‌، به تغییری نمی‌ارزم ندارم آنقدر رنگی که برگردانم آهنگش
فروغ دیده چراغ دوده محمد قلی خان با شما کمال محبت و مهربانی دارد. بیگاه و گاه مشق تحریری می فرماید، ولی به مدلول بی نصیب است، آنکه در آخر به یغما می رسد نوعی که او را باید و از من آید تصدی تربیت نتوانم کرد. مگر مزایای استعداد و لیاقت ایشان نواقص اهتمام و مجاهدت مرا در حق خود جبران سازد، خدمات را مترصدم. دوم شعبان ۱۲۷
پس از آن در سال ۲۰۱۰ به تحریریهٔ فصلنامهٔ کانتمپرری پرکتیسز ملحق شد که این همکاری تا امروز ادامه دارد. علی اتحاد در سال ۱۳۸۹ همکاری اش را به عنوان یکی از اعضاء تحریریهٔ فصلنامهٔ هنر فردا شروع کرد و این فعالیت به مدت دو سال و تا پایان انتشار هنر فردا ادامه یافت. اتحاد در سال ۱۳۹۲ به عنوان یکی از اعضاء هیئت دبیرهٔ مجلهٔ هنر و رسانه کار خود را آغاز کرد و این فعالیت تا پایان کار مجله در سال ۱۳۹۴ ادامه داشت.
اگرچه حوزه‌های حرفه ای اصلی او الهیات و تاریخ فکری است، اما ویلیامز همچنین به حوزه اخلاق زیستی علاقه‌مند است، در هیئت تحریریه اخلاق و پزشکی خدمت کرد و در کنفرانس افتتاحیه مرکز اخلاق زیستی و کرامت انسانی ایالات متحده در سال ۱۹۹۴ سخنرانی کرد. در طول سال ۲۰۱۸ ویلیامز یک فلوشیپ تحقیقاتی در مرکز هنری در مدرسه الهیات انجیلی ترینیتی برگزار کرد که "به تحقیق در مورد ارتباط بین درک مسیحی از آفرینش و فلسفه‌هایی که زمینه‌ساز پیشرفت در هوش مصنوعی هستند.