تباه

معنی کلمه تباه در لغت نامه دهخدا

تباه. [ ت َ ] ( ص ) پهلوی تپاه . ( حاشیه برهان چ معین ). تبه. ( شرفنامه منیری ) ( فرهنگ نظام ) ( انجمن آرا ) ( آنندراج ). با لفظ شدن و کردن و نمودن و ساختن [ وگردیدن ] صرف شود. ( فرهنگ نظام ). فاسدشده. از حال بگشته. ( صحاح الفرس ). فاسد. ( از حاشیه فرهنگ اسدی نخجوانی ) ( فرهنگ شعوری ج 1 ورق 290 ب ) ( ناظم الاطباء ). ضایع. ( برهان ) ( انجمن آرا ) ( آنندراج ) ( ناظم الاطباء ) ( دهار ). از حالی بحال بدی افتاده. ( از فرهنگ شعوری ایضاً ). خراب. ( ناظم الاطباء ) ( فرهنگ نظام ) :
شنیدم که راهی گرفتی تباه
بخود روز روشن بکردی سیاه.دقیقی.تو کارها تبه نکنی ور تبه کنی
از راست کرده های جهان بِه ْ تباه تو.فرخی.امیرطاهر از کرمان بازآمد با گروهی اندک و حالی تباه. ( تاریخ سیستان ).
ز رای تو نیکو نگردد تمام
ز جد کار گردد سراسر تباه.
( از لغت فرس اسدی چ اقبال ص 513 ).
هامان دانست که کارتباه خواهد شد. ( قصص الانبیاء جویری ).
کاهیست تباه این جهان ، ولیکن
کَه ْ پیش خر و گاو زعفرانست.ناصرخسرو.کودکان و زنان و حشر سپاه
دل و صف را کنند هر دو تباه.سنائی.متهور تباه دارد ملک
وز تهور سیاه دارد ملک.سنائی.گفتم که جانم ازغم تو بس تباه بود
لیکن کنون ز شادی روی تو چون نگار.انوری ( دیوان چ نفیسی ص 131 ).آورده اندکه یکی از ستمدیدگان بر سر او بگذشت و در حال تباه او نظر کرد. ( گلستان ). ملکزاده را بر حال تباه او رحمت آمد، خلعت و نعمت داد. ( گلستان ).
مکن بد بفرزند مردم نگاه
که فرزند خویشت برآید تباه.( بوستان ).- وضع بد و تباه ؛ وضع بد و فاسد. ( ناظم الاطباء ).
|| باطل و بکارنیامدنی. ( برهان ) ( انجمن آرا ) ( آنندراج ). آنچه باطل باشد. چیزی که بهیچ کار نیاید. ( شرفنامه منیری ). باطل و بی فایده و بکارنیامدنی. ( ناظم الاطباء ). بیهوده :
واﷲ ار کس ثناش داند گفت
هرکه گوید تباه می گوید.خاقانی. || گندیده و پوسیده. ( ناظم الاطباء ) ( فرهنگ شعوری ج 1 ورق 290 ب ). || منهدم. ( فرهنگ نظام ). ویران. ( ناظم الاطباء ). || نابودگردیده. ( برهان ). نابودشده. ( انجمن آرا ) ( آنندراج ). فنا. ( فرهنگ شعوری ج 1 ورق 290 ب ). نابود. ( فرهنگ نظام ) ( ناظم الاطباء ). هیچ. ( فرهنگ شعوری ج 1 ورق 290 ب ) :

معنی کلمه تباه در فرهنگ معین

(تَ ) [ په . ] (ص . ) فاسد، ضایع .

معنی کلمه تباه در فرهنگ عمید

۱. ضایع.
۲. فاسد.
۳. نابود.
۴. [قدیمی] زبون، کم ارزش.

معنی کلمه تباه در فرهنگ فارسی

فاسد، نابود، زبون، ضایع، تباهی، خرابی
( صفت اسم ) ۱- ضایع فاسد . ۲- باطل بیکار نیامدنی .

معنی کلمه تباه در فرهنگستان زبان و ادب

{degenerated} [پزشکی] ویژگی آنچه دچار تباهی شده باشد

جملاتی از کاربرد کلمه تباه

ترا من به دست تباهی دهم درین ژرف دریا به ماهی دهم
بد برویش اگر نگاه کنی گر غیور است، جان تباه کنی
اپوکریفا در یونانی به معنای پوشیده یا پنهانی است و این نامی است که جروم (۳۳۱ تا ۴۲۰ م) دانشور بزرگ مسیحی بدین کتاب‌ها داد و آن‌ها را در ترجمه لاتینی خود (وولگات) وارد نکرد و امروزه اپوکریفا را به معنای کنار گذاشته شده می‌دانند و برخی به اشتباه آن‌ها را کتب مجعول می‌نامند در صورتی‌که کاتولیک‌ها و ارتودوکس‌ها آن‌ها را پذیرفته‌اند و پروتستان‌ها هم آن‌ها را به کلی رد نکرده‌اند.
قسمت دوم: تفکر اسلامی، اندیشه ای است که بیان می‌کند رژیم‌های (نیمه) سکولار به دلیل سهل انگاری نسبت به اسلام اشتباه می‌کنند.
پاریدولیا معمولاً در نتیجه ناحیه دوکی شکل صورت - که بخشی از مغز انسان است که مسئول دیدن چهره ها است - رخ می دهد که به اشتباه یک شی، شکل یا پیکربندی را با نوعی ویژگی های "چهره مانند" درک شده به عنوان صورت تفسیر می کند.
من ازشومی آن تباهی برم به هر دو جهان رو سیاهی برم
روز من زان شام و شام من سیاه جان از آن فرسوده جان من تباه
هجر تو تباه کرد حالم چکنم بگرفت ز جان بی تو ملالم چکنم
در ۱۷ ژانویه سال ۲۰۲۰، دیزنی نام شرکت را به استودیوهای قرن بیستم تغییر نام داد تا یک‌وقت با فاکس کورپوریشن اشتباه نشود. مشابه سایر واحدهای فیلم دیزنی، توزیع فیلم‌های قرن بیستم اکنون توسط استودیو سینمایی والت دیزنی انجام می‌شود. اولین فیلمی که دیزنی با نام جدید این استودیو منتشر کرد، آوای وحش بود.
صلحی رود میان تموز و خزان چنانک تا حشر دور چرخ نگرداندش تباه
اگر در زمین و آسمان خدایان دیگری، جز الله وجود داشت، قطعاً نظام جهان تباه می‌شد [و از هم می‌پاشید]؛ پس منزه است خدا، پروردگار عرش، از آنچه وصف می‌کنند[آیه ۲۰] (پس همین که می‌بینیم نظم جهان برقرار است، نتیجه می‌گیریم که در زمین و آسمان فقط یک خدا حکومت می‌کند)
گمان و شبهه و تردید از تو دورستند که فکرت تو سزاوار اشتباه نبود
به خودش هر دم انتباه کند نهلد کش ریا تباه کند
«استان تهران» پارامتر رده‌ای نامعتبر برای الگو:مختصات-نیاز است.این مشکل معمولاً در نتیجهٔ اشتباهات املایی یا به‌واسطهٔ زیاده‌روی در دقت دسته‌بندی ایجاد می‌شود.برای مشاهدهٔ فهرست کاملی از رده‌ها، رده:مقالات دسته‌بندی نشده فاقد داده‌های مختصاتی جغرافیایی و زیررده‌های آن را ببینید.
که هر ملت از خود ندارند شاه بود حال آن ملت از بن تباه
سوی سکینه من کس به بد نگاه کند کز آن نگاه دل زار وی تباه کند
در سال ۲۰۱۹، اینملی در فیلم معجزه در سلول شماره ۷ شخصیت «ممو» یک پدر مبتلا به اختلال ذهنی را به تصویر کشید که به اشتباه به جرم قتل زندانی شد.
نزدیک‌ترین‌ها به ایزدی‌ها، چه در باور و اساطیر، همچون اعتقاد به ملائک هفتگانه و تناسخ و سنت‌ها و آیین‌ها، طایفه یارسان اند که در عراق «کاکه‌ای» و در ایران «اهل حق» نامیده می‌شوند که بسیاری از ایرانیان آنان را به اشتباه «علی‌اللهی» می‌شناسند؛ نامی که همچون «شیطان‌پرست» برای ایزدی‌ها، مورد پسند نیست.