تاپ
معنی کلمه تاپ در لغت نامه دهخدا

تاپ

معنی کلمه تاپ در لغت نامه دهخدا

تاپ. ( اِ صوت ) صدای افتادن چیزی بر جایی.

معنی کلمه تاپ در فرهنگ معین

[ انگ . ] (ص . ) عالی ، برتر.

معنی کلمه تاپ در فرهنگ عمید

صدایی که از برخورد چیزی سنگین به جایی برمی خیزد.
* تاپ تاپ: [عامیانه] صدایی که از کوبیدن دست به چیزی میان تهی برخیزد.

معنی کلمه تاپ در فرهنگ فارسی

( اسم ) صدای افتادن چیزی بر جایی .

معنی کلمه تاپ در دانشنامه عمومی

تاپ ( به انگلیسی: top ) وام واژه ای از زبان انگلیسی است که برای نوعی لباس ( معمولاً زنانه ) که از کمر تا گردن را می پوشاند به کار می رود. در زبان انگلیسی، واژهٔ تاپ برای انواع مختلفی از پوشش بالاتنه به کار می رود ( از جمله تی شرت ) اما در زبان فارسی واژه تاپ معمولا فقط برای انواع خاصی از این نوع پوشش که آستین ندارند به کار می رود. [ نیازمند منبع]
تاپ ممکن است توسط بندی که روی شانه ها قرار می گیرد یا دور گردن واقع می شود روی تنه نگه داشته شود، یا آن که بدون بند باشد. به تاپ بدون بند در زبان انگلیسی tube top و به نوعی که بند آن در پشت گردن قرار می گیرد halter top گفته می شود. به نوعی که دارای بندهای روی شانه است نیز tank top گفته می شود. هم چنین برخی از تاپ ها کوتاه هستند، به شکلی که شکم و کمر فرد را نمی پوشانند؛ به این انواع در زبان انگلیسی crop top نام می دهند.
تاپ (آذربایجان). تاپ ( به لاتین: Tap ) یک منطقه مسکونی در جمهوری آذربایجان است که در شهرستان گران بوی واقع شده است. تاپ ۴۸۷ نفر جمعیت دارد.
تاپ (مجارستان). تاپ ( به مجاری: Táp ) یک سکونتگاه مسکونی در مجارستان است که در دیور - موشون - شوپرون واقع شده است.
معنی کلمه تاپ در فرهنگ معین
معنی کلمه تاپ در فرهنگ عمید

جملاتی از کاربرد کلمه تاپ

 تک‌سم‌سانان  (اسب‌ها، تاپیرها، کرگدن‌ها و …)
سرتاپایش ز یکدگر خوبتر است حیران شده ام که بر کجا بازم عشق
در واتر استاپ‌هایی که در وسطش حفره دارند، حفره دقیقاً وسط درز حرارتی انبساطی می‌افتد که جلوگیری از بازی کردن درز می‌شود.
ویتسلیبن با وجود این که دیگر از هیچ قدرتی در نیروهای مسلح بهره‌مند نبود، در دوران بازنشستگی همچنان با توطئه‌گران ارتباط داشت.[نیازمند منبع] قرار بود در صورت پیروزی کودتا در مقام فرماندهی کل نیروهای مسلح آلمان قرار گیرد. هنگام اقدام به ترور هیتلر در کودتای ۲۰ ژوئیه سال ۱۹۴۴ در برلین بود تا هدایت امور را در دست بگیرد. با شکست این کودتا، چند روز بعد دستگیر شد. دادگاه شرافت او را از نیروی زمینی اخراج کرد و تحویل گشتاپو داد. فیلدمارشال اروین فون ویتسلیبن فون ویتسلیبن فون ویتسلیبن در نهایت در دادگاه خلق به اعدام محکوم و به عنوان عالی‌رتبه‌ترین افسر این ماجرا، ماه اوت سال ۱۹۴۴ با سیم پیانو به دار آویخته شد.
آنتیوخوس یک شاهزاده از خاندان سلطنتی کوماژن بود. پدر و مادر او پادشاه آنتیوخوس سوم از کوماژن و ملکه آیوتاپا خواهر و برادر که با یکدیگر ازدواج کرده بودند. خود آنتیاکوس جوان هم با خواهر هم خون خود آیوتاپا ازدواج کرد. آنتیوخوس دارای تباری ارمنی، یونانی و مادی بود.
نفس او چون که شد به عصمت فاش صدف روح گشت سرتاپاش
استارتاپ‌هایی مثل گوگل نیز زمانی بسیار کوچک بودند و با سرمایه‌ای اندک شروع به کار کردند. با این حال به سرعت گسترش یافته و منجر به کسب سودهای بزرگ شده‌اند.
نرم‌افزار اینونتور به صورت مستقیم با سالیدورکس، مکانیکال دسکتاپ و سالید اج رقابت می‌کند.
به ظاهر طالبان همراه و در تحقیق پشتاپشت یکی منزل در اسفل کرد و دیگر برتر از کیوان
غبار از بحر حیرت کی برآید که سر تاپاست استغراق هستی
و از شیخ ابوعبداللّه خفیف رحمة اللّه علیه می‌آید که: چون از دنیا بیرون شد چهل چهلهٔ پشتاپشت بداشته بود.
آنی در روزگاران گذشته دژی بود در استان شیراک، در آیرارات ارمنستان باستان. در منابع ارمنی نخستین بار در سده ۵ میلادی. به این دژ اشاره شده و دو مورخ ارمنی، یغیشه وارتاپت و غازار پاربتسی، از دژی استوار به نام آنی یاد کرده‌اند که متعلق به دودمان ارمنی کامساراکان بوده‌است.
باز در خون جگر غرق بد سرتاپای آنکه او را است روی کرد چو خطّ جدول
شد فلک پرواز دل تاپابه دامن جمع کرد بیشتر از بی سروپایی است رفتارگهر
کشم گر آه گرمی سوزدم مشتاق سرتاپا کسی چون من مباد آتش به جان از داغ مهجوری
بحفظ گریه مشغولم اگر بینی درونم را زدل تاپرده چشمم دو شاخ ارغوان بینی
در بدن از دل سرایت می کند قوم کج دلراست سرتاپای کج
علاوه بر جدول اصلی ۵تای برتر اولتراتاپ، جدول هفتگی دیگری برای تک‌آهنگ‌ها منتشر می‌شد که با نام اولتراتیپ شناخته می‌شود و انتشار آن در ۲۹ مهٔ ۲۰۲۱ متوقف شد. این جدول که از آن تحت عنوان تیپراد نیز یاد می‌شود، جدولی شاخص از ترانه‌هایی بود که هنوز به جدول ۵۰تای برتر اوتراتاپ راه نیافته بودند، و با جدول فوران‌کننده زیر ۱۰۰ آهنگ داغ ایالات متحده قابل مقایسه بود.
یکی از نکات در طراحی، عرض واتر استاپ است، که عمق نفوذ بیشتر از یک دور رفت و برگشت باشد.
پروژه جنوآ ۲ که بر همکاری بین دستگاه و انسان تمرکز می‌کرد به «تاپ‌سِیل» تغییر نام یافت و برای کار بیشتر، به آژانس پروژه‌های پژوهشی پیشرفتهٔ دفاعی (دارپا) آژانس امنیت ملی سپرده شد. در اکتبر ۲۰۰۵ شرکت بین‌المللی کاربردهای علمی یک قرارداد ۳/۷ میلیون دلاری برای کار بر روی تاپ‌سِیل امضا کرد.