تامی
معنی کلمه تامی در لغت نامه دهخدا

تامی

معنی کلمه تامی در لغت نامه دهخدا

تأمی. [ ت َءَم ْ می ] ( ع مص ) خریدن کنیزک. ( زوزنی ). کنیزک گرفتن. ( از اقرب الموارد ) ( منتهی الارب ) ( ناظم الاطباء ).

معنی کلمه تامی در فرهنگ فارسی

خریدن کنیزک ٠ کنیزک گرفتن

معنی کلمه تامی در دانشنامه عمومی

تامی (آلبوم). تامی ( به انگلیسی: Tommy ) چهارمین آلبوم گروه انگلیسی د هو است. این آلبوم توسط پیت تاونزند گیتاریست و ترانه سرا اصلی این گروه ساخته و نوشته شد. همچنین این آلبوم از بهترین آلبوم های اپرا راک تاریخ به حساب می آید.
این آلبوم، با فروش ٢٠ میلیون نسخه ، یک گواهینامه طلا و دو گواهینامه پلاتین، پرفروش ترین آلبوم د هو و یکی از پرفروش ترین آلبوم های تاریخ موسیقی بریتانیا به حساب می آید.
این آلبوم برنده جایزه گرمی نیز شده است.
این آلبوم داستان و ماجرا تامی واکر، یک شخصیت خیالی که توسط پیت تاونزند خلق شده است را روایت می کند.
پدر تامی، فرمانده ارتش بریتانیا است که در یک عملیات مفقود الاثر می شود و خانواده او فکر می کنند که او مرده ( پیش درآمد ) . همسرش، که باردار بوده، تامی واکر، فرزند آن فرمانده را به دنیا می آورد ( او یک پسر است ) . سالها بعد فرمانده برمی گردد و خانواده او متوجه می شود که اون زنده است. همسرش، دوباره ازدواج کرده و در یک درگیری فرمانده شوهر همسرش را می کشد و مادر تامی با فرزندش صحبت می کند و او را متقاعد می کند که هیچ چیز ندیده و نشنیده است. و به این ترتیب او کر، لال و کور می شود ( ١٩٢١ ) . حال تامی مشکل روانی پیدا می کند ( سفر شگفت انگیز/جرقه ها ) . دست فروشی به داستان اضافه می شود و ادعا می کند که می تواند تامی را درمان کند ( دست فروش ) . والدین او، از او قطع امید کرده اند و می گویند او دیگر نمی تواند به دینی اعتقاد داشته باشد ( کریسمس ) . والدین تامی، اورا با یک بیمار جنسی تنها می گذارن ( پسر عمو کوین ) . تامی توسط عمویش مورد آزار جنسی قرار می گیرد ( ور رفتن ) . همسر معتاد دست فروش، تامی را با مواد مخدر آشنا می کند ( ملکه اسید ) . تامی با مصرف مواد، می تواند ارتعاشات را حس کند. تامی کم کم داره بزرگتر می شود و به یک بازیکن حرفه ای پینبال تبدیل می شود ( جادوگر پینبال ) . والدین تامی او را پیش یک دکتر می برند و دکتر تشخیص می دهد تامی درگیر بیماری های روحی است نه جسمی ( یک دکتر هست ) . دکتر به تامی می گوید به سمت آینه برو ( برو سمت آینه ) . تامی پس از آن، کل وقت خودش را پای آینه و نگاه کردن به خود می گذراند و این کار موجب آزار مادر او می شود و مادرش از شدت عصبانیت، آینه را می شکند ( آینه را بشکن ) . این اتفاق باعث برگشت ادراک به تامی می شود و او احساس می کند باید به یک رهبر قدرتمند تبدیل بشود ( احساس ) . او جنبشی مذهبی را شروع می کند ( من آزادم ) . و طرفدارانی پیدا می کند ( سالی سیمپسون ) . و تعطیلات آخر هفته آن ها را پر می کند ( کمپ تعطیلاتی تامی ) . پس از مدتی، پیروان او، از او پیروی نمی کنند و اورا رد می کنند ( ما نمی خوایم بپذیریم ) . تامی دوباره افسرده می شود ( منو ببین ) .
تامی (فیلم ۱۹۷۵). تامی ( انگلیسی: Tommy ) فیلمی در ژانر موزیکال به کارگردانی کن راسل است که در سال ۱۹۷۵ منتشر شد.
این فیلم برنده جایزه گلدن گلوب بهترین بازیگر زن فیلم موزیکال یا کمدی توسط آن مارگرت شده است.
• آن مارگرت
• الیور رید
• تینا ترنر
• التون جان
• اریک کلپتون
• کیث مون
• جک نیکلسون
• رابرت پاول
• بن آریس
• پل نیکلاس

جملاتی از کاربرد کلمه تامی

عنصر فسفر برای افزایش سرعت رشد درختان پسته بسیار ضروری است. کشاورزان فسفر مورد نیاز درختان پسته را از طریق کودهای حاوی فسفر به آنها اعمال می کنند. اسید فسفریک منبعی عالی برای تامین فسفر است؛ البته به دلیل خواص خورندگی نمی توان آن را به صورت مستقیم در قالب کود ، به خاک افزود. به همین دلیل از این اسید در تولید سایر کودهای شیمیایی استفاده می کنند.
آتامیک در کرانهٔ تنگه دیویس واقع شده و جنوبی‌ترین سکونتگاه استان ققتا است.
و قیل معناه: اعظکم بخصلة واحدة و هی أَنْ تَقُومُوا لِلَّهِ ای لا جل اللَّه، لیس المراد من القیام الذی هو ضدّ الجلوس و انّما هو القیام بالامر الذی هو طلب الحق، کقوله: وَ أَنْ تَقُومُوا لِلْیَتامی‌ بِالْقِسْطِ مَثْنی‌ یعنی اثنین اثنین متناظرین، وَ فُرادی‌ یعنی واحدا واحدا متفکّرین.
آلفردو برایس اچنیکو در روز دوشنبه ۳ سپتامیر ۲۰۱۲ به عنوان برندهٔ جایزهٔ بین‌المللی کتاب نمایشگاه گوادالاخارای مکزیک انتخاب شد. این جایزه در ۲۴ نوامبر ۲۰۱۲ در بیست‌وششمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب گوادالاخارای مکزیک که مهم‌ترین رویداد در جهان ادبیات اسپانیایی‌زبان است، به این نویسنده اهدا شد.
نتیجه بیماری طبق اثر متقابل در دو بخش و محیط پیش‌زایش و پس‌زایش نمود می‌یابد. پژوهش‌ها نشان می‌دهند که بین تغذیه، مصرف ویتامین و میزان گلوکوز دریافتی مادر (و مقدار ناچیزی در پدر) و رشد آینده جنین و نوزاد، پیش از آمیزش ارتباط نزدیکی وجود دارد. ناهنجاری همراه تولد از اصلی‌ترین دلایل ایجاد ناهنجاری‌های مورفولوژیک بوده و به هرنوع ماده که توان ایجاد ناهنجاری مورفولوژیک (ظاهری) داشته باشد تراتوژن گفته می‌شود.
داروهای ضدویروس مانند مهارکننده‌های نورآمیدیناز مثل اسلتامیویر برای درمان آنفلوانزا بکار رفته‌اند. اما به‌نظر می‌رسد که مزایای آن‌ها برای سلامتی بیشتر از خطرات استفاده از آن‌ها نمی‌باشد. . هیچ مزایایی برای این داروها در افراد مبتلا به سایر مشکلات سلامتی مشاهده نشده‌است. .
وَ یَسْتَفْتُونَکَ فِی النِّساءِ می‌پاسخ پرسند از تو در کار زنان، قُلِ اللَّهُ یُفْتِیکُمْ فِیهِنَّ گوی که خدای پاسخ میکند شما را در کار ایشان، وَ ما یُتْلی‌ عَلَیْکُمْ و آنچه بر شما میخوانند، فِی الْکِتابِ درین نامه، فِی یَتامَی النِّساءِ در کار دختران پدر مردگان، اللَّاتِی لا تُؤْتُونَهُنَّ آنان که ایشان را نمیدهید، ما کُتِبَ لَهُنَّ آنچه واجب نبشته‌اند ایشان را، وَ تَرْغَبُونَ أَنْ تَنْکِحُوهُنَّ و رغبت نمیکنید که بزنی کنید ایشان را، وَ الْمُسْتَضْعَفِینَ مِنَ الْوِلْدانِ و از تو می‌فتوی پرسند زبون گرفتگان از کودکان، وَ أَنْ تَقُومُوا لِلْیَتامی‌ بِالْقِسْطِ و میفرماید اللَّه شما را که یتیمان را بداد بپای ایستید، وَ ما تَفْعَلُوا مِنْ خَیْرٍ و هر چه کنید از نیکی، فَإِنَّ اللَّهَ کانَ بِهِ عَلِیماً (۱۲۷) اللَّه بآن دانا است همیشه‌ای.
بگفتامی ندانی حنظل از قند تسلی میتراشم نی خداوند
وَ أَنْ تَقُومُوا ای: و یفتیکم ان تقوموا للیتامی، بِالْقِسْطِ ای بالعدل فی میراثهم و مالهم و نکاحهم. قیل: نزّلت فی ام کحة و بناتها علی ما سبق شرحه فی صدر السورة.
أُعِدَّتْ لِلْکافِرِینَ این رد است بر معتزله که گفتند دوزخ هنوز نیافریده‌اند و موجود نیست و معلومست که لفظ أُعِدَّتْ جز موجود نگویند اگر آفریده نبودی اعدّت نگفتی، یشهد له قوله تعالی أُغْرِقُوا فَأُدْخِلُوا ناراً. اگر کسی گوید که در دوزخ جز کافران نشوند که میگوید أُعِدَّتْ لِلْکافِرِینَ؟ جواب آنست که این آیت دلالت میکند که کافران در دوزخ شوند امّا دلالت نمیکند که غیر کافران در آن نشوند. این همچنانست که بهشت را گفت أُعِدَّتْ لِلْمُتَّقِینَ آن گه اطفال و مجانین و فسّاق امّت که از اهل توحیدند اندر بهشت شوند و از تقوی در ایشان چیزی نیست، همچنین اصحاب کبائر در دوزخ شوند هر چند که نه از کفّاراند که جایی دیگر گفت إِنَّ الَّذِینَ یَأْکُلُونَ أَمْوالَ الْیَتامی‌ ظُلْماً إِنَّما یَأْکُلُونَ فِی بُطُونِهِمْ ناراً وَ سَیَصْلَوْنَ سَعِیراً جای دیگر گفت وَ مَنْ یَفْعَلْ ذلِکَ عُدْواناً وَ ظُلْماً فَسَوْفَ نُصْلِیهِ ناراً.
در نوامبر۱۹۶۶ مجله ووی نوشت «چرا باید ال اس دی را غیرقانونی کنند» که نویسنده آن دبلیو اچ کار مدعی شده بود که «چند صد گرم، از آن اگر در مخزن تامین آب یک شهر بزرگ ریخته شود، می‌تواند میلیون‌ها نفر را به رعشه بیندازد.»
استانداردها و تمرین‌های پیشنهادی از سوی سازمان بین‌المللی هوانوردی غیرنظامی (ایکائو) به صورت متمم‌هایی به معاهده شیکاگو منتشر می‌شوند. اجرای استانداردها و تمرین‌های پیشنهادی به اندازه مفاد رسمی معاهده شیکاگو، الزام قانونی ندارد. زیرا متمم‌ها "پیمان بین‌المللی" انگاشته نمی‌شوند. همچنین، کشورها با "تعهد به همکاری در تامین یکپارچگی" و نه "برآوردن آن" موافقت کرده‌اند. هر کشور متعهد می‌تواند به شورای سازمان بین‌المللی هوانوردی غیرنظامی (ایکائو) تفاوت‌های استانداردها و تمرین‌های پیشنهادی آن سازمان با مقررات و تمرین‌های خود را اطلاع دهد. این تفاوت‌ها به صورت مکمل‌های متمم‌ها منتشر می‌شوند.
دیگر سؤال تعنّت است، چنان که بیگانگان از مصطفی پرسیدند که قیامت کی خواهد بود؟ و بقیامت خود ایمان نداشتند، و به تعنت می‌پرسیدند، و ذلک قوله: یَسْئَلُونَکَ عَنِ السَّاعَةِ أَیَّانَ مُرْساها، و کذلک قوله: وَ یَسْئَلُونَکَ عَنِ الْجِبالِ الآیة. سدیگر سؤال استفهام است و طلب ارشاد، چنانک درین آیات گفت! یَسْئَلُونَکَ عَنِ الْخَمْرِ وَ الْمَیْسِرِ، وَ یَسْئَلُونَکَ ما ذا یُنْفِقُونَ، وَ یَسْئَلُونَکَ عَنِ الْیَتامی‌، وَ یَسْئَلُونَکَ عَنِ الْمَحِیضِ این همه سؤال استر شاداند و مردم درین سؤال مختلف‌اند. یکی از احوال می‌پرسید، بزبان واسطه جواب می‌شنید و او که از محول احوال میپرسید بی واسطه از حضرت عزت بنعت کرم جواب می‌شنود که «انی قریب»! پیر طریقت گفت: خواهندگان ازو بر در او بسیاراند، و خواهندگان او کم! گویندگان از درد بی درد او بسیارند، و صاحب درد کم. و در تفسیر آورده‌اند که رب العالمین گفت: منکم من یرید الدنیا و منکم من یرید الآخرة، فأین من یریدنی؟
بر اسپی نشانده ستامی بزر به زر اندرون چند گونه گهر
وَ إِذْ أَخَذْنا مِیثاقَ بَنِی إِسْرائِیلَ و عهد گرفتیم و پیمان ستدیم از فرزندان یعقوب لا تَعْبُدُونَ إِلَّا اللَّهَ که تا نپرستید جز از اللَّه وَ بِالْوالِدَیْنِ إِحْساناً و پدر و مادر را نوازند و با ایشان نیکویی کنند وَ ذِی الْقُرْبی‌ و با خویشان و نزدیکان وَ الْیَتامی‌ و با کودکان پدر مردگان وَ الْمَساکِینِ و با درویشان وَ قُولُوا لِلنَّاسِ حُسْناً و مردمان را نیکویی گوئید، وَ أَقِیمُوا الصَّلاةَ و نماز بهنگام بپای دارید وَ آتُوا الزَّکاةَ و زکاة مال خویش بدهید ثُمَّ تَوَلَّیْتُمْ پس از آن وصیت که شما را کردیم برگشتید إِلَّا قَلِیلًا مِنْکُمْ مگر اندکی از شما وَ أَنْتُمْ مُعْرِضُونَ (۸۳) و از وفا روی گردانیدید.
ویسواناتان آناند (به تامیل: விசுவநாதன் ஆனந்த்) (زاده ۱۱ دسامبر ۱۹۶۹ در چنای، تامیل نادو) استادبزرگ شطرنج اهل هندوستان و قهرمان پیشین شطرنج جهان است.
همچنین موافقان او اینگونه استدلال کرده‌اند که حضور هر کس با هر باوری در جامعه پذیرفتنی است و بنیان‌های سکولار تامین‌کننده آزادی انسان‌ها در پذیرفتن هر باور و رد کردن باورهای دیگر است. آن‌ها نمونه‌هایی از رفتار ایرانیان را ذکر می‌کنند که در آن اشخاص با وجود مذهبی نبودن یا مخالفت با حکومت مذهبی دارای باورهای شخصی دربارهٔ دین و امامان شیعه هستند.
بَدِیعُ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ نو کارست و نو ساز و نو آرنده آسمان و زمین را از نیست، وَ إِذا قَضی‌ أَمْراً و چون کاری خواهد که راند فَإِنَّما یَقُولُ لَهُ کُنْ فَیَکُونُ آن بود که گویدش. باش تامی بود.
بسیاری از سفید پوستان آفریقای جنوبی به زبان‌های اروپایی مانند پرتغالی (که سیاه پوستان آنگولا و موزامبیک هم به آن سخن می‌گویند) آلمانی و یونانی صحبت می‌کنند و بسیاری از آسیایی‌های مقیم آفریقای جنوبی و هندی‌ها به زبان‌های آسیای جنوبی مانند هندی گوجاراتی و زبان تامیل صحبت می‌کنند.
إِنَّ الَّذِینَ یَأْکُلُونَ أَمْوالَ الْیَتامی‌ ظُلْماً صعب است مال یتیمان خوردن، و درخواسته ایشان طمع بیهوده کردن. آورده‌اند از آن اعجوبه مملکت عیسی پاک (ع) که وقتی بگورستانی بگذشت، گفت: بار خدایا! یکی را ازین بندگان خود زنده کن. در حال پاره خاک فروشد، و شخصی بلند بالا ازین خاک بر آمد و بایستاد، عیسی (ع) ازو بسهمید، گفت: ایّها الفتی من انت؟ قال: انا ابن تغلب. قال: متی متّ؟ قال: الفین و سبعمائة عام، چند است تا بدین خاک فرو رفتی؟ گفت: دو هزار و هفتصد سال. گفت: بگو تا مرگ را چگونه یافتی؟ گفت: از آن وقت باز که باین خاک فرو رفته‌ام تا اکنون هنوز تلخی مرگ با منست. گفت: بگو تا خدا با تو چه کرد؟ گفت: یا روح اللَّه از دو هزار و هفتصد سال باز هنوز در مطالبت حساب نیم دانک سیم‌ام که یتیمی را در گردن من بوده است، و هنوز ازین مطالبت فارغ نگشته‌ام، این بگفت و بخاک فروشد.