تاریخچه
معنی کلمه تاریخچه در لغت نامه دهخدا

تاریخچه

معنی کلمه تاریخچه در لغت نامه دهخدا

تاریخچه. [ چ َ / چ ِ ] ( اِ مصغر ) ( از: تاریخ + چه ، پسوند تصغیر ) تاریخ کوتاه. تاریخ مختصر: تاریخچه معادن ایران. تاریخچه حکومت مشروطه.

معنی کلمه تاریخچه در فرهنگ معین

(چِ ) [ ع - فا. ] (اِمصغ . ) تاریخ کوتاه و مختصر.

معنی کلمه تاریخچه در فرهنگ عمید

تاریخ کوتاه و مختصر، تاریخ کسی یا چیزی که به اختصار نوشته شود، شرح حال مختصر.

معنی کلمه تاریخچه در فرهنگ فارسی

( اسم ) تاریخ کوتاه ومختصرمانندتاریخچ. معادن تاریخچ. حکومت مشروطه

معنی کلمه تاریخچه در دانشنامه عمومی

تاریخچه (ترانه وان دایرکشن). تاریخچه تک آهنگی از وان دایرکشن است که در ۶ نوامبر ۲۰۱۵  ( ۲۰۱۵ - 11 - ۰۶ ) منتشر شد. این تک آهنگ در آلبوم ساخته شده در بامداد قرار داشت.
این تک آهنگ در چارت های ایتالیا، بریتانیا، اسکاتلند، ایرلند جزو ده ترانه اول قرار گرفت.
تاریخچه (فیلم). تاریخچه ( به انگلیسی: Chronicle ) یک فیلم آمریکایی علمی - تخیلی محصول سال ۲۰۱۲ به کارگردانی جاش ترانک و نویسندگی مکس لندیز و بر اساس داستانی از این دو نفر می باشد. دین دی هان ، مایکل بی. جردن و الکس راسل از بازیگران این فیلم هستند.
تاریخچه در تاریخ ۱ فوریه ۲۰۱۲ در بریتانیا و ایرلند و در ۳ فوریه در آمریکا اکران شد و نقدهای مثبتی را دریافت نمود. این فیلم فروش خوبی نیز داشت.
داستان فیلم در سیاتل، واشینگتن اتفاق می افتد، جایی که یک دانش آموز سال آخر به همراه پسر عمویش و یکی دیگر از دوستانش پس از ارتباط با شیئی ناشناخته دارای قدرتهای نامحدودی می شوند. این سه نفر از این توانایی ها برای اهداف شخصی و خوشگذرانی استفاده می کنند تا زمانی که یکی از آنها شروع به انجام اعمال پلید می کند.

معنی کلمه تاریخچه در ویکی واژه

تاریخ کوتاه و مختصر.
واژه ی تاریخ یک واژه ی آریایی است که از دو بخش به معنی تار که با واژه time انگلیسی به معنی زمان هم ریشه است . و بخش دوم ( ایک - ایخ - ایگ ) که پسوند نسبت می باشد . این واژه در گیلکی به شکل تریخ terix* در کوردی به شکل تاریگ در گرجستان به شکل თარიღი t’arighi و در ارمنستان به شکل տարիք tarik’ و Tarik’ Տարիք ثبت شده است. واژه تار لغتی ایرانیست که در ارمنی տարի tari در یغنوبی tor در پامیری tōr در یزگولامی tur و در ساریکولی tur ثبت شده است. حرف خ که به شکل پسوند در واژه تاریخ آمده در زبانهای ایرانی همتای دیگری برای ک - گ است همانطور که واژه آریایی yeg به معنای ice در ایران یخ خوانده میشود.

جملاتی از کاربرد کلمه تاریخچه

این حرف معادل حرف / م / در الفبای فارسی می‌باشد. این حرف تاریخچه یونانی دارد.
مول گزارش خود از تاریخچه هیپنوتیزم و آزمایشات خود در هیپنوتیزم را در سال ۱۸۸۹ منتشر کرد که در تهیه آن از حمایت پروفسور آگوست فورل و دکتر مکس دسوآر استفاده کرد.
این مطلب مروری است بر ۱۰ دهه فعالیت اسکار و تاریخچه پرشکوه اهدای این جایزه که به دست آوردن آن شاید مهم‌ترین دستاورد یک سینماگر در طول زندگی حرفه‌ای اش باشد.
وی مدرس مینیاتور در هنرستان‌های گرافیک دانشگاه تهران و از داوران نخستین دوسالانه نگارگری ایران است. از وی مقالاتی در زمینه ابروباد در دایرهٔ المعارف بزرگ اسلامی و تاریخچه تذهیب در دایرهٔ المعارف بزرگ شیعه به چاپ رسیده است.
تاریخچه آموزش پزشکی اردن و وضعیت فعلی آن و همچنین به عنوان یک طرح کلی از زیرساخت‌ها، سیستم پذیرش، برنامه‌های درسی و دانشگاهی از دانشکده‌های پزشکی اردن در زیر بیان شده‌است.
اسلام در آمریکا به بررسی تاریخچه و زندگی حدود ۲ تا ۳ میلیون مسلمان در آمریکا می‌پردازد. البته این درحالیست که برخی منابع دیگر این تخمین‌ها را مردود دانسته‌اند و تعداد مسلمانان آمریکا را بین ۴ تا ۶ میلیون، ۵ الی ۷ میلیون، ۷ تا ۸ میلیون، و حتی بین ۳ تا ۹ میلیون نفر برآورد کرده‌اند. باراک اوباما در سخنرانی خود در سال ۲۰۰۹ این تعداد را هفت میلیون نفر ذکر کرد.
ابوالفتح محمد شهرستانی مولف کتاب الملل و النحل به شهرستان بفتح شین منسوب است. یافعی در تاریخچه ی شهرستان نوشته است: شهرستان نام سه جا است، اولی از شهرهای خراسان است بین نیشابور و خوارزم.
احتشام‌السلطنه تالیفات متعددی از خود باقی گذاشته است. یادداشت‌های او شامل پنج مجلد است که از آن میان کتاب «خاطرات احتشام‌السلطنه» به کوشش سید محمدمهدی موسوی به چاپ رسیده است. سایر آثار از جمله کتابی درباره‌ی تاریخچه خاندان خود و زندگی‌نامه برادرانش، یادداشت‌های روزانه‌ی او، «تاریخ گافارل» و ... در تملک محمدمهدی موسوی بود که هنوز به چاپ نرسیده است.
از فیلم‌ها یا برنامه‌های تلویزیونی که وی در آن نقش داشته‌است، می‌توان به شیمی: تاریخچه‌ای لطیف و قفس میمون نامتناهی اشاره کرد.
تاریخچه نگارش به زبان آذربایجانی به سده چهاردهم میلادی بازمی‌گردد. امروزه در آذربایجان ایران از خط عربی ترکی برای نگارش استفاده می‌شود و در کشور جمهوری آذربایجان، پس از کنار گذاشتن خط نوشتاری سیریلیک (کریل)، مانند ترکیه از خط لاتین بهره می‌گیرند.
نسخهٔ تبدیل‌شده و پیش‌درآمد این بازی برای نینتندو دی‌اس به نام اساسینز کرید: تاریخچه الطائر در ۵ فوریه ۲۰۰۸ منتشر شد.