تاران

معنی کلمه تاران در لغت نامه دهخدا

تاران. ( ص ) تیره و تاریک. ( برهان ). منسوب به تار بمعنی تاریک. ( فرهنگ نظام ). تاریک. ( فرهنگ رشیدی ) ( فرهنگ جهانگیری ). در لفظ مذکور الف و نون علامت نسبت است. ( فرهنگ نظام ). مرکب است از تار، ضد روشن و الف و نون که افاده معنی فاعلیت کند مانند خندان و شادان ، و چنانچه در لغت عرب اسم فاعل لازم آید چون قاصر بمعنی کوتاه نه کوتاه کننده ، همچنین در فارسی تاران بمعنی تاریک است نه تاریک کننده... ( فرهنگ رشیدی ) ( آنندراج ) ( انجمن آرا ) :
اگرچه مرا روز تاران شود
ز فرمان اویست هرچ آن شود.فردوسی ( از آنندراج ).ولی در فهرست ولف این لغت نیامده است.
مردمان بینند روز روشن و شبهای تار
من شب روشن میان روز، تاران دیده ام.
؟ ( از آفاق و انفس خوش قدم از فرهنگ جهانگیری ).
رجوع به تار ( تاریک ) و تارون و تارین و تاره و تاری و تاریک شود.
تاران. ( اِخ ) جزیره ایست در بحر احمر نزدیک خلیج عقبه. در اکثر نقشه ها آن را بصورت «تیران » ضبط کنند. بنابه روایت جغرافی دانان عرب در این جزیره آب شیرین یافت نشود و ساکنان آنجا را «بنی جدان » نامند و زندگی سکنه با صید ماهی میگذرد و در انقاض کشتی های شکسته سکونت دارند و از کشتی هایی که از آن جا عبور کنند نان و آب شیرین دریافت می نمایند. در این جزیره طوفانها و گردبادهای وحشتناکی تولید میگردد. ( از قاموس الاعلام ترکی ). حمداﷲ مستوفی در شرح بحر قلزم آرد:... در این بحر جزایر بسیار است ، از مشاهیرش جزیره تاران ، آنرا سوب نیز خوانند و بحدود جای غرق فرعون است. ( نزهةالقلوب ج 3 ص 235 ). جزیره ایست میان قلزم و ایلة. ( منتهی الارب ). یاقوت گوید: جزیره ایست در بحر قلزم بین قلزم و ایلة، که در آن قومی از اشقیا سکونت دارند و آنان را بنوجدان خوانند، از کسانی که از آن حوالی عبور کنند نان گیرند و معاش آنان از ماهی است و زراعت و اغنام و احشام و آب شیرین ندارند و خانه های آنان در کشتی های شکسته است واز کسانی که از آنجا عبور می کنند آب شیرین دریافت میدارند و بسا اتفاق افتد که سالها در جزیره خویش باشند و انسانی از آنجا عبور نکند و چون بدیشان گویند چه چیز موجب اقامت شما در این شهر شده در جواب گویند: شکم شکم ، یا گویند: وطن وطن. ( از معجم البلدان ).

معنی کلمه تاران در فرهنگ معین

(ص . ) تار، تاریک .

معنی کلمه تاران در فرهنگ عمید

= تاریک

معنی کلمه تاران در فرهنگ فارسی

تار، تیره، تاریک، تارون هم گفته شده
( صفت ) تار تاریک .

معنی کلمه تاران در فرهنگ اسم ها

اسم: تاران (دختر) (فارسی) (تلفظ: tārān) (فارسی: تاران) (انگلیسی: taran)
معنی: تیره، تار، تاریک، [تار ( = تارک )، تارک سر، فرق سر، ان ( پسوند نسبت ) ]، منسوب به تار، تارک، ( به مجاز ) بسیار عزیز و گرامی، ( در ترکی ) زمین گسترده، مزرعه

معنی کلمه تاران در ویکی واژه

تار، تاریک.

جملاتی از کاربرد کلمه تاران

روز دوشنبه ۴ علاوه بر اینکه تجمع‌های اعتراضی بازنشستگان در بیش از ده استان ایران انجام شد، کارگران پروژه‌ای بخش نفت و پتروشیمی نیز در این روز اعتصاب کردند. در سنندج نیز پرستاران تجمع کردند.
شوق تنهایی به زنجیر خیالم می کشد ورنه بر من زندگی بی دوستاران تنگ بود
بعضی از بیمارستان‌ها شروع به اجرای «تخت هوشمند» کرده‌اند که می‌تواند تشخیص دهد که تخت چه زمانی اشغال است یا زمانی که بیمار می‌خواهد بلند شود را متوجه می‌شود. همچنین می‌تواند فشار مناسب را تنظیم کند و بدون تعامل پرستاران، به بیمار رسیدگی شود.
تا فروغی خم آن زلف گرفتارم کرد مو به مو با خبر از حال گرفتارانم
آرامش در حضور دیگران نخستین فیلم بلند ناصر تقوایی است که در سال ۱۳۴۹ ساخته و توقیف شد و در نهایت پس از چهار سال وقفه در سال ۱۳۵۲ به نمایش درآمد. آرامش در حضور دیگران پس از نمایش محدودی که در جشن هنر شیراز (شهریور ۱۳۴۹) داشت، بایگانی شد و پس از چهار سال سرانجام از ۲۲ فروردین ۱۳۵۲ در سینما کاپری تهران به نمایش درآمد و با استقبال تماشاگران و منتقدان مواجه شد اما با اعتراض جامعهٔ پرستاران نمایشش برای همیشه متوقف شد. فیلم‌نامه این فیلم را تقوایی براساس داستان آرامش در حضور دیگران از مجموعهٔ «واهمه‌های بی‌نام‌ونشان» نوشتهٔ غلامحسین ساعدی نوشته است.
پرستاران محرم نیز زین درد دمیده، در چراغ جان، دم سرد
گرفتاران تقلید نهایت بدام افتاده بند ولایت
در سال ۱۹۹۷، کوئنتین تارانتینو، فیلم «جکی براون» را بر اساس رمان «رام پانچ» نوشته المور لئونارد ساخت. اقتباسی که به رمان لئونارد خیلی نزدیک بود و مورد توجه منتقدان قرار گرفت. تارانتینو، دنیای تلخ و سیاه لئونارد و شخصیت‌های شوربخت او را خوب فهمیده بود و در فیلمش، عین آن را ساخته بود.
هر که را قاصد کنم از گرم رفتاران شوق از گریبان افکند بیرون چو اخگر نامه ام
پرستاران آن ماه فلک مهد ازان یک شیر نوشیدی وز این شهد
او همچنین از ویراستاران فرهنگ بزرگ سخن بود که برندهٔ بیست و یکمین دوره کتاب سال جمهوری اسلامی ایران شد.
کس از رمز گرفتاران دل آگه نشد بیدل قیامت کرده است آواز زنجیری به تاریکی
گروهی از اعضای کادر درمان و پرستاران در اعتراض به عدم رسیدگی به مطالبات خود با در دست داشتن پلاکارد و دادن شعارهای اعتراضی در برابر ساختمان علوم پزشکی البرز تجمع اعتراضی برپا کردند.
ناله‌های نوگرفتاران غم را لذتی‌ست ورنه این یک مشت پر مقصود صیادم نبود
به گزارش شبکه اجتماعی، جمعی از پرستاران و کادر درمان شهرستان رفسنجان در اعتراض به مطالبه‌های معوقه، اضافه‌کار اجباری بدون پرداخت دستمزد کافی، تعرفه‌گذاری ناکارآمد و ناکافی و وعده‌های محقق نشده، در برابر دانشگاه علوم پزشکی و فرمانداری این شهر تجمع اعتراضی برپا کردند.
دانم که در سنگین دلت دم درنمی‌گیرد، ولی آه ار کند روزی اثر آه گرفتاران در او
بندر باری و تارانتو از مهم‌ترین بنادر ایتالیا و دریای مدیترانه می‌باشند.
او کار حرفه‌ای دوبله را از سال ۱۳۴۰، گویندگی در رادیو را از سال ۱۳۳۲ و مدیریت دوبلاژ را از سال ۱۳۴۳ خورشیدی شروع کرد. او در فیلم‌ها، مجموعه‌ها و انیمیشن‌های بسیاری حرف زده‌است؛ مجموعه‌هایی مثل پوآرو (به جای هرکول پوآرو)، پرستاران (به جای فرانک)، بهترین سال‌های زندگی ما (به جای فردریک مارچ)، زبل‌خان (به جای زبل‌خان)، ماجراهای گالیور (به جای گلام با تکیه کلام من می‌دونم). او سال‌ها گوینده تیپ‌های فلفلی و آقای خوشبین در برنامه صبح جمعه با شما بوده‌است.
بنابر گفتهٔ طبری، مقام ارگبدی حتی پراهمیت‌تر از ارتشتاران‌سالار بوده‌است. چنان‌که از منابع سریانی برمی‌آید، عنوان ارگبد از قرن پنجم به بعد به نام خانوادگی بدل شده‌است.
تا نگردد غافل از حال گرفتاران خویش عشق چندی ماه کنعان را به زندان می‌کشد